SATA II of Raid0

Pagina: 1
Acties:

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-02 20:13
Momenteel zit ik met de situatie dat ik windows draai op een SATA II draai Dit is een WD schijf van 80gb.
Daarnaast heb ik nog een 200GB Ide schijf als data opslag.

Nu kan ik aan een 2de WD van 80GB komen. Ik wilde vragen of dit kwa snelheid veel verschil uitgaat maken.

Want ik kan die SATA schijven dan als RAID0 gaan gebruiken, maar dit moet dan wel gebeuren op een sata1 aansluiting, (Mn mobo heeft 1x sata2, en 2xsata1 met raid controller aan boord)

Graag jullie advies

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heeft die 80GB dingen uit de featureset van S-ATA II? (NCQ, TCQ etc) als hij dat namelijk niet heeft is S-ATA II net zo snel als S-ATA en is een raid0 op een S-ATA controller sneller dan een singledisk op S-ATAII

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
Raid-0 zul je gaan merken: de doorvoer-snelheid (bij schrijven en lezen) neemt behoorlijk toe, theoretisch 2 maal zo snel. De SATA-1 connectie is waarschijnlijk snel genoeg: 150 MB/s (het maximum van SATA-1) zul je mogelijk niet halen, doordat zo'n enkele schijf de helft (75 MB/s) niet haalt. (Zie de specificaties van de schijf op de site van de fabrikant.)

• Pittie
Okej, de schijf die ik in mijn computer heb zitten, daar weet ik nu niet van welke dat is, iig een WD
De tweede schijf zou de volgende dan moeten worden
http://wdc.custhelp.com/c...1228&p_created=1090517232

De raid controller die ik wil gaan gebruiken is de onboard controller op mn Asrock Dual sata2 mobo

• Pittie
Ik ga er vanaf zien, diegene die de schijf heeft, heeft tot op heden niets meer van zich laten horen, toch bedankt voor jullie advies!

Verwijderd

Pittie schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:01:
Ik ga er vanaf zien, diegene die de schijf heeft, heeft tot op heden niets meer van zich laten horen, toch bedankt voor jullie advies!
Wat nog leuker is om te doen zijn 2 HD Raptors kopen en die aansluiten op RAID0. Dan start je pc echt letterlijk binnen 3 seconden op. :9

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

ParkOverall schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 16:41:
Raid-0 zul je gaan merken: de doorvoer-snelheid (bij schrijven en lezen) neemt behoorlijk toe, theoretisch 2 maal zo snel.
Helaas merk je daar in de praktijk vrij weinig van.

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:15
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:46:
[...]

Wat nog leuker is om te doen zijn 2 HD Raptors kopen en die aansluiten op RAID0. Dan start je pc echt letterlijk binnen 3 seconden op. :9
Ik denk dat je dan echt moet kijken naar een Gigabyte iRAM als je dat zou willen, want dat is pas snel :9 Windows booten vanaf flash geheugen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Dubbel Fristie op 15-09-2006 16:33 ]

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
NNF schreef op donderdag 14 september 2006 @ 23:41:
[...]

Helaas merk je daar in de praktijk vrij weinig van.
Gelukkig merk ik er in de praktijk bijzonder veel van.

Verwijderd

Dubbel Fristie schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:33:
[...]

Ik denk dat je dan echt moet kijken naar een Gigabyte iRAM als je dat zou willen, want dat is pas snel :9 Windows booten vanaf flash geheugen >:)
Of wat dacht je van solid state disks met een zoektijd van minder dan 1ms. Nadeel is dat die dingen nu nog iets van 1200 euri kosten. Maar geduld is schone zaak

edit:

Dit bedoel je waarschijnlijk ook 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 19:14 ]

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 08:50
Welke stripsize nemen jullie dan voor de optimaalste snelheden?
Pagina: 1