CPU-fan wil niet omlaag met Q-Fan

Pagina: 1
Acties:

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
De Scythe Mine in mijn nieuwe pc (o.b.v. Core 2 Duo E660 + P5B mobo) draait standaard op 1500 r.p.m. full speed. Ik heb geprobeerd met ASUS Q-Fan en Speedfan de snelheid omlaag te krijgen (dus op baais van load/temp), maar dat lukt dus niet. Voorheen heeft Q-Fan altijd gewerkt, maar met deze pc dus niet.
Kan het liggen aan de aansluiting? Ik heb een 4-pin op het mobo de de Scythe heeft een 3-pin. Dus dan werkt PWM niet. Maar dan zou Q-Fan het nog steeds moeten doen, toch?
Bij de koeler zit ook een verloopstukje met twee 3-pins (1 x male 1n 1 x female) stekkertjes en de twee 4-pin molexen (ook 1 x male en 1 x female). Zou dit de oplossing zijn? Ik dacht dat de rpm-uitlezing (en dus ook aansturing) dan niet meer werkt?
Ik heb het nog niet geprobeerd omdat ik volgende week wat dingen ga veranderen en dan alles in 1 x wil doen.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik geloof dat dit mobo een BIOS optie heeft voor 4-pins of 3-pins fan-control aansturing. Als je die op 3-pins zet zou speedfan het weer gewoon moeten doen (en Q-Fan dan ook weer).

Softwarematig werkt alleen als je de fans op het mobo aansluit btw.

[edit] Maar misschien ook niet; ik lees op andere forums dat je zal moeten wachten totdat Speedfan 4.3.0 of 4.2.10 uit is. En het mobo ondersteunt alleen maar fan-control voor 2 non-CPU fan-headers.

[ Voor 63% gewijzigd door TweakerNummer op 09-09-2006 15:49 ]

• The 7th Guest
TweakerNummer schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 15:36:
Ik geloof dat dit mobo een BIOS optie heeft voor 4-pins of 3-pins fan-control aansturing. Als je die op 3-pins zet zou speedfan het weer gewoon moeten doen (en Q-Fan dan ook weer).
Een optie in het BIOS zie ik niet. :? Weet echt niemand of/hoe het werkt? Ik las over het aansluiten op de POWER fanconnector, maar die kun je niet regelen.
Wachten maar op een BIOS update :( of Speedfan (al heeft dat nooit gewerkt bij mij, maar dat terzijde) dus, naja...

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
misschien wordt het gewoonweg niet ondersteund.... dus zal het nooit werken...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een AMD3500+ icm een Asus A8V mobo.
Ik kreeg het alleen opgelost door Vista te installeren.

Wat ik hiervoor veranderde was het volgende:

Ik weet dat Vista een goede support biedt voor CPU's. Samen door de powerstate in het BIOS op S1 (POS=power off state) te zetten werkte het weer als vanouds.

• The 7th Guest
Vista installeren hielp hier niet.
Het schijnt dat Q-Fan op de P5B (en willicht ook de Deluxe versies) alleen werkt met een koeler met een 4-pins mobo aansluiting. Raar, want dan stuurt het mobo de koeler aan via PWM. :? Ergens anders las ik weer dat Q-Fan gebruik maakt van Intels Quiet System Techology in de P965 chipset en daar heb je weer die 4-pins voor nodig... |:(.
Vooralsnog ga ik maar een keer op zoek naar een 4-pins koeler. Deze lijkt me wel wat: niet erg zwaar, eenvoudig te installeren (mobo hoeft er niet uit) en als de specs kloppen, lekker stil. :) Bovendien netjes geprijsd.

[ Voor 12% gewijzigd door The 7th Guest op 20-09-2006 11:13 ]

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik heb hier hetzelfde met een AOpen mobo, en als oplossing er gewoon een fanmate tussengegooit :9
En er zijn anders ook relatief goedkope fancontrollers die zelf de rpm regelen op basis van de temperatuur.

Softwarematig had ik het iig opgegeven :+

[ Voor 10% gewijzigd door DnnSke op 20-09-2006 11:39 ]

Verwijderd

Ik heb een P5W Dh deluxe en een Artic freezer 7 koeler

Bij mij blijft de rpm van de koeler op 820 toren steken ... toert niet op op af ... :'(
Q-fan en dan optimal setting that is ... als ik hem op performance zet dan heb ik ook max RPM

Dus hebjij hem niet per ongeluk op performance staan

• The 7th Guest
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:50:
Ik heb een P5W Dh deluxe en een Artic freezer 7 koeler

Bij mij blijft de rpm van de koeler op 820 toren steken ... toert niet op op af ... :'(
Q-fan en dan optimal setting that is ... als ik hem op performance zet dan heb ik ook max RPM

Dus hebjij hem niet per ongeluk op performance staan
Nee, alle mogelijke settings veranderen hem niet. De Arctic heeft 4 pinnen, het is zeer waarschijnlijk vandaar dat het bij jou wel werkt.

Verwijderd

dus een zalman 9500LED koeler met 3pins aansluiting zal ook niet gebruik kunnen maken van q-fan?

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 10:25:
dus een zalman 9500LED koeler met 3pins aansluiting zal ook niet gebruik kunnen maken van q-fan?
Nope werkt inderdaad niet, ik heb 'm hier op het eerder genoemde AOpen bordje die ook een 4pins nodig heeft.
En stil is het dus wel te krijgen met een controllertje, maar tempgestuurd is me niet gelukt :/

[ Voor 14% gewijzigd door DnnSke op 26-09-2006 10:54 ]

Verwijderd

Ik heb het idee dat q-fan bij mij pas start wanneer ik asus probe run. Altijd wanneer ik probe run, begint mn case fan ineens sneller te draaien. Klopt dit of is het gewoon die 20 secs interval waarmee q-fan werkt ?
Pagina: 1