We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.
Welke Windows versie?
Mijn eerste gevoel zegt trouwens 'nee'.
Wat bedoel je met aanspreken?
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080
Het bestandssysteem is nog iets anders, er is een driver waarmee je Windows NT / XP ext2 kunt laten lezen en schrijven. Maar FAT32 zou ook werken, of desnoods NTFS met captive...
Maar filesystem draait bovenop een RAID array.
Als ik het goed begrepen heb (correct me if I'm wrong) werkt het zo:
2 fysieke schijven
|
partities
|
RAID array (software of hardwarematig koppelen van partities of schijven)
|
Filesystem
|
Bestanden
Mijn eerste gevoel zei trouwens ook "nee", maar het zal toch wel iemand gelukt zijn??
Fysiek > Mirror > Raid > FS > Files
RAID is namelijk iets dat los van het filesystem gebeurt. Persoonlijk zou ik als ik jou was proberen te zoeken naar een goedkope 'hardware' raid op lossing
Nadeel is dat ik net een nieuwe "computer" heb gekocht, met een Asus moederbord
Deze ondersteund wel RAID volgens de specificaties alleen op de SATA poorten. De 2 schijven die ik nu heb zijn PATA...
Ding was al duur zat, en mijn cashflow is wat laag... De goedkoopste RAID controller voor ATA133 is toch weer zo'n €80...
En onder Linux werkt software RAID fantastisch (gebruik ik al langer). Is er niet een programma / driver onder windows die software RAID arrays kan maken?
Bij RAID0 heb je trouwens geen mirror
[ Voor 39% gewijzigd door Rainmaker op 09-09-2006 14:26 ]
Iemand ervaring met deze optie?
Ik heb mn computer nog niet aan de praat, anders zou ik het even proberen, maar ik ben vergeten er DDR2 geheugen bij te bestellen...
Heb PM8 op deze bak staan, even de userguide doorzocht met RAID als trefwoord, hieronder de enige regels waar over 'iets' over RAID gezegd wordt:Rainmaker schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 15:58:
hmm, jammer... Leek een beetje op RAID... Volgens een collega zou de nieuwste Partition Magic (8?) ondersteuning moeten bieden voor software RAID. Lijkt me wat sterk, omdat de array door het OS moet worden opgebouwd, en niet bij het aanmaken van partities. Ik kan me wel voorstellen dat PM iets in het MBR plaatst waardoor de array opgebouwd wordt, en in principe ieder OS erbij moet kunnen. Kan iemand dit bevestigen?
PartitionMagic supports hardware RAID level 0 (disk striping) and RAID level 5 (striping
with parity).
Some I/O cards (typically older RAID cards) only provide access to the first 8 GB of a
disk under DOS. Consequently, if you resize the operating system partition beyond 8 GB
and it becomes unbootable, the PartitionMagic rescue disks may not allow you to
manipulate partitions on that drive. You should be cautious about resizing any operating
system partition beyond 8 GB.
Ik heb een software raid oplossing gevonden: Abbadon in "[TIP] Software RAID5 onder windows XP Pr..."
Ik weet alleen niet zeker of ik hiermee ook raid0 arrays kan maken, het topic heeft het alleen over raid1 en raid5...
*edit: gevonden:
http://balusc.xs4all.nl/srv/twe-wrh.html
Ik hoop alleen wel dat deze array zowel vanuit windows als linux te bereiken is, maar raid is een standaard, dus zou moeten kunnen...
[ Voor 26% gewijzigd door Rainmaker op 09-09-2006 16:54 ]