[HDD] RAID Harde schijven kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Rennic
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-04-2018
Tijdens het werken is bij mijn vader de computer gecrashed en gaf hij aan harddisk offline
Er zitten 2 Maxtor schijven in van 80 gig waarvan hij er nog 1 zag.
Hij zag ook een 160gig, maar die ston op offline.

Geeft dit nu aan dat 1 van de 80 gig schijven overleden is?

Zoja, hoe kan ik die andere schijf nu benaderen om daar gegevens vanaf te halen?
Ik neem aan dat ik hem niet aan een IDE kabel kan hangen dat windows hem dan ziet?

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:16
Er zou een kans kunnen zijn dat je vader RAID0 draaide, als je namelijk 2x 80GB in RAID0 draait dan krijg je die zogenaamde 160GB schijf te zien, valt er bij RAID0 1 schijf uit door een crash dan is het niet meer mogelijk dat ik weet om de data van de andere schijf af te halen.

• Rennic
Dat hat ik er inderdaad bij moeten zetten. Hij draaide Raid 0.
Dan gaat het dus een lastig verhaal worden om er data vanaf te halen als ik het goed lees

• Rennic
Maar is die andere schijf dan nog wel te gebruiken? door hem b.v te formateren en weer normaal in de computer te zetten.

Het is mij overigens niet gelukt om de schijven te benaderen, ook niet als slave in IDE (maar dat zou wel niet mogelijk zijn)

Verwijderd

voor zover de andere schijf volledig in orde is (hardwarematig dan), is die gewoon herbruikbaar in een volgende raid array. Ben je echter de helft van je data echt kwijt omdat de schijf kapot is, dan ben je met RAID0 direct alles kwijt.

Als die "kapotte" schijf enkel een crash heeft gedaan, maar nu wel weer draait (en uitleesbaar is), dan heb je nog kans dat je met raidrebuild/recover tooltjes nog een stuk van je data kan achterhalen. Je blijft natuurlijk het beste om na de eventuele recover gewoon die hd weg te gooien. Kans op dataverlies is gewoon te hoog.

• Rennic
Helaas lukt het mij niet om de schijven te benaderen. Het lijkt er zelfs op dat in beide schijven geen leven meer zit. Geen geluid wanneer ik ze aansluit, geen schijf die gevonden wordt. Lijkt me sterk dat ze beide kapot zijn.
Pagina: 1