Welk ballhoofd op mijn statief?

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-01 18:16
Ik heb een tijdje terug een mooi statief van iemand over kunnen nemen, een Slik PRO 803CF. (carbon statief)
Alleen heb ik daar nog geen balhoofd bij!
Nu kreeg ik van iemand een link naar corne: http://www.cornevaniperen.nl/products.php?cat=146&pg=4

Ik denk dat een midiballhoofd voor mij de beste keus is, maar welke moet ik nemen, er zijn namelijk allemaal verschillende.
Quickrelease wil ik er wel ophebben maar welk plaatje?, en werken die waterpasjes een beetje?
Zoals jullie zien moet er nu een 70-200 F2.8 met 350D op maar er moet ook een 100-400 met 1D (als ik die misschien ooit 2e hands mocht kopen) opkunnen, dus niet dat hij het met mijn huidige setup net haalt.

Link naar specs tripod:
http://www.shopping.com/x...r_Tripod_Legs_Only_615803

Hier even een opsomming:
Weegt: 1,8 kilo
Maximum load: 6,8 kilo
Maxmimum hooge: 1,52cm (dit is misschien zonder midden kolom want het klinkt lager dan hij is.)
Bij deze vraag ik jullie advies over wat ik het beste kan doen.

(voor de mensen die het misschien opmerken, dit topic heb ik op DPz ook lopen, ik hoop dat het dan hier ook mag?)

Verwijderd

Alle Manfrotto balhoofden vanaf 'midi' kunnen goed overweg met een flinke camera en lens. En als die 100-400 een gondel heeft (dan schroef je de lens op 't statief i.p.v. de camera) is 't helemaal geen probleem.

Maar persoonlijk vind ik een balhoofd niet lekker werken voor fotografie (wel voor film). Ik zou eerder gaan voor een Manfrotto 329RC4...
Afbeeldingslocatie: http://www.cornevaniperen.nl/prodimages/file0005083.gif

• Lennart_1337
Ik heb op mijn 70-200 F2.8 van 1,3kilo ook een sttief gondel zitten dus dat komt wel goed.
Dat hoofd dat jij liet zien, moet je dan beide handels losdraaien om de camera vrij rond te kunne bewegen?

Want van het ballhoofd deacht ik dat het voordeel was dat je de camera los rond kon draaien in alle richtingen op een gefixeerd punt == minder beweging, en als je een goede pose heb gevonden en de camera helemaal stil wil houden even een slagje draarien aan het wieletje en de camera staat vast en je kan een foto maken.

Bij mijn vader die filmt met een camera is zo'n plateu met 2 (lange) handels weer beter omdat die niet snel en wilt hoeft rond te draaien als het maar geleidelijk en gecontroleerd gaat, en met een lange handel heb je meer controle.
Voor de camera lijkt me dat je 'm richt alsof je 'm niet op statief heb, dus hand onder het objectief en richten maar.
Maar ik heb hier geen ervaring mee, misschien dat meer mensen kunnen zeggen welke van de 2 systemen ze het liefst hebben en waarom, en hoe jullie het gebruiken.

Alvast bedankt voor alle feedback. _/-\o_

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-02 16:55

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Je kunt gewoon een losse 'kop' kopen en die op je statief monteren. Je bent vrij om de 'kop' te nemen die je bevalt (ball-head of 2d-head) (gewoon ff proberen in de winkel, mag vast wel). Deze 'kop' komt vast op het statief, en een voetje onder de camera: deze past in de snelkoppeling op de statief-kop.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• Lennart_1337
Dat was idd. wel het plan ja, ik heb nu een statief zonder ballhoofd of 3D kop erop, dus ik kan er niks mee nu.
Een een plaatje met snelkoppeling neem ik ook, dat is idd. super handig.

Maar in iedergeval bedankt voor de uitleg :)

Verwijderd

Ik heb een Manfrotto 488 RC2

Afbeeldingslocatie: http://www.digit-photo.com/MANFROTTO_488RC2_Rotule_Midi_Ball___Plateau_RC2-p-MAN488RC2.jpg

Volgens mij kan die tot +/- 8 kilo belast worden.
Ik ben er erg blij mee, gebruik hem op zowel m'n monopod als op m'n statief.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 14:24:
Ik heb een Manfrotto 488 RC2

[afbeelding]

Volgens mij kan die tot +/- 8 kilo belast worden.
Ik ben er erg blij mee, gebruik hem op zowel m'n monopod als op m'n statief.
Wat is nou het verschil tussen dat hendeltje links en dat ronde knopje rechts? Ik dacht dat dat hendeltje voor 'ball lock' was, maar het staat (ook) op dat knoppie !? Ik neem aan dat een van de twee de ball vertikaal vastzet maar het nog wel mogelijk maakt om horizontaal te draaien !? Gebruik je dat?

De 486 ballhead heeft bijvoorbeeld alleen een hendeltje.

Have a wheelie good weekend!

• Lennart_1337
Volgens mij is dat idd. om te kunne pannen.

En nog even een vraagje omdat ik toch mee zit:

Ik wil een softbox voor mij Canon 430EX kopen.
Nu kwam ik deze Lumiquest Big Bounce tegen voor €34,-
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=5249
Afbeeldingslocatie: http://www.fotokonijnenberg.nl/vergroting.php?id=17223&cid=5249&type=product#

Deze wil ik gaan gebruiken voor portretten en plekken waar het plfond/muren te hoog/verweg/donkere kleur zijn.
Is dit een goede koop?

[ Voor 65% gewijzigd door Lennart_1337 op 10-09-2006 00:01 ]

Verwijderd

Geen gezicht, zo'n ballon op je flitser, maar 't zal best wel goed werken. En 't is compacter dan de flitsparaplu die ik vroeger met m'n Metz 45 CT-1 meesleepte. :)
Dat hoofd dat jij liet zien, moet je dan beide handels losdraaien om de camera vrij rond te kunne bewegen?
Jep, en dat heeft (vind ik) het voordeel dat je horizontaal en verticaal apart kunt fixeren. Bij een driepoot vind ik dat erg prettig werken. Bij een eenbeen heb ik weer liever een balhoofd.

Verwijderd

FragDaddy schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 22:29:
[...]
Wat is nou het verschil tussen dat hendeltje links en dat ronde knopje rechts? Ik dacht dat dat hendeltje voor 'ball lock' was, maar het staat (ook) op dat knoppie !? Ik neem aan dat een van de twee de ball vertikaal vastzet maar het nog wel mogelijk maakt om horizontaal te draaien !? Gebruik je dat?

De 486 ballhead heeft bijvoorbeeld alleen een hendeltje.
Die ronde knop is inderdaad z'n ball-lock, daarmee kun je de hele orientatie van de bal verstellen. De andere is de pan-lock, waarmee je kunt pannen (handig voor op een statief).

Verwijderd

/me heeft hetzelfde balhoofd als paulus (<-- korter ;) )

De grote ronde knop werkt idd als ball-lock. Echter bij de kleinere modellen is dit een los-vast knop, bij dit balhoofd is ook de frictie in te stellen.

• Lennart_1337
Bedankt voor alle advies!
Ik ben uiteindelijk voor de manfrotto 468MGRC0 HYDROSTATIC BALL HEAD REL.RCO gegaan.
Deze is een stukje beter dan de Manfrotto 488 RC2 en niet eens zoveel duurder!, bij fotokonijnenberg koste hij €89,-.

Afbeeldingslocatie: http://www.manfrotto.com/webdav/site/manfrotto/shared/_images/Manfrotto/product_images/zoom/468MGRC0.jpg
Specs:
height 13.5 cm
weight 0.84 kg
load capacity 16.00 kg
panoramic rotation 360 °
color black
patent pat. pending
material magnesium
independent pan lock yes
lateral tilt -90° / +90°
quick release yes
ball friction setting yes
secondary safety system yes
bubble spirit level (no) 2
plate type 030-14
attachment (bottom) 3/8'' screw
attachment 1/4'' screw

Ik vind het een heel fijn ballhoofd en de quickrelease is echt super!
Je kan het plaatje er op 6 manieren in klikken (alle 6 hoeken zijn hetzelfde) en onder het plaatje zitten 2 schroeven, één om het schroefdraad in de camera te draaien en een grote knop met groeven om de plaat tegen de camera te schroeven. Dus geen schroevendraaier of muntje nodig en het werkt echt super zonder veel kracht te hoeven zetten.

De grote draaiknop op het ballhoofd zelf werkt ook super fijn en ik kan met mijn pink de 350D met 70-200 F2.8 L eraan muurvast zetten! Dit zal wel met dat hydro gebeuren te maken hebben.
Met het kleine knopje kun je de frictie in stellen voor de loste stand zodat voor elk gewicht lens/camera combo alles soepel draait!
Het panorama handeltje werkt ook super handig, deze functie baarde mij zorgen omdat ik dacht dat er misschien wel speling door zou komen maar verticaal zit er helemaal geen speling in en als de knop gelokt zit (dit is ook bijna met je pink te bedienen) dan zit het in alle richtingen muutvast.

Dus ik ben hardstikke blij met mijn aankoop en snap eigenlijk niet dat bijv. de Manfrotto 488 RC2 deze functies en specs niet heeft want er zit maar €5,- verschil tussen!

[ Voor 15% gewijzigd door Lennart_1337 op 09-10-2006 00:49 ]

Pagina: 1