Toon posts:

Geforce 7950GX2 wordt gloeiend heet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.470 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had voor kort een BFG van deze kaart die met 3D gaming of benchmark opliep tot zo,n 88 graden
Deze kaart is dus teruggestuurd.
Een kennis van me heeft een gigabyte van hetzelfde soort, tot m,n stomme verbazing loopt in 2D de kaart bij het opstarten al tot GPU1 59 en GPU2 73 graden, ik kan absoluut niet achterhalen wat de oorzaak hiervan is.(De topic over de 7950 heb ik deels gelezen, wat mijn inziens een fiasco was : alleen maar scores en prijsverglijkingen)
Specs: Mobo DFI Ut Nf4 expert= staat niet in de lijst van geschikte mobo,s ; Ultra D wel resulaat: nog hogere temps.
Systeem temps normaal 36 maar met de 7950 al gauw tot de 48 graden.
Case Stacker 810, met 4 casefans van 120mm.
Proccesor AMD Athlon 64 4800x2
Voeding Enermax liberty 620,
De processor is wat overgeklokt, maar op default setting wordt de kaart nog gloeiend heet. (gemeten met Nvidia Ntune monitor) hij voelt trouwens ook gloeiend heet aan.
Mijn vraag is iemand die hiermee (DFI Mobo) ook wordt geconfronteerd.
Ikzelf weet het niet meer.

Edit:
Ga nu effe pittenmorgen werken (fruitcorso en appelpop in Tiel)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 09-09-2006 02:03 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Uit een review van Guru3D:
At idle, normal operation (i.e. your desktop), expect roughly 45 Degrees C. At 100% graphics core utilization we measured a maximum 73 Degrees C peak temperature on each GPU core, which is actually becoming a standard.
Daar zit jij idle al wat boven dus, maar nog lang niet schadelijk. Hij begint pas terug te klokken bij de 125 graden. Wat doet de kaart onder load?
Ik zie dat er 4 casefans in de case zitten, ik neem aan iets aan intake voor en outtake achter/boven? Dat zou namelijk de beste airflow op leveren voor de kaart. Draaien de fans van de kaart wel op 100%? Deze draaien doorgaans op 70% als ik me niet vergis en gaan pas over op 100% als het ook echt nodig is.
Hoe zijn de temps met een open kast en een goede fan gericht op de kaart?

Maar denk er ook aan dat die GPU2 die er mooi tussen gesandwiched het gewoon zwaar heeft. Ik denk dat je er ook weinig aan kan doen naast het zorgen voor een goede airflow. Of je moet gaan voor watercooling ;)
Beperkte ruimte zorgt voor beperkte warmteafvoer, zoals je al hebt ondervonden.

Ik heb je post tussen de TS en deze maar even getrashed en de inhoud gekopieerd naar je vorige reactie. Nutteloze posts maken moet je niet doen ;)
En al helemaal niet binnen 24u na jezelf posten, gebruik dan aub de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop.
Zelfs al een titelfix voor je geregeld. Neem iets meer de tijd voor je posts, dan kun je ze nog even nalezen en ook kwa inhoud verduidelijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 09-09-2006 02:04 . Reden: Titelfix edit ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Als je het 7950GX2 topic eventjes beter doorgenomen had, dan had je kunnen lezen dat jouw temperaturen niet uitzonderlijk zijn. Mijn 7950GX2 wordt ook gemiddeld 60c ( 57c voor core 1, 64c voor core 2 ). Het is gewoon een heetgebakerd beestje :) Stressed heb ik hem wel eens de 88c graden aan zien tikken. Let wel: gemiddeld 88c, dus ik weet niet eens hoe warm de 2e core wordt. Ik wil het denk ik niet eens weten :P Maar zolang je geen rare dingen opmerkt tijdens het gamen ( artifacts, plotselinge performanceloss ), zou ik me er niet al te veel zorgen over maken. Zoals de moderator al zei, pas bij 125c gaat de kaart zich terugklokken om schade te voorkomen.

Verwijderd

offtopic:
cybersteef, de topictitle is nog steeds niet goed :9

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:37

Snippertje

Light up your life

Je had die BFG dus ook niet terug hoeven sturen. 88 graden stressed is nog niets om je zorgen over te maken :)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:40:
offtopic:
cybersteef, de topictitle is nog steeds niet goed :9
offtopic:
Fix#2 :+ , alleen moet jij eigenlijk een TR aanmaken >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 09-09-2006 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Razor.Timo schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:41:
Je had die BFG dus ook niet terug hoeven sturen. 88 graden stressed is nog niets om je zorgen over te maken :)
Ik heb eerst per mail contact gehad met BFG en de situatie uitgelegd, waarop ik als antwoord kreeg
No, it sounds like your card is overheating. We can replace the card for you,
but due to shipping costs, it may be cheaper and faster to go through the
retailer for a replacement.
Een RMA vraag je ook niet zomaar aan, als iets nog werkt.

Wat airflow betreft, 2 x 120 behoorlijk op toeren zitten beneden aan de voorkant en blazen koude lucht (Langs Harddisk) 1x120 mm zit net boven de VGA kaart en de voedigsfan, die bijde de
warme lucht afzuigen.
Zijpanel is eruit, het zoeken van een casefan van 20+ voor dit paneel waar een stoffilter in zit van ong. 30 cm doorsnee ben ik gestaakt.

watercooling is er wel op de markt, maar is de laatste optie.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 02:00:
Uit een review van Guru3D:
[...]
Daar zit jij idle al wat boven dus, maar nog lang niet schadelijk. Hij begint pas terug te klokken bij de 125 graden. Wat doet de kaart onder load?
Ik zie dat er 4 casefans in de case zitten, ik neem aan iets aan intake voor en outtake achter/boven? Dat zou namelijk de beste airflow op leveren voor de kaart. Draaien de fans van de kaart wel op 100%? Deze draaien doorgaans op 70% als ik me niet vergis en gaan pas over op 100% als het ook echt nodig is.
Hoe zijn de temps met een open kast en een goede fan gericht op de kaart?

Maar denk er ook aan dat die GPU2 die er mooi tussen gesandwiched het gewoon zwaar heeft. Ik denk dat je er ook weinig aan kan doen naast het zorgen voor een goede airflow. Of je moet gaan voor watercooling ;)
Beperkte ruimte zorgt voor beperkte warmteafvoer, zoals je al hebt ondervonden.

Ik heb je post tussen de TS en deze maar even getrashed en de inhoud gekopieerd naar je vorige reactie. Nutteloze posts maken moet je niet doen ;)
En al helemaal niet binnen 24u na jezelf posten, gebruik dan aub de [afbeelding] knop.
Zelfs al een titelfix voor je geregeld. Neem iets meer de tijd voor je posts, dan kun je ze nog even nalezen en ook kwa inhoud verduidelijken.
Under load zit ik op 89 graden, ik weet van de vertragingsdrempel.
De fans staan in 3D al op maximaal, bij het installeren van nieuwe drivers staan ze standaard op 35%.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 10:23 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 21:37:
[...]
Zijpanel is eruit, het zoeken van een casefan van 20+ voor dit paneel waar een stoffilter in zit van ong. 30 cm doorsnee ben ik gestaakt.
Ehhh, zonder zijpaneel wordt je airflow gestoord en heb je niets aan je mooie fanopstelling? ;)

Verwijderd

'Niets' is een beetje overdreven, 'weinig' is misschien beter op zijn plaats. Als jij een fan hebt die - stel - in het frontpaneel zit gemonteerd en die dus koude lucht van voren aanzuigt en over de videokaart blaast, dan wordt die videokaart nog steeds wel gekoeld, alleen minder goed dan wanneer er aan de achterkant ook een trekkende fan zou zitten die die opgewarmde lucht afvoert.

Ontopic, lijkt me beetje overhaaste actie. Ik begrijp dat de kaart niet instabiel was maar enkel 88 graden werd, en dat je op dat mailtje van BFG Tech de kaart hebt teruggestuurd? Zo zie je maar weer, nooit geloven wat de fabrikant zegt :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 14:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
SH4D3H schreef op zondag 10 september 2006 @ 10:33:
[...]

Ehhh, zonder zijpaneel wordt je airflow gestoord en heb je niets aan je mooie fanopstelling? ;)
:) Als je een koelkast open zet heb je gelijk, in dit geval word er gewoon hitte afgevoerd naar de kamertemps.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:21:
'Niets' is een beetje overdreven, 'weinig' is misschien beter op zijn plaats. Als jij een fan hebt die - stel - in het frontpaneel zit gemonteerd en die dus koude lucht van voren aanzuigt en over de videokaart blaast, dan wordt die videokaart nog steeds wel gekoeld, alleen minder goed dan wanneer er aan de achterkant ook een trekkende fan zou zitten die die opgewarmde lucht afvoert.

Ontopic, lijkt me beetje overhaaste actie. Ik begrijp dat de kaart niet instabiel was maar enkel 88 graden werd, en dat je op dat mailtje van BFG Tech de kaart hebt teruggestuurd? Zo zie je maar weer, nooit geloven wat de fabrikant zegt :P
Misschien heb je gelijk, maar wanneer tech-support (BFG) en Guru 3D er andere ervaringen mee hebben heb ik hem opgestuurd, er zijn n.l ook veel andere gebruikers met veel lagere temps.
Tenslotte ik heb een dure VGA kaart gekocht geen kachel.
Ook van belang is dat ik nu nog bij m,n leverancier terecht kan, straks niet meer, omdat BFG levenslange garantie geeft. Dat ze nu zelf toegeven dat de kaart te heet word is meewegend in verzendkosten ect.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:21:

8) alleen minder goed dan wanneer er aan de achterkant ook een trekkende fan zou zitten die die opgewarmde lucht afvoert.
Lees

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Je airflow wordt gestoord doordat de lucht die je aanzuigt waarschijnlijk niet eens de achterkant haalt, maar dat weer andere lucht is etc ...
Met je kast dicht heb je pas wat aan push-pull flows :)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

jan1025, 3x achter elkaar je topic binnen 24 uur onnodig schoppen is vragen om een slotje. Als je nieuwe informatie/vragen/etc hebt die je wilt vermelden, pas dan je vorige post aan dmv de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop.
Dat geldt dus als je zelf de laatste bent die een bericht heeft achtergelaten en die is minder dan 24 uur oud ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 11-09-2006 00:32 ]

Pagina: 1