Nieuw geheugen: timings niet volgens specs.

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 11:12
Beste tweakers,

Ik heb nieuw geheugen gekocht volgens de volgende specificaties:
Kingston HyperX Dimm 1GB (setje 2x512MB)
DDR 400 (PC3200)
CAS Latency (CL) 2
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) 3
RAS-Precharge-Time (tRP) 2
Row-Active-Time (tRAS) 6
Command Rate (CMD) 1 T
Afbeeldingslocatie: http://www.mccholland.nl/mem-2.jpg
Ik heb het on-line besteld en met de post laten komen. Na openmaken van de overdoos bleek de
verzegeling van het doosje (dual channel setje) verbroken te zijn. Vreemd vond ik, maar verder geen
bedenkingen.

Het geheugen in de PC geplaatst (oud geheugen verwijderd) en gelijk even kijken wat Sisoft en CPU-z ervan vinden.
Zowel Sisoft Sandra en CPU-Z vinden bij de timings (SPD) andere waarden dan in de specs staan! Ook de datum van fabrikage (2004!!) is heel vreemd. In de FAQ van dit forum staat wel dat CPUZ niet 100% betrouwbaar hoeft te zijn , maar omdat Sisoft hetzelfde aangeeft, geeft mij dat toch een naar gevoel.
Afbeeldingslocatie: http://www.mccholland.nl/mem-1.gif
Wat moet ik nou? Ben ik getild (oud geheugen onder die mooie blauwe heatspreaders gestopt) of kan ik Sisoft en CPU-Z niet vertrouwen? Of doe ik nog iets fout?
Ik heb het ook nog even in een ander mobo gestopt, maar Sisoft kwam met dezelfde waarden als in
mijn eigen mobo.
Zijn er nog andere progjes waarmee ik eens goed naar de echte specs van het geheugen kan kijken?

relevante info:
Moederbord: Supermicro P4SCT (chipset i875P)
Ook getest in een ASrock (AMD) mobootje.
CPU-Z versie 1.36 (aug 2006)
Sisoft Sandra light versie: 2007.9.10.105

Voordat ik op hoge poten terug ga naar de winkel, wil ik jullie mening even horen.

Deze tekst niet lezen !

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
stel gewoon je timings en geheugen snelheid handmatig in, in de bios.
ik had dit ook met m'n kingston 2×1gb 667mhz 5-5-5-12 geheugen die draaide ineens standaard op 533mhz dus alles handmatig ingesteld en nu werkt het perfect :)

http://specs.tweak.to/15535

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als het op de specs draait waarop het verkocht wordt, dan is alles prima. Als het niet draait op de specs, dan terug naar de winkel. De info in het geheugen zegt niets, als het sneller getest is en ok bevonden is dan is er niets aan de hand.

Samenvatting: info die in het geheugen staat is niet boeiend.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
De SPD neemt vrijwel ALTIJD lossere timings dan wat het geheugen werkelijk kan, om compatibiliteitsproblemen te voorkomen. Zet het eens handmatig op de timings die het zou moeten kunnen. Start je pc feilloos op en overleeft hij bijv. een nacht Memtest, dan is er niets aan de hand en is je geheugen prima in orde. Mocht het NIET de gegeven specs nakomen, dan kun je het ruilen.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
http://www.kingston.com/hyperx/products/khx.asp

KHX3200AK2/1G
1GB 400MHz DDR Non-ECC CL2 (Kit of 2 - 512MB)
2-3-2-6-1
2.6V

Je bent dus niet genept lijkt me dan!

[edit] ow wacht je was bang dat er ander mem onder de heatsink zat stom van me |:(

Dit is al eerder behandeld: zie SPD-Readout Kingston HyperX PC5400 CL4 DDR2

[ Voor 35% gewijzigd door TweakerNummer op 09-09-2006 00:43 ]

• mxhans196
Ik kan in de bios van dit mobo niet de latency timings handmatig zetten. Dit mobo is niet rijkelijk bedeeld met instelmogelijkheden in het bios. Het enige tweakje wat kan, is de FSB verhogen (200-233Mhz).
Ik ben bang dat ik voor de zoveelste keer teveel geld heb uitgegeven.
Misschien willen ze het nog ruilen. Wat zou dan een betere keuze zijn?
OCZ OCZ4001024PFDC CL2 3-3-6
OCZ4001024ELDCPE CL2 3-2-5

Deze tekst niet lezen !

• mxhans196
Wat ik uit die andere topic begrijp is dat dit geheugen (getest) sneller kan draaien dan de officiële (SPD) specs.
Dus ook al kan ik de timings niet veranderen, ik kan nu wel m'n FSB gaan verhogen zonder dat het geheugen de eerste bottleneck zou worden.

Deze tekst niet lezen !

Verwijderd

Probeer het dan eens met een programma als A64Tweaker (werkt alleen als je een Athlon64 hebt natuurlijk 8)7 ) of iets dergelijks.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
Ander geheugen halen met dezelfde timings heeft sowieso geen zin, de SPD zal nagenoeg hetzelfde zijn, dus zul je alsnog dezelfde timings draaien.

Verwijderd

als je die extra lage timings wil gaan gebruiken wordt het tijd voor een ander mobo/biosflash van je mobo.

ik snap niet waarom je nieuwe ram koopt met cas2, koop geil geheugen met cas 2.5 en dat draait evengoed op cas2 (en ik heb al een stuk of 10 van die setjes bij mensen gestoken).

FSB verhogen zal wel invloed hebben, als het nu van 2.0 naar 2.5 draait zal het met wat voltageverhoging (of kan je dat ook niet?) wel makkelijk 240mhz of hoger willen lopen. Vergeet niet dat je ook je cpu mee overklokt met de fsb, en héél waarschijnlijk ook de pci-bus als dat zo'n brak moederbord is. Dan raak je nog geen stap verder.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2006 09:33 ]

Pagina: 1