Toon posts:

Bronvermelding bij Surf2Music

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje over de bronvermelding van het artikel: nieuws: Onbeperkt downloaden voor vast bedrag per maand. De bron van het artikel verwijst slechts naar surf2music.nl
Techno Design (...) begeeft zich opnieuw op de online muziekmarkt
Ik kom een vermelding van Techno Design op die hele website niet tegen. Is niet juist E-Media Solutions één van de grote spelers er achter i.s.m. Surfdiensten/Surfspot? (http://www.e-ms.nl/pdf/su...f#search=%22surf2music%22)
want voor het initiatief zijn afspraken gemaakt met Stichting Brein(..). De auteursrechtenverdediger was in het verleden niet te vinden voor abonnementsvormen die onbeperkt downloaden voor een vast bedrag mogelijk maken, maar is nu overstag gegaan.
Ik kom Stichting Brein ook helemaal niet tegen. Weet Tweakers.net meer dan mij? Ik zie wel een Bumra/Stemra logo op de bron, maar dat is geloof ik een andere stichting dan Brein. In het pdf'je van E-Ms zie ik ook geen Brein (wel enkele platenmaatschappijen). Ook op de website van Brein zie ik niets onder persberichten over hun medewerking bij de site.

Maw: Er staan schijnbaar zaken in de nieuwspost die niet herleidbaar zijn tot de genoemde bron. Nu weet ik niet wat de policy is van Tweakers.net m.b.t bronvermelding van beweringen, maar ik kan nu niets van de genoemde beweringen controleren.

Kijk ik helemaal verkeerd of heeft de nieuwsposter een andere bron gebruikt dan de website? En is dat verenigbaar met het bronvermeldingsbeleid van Tweakers.net? (beweringen gebruiken uit andere bronnen maar die niet vermelden en daarmee de indruk wekken dat alles uit 1 en dezelfde bron komt)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 23:19 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
Om even in te springen op dat nieuwsartikel: zou het niet slim zijn om 'muziek' in de titel te vrotten? Want bij 'onbeperkt downloaden' denk ik niet gelijk aan muziek, maar eerder aan films, games, etc.

The devil is in the details.

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Vermoedelijk heeft de redacteur Surf2music in de bronlink geplaatst omdat die het hoofdonderwerp representeert, maar omdat hij informatie vanuit diverse hoeken en kanalen heeft verwerkt om tot dit bericht te komen, was het eigenlijk terecht(er) geweest als er 'Bron: redactie Tweakers.net' had gestaan.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Cookie
Hahn schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 23:55:
Om even in te springen op dat nieuwsartikel: zou het niet slim zijn om 'muziek' in de titel te vrotten? Want bij 'onbeperkt downloaden' denk ik niet gelijk aan muziek, maar eerder aan films, games, etc.
Slim? 't Had gekund en gepast, maar slechts een regel verder lezen dan de headline en de lezer wordt meteen van verdere details voorzien.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
testcase schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 00:10:
[...]
Slim? 't Had gekund en gepast, maar slechts een regel verder lezen dan de headline en de lezer wordt meteen van verdere details voorzien.
Mja, een titel moet in mijn ogen zo informatief mogelijk zijn, maar de T.net mentaliteit is blijkbaar 'als je het hele nieuwsbericht gelezen hebt, dan weet je wat er bedoelt wordt'. Dus ik zal mezelf de moeite besparen en voortaan geen opmerkingen meer plaatsen.

The devil is in the details.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:57
De huidige titel laat weel heel veel ter interpretatie over. Ik dacht zelf eerst dat het ging over een ISP zonder datalimiet ofzoiets (toeggegeven, dat zou geen nieuws zijn). Een simpele titel als "Onbeperkt muziek downloaden voor vast bedrag per maand" zou véél meer duidelijkheid scheppen!

Ik wil dus de vraag om heldere, correcte headlines nog eens kracht bijzetten.

Zo heb ik bijvoorbeeld ook kritiek op het artikel Weblogsite Xanga krijgt 1 miljoen dollar boete: er is helemaal geen boete uitgedeeld, maar een schikking getroffen. De wet waar het over gaat heeft een hoog belachelijkheidsgehalte, en het zou dus de nodige verontwaardiging opleveren als Xanga inderdaad veroordeeld zou zijn, maar dat is dus helemaal niet gebeurt. (Waarschijnlijk schikt Xanga om slechte publiciteit te voorkomen.)

Overigens maakte Slashdot dezelfde fout, maar dat is niet echt een excuus. Als de titel letterlijk stelt: "X krijgt boete" terwijl in werkelijkheid er gewoon géén boete is uitgedeeld, dan is zo'n titel gewoon fout, en ofwel een domme vergissing of smakeloze sensatiezucht van de redactie.

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 07:25

Inge Janse

post-l33t

Ik heb die titel toch aangepast, want het is inderdaad zo dat deze momenteel an sich niet goed communiceert wat de onderliggende lading betreft. Als zo'n eenvoudige ingrijp het informatieniveau dusdanig drastisch verhoogd, dan lijkt me daar niets mis mee.

ingejanse.nl: dingen die ik doe

Verwijderd

Topicstarter
testcase schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 00:07:
Vermoedelijk heeft de redacteur Surf2music in de bronlink geplaatst omdat die het hoofdonderwerp representeert, maar omdat hij informatie vanuit diverse hoeken en kanalen heeft verwerkt om tot dit bericht te komen, was het eigenlijk terecht(er) geweest als er 'Bron: redactie Tweakers.net' had gestaan.
Dan wil ik graag weten uit welke bron(nen) T.net haar artikel gehaald heeft - een aantal van de beweringen (Techno Design / Brein) kan ik nergens controleren. Ik ben dus heel benieuwd of dit wel juist is of dat het verzinsels zijn van een redacteur :X In het Nu.nl artikel bijvoorbeeld wordt ook niet gerept over Techo Design/Brein, maar over:
Surf2Music.nl is een initiatief van E-Media Solutions en Surfspot, een online ict-winkel voor studenten. Surf2Music pakt de zaken voortvarend aan, gezien de afspraken met Buma Stemra.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2006 10:44 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb Yoeri op dit topic gewezen, maar ik verwacht niet dat hij snel reageert aangezien zaterdag en zondag voor hem vrije dagen zijn. Anyway, hij weet ervan en zal dus reageren :) .

• Cookie
Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 10:41:
[...] Dan wil ik graag weten uit welke bron(nen) T.net haar artikel gehaald heeft - een aantal van de beweringen (Techno Design / Brein) kan ik nergens controleren. Ik ben dus heel benieuwd of dit wel juist is of dat het verzinsels zijn van een redacteur :X
Waarom zou een redacteur dit verzinnen :? Een redacteur kan zich vergissen of een fout maken, maar zoiets uit de duim zuigen...Hoewel we in principe niet verplicht zijn in alle gevallen onze bronnen openbaar te maken; er staan in het artikel wel aan aantal linkjes naar andere artikelen. Ik ga er vanuit dat je die in ieder geval hebt gevolgd. Die vormen namelijk alvast een deel van de extra info. Ik heb kort telefonisch contact gehad met Yoeri, die zich ergens bevindt waar hij niet over internet beschikt, maar ik heb van hem begrepen dat hij zich t.a.v. de link naar Techno Design gebaseerd heeft op (technische) informatie van iemand die bij ons bekend is maar die niet bij name genoemd wilde worden, en op een artikel van derden dat ik nog niet kan traceren. Meer kan ik er op dit moment nog niet over meedelen. Wordt wellicht vervolgd.

Verwijderd

Topicstarter
testcase schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 14:42:
[...]
Waarom zou een redacteur dit verzinnen :? Een redacteur kan zich vergissen of een fout maken, maar zoiets uit de duim zuigen...Hoewel we in principe niet verplicht zijn in alle gevallen onze bronnen openbaar te maken; er staan in het artikel wel aan aantal linkjes naar andere artikelen. Ik ga er vanuit dat je die in ieder geval hebt gevolgd. Die vormen namelijk alvast een deel van de extra info. Ik heb kort telefonisch contact gehad met Yoeri, die zich ergens bevindt waar hij niet over internet beschikt, maar ik heb van hem begrepen dat hij zich t.a.v. de link naar Techno Design gebaseerd heeft op (technische) informatie van iemand die bij ons bekend is maar die niet bij name genoemd wilde worden, en op een artikel van derden dat ik nog niet kan traceren. Meer kan ik er op dit moment nog niet over meedelen. Wordt wellicht vervolgd.
Dan heeft hij schijnbaar een fout gemaakt en in het frontpage-artikel een nog al marginale kwaliteitspost of althans verwarrende van heeft gemaakt door alleen Techno Design te noemen en niet alle drie de betrokken partijen.
Surf2Music is een initiatief van Surfdiensten, EMS en MobileMoney.
Alle contracten die nodig zijn om deze dienst legaal in de markt te zetten
zijn bij de verschillende partijen aanwezig.
Ik hoop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Het Surf2Music Team
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar Techno Design en Stichting Brein, of die juist is en waar dat dan vandaan komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 21:37 ]

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Als je op google zoekt naar "surf2music" "techno design" dan kom je bij de eerste hit op een forum uit, waar nu.nl is gequote.
Blijkbaar was hun eerste versie er eentje waarin Techno Design genoemd was, alsmede zoekmp3.nl. Later hebben zij dat waarschijnlijk aangepast:
http://www.google.com/sea...2%20%22techno%20design%22
http://www.tbforum.nl/thread/75626.html

En dan vind je via Google ook nog dat Techno Design de domeinnaam van surf2music.nl in handen heeft, zelf te controleren via http://www.nic.nl.

Dit stond op Bright:
De eerste muzieksite in Nederland die een abonnement op onbeperkt legaal luisteren naar muziek aanbiedt, is Surf2Music.nl. Volgende week wordt de site gepresenteerd in nachtclub Bitterzoet in Amsterdam. Vanaf zeven euro per maand kan je volgens de aankondiging 'onbeperkt muziek streamen of downloaden'. In de VS bestaat zulke onbeperkte maandabonnementen op muziek al langer, zoals die van Rhapsody. Surf2Music belooft een keuze uit meer dan 1 miljoen liedjes en de mogelijkheid om eigen playlists te maken. Twee beperkingen: de site werkt niet met een Mac en als je abonnement verlopen is, kan je je muziek niet meer afspelen vanwege kopieerbeveiliging. Het is een initiatief van Emedia Solutions. Platenmaatschappijen EMI, Sony, Warner en Universal werken mee. De domeinnaam staat overigens geregistreerd bij Techno Design, hetzelfde bedrijf dat in hoger beroep van Brein verloor over Zoekmp3.nl, maar Brein keurt de nieuwe site wel goed.
Tonie • 07-09-2006 19:03 • 2 reacties
http://www.bright.nl/down...edrag-nu-ook-in-nederland

[ Voor 49% gewijzigd door Speed24 op 10-09-2006 21:54 ]

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik ben net terug van een weekendje weg, en het belangrijkste is wel gezegd lijkt me
Ik ben niet zo'n voorstander van informatie verzinnen in het nieuws, en insinuaties in die richting neem ik dan ook persoonlijk kwalijk ;)

Waarop ik mij baseerde voor het vermelden van Techno Design:
1) Een bron (in de vorm van een persoon) die bij mij bekend is
2) Een extern artikel (dat ik niet meer kan traceren) waarin Zoekmp3 ook genoemd werd
3) Registrant Techno Design I.P.
Koraalrood 100
2718 SC ZOETERMEER
Netherlands

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

Topicstarter
Yoeri schreef op maandag 11 september 2006 @ 08:12:
Ik ben net terug van een weekendje weg, en het belangrijkste is wel gezegd lijkt me
Ik ben niet zo'n voorstander van informatie verzinnen in het nieuws, en insinuaties in die richting neem ik dan ook persoonlijk kwalijk ;)

Waarop ik mij baseerde voor het vermelden van Techno Design:
1) Een bron (in de vorm van een persoon) die bij mij bekend is
2) Een extern artikel (dat ik niet meer kan traceren) waarin Zoekmp3 ook genoemd werd
3) Registrant Techno Design I.P.
Koraalrood 100
2718 SC ZOETERMEER
Netherlands
Dan zou ik om de kwaliteit en scherpheid van het artikel zienbaar te verhogen toch wel even het artikel updaten. Het lijkt me niet geheel onbelangrijk, en zelfs vanzelfsprekend, om duidelijk de drie initatiefnemers te vermelden: Surf2Music is een initiatief van Surfdiensten, EMS en MobileMoney.

Bovendien is onduidelijk of er wel echt een contract is gesloten met Stichting Brein of dat ze de website alleen endorsen. Brein komt op de website zelf niet voor van surf2music en evenmin in hun persberichten; alleen een logo van de Buma Sterma is aanwezig en enkele plaatmaatschappijen in de flyer van E-Ms. Ik zou er -zolang de onduidelijk bestaat of Brein daadwerkelijk een CONTRACT heeft gesloten er van maken: Alle contracten die nodig zijn om deze dienst legaal in de markt te zetten zijn bij de verschillende partijen aanwezig

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Brein is ondertussen vervangen door Buma/Stemra, dat was een fout van mij. Ik heb ondertussen overigens contact gehad naar aanleiding van dit artikel met iemand van de muziekindustrie, dus het lijkt me wel veilig te stellen dat die overeenkomst er is hoor :)

Betreffende die drie initiatiefnemers: is idd een optie, maar is ook terug te vinden via de bronsite en dat lijkt me nu wel voldoende. Daarmee bedoel ik dat ik het niet echt nodig acht om nu nog het bericht te gaan updaten met extra info.

Bij nader inzien: alsnog toegevoegd

[ Voor 3% gewijzigd door Yoeri op 11-09-2006 10:02 ]

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Het verhaal heeft overigens een update gekregen met info over hoe en waar Techno Design eraan te pas komt

Pagina: 1