Wireless/Wired WDS uitdaging.

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Tijdje terug ben ik een zoektocht gestart naar een wireless/wired bridge/wds oplossing. Ik ben halverwege gekomen.

Ik kan het het beste, excuses voor mijn paint kwaliteiten, als volgt illustreren:

Afbeeldingslocatie: http://xs106.xs.to/xs106/06365/netwerk.JPG.xs.jpg

Het komt op het volgende neer. Beneden, waar het internet binnenkomt (Casema Kabel) staat een WGL 4300, de 'Gaming Router' van D-Link. Op 1 van de wired poorten, zit een PC van mijn onderbuurmeisje.

Mijn laptop verbind zich gewoon via de wireless. So far so good. Nu heb ik in mijn kamer ook nog enkele andere netwerkproducten die ik wil aansluiten. Onder andere een server, een xbox, en een Lacie schijf, plus eventueel bezoek tijdens lanparty's die niet van wireless apparatuur voorzien zijn.

Ik mag van mijn huisbaas echter geen kabels trekken.

Ik bedacht toen het volgende plan: Wireless router beneden, Access point boven, wireless bridge ertussen trekken, en klaar is Thalan. Zo simpel bleek het echter niet te zijn.

Ik ben na lang zoeken bij de D-Link gaming router terecht gekomen, omdat deze al deze functies zou ondersteunen. Als access point koos ik de WAP-2100, ook van D-Link. Dit Access Point Ondersteund AP, AP Client, AP Repeater, WDS, en WDS + AP.

De bedoeling is, dat dit access point 2 dingen doet: Enerzijds moet hij het aanwezige wireless signaal versterken (het is immers een groot huis met 3 verdiepingen) en anderszijds moet hij het signaal 'vertalen' naar de switch die ik hier heb liggen, zodat ik daar mijn wired clients op aan kan sluiten.

Op het moment staat het access point ingesteld als AP client, zodat in ieder geval mijn server van internet is voorzien. Mijn xbox en lacie schijf beginnen zich echter buitengesloten te voelen en verdwijnen langzaam onder een laag stof.

Ik heb me ingelezen op het netwerkverhaal, onder andere via de volgende guide:

http://www.tomsnetworking.com/2004/04/14/how_to_wds_bridge/

Afbeeldingslocatie: http://xs106.xs.to/xs106/06365/wds_twohop.jpg.xs.jpg

Het repeaten tussen meerdere AP's die zelf niet via een LAN-Kabel verbonden zijn, schijnt dus wel mogelijk te zijn, maar er zijn meer haken en ogen dat goed iemand is.

Ik heb daaruit geleerd dat WDS repeating een vluchtig iets is, waar nog geen echte standaard voor is en lastig te realiseren is. Nu is het ook zo, dat mijn netwerk 2 soorten beveiliging kent: WPA-Personal, en Mac-Adres Filtering. WDS- en gewone repeaters, schijnen zich te baseren op het MAC-Adres van de router. Aangezien Macadressen versleuteld/gecodeerd worden als deel van de WPA beveiliging, kan mijn AP mijn Router niet 'zien' en is WDS dus niet mogelijk. Échter, als ik mijn AP als 'Client' aanmeld op mijn netwerk, en een UTP kabeltje tussen mijn AP en mijn server trek, heb ik wél gewoon internet op mijn server. Zelfs als ik daar de switch nog tussen plak. Ga ik echter een 2e wired client op die switch aansluiten, komt die niet aan een IPadres, zelfs nadat ik diens Macadress heb toegevoegd in de router.

WDS schijnt wel probleemloos te kúnnen werken wanneer je gewoon blanco WEP instelt met een key, en verder niets. Ik wil echter niet omlaag gaan naar WEP, omdat ik midden in de stad woon, met duizenden studenten, die allemaal wel trek hebben in mijn 8mbit-lijn en bijbehorende fileserver, als je snapt wat ik bedoel.

Ik zit een beetje vast, en weet niet hoe ik dit nu moet gaan oplossen. Ik heb gekeken naar zogenaamde powerline adapters, waarmee je UTP over je electriciteitsnetwerk kan versturen, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dit is, en naast dat ze erg duur zijn (en je hebt er 2 nodig) zijn ze ook langzaam, 11mbps, wat er schraal afsteekt tegen de 108mpbs waarmee mijn draadloos netwerk communiceert.

Ik begin out of options te geraken en hoop dat iemand mij nog een goed idee aan de hand kan doen ;(

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-09-2006 22:02 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
... niemand met ideeën?