Toon posts:

Overschakelen van MS Office naar Open Office in een bedrijf

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De meeste topics en reviews die ik lees dateren van enkele jaren geleden, maar hoe zit het vandaag met Open Office, en vooral met de compatibiliteit met MS Office?

Ik heb het reeds geprobeerd en de mogelijkheden en compatibiliteit lijken in orde. In eerdere topics las ik over compatibileitsproblemen met of een gebrek aan MS-macro's, VBA, opmaak, enzovoort. Intussen wordt VBA ondersteund en op het eerste zicht gaat geen opmaak verloren als je saved in Open Office (althans voor de documentjes die ik geprobeerd heb). Ook het opstarten lijkt nagenoeg even snel in beide paketten, maar dat weegt niet op tegen de kostenbesparing.

Er is geen betere leermeester dan de ervaring, dus vandaar ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Wat vinden jullie van de recentste versies van Open Office? En wie van jullie heeft zijn bedrijf laten overschakelen en heeft daarbij problemen ondervonden?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je met wat complexere opmaken aan de gang gaat is mijn ervaring dat het af en toe nog iets verschuift en de opmaak nooit 100% doorkomt.
Als ik jou was zou ik het gewoon invoeren naast MSoffice en kijken hoe het bevalt

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 21:26:
Als je met wat complexere opmaken aan de gang gaat is mijn ervaring dat het af en toe nog iets verschuift en de opmaak nooit 100% doorkomt.
Ok, hiermee valt meestal nog te leven, zo lang het geen aardverschuivingen zijn is het goed. :)
Als ik jou was zou ik het gewoon invoeren naast MSoffice en kijken hoe het bevalt
Ja, maar hoe maak je dat duidelijk aan de gebruikers? 'Maak af en toe eens een documentje in Open Office, als klanten klagen dat ze bepaalde dingen niet (goed) zien, probeer dan in MS Office' of zo.

Misschien is het een goed idee om een ruim aantal bestaande documenten te openen in Open Office, het vervolgens te saven en de resultaten te vergelijken met het originele document, alsook formules, macro's, enzovoort. Na een uurtje geprobeerd te hebben met allerlei documenten zal het vertrouwen groeien als alles goed gaat.

Het kan ook systematisch: Bij elke nieuwe PC Open Office erop, na een jaar of 5 is de totale omschakeling gebeurd. We hebben immers veel betaald voor de bestaande licenties dus dan is die investering niet voor niets geweest.

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-07 13:43
Ik denk dat als je ze naast elkaar zou laten draaien, dat men MS Office blijft gebruiken, want.....
Wat een boer niet kent....
Het een kwestie van gewenning als je overschakeld van het een naar het ander, maar die krijg je dus alleen als je er ook daadwerkelijk mee werkt en niet gelijk terugschakeld als je een bepaalde functie even niet kan vinden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

idef1x schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 09:49:
Ik denk dat als je ze naast elkaar zou laten draaien, dat men MS Office blijft gebruiken, want.....
Wat een boer niet kent....
Het een kwestie van gewenning als je overschakeld van het een naar het ander, maar die krijg je dus alleen als je er ook daadwerkelijk mee werkt en niet gelijk terugschakeld als je een bepaalde functie even niet kan vinden.
Daarom zou ik kijken of er niet wat IT minded mensen rondlopen die het leuk vniden om die dingen te testen (bijna overal loopt er wel eentje rond). Op het moment dat een paar mensen die dingen testen kom je al snel wat dingen tegen. En als het goed bevalt kun je het altijd over de hele afdeling/bedrijf uitrollen.

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 21:40:
Ja, maar hoe maak je dat duidelijk aan de gebruikers? 'Maak af en toe eens een documentje in Open Office, als klanten klagen dat ze bepaalde dingen niet (goed) zien, probeer dan in MS Office' of zo.

Misschien is het een goed idee om een ruim aantal bestaande documenten te openen in Open Office, het vervolgens te saven en de resultaten te vergelijken met het originele document, alsook formules, macro's, enzovoort. Na een uurtje geprobeerd te hebben met allerlei documenten zal het vertrouwen groeien als alles goed gaat.

Het kan ook systematisch: Bij elke nieuwe PC Open Office erop, na een jaar of 5 is de totale omschakeling gebeurd. We hebben immers veel betaald voor de bestaande licenties dus dan is die investering niet voor niets geweest.
Waarom het oude MS Office formaat vast blijven houden en niet gewoon het OpenDocument formaat van OpenOffice.org gebruiken voor je bestanden? Wat moeten klanten met MS Office files? Is dat omdat ze het e.e.a. aan bewerking moeten doen of hoeven ze die alleen maar te lezen? In dat laatste geval kun je beter gebruik maken van PDF als bestandsformaat. Ik denk dus dat je eerst moet gaan kijken naar wat voor documenten er zoal geproduceerd worden en met wie deze documenten worden uitgewisseld en wat daarbij de bedoeling is (bewerken, alleen lezen, etc.). Als je alleen intern documenten moet hebben die bewerkbaar zijn kun je bij een overstap op OpenOffice.org netzo goed van het OpenDocument formaat gebruik maken waar de suite al standaard mee werkt. Voor het aanleveren van readonly documenten richting klanten is het PDF formaat beter geschikt welke je ook wat meer kunt beveiligen en waarbij je ook nog eens met gehandicapten rekening kunt houden als je gebruik maakt van tagged PDF's. Heb je een bewerkbare variant nodig dan kun je kijken of OpenDocument volstaat of dat een Microsoft formaat beter is. In dat geval kun je exporteren naar MS Offce. Je zult dus het e.e.a. moeten gaan zoeken in document management wanneer je naar een andere office suite over stapt. Je haalt pas echt rendement met OpenOffice.org als je gebruik maakt van OpenDocument, dan heb je een officiele (en momenteel ook enige) ISO standaard voor documenten te pakken die momenteel vrij breed wordt ondersteund en waarvan de ondersteuning aan het uitbreiden is. Als je kijkt naar wat voor soort documenten er gemaakt worden vertelt je dat ook deels wat over de features die gebruikt worden van MS Office.
Pagina: 1