Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gedachtenspinsel/stelling: Rijbewijs pas vanaf 21 jaar

Pagina: 1
Acties:
  • 1.623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik zat laatst eens wat over het fileprobleem na te denken. Een beetje filosoferen terwijl je op de weg zit, je kent dat wel. Via de gedachte "er zijn teveel auto's op de weg", kwam ik op het idee om dat te reduceren door middel van het kleiner maken van de groep "rijbewijsbezitters".

Wanneer de leeftijdsgrens van 18 naar 21 gebracht zou worden, zou je een stuk minder bestuurders op de weg hebben.

Bijkomend "voordeel": De grootste risico-categorie voor wat betreft ongelukken, zijn nog steeds de jongeren. Ook het aantal verkeersongelukken in deze leeftijdscategorie zou je dus reduceren (joh :P).

Is dit een erg stom idee? En zeg nou niet "ja" omdat je zelf nog onder de 21 bent, maar kijk puur naar de feiten. :)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De meeste files zijn in de ochtend/avond, als alle mannen van tussen de 25 en 65 naar hun werk trekken, denk dat die 3 jaargangen daar weinig aan gaan veranderen ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BreadFan schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 20:25:
Bijkomend "voordeel": De grootste risico-categorie voor wat betreft ongelukken, zijn nog steeds de jongeren. Ook het aantal verkeersongelukken in deze leeftijdscategorie zou je dus reduceren (joh :P).
Niet dus. Want die ongelukken komen voornamelijk door onervarenheid. En dat schuif je dus gewoon drie jaartjes op. Het gedrag inherent aan een jongere is over die drie jaar ook niet radicaal veranderd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 11:41
En een stuk minder hoef ook niet perse. Ik ken zoveel mensen die al 20 ofzo zijn en nog geen rijbewijs hebben. Ik bedoel dus dat het percentage 18-21 rijders in verhouding tot het totaal te klein is om verschil te merken. Dit zijn ook nog eens de schoolgaande rijders die meestal met openbaar vervoer gaan. Als ik smorgens in de bus zit zie ik alleen oudere volwassenen in de auto's.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 20:28:
[...]
Het gedrag inherent aan een jongere is over die drie jaar ook niet radicaal veranderd.
Hmm, als ik om me heen kijk (en naar mezelf) veranderd het gedrag in het verkeer toch wel. Vaak heeft een jongere zichzelf toch net ff wat minder in de hand voor wat betreft het gaspedaal. Dan denk ik ook aan het groepsgedrag, op latere leeftijd ben je daar minder vatbaar voor.

Maar idd, de categorie 18-21 is niet al te groot.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

BreadFan schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 20:33:
[...]
Hmm, als ik om me heen kijk (en naar mezelf) veranderd het gedrag in het verkeer toch wel. Vaak heeft een jongere zichzelf toch net ff wat minder in de hand voor wat betreft het gaspedaal. Dan denk ik ook aan het groepsgedrag, op latere leeftijd ben je daar minder vatbaar voor.
Dat is absoluut waar. Maar dat verschil is tussen 18 en 21 niet supergroot, denk ik.

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-11 15:59

Huig

Merino Fanatic

Ik ben zelf nog onder de 21, maar volgens mij worden de meeste files toch veroorzaakt door gasten tussen de 25 en 65 die vrolijk in hun eentje in een dikke leasebak zitten.
Ik heb er geen probleem mee om de leeftijdsgrens te verhogen, maar ik zie het voordeel niet, er zijn weinig jongeren die meteen na hun rijbewijs te hebben gehaald een auto kopen en ervaring moet je zowiezo opdoen, of je nou 18 of 21 bent.

Als bedrijven nou gewoon kleine auto's aanboden als lease auto's, zoals peugeot 207's, of nog iets kleiner, scheelt dat al een hoop voor het milieu, en kleinere auto's = minder lengte = meer ruimte beschikbaar op de weg voor auto's :+.
Of het stimuleren van gebruik van het OV door bedrijven, zou ook een deel kunnen helpen.

Maar let's face it: files zullen er imo altijd wel zijn.

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:08

SmartDoDo

Woeptiedoe

Huig schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 23:17:
Ik ben zelf nog onder de 21, maar volgens mij worden de meeste files toch veroorzaakt door gasten tussen de 25 en 65 die vrolijk in hun eentje in een dikke leasebak zitten.
28-jarige met standaard leasebak aan het woord: Ik denk dat dat wel meevalt :)

Wat ik meer zie is dat files worden veroorzaakt door vrachtwagens die inhalen ondanks inhaalverboden. Mensen die met 100 een rij vrachtwagens gaan inhalen waar je 120 mag etc. Die persoon die lekker doorrijd is niet de veroorzaker van files wat ik zo durf te stellen.

Het verhogen van de aanvangsleeftijd voor een rijbewijs kan idd het voordeel opleveren dat de wat onzekere jongere die zich bewijzen wilt dan nét iets volwassener en wijzer is. Daarentegen moet je ook als je 40 bent en gaat beginnen ervaring opdoen. Ik denk dat je meer bereikt met een erg goede opleiding tot bereider van motorvoertuigen die meer aspecten bevat dan alleen de techniek en de regels.

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 12:28

Speedpete

was barman

Files worden veroorzaakt door opstoppingen, vertragingen en overcapaciteit. Als een directe oorzaak aan te wijzen was, dan was daar allang iets aan gedaan... dat is echter niet het geval.

In- en uitvoegend verkeer, wegen die een strook minder breed worden, linksplakkers, middenhangers, inhalende vrachtwagens / aanhangers, schrikreacties, hardrijders die ineens op de rem moeten... er zijn echt heel veel oorzaken. Wat ik vaak zie: persoon 1 remt (en dat hoeft echt niet hard te zijn), persoon 2 remt iets harder, nummer 3 nog iets harder en zo gaat het door. Daarnaast; iemand die met pech op de vluchtstrook staat veroorzaakt soms zelfs een file, puur om het kijken.

Ik denk dat de eerste stap is: filerijden. Bijna iedereen met een rijbewijs heeft wel eens te maken met een file, ik heb echter ook bij mijn rijopleiding meegemaakt dat de instructeur bij een file maar de eerste mogelijkheid om de file te vermijden aangreep, en velen met mij. De laatste instructeur die ik heb gehad (ik heb er 4 versleten door problemen binnen de rijschool) nam me bewust mee naar onbekend gebied, via de A2 in een file. Je pikt dan zo enorm veel op. Afstand houden, inschatten, vooruitkijken, filerijden zonder te hoeven remmen... en dat komt veel te weinig terug in lessen. Ik heb na die les nog rondgevraagd en niemand had ooit specifiek een file-les gehad (laat staan een gedeelte van een les).

Dus: invoeren die hap!

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Denk niet dat het echt haalbaar is. Het rijbewijs van een 18-jarige wordt dan plots ongeldig verklaard? Lekker dan..heb je een auto voor de deur met verzekeringsplicht maar mag je er plots niet meer in rijden..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-10 11:44

ikbenwouter

! w t R

Glashelder schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 00:11:
Denk niet dat het echt haalbaar is. Het rijbewijs van een 18-jarige wordt dan plots ongeldig verklaard? Lekker dan..heb je een auto voor de deur met verzekeringsplicht maar mag je er plots niet meer in rijden..
Haalbaar is het natuurlijk wel. Als dat ingevoerd wordt kan je natuurlijk gewoon zeggen: iedereen die op het moment van invoering nog onder de 21 is houdt gewoon zijn rijbewijs.

........................................................................................................................................................

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 19:40
De leeftijd van het rijbewijs verhogen is echt zinloos. Dan kan je nog beter een maximum leeftijd eraan hangen. Of dat je elke 5 jaar een nieuw praktijkexamen moet halen. Haal je het niet krijg je 1 herkansing. Weer mis is een nieuwe rijopleiding.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Glashelder schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 00:11:
Neuh, zelfde idee als toen het brommercertificaat werd ingevoerd: Iedereen die voor die datum voldoet aan de eisen (ouder dan 16 in dat geval, rijbewijs in dit geval) mag nog lekker doorgaan zoals ze dat deden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik vind het goed... Mij laten ze dan toch met rust... Zullen allicht íets minder weggebruikers zijn...

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Speedpete schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 23:57:
Files worden veroorzaakt door opstoppingen, vertragingen en overcapaciteit. Als een directe oorzaak aan te wijzen was, dan was daar allang iets aan gedaan... dat is echter niet het geval.

In- en uitvoegend verkeer, wegen die een strook minder breed worden, linksplakkers, middenhangers, inhalende vrachtwagens / aanhangers, schrikreacties, hardrijders die ineens op de rem moeten... er zijn echt heel veel oorzaken. Wat ik vaak zie: persoon 1 remt (en dat hoeft echt niet hard te zijn), persoon 2 remt iets harder, nummer 3 nog iets harder en zo gaat het door. Daarnaast; iemand die met pech op de vluchtstrook staat veroorzaakt soms zelfs een file, puur om het kijken.

Ik denk dat de eerste stap is: filerijden. Bijna iedereen met een rijbewijs heeft wel eens te maken met een file, ik heb echter ook bij mijn rijopleiding meegemaakt dat de instructeur bij een file maar de eerste mogelijkheid om de file te vermijden aangreep, en velen met mij. De laatste instructeur die ik heb gehad (ik heb er 4 versleten door problemen binnen de rijschool) nam me bewust mee naar onbekend gebied, via de A2 in een file. Je pikt dan zo enorm veel op. Afstand houden, inschatten, vooruitkijken, filerijden zonder te hoeven remmen... en dat komt veel te weinig terug in lessen. Ik heb na die les nog rondgevraagd en niemand had ooit specifiek een file-les gehad (laat staan een gedeelte van een les).

Dus: invoeren die hap!
Helemaal mee eens. Verder moet de staat meer asfalt aan leggen om het verkeer aan te kunnen (samen met de andere maatregelen, anders heeft het nog geen nut).

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

*weg*

[ Voor 155% gewijzigd door DinX op 09-09-2006 19:38 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Je 'vergeet' voor het gemak even dat lager opgeleiden tussen hun 18e en 21ste (allang) begonnen zijn met werken. Als je je economie een klap wil geven moet je vooral zorgen dat in beroepen als de bouw deze mensen niet meer met eigen vervoer kunnen...

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
De overheid zou voor een goed werkend openbaar vervoer systeem moeten zorgen tegen een gunstigere prijs dan nu het geval is.

BMW 535D

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Soulfly schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 20:54:
De overheid zou voor een goed werkend openbaar vervoer systeem moeten zorgen tegen een gunstigere prijs dan nu het geval is.
Het is van de zotte dat je voor een retourtje Meppel - Amsterdam gewoon 3x zoveel betaalt als hetzelfde ritje met de auto. Tis dat ik geen zin heb om door amsterdam te rijden en het parkeren bij de RAI gewoon zo schreeuwend duur is, maar anders was ik dus nooit met de trein gegaan.

En dan niet beginnen over vaste lasten van je auto: die heb je ook als ie voor je huis op de oprit staat en je de trein neemt.

Wat betreft rijbewijs leeftijd verhogen: lijkt me niet nuttig. In landen als canada en amerika hebben mensen met 16 jaar het rijbewijs al en rijden ze in pontiacs met 3.2L V6 motoren op die leeftijd. Hier heb je met 18-19 jaar je rijbewijs en mag je hopen dat je een simpel oud golfje op de weg kunt houden op die leeftijd. De meeste mensen zullen de aanschaf van een auto dan ook zo lang mogelijk uitstellen tot het echt niet anders kan, je kunt net zogoed in de auto van je ouders rijden als je 's avonds even weg moet.
Daarnaast verschuif je het ervaringenprobleem alleen maar: nou heb je ineens mensen van 21 jaar zonder ervaring. Wat daar nog veel erger aan is: denk je eens in dat ze over het algemeen bij 22 jarige leeftijd pas het rijbewijs hebben, vervolgens gaan werken en elke dag zonder ervaring zich op de weg begeven op weg naar hun werk.

Verwijderd

Wat dacht je van fileprobleem op te lossen door met z'n allen motor te gaan rijden ipv allemaal in de auto?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:03:
Wat dacht je van fileprobleem op te lossen door met z'n allen motor te gaan rijden ipv allemaal in de auto?
probleem is dat het niet practisch is, voor een heleboel mensen wel uitvoerbaar maar voor een groot deel ook al niet (of hebben dan rompslomp met omkleden etc. of als m'n vader kunnen dan hun kofferbak vol met koffers aan meetapperatuur etc. niet meer kwijt)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 19:27
Hier in de omgeving (Den Bosch/Eindhoven) is men in ieder geval heel erg goed bezig qua fileproblematiek.

Er waren 2 hele grote knelpunten dagelijks, iedereen die van Arnhem/Nijmegen naar Den Bosch wilde, en iedereen die uit die richting naar Eindhoven wilde. En natuurlijk de andere kant weer op 's avonds.

Geen van beiden kon over snelweg. De A50 hield bij Oss op, en men mocht over de N50 langs alle stoplichten (geen verkeerslichten, nee stoplichten) en flitspalen, maar wel 4baans en 80, naar Den Bosch.
Naar Eindhoven was nog erger. Op de Ntweehonderdzoveel 80 tot Mariaheide, 50 door mariaheide, 80 tot veghel, 7 door veghel (+flitskasten), 80 tot Son, 50 door Son en dan bij Esp de rotonde over en bij de stoplichten de Kennedylaan op.

Beide stukken zijn nu snelweg. De A50 bij Oss loopt over in de A59 die aansluit op de A2, en N2xxi s nu snelweg tot aan de randweg van Eindhoven.
Nu zijn ze nog bij Eindhoven bezig. De aansluiting daar gaat nu nog via verkeerslichten, dit wordt een knooppunt. Tevens gaat men de randweg dusdanig aanpassen dat je een snelweg hebt van knooppunt naar knooppunt, zonder afslagen, en daarnaast (of eigenlijk omheen, links en rechts ernaasts) een "snelweg" met alle irritante op- en afritten.
Verkeer van Den Bosch naar Maastricht hoeft straks bij Eindhoven niet meer in de file veroorzaakt door alle lokale verkeer te staan.

Puur voor het oplossen van files zijn er dus wel meer dingen te bedenken. Zoals het snelwegenplan uit de jaren 70 eindelijk eens uitvoeren ipv dood-boom-knuffelen enzo.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1