Detecting IDE drivers duurt lang ...

Pagina: 1
Acties:

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-02 17:04

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Ik zit sinds gisteren met een raar probleem , wanneer ik mijn pc boot duurt het lang (een minuut ofzo) voor hij mijn Western Digital hard disk gevonden heeft. Hierna blijft hij nog redelijk lang bij het bios scherm 'hangen'.

Hierna krijg ik een leeg zwart scherm te zien voor een 20 seconden ofzo .... Pas wanneer dit allemaal voorbij is ( een kleine 2 minuten) gaat mijn pc windows booten , wat zonder problemen verder gaat.
De smart waardes van mijn hard disk zijn in orde , en mappen etc kopieren gaat tegen een normale snelheid.

Ik heb buiten windows opnieuw installeren niets verandert aan mijn pc :+ . Ik ben wel enkele naar een virend gegaan om data te backuppen/terug op te halen voor de windows install die nodig was omdat 'could not find NTLDR'....

Het is echt een raadsel voor mij :'( , dus jullie hulp is gewenst _/-\o_ .

Strava

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Voeding niet goed? andere proberen.
Hd conflict met andere apparaat aan de ide kabel?
Wat zijn je voltages?
Computer geaard?

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Voeding is in orde , is altijd geweest dus waarom nu plots niet meer ... Ik heb al dingen zoals cd-rom en tweede hard disk ontkoppelt ....

Het is het enigste IDE apparaat op die 'kabel' en hier kan dus ook geen conflict zijn. PC is wel niet geaard maar ik zie niet direct het verband met mijn probleem ? 8)7

Strava

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Harde schijf dood?

lang wachten op detectie + ntldr probleem = probeer eens een ander eschijf

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Probeer eens de harde schijf los te koppelen om te kijken of er dan wel sneller geboot wordt.. Als dat het geval is kan je een BIOS update proberen.

If I can't fix it, it ain't broken.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Het lijkt me vreemd moest ik NU ineens plots een bios update nodig hebben voor dezelfde harde schijf die ik al maanden gebruik :? . Ik zal morgen eens testen of het bios scherm sneller voorbij gaat zonder hd.

Ik denk niet dat mijn harde schijf dood is aangezien alles in windows nog perfect werkt ?

Strava

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 14:28
Er kan altijd iets corrupt raken waardoor het niet helemaal goed meer werkt.
Je hdd kan wel stuk gaan. Meestal is het niet in 1 keer boem, dood maar gaat het geleidelijk aan. Probeer anders een paar testjes te draaien om je hdd te testen.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Zonder hard disk aangesloten gaat het bios wel snel voorbij. Ik heb ook al de laatste bios update gedaan en ook dit maakte weinig verschil :'( .

Iemand nog een idee hoe ik het kan fixen ?

Strava

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Meestal heeft de fabrikant van je HDD wel een tooltje om je harde schijf te testen op fouten/ conditie. Maxtor heeft bijvoorbeeld Powermax en ik neem aan dat Western Digital ook wel een dergelijk tooltje heeft.

Probeer dat eens te downloaden en daarme je harde schijf te controleren, soms kan je hiermee ook foutjes in je harde schijf repareren. Als het er slecht uitziet, zou ik een nieuwe harde schijf kopen en zo snel mogelijk alle data overkopieren van je oude harde schijf (als dit onmidbare data is dan).

If I can't fix it, it ain't broken.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Hier het rapport van het scantooltje van WD :
Test Option: EXTENDED TEST
Model Number: WDC WD2000JB-00GVC0
Serial Number: WD-WCAL82650924
Firmware Number: 800.D280
Drive Type: IDE
Capacity: 200.05 GB
SMART Status: PASS
Test Result: PASS
Test Time: 12:27:16, September 09, 2006

Er zijn dus geen problemen gevonden met mijn hard disk :? , wat is dan wel het probleem dat het zo lang duurt voordat mijn hard disk in het bios wordt gedetect ?

Strava

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Heb je alle jumpertjes van de IDE disks wel goed staan? Je kunt ook n.l. hebben als het single disk is de jumper eraf of juist er op moet. Je hebt master als single disk en master with slave.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Argh , de jumper stond op 'master with slave' en dit heeft maanden goed gewerkt , en nu plots niet meer 8)7 . Vreemd ... maar het werkt nu weer :) .

Bedankt voor de hulp.

Strava

Pagina: 1