Toon posts:

Systeem start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb problemen met mijn net nieuwe systeem,

Gisteren heb ik mijn nieuwe setje ontvangen en in elkaar gezet:

Asus P5B
Geforce 7900GT
Intel E6600
1GB x 2 PC4200 DDR2 CL4 OCZ
Antec 500 Watt ATX12V v2.0 PSU

Nadat ik em gisteren in elkaar heb gezet deed alles prima. Ik heb xp geinstalleerd en ben toen te bed gegaan.

Vandaag begon het.

Ik had de HD uit mijn oude pc aangesloten als secundaire schijf. De pc starte op en resette zichzelf na iets van 4 seconden. Dit gebeurde nog een keer, daarna gebeurde er niets meer.

Alles blijft draaien, maar op mijn beeldscherm blijft het oranje lampje branden, ik kreeg geen enkele activiteit.

Wat ik toen heb gedaan,

- Alle overbodige hardware losgekoppeld
- Alle stekkers en de videokaart gecontroleerd op goeie aansluiting
- Moederbord jumper gereset
- Die secundaire schijf weer losgekoppeld

Hierna deed ie nogsteeds niets. Na een paar keer aan en uit kreeg ik plotseling weer activiteit. Ding deed het opeens weer normaal.

Ik heb de cpu temperatuur gecontroleerd, maar deze was in orde. Ik had zou iets van, nouja het zal wel, wss een of ander stekkertje. Ik heb toen de secundaire schijf weer aangesloten

Hij stond ongeveer een half uurtje aan, bezig met bestanden te kopieeren van de ene schijf naar de ander. Tot hij plotseling uitviel..

Nu is ie weer precies hetzelfde. Hij gaat aan maar er is geen enkele activiteit.

Het enige wat me opvalt: De ventilator van de voeding staat stil. Nou weet ik niet of die defect is of dat deze pas aanslaat bij een bepaalde temperatuur.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? De ventilator van de voeding staat dus stil, maar de andere ventilatoren draaien wel en de harde schijf doet het.

• MRCL
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Volgens mij hoort de ventilator van de voeding meteen te draaien. Denk dat je een nieuwe ventilator nodig hebt (valt wel onder garantie als je hem net nieuw hebt).

Verwijderd

Topicstarter
MRCL schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 18:55:
Volgens mij hoort de ventilator van de voeding meteen te draaien. Denk dat je een nieuwe ventilator nodig hebt (valt wel onder garantie als je hem net nieuw hebt).
Ik las net op de verpakking van die voeding dat die fan idd stil hoort te staan. Aangezien voor de rest alles draaid denk ik dat de voeding wel in orde is.

Ik heb zomaar het vermoeden dat het de videokaart is, was namelijk een demo model. Vind het toch vreemd dat ie na een half uur "zomaar" uitvalt. Lastige is alleen dat ik hier geen 2e PCIe kaart heb liggen |:(

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 19:01 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 19:00:
[...]

Ik las net op de verpakking van die voeding dat die fan idd stil hoort te staan. Aangezien voor de rest alles draaid denk ik dat de voeding wel in orde is.

Ik heb zomaar het vermoeden dat het de videokaart is, was namelijk een demo model. Vind het toch vreemd dat ie na een half uur "zomaar" uitvalt. Lastige is alleen dat ik hier geen 2e PCIe kaart heb liggen |:(
Weet je dat zeker...een FAN hoord te draaien. Als die stil hoort te staan kunnen ze die gewoon geheel weglaten :? ..
Klinkt niet logisch..welke voeding is het "by the way"?
Geheel stilvallen van een systeem is of voeding, geheugen, mobo of Hdd gerelateerd!!
Warmte probleem, denk ik eerder.....hoe zijn/waren de temps?
VIDkaart denk ik namelijk niet

[ Voor 4% gewijzigd door silitek op 08-09-2006 19:11 ]

Tubes....It's what make music music!

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
Staat in de ts. Antec 500 Watt.
Het kan natuurlijk dat de fan van de voeding temperatuur geregeld is en dat hij pas aanslaat na een bepaalde temperatuur.

• silitek

silitek

Tubes Only

Haribotje schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 19:13:
Staat in de ts. Antec 500 Watt.
Het kan natuurlijk dat de fan van de voeding temperatuur geregeld is en dat hij pas aanslaat na een bepaalde temperatuur.
Ik lees hier toch wat anders: Tenminste als het deze voeding is?

http://www.compusa.com/pr...o.asp?product_code=332377

Unique Dual Fans Technology: exhaust fan starts to spin when the power supply reaches certain temperatures to ensure proper airflow, the second fan spins on power up

1Fan doet het dus altijd

• MRCL
  • Niet online
Heb je heel toevallig Zone alarm op de pc draaien? Heb daar zelf ook een keer een zwart scherm aan overgehouden, maar dat is al weer een paar maand geleden. Kan me niet voorstellen dat dat het is, want dat is een oudere versie dan dat jij eventueel hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door MRCL op 08-09-2006 19:37 ]

Verwijderd

Eén ding lijkt me wel duidelijk:

Je oude schijf zorgt voor problemen.

• MRCL
  • Niet online
Welk type voeding heb je nou eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 19:38:
Eén ding lijkt me wel duidelijk:

Je oude schijf zorgt voor problemen.
Mijn oude schijf heb ik er een half uur lang zonder problemen opgehad. Bovendien heb ik nu alles losgekoppeld, inclusief de schijven, maar ik krijg ook geen enkele activiteit, geen geheugenchek, geen bios, niets.

Ik heb de ddr2 reepjes ook nog even omgedraaid, maakte verder ook niets uit. Zoals ik al zei was de cpu temperatuur in orde (39 graden). Ik ruik verder (gelukkig) ook niets.

De voeding is een Antec Smartpower 2.0 en op de doos staat: Outside fan, usually turned off for maximum quiet.

Morgen ga ik met die videokaart naar een vriend toe en stoppen we em daar in de pc. Als die pc dan ook niets doet weet ik genoeg.

Zone alarm had ik trouwens ook niet draaien.

• MRCL
  • Niet online
Op de site van Antec staat hetvolgende: to ensure proper airflow, the second fan spins on power up. Er hoort dus in ieder geval een ventilator te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
MRCL schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 19:52:
Op de site van Antec staat hetvolgende: to ensure proper airflow, the second fan spins on power up. Er hoort dus in ieder geval een ventilator te draaien.
Ja, de binnenste ventilator, het ging mij om de buitenste.

• MRCL
  • Niet online
Draait de binnenste wel dan?

• silitek

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 20:05:
[...]

Ja, de binnenste ventilator, het ging mij om de buitenste.
Dat heb je ook niet gezegd :X ....Haal eens alles uit je kast voor een testopstelling
om sluiting uit te sluiten!!...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb hier in m'n kast een Antec 500w zitten, en daar draait de binnenste standaard, en de buitenste nooit. Daar ligt het probleem dus niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 20:13:
Ik heb hier in m'n kast een Antec 500w zitten, en daar draait de binnenste standaard, en de buitenste nooit. Daar ligt het probleem dus niet ;)
Dat probeer ik duidelijk te maken... :)

Verwijderd

Modbreak:Topickaping is niet gewenst.

[ Voor 80% gewijzigd door BalusC op 09-09-2006 19:35 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 00:00:
[...]

Dat probeer ik duidelijk te maken... :)
Ik hielp je daar even bij, want echt duidelijk werd het voor de meesten nog niet.. :)

*knip*, overbodige reactie op topickaapactie.

[ Voor 55% gewijzigd door BalusC op 09-09-2006 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik ben een paar stapjes verder.

Ik heb wat hardware af kunnen strepen, wat ik overhoud:

- Moederbord
- Processor

ik vermoed nu dat het moederbord zelf kapot is. Dat ik de temperatuur van de processor controleerde stond deze namelijk op 39 graden. Weliswaar was dit nadat de pc nog maar 5 minuten aanstond, de cpu koeler is ook goed aangesloten en draaide. Verder was de processor niet overgeklokt ofzo. Ik vind het dus best aannemelijk dat deze nog in orde is.

Maar ik heb nog een vraagje, als een processor ontbreekt of kapot is, kan je dan evengoed in je bios komen/krijg je activiteit?

Het probleem nu is namelijk dat ik niet zeker weet of het moederbord echt kapot is. En zolang ik dat niet weet kan ik ook niets opsturen voor de garantie. Ik weet verder ook geen enkel 775 socket moederbord waar ik die E6600 ter controle even in zou kunnen prikken.

• MRCL
  • Niet online
Volgens mij kan je niet in de bios komen als er geen processor in zit.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, daar ben ik inmiddels achter.

Ik heb toch het sterke vermoeden dat het het moederbord is. Ik kan namelijk geen signaalpiepjes van het mobo krijgen. Ik heb inmiddels RMA aangevraagd bij Salland voor het moederbord.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 23:14 ]

Pagina: 1