Pas spullen gekocht om een nieuwe PC te bouwen. MSI P965 NEO moederbord met Intel Core 2 E6300 processor en daarop aangesloten floppydrive, dvd writer, sata hdd en ide hdd. Zie bij opstarten wel de dvd writer en hdd's voorbij komen (geen floppy drive) maar in de BIOS set up staat niets vermeld. Als ik automatisch selecteer gebeurt er ook niets. Sata hdd op andere connector aangesloten van het moederbord en zowaar zichtbaar als primary master in de BIOS. Alle ide devices blijven echter onzichtbaar. Experimenteren met jumpersetting op ide HDD, dvd writer en floppy drive leverden niets op. Wat moet ik doen.
Je IDE connector op dat bord maakt deel uit van de RAID controller.
Je kan er echter probleemloos een optical op aansluiten.
Moet je in je BOOT sequence alleen even wat verder naar onder zoeken, en niet kiezen voor CDROM.
Als het goed is staan daar je IDE apparaten gewoon tussen vermeldt.
Je kan er echter probleemloos een optical op aansluiten.
Moet je in je BOOT sequence alleen even wat verder naar onder zoeken, en niet kiezen voor CDROM.
Als het goed is staan daar je IDE apparaten gewoon tussen vermeldt.
In BOOT sequence zie ik inderdaad mijn NEC dvd brander staan en heb deze als 3e ingesteld. Maar betekent het feit dat de IDE connector onderdeel is van de RAID controller (ik wil overigens nu geen gebruik van RAID maken) dat al mijn IDE devices niet in Standard CMOS Features te zien zijn en ik alleen via BOOT sequence kan zien of ze herkend worden. Mijn floppy drive zie ik daar overigens niet staan, ja alleen de naam Floppy. Of ik de floppy drive nu aan of uitschakel maakt hiervoor niets uit.
Het plan is om op de IDE connector een IDE HDD (master) en de DVD brander (slave) te zetten. Volgens de handleiding van het moederbord moet dat mogelijk zijn. Mijn IDE HDD heb ik inmiddels teruggezet in de andere pc om een werkende pc te hebben. Zodra ik het vertrouwen heb dat al de IDE devices worden herkend zet ik hem weer terug en ga verder. Op de IDE HDD staan al mijn programma's, ook Windows. Als ik jou redenatie volg kan ik deze IDE HDD als 2e zetten in de BOOT sequence en zo de nieuwe pc met de oude schijf op laten starten ?
Het plan is om op de IDE connector een IDE HDD (master) en de DVD brander (slave) te zetten. Volgens de handleiding van het moederbord moet dat mogelijk zijn. Mijn IDE HDD heb ik inmiddels teruggezet in de andere pc om een werkende pc te hebben. Zodra ik het vertrouwen heb dat al de IDE devices worden herkend zet ik hem weer terug en ga verder. Op de IDE HDD staan al mijn programma's, ook Windows. Als ik jou redenatie volg kan ik deze IDE HDD als 2e zetten in de BOOT sequence en zo de nieuwe pc met de oude schijf op laten starten ?
Het zou in principe gewoon zichtbaar moeten zijn, die SATA HDD hangt net zo goed aan een RAID controller als die IDE. Je weet zeker dat ie niet is uitgeschakeld of iets dergelijks in de BIOS?
Je kunt het sowieso wel gaan vergeten om je nieuwe PC met een oude Windows-installatie te starten, tenzij de hardware vrijwel hetzelfde is.
Maar wat BredeP bedoelt met aparte RAID-controller is dat die schijven dus niet in het BIOS vermeld worden omdat ze door het BIOS van de aparte RAID-controller herkend worden en hooguit aan het standaard BIOS doorgeeft wat ie gevonden heeft (voor o.a. de bootsequence).
Maar waarom maak je jezelf zo druk om het feit dat ze niet in het standaard BIOS vermeld worden? Als het werkt is het toch goed?
Maar wat BredeP bedoelt met aparte RAID-controller is dat die schijven dus niet in het BIOS vermeld worden omdat ze door het BIOS van de aparte RAID-controller herkend worden en hooguit aan het standaard BIOS doorgeeft wat ie gevonden heeft (voor o.a. de bootsequence).
Maar waarom maak je jezelf zo druk om het feit dat ze niet in het standaard BIOS vermeld worden? Als het werkt is het toch goed?
Tesla Model Y RWD (2024)
Inderdaad lukt het niet met de oude windows programmaschijf de nieuwe compter op te starten. Als ik Windows wil installeren vraagt hij naar welke schijf en ziet dan dat de IDE HDD geen vrij te partitioneren ruimte heeft. Hoe kan ik deze schijf formatteren omdat ik juist op deze schijf de programma's wil hebben.
Verwijderd
Ik got same problem !
MSI 975X Plat. PE v2
E6600
7950GX2
2*IDE HDD
1*IDE DVD NEC
Kijk , Als ik Windows XP install , en HDD's zitten in IDE1 vind XP ze.
En dan IDE2 zit dvd in => Vind die dvd speler niet bij instal.
Steek ik HDD's op IDE2 ; en DVD op IDE1 , dan vind hij Dvd's in xp mmaar geen HDD's. Maar in Windows Zelf werkt wel alles.
Enkel bij setup van format doet het raar.
MSI 975X Plat. PE v2
E6600
7950GX2
2*IDE HDD
1*IDE DVD NEC
Kijk , Als ik Windows XP install , en HDD's zitten in IDE1 vind XP ze.
En dan IDE2 zit dvd in => Vind die dvd speler niet bij instal.
Steek ik HDD's op IDE2 ; en DVD op IDE1 , dan vind hij Dvd's in xp mmaar geen HDD's. Maar in Windows Zelf werkt wel alles.
Enkel bij setup van format doet het raar.
Staan je jumpers wel goed? Master en Slave en geen Cable Select?
Verwijderd
Ja , normaal wel , ze staan nog zoals ze altijd gestaan hebben.The__Virus schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 15:59:
Staan je jumpers wel goed? Master en Slave en geen Cable Select?
De Grootste is op Master en kleine op slave.
Maar op die kabel staat ook master en slave , en die heb ik ook gestoken zoals het moet.
Reinstal met floppy en dan de driver installen als Windows bezig is geeft ook niks.
Verwijderd
Ja.. heb ik ook maar daardoor kan ik Windows XP niet reinstallen.--MeAngry-- schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 19:27:
Je kunt het sowieso wel gaan vergeten om je nieuwe PC met een oude Windows-installatie te starten, tenzij de hardware vrijwel hetzelfde is.
Pagina: 1