Toon posts:

Versatel modem raadsel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Voor een relatie ga ik binnekort een modem vervangen.
Volgens de man heeft hij een Business Internet pakket bij Versatel over BBNED, want hij wist te vertellen dat er geen username-password in het modem hoefden ingesteld te worden. Hij heeft niet kunnen vinden of het via KPN of BBNED loopt op een faktuur oid 8)7

Volgens hem is de opstelling als volgt :

- modem - Arescom NetDSL1000
- Linux Mailserver/Firewall (deze doet de poortmappings etc)
- een SBS2003 machine als domeincontroller
- een paar clients

Nu is het zo dat als die linux bak waar RedHat op draait uitvalt (gebeurt te vaak nu) er geen internet verbinding meer is. (ik heb 0 ervaring met linux!)
Wat ik nu wil gaan doen is die linux-mailserver ertussenuit halen, op de SBS een mailserver (MX) draaien en een nieuw modem/router installeren die de pc's van internet voorziet

Zelf heb ik hier niet zoveel ervaringen mee en heb geen soortgelijk probleem kunnen vinden met google/GOT search. Wel heb ik gelezen dat je voor de NAT-functies van een router (belangrijk voor die poortmappings!) een Versatel verbinding móet hebben met een KPN aansluiting?
Ik ben al de hele dag in de wacht gezet bij de helpdesk..

De vraag is of iemand hier ervaring heeft met het installeren van een nieuw modem (zo ja, welke zijn geschikt) voor op het versatel netwerk via (volgens mij?) bbned. Bijv. welke encapsulation ik moet instellen etc.

ps. Diegene woont aan de andere kant van het land 250km dus ff snel inventariseren gaat niet. De beste man zelf heeft er geen flauw idee van...

Iemand tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2006 19:12 ]

Verwijderd

ik heb hier al eens eerder iets over gelezen, ik zal t ff zoeken..uno momento

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 19:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
niemand een idee?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar are you insane :?
Als je 0,0 verstand van Linux hebt, hoe wil je dan uberhaupt de beste man zijn mail gaan migreren? Het gaat om een bedrijfsomgeving - daar wil je niet aan gaan hobby-bob'en :P
Ik zou d'r niet aan beginnen als ik jou was. Wel een leuk probleem though, die migratie ;)
En wat dat modem betreft: hij zou het eerst eens zonder die gateway moeten proberen. Kan is nl ook dat het modem gewoon gaar is en dat vervanging daarvan het probleem oplost.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op maandag 11 september 2006 @ 10:44:
Nofi, maar are you insane :?
Als je 0,0 verstand van Linux hebt, hoe wil je dan uberhaupt de beste man zijn mail gaan migreren? Het gaat om een bedrijfsomgeving - daar wil je niet aan gaan hobby-bob'en :P
Ik zou d'r niet aan beginnen als ik jou was. Wel een leuk probleem though, die migratie ;)
En wat dat modem betreft: hij zou het eerst eens zonder die gateway moeten proberen. Kan is nl ook dat het modem gewoon gaar is en dat vervanging daarvan het probleem oplost.
Die linux bak moet weg, de mail wordt al gepopt/opgeslagen naar/in Exchange Mailboxen, dus dat is het probleem niet. Tevens is die linuxbak de gateway. Hij kan geen goeie beheerder vinden die ook die linuxbak wil gaan beheren, omdat hij heel raar in mekaar zit.. hij moet gewoon weg :) Verder zijn het gewoon popboxen, kan dus ook via Exch

Overigens als men het internet niet op kan, is het modem gewoon online.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 15:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
jammer dat er niet meer gereageerd wordt :)

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:48

TheVMaster

Moderator WOS
Ehh...wat wil je weten? ;)

Heb wel ff een paar vraagjes :

Heb je wel verstand van Windows Server 2003 SBS? ;)
Staat dat modem in bridge of router mode? Ehh..ik vermoed in Bridgemodus aangezien de Linuxbak alle portmapping etc. doet.

Ik zou zeggen koop een goeie LinkSys Router of installeer op die Linuxbak gewoon Clarkconnect (staat er binnen half uur op) en het probleem is opgelost ;) Enneh..configgen van die Clarkconnect bak gaat gewoon via webinterface

Als ik ff naar me eigen netwerk kijk :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Tele2 ADSL Router/Modem
          |
          |
  Clarkconnect Firewall
          |
          |
 ------100 Mbit SWITCH----------
 |          |            |
XP      XP          Win2k3 Server (mail/websites/etc)

Je kunt op je Clarkconnect keurig alle portforwarding regelen etc ;)

[ Voor 123% gewijzigd door TheVMaster op 12-09-2006 16:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
"of installeer op die Linuxbak gewoon Clarkconnect " .. die linux moet er gewoon uit.
Mijn vraag was gewoon of er iemand ervaring had met het installeren van een modem anders dan die versatel zelf levert, op een versatel netwerk. Welke is geschikt?
En verstand van SBS2003 is er wel..maar linux niet

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 16:46 ]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:44:
"of installeer op die Linuxbak gewoon Clarkconnect " .. die linux moet er gewoon uit.
Mijn vraag was gewoon of er iemand ervaring had met het installeren van een modem anders dan die versatel zelf levert, op een versatel netwerk. Welke is geschikt?
En verstand van SBS2003 is er wel..maar linux niet
Tja...WAAROM zou je die bak eruit gooien. Ik snap dat je geen verstand van Linux hebt (heb ik ook niet), maar wrom die bak niet opnieuw inzetten met een systeem wat WEL te begrijpen is. Ik bedoel..'k heb ook GEEN verstand van Linux. Maar ClarkConnect werkt gewoon lekker. enneh...anders wordt het een nieuw stuk hardware aanschaffen wat eigenlijk dus niet nodig is.

En wat betreft die CC bak. Mail etc. doe je met SBS, de CC is PUUR en alleen een Firewall/Gateway ;)

Ehh..als je echt niet weet hoe en wat, waarom ga je die man/firma dan helpen :p

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 12-09-2006 16:51 ]

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Voor particulieren moet je modem op RFC1483 bridged. In geen geval routed. In ieder geval werkt je modem dan als relay, dus de betreffende PC krijgt een publiek adres. Je werkt dus niet met een extern en een intern adres in de modem. Succesvol mee gewerkt met een Speedtouch 510. Zijn voldoende configuratiescriptjes voor te krijgen (www.speedtouchsupport.nl)

Geen Ping, wel Pong

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
pong schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:51:
Voor particulieren moet je modem op RFC1483 bridged. In geen geval routed. In ieder geval werkt je modem dan als relay, dus de betreffende PC krijgt een publiek adres. Je werkt dus niet met een extern en een intern adres in de modem. Succesvol mee gewerkt met een Speedtouch 510. Zijn voldoende configuratiescriptjes voor te krijgen (www.speedtouchsupport.nl)
Er vanuit gaande dat de 'relatie' van TS een MKB-bedrijf is hoop ik dat ze de investering willen doen. Persoonlijk zou ik voor een CC gaan omdat je daar veel meer aan traffic-shaping etc. kunt doen dan op een Speedtouch o.i.d. ;) Maar goed als dat niet belangrijk is (en iedereen gewoon alles mag op internet) zou ik neit moeilijk doen...

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 12-09-2006 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok pong , duidelijk so far.
master : ik wil de man helpen, omdat hij zelf in een financieel 'dipje' zit en er echt wel wat moet gaan gebeuren. Gebeurt tevaak dat ze zonder internet zitten. Daarnaast is het gewoon een vriend.

Verwijderd

Topicstarter
Voor particulieren moet je modem op RFC1483 bridged. In geen geval routed.
Geldt dit dan ook voor het internet-business pakket van versatel? Die lui moeten me echt even een duidelijk antwoord geven bij de helpdesk..

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:18:
[...]

Geldt dit dan ook voor het internet-business pakket van versatel? Die lui moeten me echt even een duidelijk antwoord geven bij de helpdesk..
Zou me niets verbazen, misschien dat op de homepage info staat over je configs. Ben zelf iig vanwege de settings overgestapt naar KPN hosted. Het bleek nl. dat sommige LVT (leuk voor thuis) routertjes niet overweg kunnen met publieke adressen. Moest er een servertje tussen O-)

Geen Ping, wel Pong

Pagina: 1