Toon posts:

Systeem weigert op te starten; moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele jaren bevind ik me in de wereld van computers en heb ik op zowel het gebied van software en hardware de nodige kennis opgedaan, waarbij een van de dingen die ik heb geleerd is, dat er voor elk computerprobleem een oplossing is. Zodoende ben ik al veel problemen tegengekomen op allerlei gebieden, zowel voor mezelf als bij anderen, maar altijd is er wel een oplossing of verklaring voor geweest. Echter, bij het volgende probleem dat zich bij mijn eigen pc voordoet (zie specs onderaan dit bericht) ben ik met stomheid geslagen en heb ik geen idee waar ik de oorzaak moet zoeken; vandaar een bericht op GoT.

18 augustus jl. ging ik op vakantie en na mijn systeem normaal afgesloten te hebben zijn alle stekkers, onnodig of niet, losgekoppeld om ongewenste blikseminslag e.d. te voorkomen. Bij terugkomst afgelopen dinsdag gingen de stekkers er weer in en bij het opstarten merkte ik al gelijk de nodige dingen op die me dwars zaten dewelke ik vanaf nu zo duidelijk mogelijk zal beschrijven. Tijdens de eerste boot kreeg ik een POST-message (wat volgens mij de correcte term is, zoniet, mijn excuses) met de melding dat de CMOS-settings ge-reset waren. Een melding die bij mij en met mij ongetwijfeld menig tweaker niet onbekend is, maar een beetje onverwachts kwam. Tegelijkertijd kwam ook de melding dat de tijd en datum instellingen opnieuw ingesteld moesten worden. Tijd voor een bezoekje aan de bios, dus.

Na het herstellen van een aantal instellingen (de IGP wat meer MB's voeren en de onboard geluidskaart uit doen ivm het bezit van een PCI geluidskaart, beide instellingen die ik telkens opnieuw moet instellen na een CMOS reset) stelde ik de datum die toen op 00/00/2002 stond opnieuw in, waarna de klok echter stil bleef staan en niet begon te lopen. Merkwaardig dus, maar ik heb er toen geen aandacht aan besteed. Instellingen wijzigen, weg uit de bios en eindelijk op naar Windows. Dacht ik. Verder dan een zwart scherm ben ik nooit gekomen, na de POST-messages en vlak voor het moment dat je de gebruikelijke Windows laad-pagina krijgt te zien. Het duurde even voordat ik erachter kwam dat het systeem al een tijdje was vastgelopen. Opnieuw opstarten dus, en een nieuwe verassing kwam op mijn pad; het systeem startte wel op wat bij mij duidelijk merkbaar is door de aanwezigheid van een tweetal ledfans, maar gaf 3 piepjes, gevolgd door een korte pauze van misschien twee seconden om vervolgens de 3 piepjes te herhalen om vervolgens weer aan het begin te beginnen, etc.

Dit probleem herhaalde zich boot naar boot en het leek steeds verder bergafwaarts te gaan. Zo kwam het voor dat het systeem slechts voor één seconde power leek te krijgen, wat duidelijk te zien was door oplichtende fans. Vanaf dat moment wou het systeem tevens niet meer opstarten als ik de daarvoor bestemde knop indrukte maar ging het systeem wel uit zichzelf aan en na pakweg 30 a 40 minuten deed hij helemaal niets meer. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en er is geen enkele vorm van ontwikkeling of vooruitgang terwijl ik wel het een en ander heb geprobeerd. De huidige staat van de computer: als-ie stroom krijgt brand het groene ledje op het moederbord, wat normaal is, en tevens brand de aan/uitknop wat normaliter alleen 't geval is als de pc aan is aangezien er een powerled achter zit. Er gaan dus ook geen fans aan (in dit geval de CPU fan) en hij gaat simpelweg met geen mogelijkheid nog aan. Hieronder een opsomming van wat ik reeds gedaan heb.

Geprobeerd: - Alles behalve het moederbord, de voeding en de op het moederbord zittende CPU (en IGP) loskoppelen en uit de kast halen. De PC deed echter nog exact hetzelfde als hij deed voordat de andere onderdelen eruit gingen; zie einde van vorige alinea.

- Batterij uit moederbord gehaald. Voor enkele minuten, een half uur en 15 uur. Geen effect.

- Voedingstekker op moederbord opnieuw aangesloten. Geen verschil.

- Een schroevendraaier tussen de twee contactpinnetjes op het moederbord stoppen waar normaal de aan/uitknop is aangesloten. Zonder resultaat.

Vermoeden: Tja, zoals ik in de eerste alinea al aangaf sta ik voor een raadsel. Zonder dat iets of iemand aan de computer heeft gezeten is het beste ding er gewoon mee opgehouden. Echter, aan de hand van punt één bij 'Geprobeerd' zou je kunnen stellen dat de oorzaak in een van de resterende onderdelen zit, de voeding, processor of het moederbord. Als argument tegen de mogelijkheid dat de voeding kapot is; de harddisks zijn nog wel leesbaar wat ik met een externe USB-HD bay even getest heb, en zowel de moederbordled als powerled branden, beide dingen die je niet zou verwachten met een kapotte voeding.

De processor zou ook kunnen en dat is testbaar. Immers, ik hoef enkel even de CPU van het moederbord te halen en als het systeem dan wel aan gaat (gevolgd door een piep-code om te klagen over het ontbreken van een CPU, maar dat maakt niet uit want dan weten we dat de CPU voorkwam dat het systeem überhaupt ging booten) weten we waar 't aan ligt. Echter, het is een Socket A systeem (die niet bekend staan om gebruikersgemak qua CPU montage) en CPU-montage is het enige gedeelte van pc-hardware wat mij niet zo ligt. Daarnaast is het zo dat wanneer mijn systeem kapot gaat door een foutje van mijn kant met de CPU, ik helemaal ver van huis ben aangezien een nieuwe CPU voor mij als scholier een immer onaangenaam grote uitgave is.

Daarom zou ik gaarne van jullie kant adviezen horen die mij hopelijk in staat stellen om een boosdoener aan te wijzen. Een alternatief is het inleveren van mn pc bij een pcshop ter analyse (garantie heb ik overigens niet meer) maar dat is natuurlijk een halve no-go. Ten eerste omdat ze me hoogstens kunnen vertellen waar 't aan ligt en een vervangend mobo of CPU niet meer leverbaar zal zijn en ten tweede omdat m'n huidige budget erg laag is en ik daarvan zeker geen geld kan missen voor een 'analyse' die ik op GoT ook wel kan krijgen. Daarom wacht ik jullie reacties af, bij voorbaat dank.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In eerste instantie dacht ik dat je mobo-batterijtje misschien leeg was geraakt; je zou voor de zekerheid eens een andere kunnen proberen. Ik heb zelf ook wel eens iets dergelijks gehad, toen bleek het om wonderbaarlijke reden opgelost na het geheugen losgehad te hebben en opnieuw gemonteerd te hebben.

Heb je al opgezocht of die serie piepjes niet iets speciaals betekenden bij je mobo?

Je zou anders ook eens kunnen overwegen alles los te halen (cpu moet je dan zelf maar even weten), en alles een voor een monteren als er iets meer gebeurt.

offtopic:
Wat mij betreft mag je story wel iets korter ;)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zou eerst eens met een andere voeding proberen.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
offtopic:
eens met MadMurdock, schrap bijvoorbeeld de eerste alinea ;)

Kun je de complete specs eens geven?

[ Voor 6% gewijzigd door stefan001 op 08-09-2006 15:31 ]

Verwijderd

Wellicht kan je een specificatie van de onderdelen die in je systeem zitten posten (met echt merk + type enzo) zodat er iets geirchter meegedacht kan worden?

-- oops sorry te langzaam getyped --

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 15:38 . Reden: dubbelpost ]

Verwijderd

Topicstarter
Dom van me dat ik de specs vergeten ben, echt dom. Excuses.

AMD Sempron 2600+, S-A
Asus A7N8X-VM400 (mATX versie van het moederbord) mobo met onboard GeForce 4 MX IGP'tje
256MB PC2700 (Infineon) en 512MBMB (Twinmos) PC3200 geheugenreepjes
300W no-name voeding
80GB Maxtor DiamondMax9 IDE HD
250GB Maxtor DiamondMax10 IDE HD
DVD-spelertje, merkloos
5.1 Sweex geluidskaart
2 80mm ledfans, Spire.

Andere voeding heb ik niet en kan ik ook niet zo 1, 2, 3 verkrijgen, idem voor een ander mobo-batterijtje. Althans, ik heb er wel ergens een over maar dat is dan van een oud Pentium 1 (of 2) moederbordje, geen idee of dat samen kan eigenlijk.

Over de geheugenreepjes; als het daaraan lag zou hij nu, zonder geheugenreepjes, op z'n minst moeten opstarten en gaan piepen om me te vertellen dat er geen geheugenreepje is.

Over de piepjes, op het moederbord zit een stikker dat ik een Phoenixbios heb maar met dit schema kan ik de verklaring van mijn 3 piepjes niet zo gauw vinden?

Verwijderd

Mo-Bo batterijtje lek, leeg, sluiting?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01 10:08
Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:18:
Mo-Bo batterijtje lek, leeg, sluiting?
Als dat zo zou zijn moet je iedere keer bij het opstarten tezien krijgen dat je cmos ge-reset is en je de klok en alles opnieuw moet instellen. Als die eenmaal goed opgeslagen is en opgeslagen blijven is het niet te batterij.
Die batterij kun je voorzichtig uithalen en ermee naar een elektrowinkel of een andere winkel waar ze batterijen hebben. Alleen zijn je cmos instellingen wel gewist als je de batterij eruit haalt.

[ Voor 20% gewijzigd door 5mebibyte op 08-09-2006 16:23 ]

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Misschien een gekke optie maar volgens mij wel veilig om te proberen is om het mobo batterijtje te verwijderen en dan de pc te booten.

Je zal dan wel bios scherm door moeten maar volgens mij moet je iig wel beeld krijgen.

Daarnaast koppel je tweede hdd even los, je dvd-speler, de fan's en verwijder de geluidskaart.

als ie op netwerk ofzo zit dan loskoppelen en mochten er usb apparaten/printer zijn aangesloten dan deze ook even loskoppelen.

Ik zou 1 merk het geheugen verwijderen en als het met de Infineon niet lukt dan de Twinmos in test gebruiken (puur voor de test).

Ben benieuwd of dit ander effect of piepjes op gaat leveren.

Suc6!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 16:28 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh, volgens mij heb ik het probleem in de introductie niet helemaal duidelijk geformuleerd. Op het moment is alles behalve het moederbord, de CPU en de voeding al losgekoppeld en is alleen de stroomkabel ingeplugd. Het moboledje en de powerled branden wel constant maar verder wil de pc niet aan. De CPU fan gaat niet draaien, de PC gaat gewoon niet aan, laat staan dat hij piepjes geeft.

Verwijderd

Waarschijnlijk is mobo defect.
Ik heb het laatst ook gehad met een klant. Alles geprobeerd, maar met een nieuw mobo was alles verholpen. De PC liep daarna weer als een zonnetje.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Het is zeker wel duidelijk geformuleerd, alleen is het zo'n verhaal dat je er makkelijk overheen leest :P

Haal ff alles los (behalve cpu als je dat lastig vindt), en haal het mobo ff uit je pc maak het ff schoon, probeer te booten met mobo, proc, mem en onboard video. Probeer een bios reset. Als je een multimeter hebt kan je het batterijtje ff nameten, lege batt. van 3V geven bij mij een spanning van 0.5V. Als de spanning van zo'n oude batterij uit een P1/P2 hetzelfde is, en in je nieuwe mobo past, zie ik geen reden waarom je die er niet in zou steken :).

Verwijderd

Ga nu even een nieuw batterijtje halen jôh, kost weinig. Gezien de lege Cmos zou dat goed kunnen.
Of meet even de spanning hierop. Als het batterijtje een kortsluiting vormt door lekkage is het mis.

Ook even kijken of er geen condersatoren zijn gaan lekken, van de prut kan je rare sluitingen krijgen.

Verwijderd

Het lijkt er gewoon op dat je moederbord het heeft begeven. Al geprobeerd je moederbord te vervangen? Tevens vergeet niet koelpasta mee te nemen wanneer je dat gaat doen, aangezien je je CPU dan los moet maken. Maar neem aan dat je dat al weet naar je jaren ervaring ;)

Geheugen zou ook een probleem kunnen geven, alleen dat had je al getest. Wat ik altijd doe is het volgende; Ik haal alle hardware uit de pc. Sluit de voeding aan op het moederbord en gebruik een schroevendraaier op te testen of dat werkt. Ik denk zelfs dat dat al niet gaat werken bij jouw, dus je hardware zou je kunnen laten zitten.

Makkelijkste is even naar een lokale pc boer gaan met je pc, en even je moederbord door laten meten. Of je haalt een Socket A moederbord, probeert het.

Als het moederbord het niet was, breng je hem gewoon terug. Maar heb je dat iig uitgesloten.

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 17:02 ]

• BlooDbeak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-01-2025
Probeer je kast eens plat te leggen, als je koeler geen goede aansluiting op je cpu heeft zal hij dan waarschijnlijk wel werken.
Ik heb dat ook gehad bij hetzelfde MoBo. Na verloop van tijd was de koeler wat losser gaan zitten. Na hem opnieuw te monteren deed hij het weer.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
BlooDbeak_Onno schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 17:03:
Probeer je kast eens plat te leggen, als je koeler geen goede aansluiting op je cpu heeft zal hij dan waarschijnlijk wel werken.
Ik heb dat ook gehad bij hetzelfde MoBo. Na verloop van tijd was de koeler wat losser gaan zitten. Na hem opnieuw te monteren deed hij het weer.
Hmm.. Klinkt allemaal een beetje vaag met ik zeggen. Te vaag IMO maar goed.

Ik denk idd. ook het batterijtje. Lijkt me ook wat vaag aangezien je dat ding nu 4 jaar hebt en ik hier een pc heb staan die het alwel 8 jaar doet en nog steeds hetzelfde batterijtje heeft ook onder intensief gebruik elkde dag. Het is echter wel het enige dat verklaart waarom hij het opeens zonder reden niet meer goed doet.

Wat je ook nog kan doen is het batterijtje eruit halen en dan ene jumper omzetten zodat je CMOS compleet wordt gereset. Daarna wel weer jumper terug zetten anders blaas je hem op. Moet je even in de handleiding kijken voor welke jumper dat is en of ie er überhaupt is.
Pagina: 1