Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Vziw is de 'apache'-user over het algemeen helemaal niet zo belemmerd dat ie niet in /usr/src kan komen.
En dan nog... waarom zouden de kernel-files uberhaupt world-writable moeten zijn? Zelfs als het met apache lastig is er bij te komen, is het nergens voor nodig en dus gewoon fout om het zo in te stellen.
En met 'je hebt een incapabele admin nodig' kan je elk veiligheidslek wel marginaliseren
Linkje erbij btw
http://www.gatago.com/linux/kernel/6136874.html
@ACM bij mij kan ik onder de apache user niet in /usr/src komen, ik weet niet of dat bij jullie anders is geregeld?
De bovenstaande link geeft btw een halve verklaring over het +rw zijn
[ Voor 22% gewijzigd door Zwerver op 08-09-2006 15:19 ]
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Uhh, de kernelmaintainers geven heel duidelijk aan _dat_ het met opzet zo is:Rataplan schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:19:
Ik heb er al een bijwoordje bijgezet om het wat te relativeren, maar meer is imo niet nodig. Die niet-capabele admins zullen er verder genoeg zijn (zelfs de kernelmaintainers hebben hun permissies niet goed staan, en als zij het fout doen...) en een gechroote apache is afaik ook geen default, dus in elk ander geval kan een gebruiker gewoon naar /usr/src/linux/onveiligbestand fwriten. Het probleem *is* immers juist dat de betreffende bestanden door iedereen benaderd kunnen worden.
Komuro <[EMAIL PROTECTED]> writes:
But, is there any reason to set -----w--w- bit
by default?
Yes.
Please do not extract the kernel tarball as the root user,
especially if you do not know how tar command works for root
user by default (hint: --no-same-permissions).
Setting g-w in the archive forces arbitrary policy on people who
work with umask 002 as a non-root user. We can let that policy
to be controlled by user's umask by being lenient in the
tarball. For the same reason, if somebody has umask 0, there is
no reason for us (as tarball creator) to impose o-w as a policy
on him either, hence git-tar-tree output has 0666 or 0777 modes.
Waarom zou dat 'bekend moeten zijn'? Ik gok dat de meeste linux-gebruikers toch echt die lkml nooit lezen en als het alleen daar verteld wordt...Zwerver schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:15:
Volgens mij (en de kernel-mailinglist) zou het onderhand wel bekend moeten zijn dat je de kernel niet als root-user moet uitpakken?
Ik heb geen enkele distro gezien waar het standaard niet in /usr/src kon komen.@ACM bij mij kan ik onder de apache user niet in /usr/src komen, ik weet niet of dat bij jullie anders is geregeld?
Het heeft iets te maken met hoe tar de umaks toepast voor root, blijkbaar.De bovenstaande link geeft btw een halve verklaring over het +rw zijn
Als het toch niet de bedoeling is dat root de boel uitpakt, waarom zouden ze er dan niet gewoon voor zorgen dat de boel met root ook niet standaard world-unwriteable is?
Op de lkml roepen ze dat ja... Waar hadden we het verder nog moeten lezen?Zwerver schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:22:
Uhh, de kernelmaintainers geven heel duidelijk aan _dat_ het met opzet zo is:
[ Voor 12% gewijzigd door ACM op 08-09-2006 15:35 ]
Hmmm, dan zal het wel door het DirectAdmin panel komen wat er bijgeinstalleerd staatACM schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:33:
[...]
Waarom zou dat 'bekend moeten zijn'? Ik gok dat de meeste linux-gebruikers toch echt die lkml nooit lezen en als het alleen daar verteld wordt...
[...]
Ik heb geen enkele distro gezien waar het standaard niet in chroot kon komen.
Ik ben geen kernelmaintainer en zou het dus zo niet weten. Ik vind alleen op Google al een stapel discussies die over hetzelfde gaan, het is gewoon niet nieuw en al helemaal geen nieuws[...]
Het heeft iets te maken met hoe tar de umaks toepast voor root, blijkbaar.
Als het toch niet de bedoeling is dat root de boel uitpakt, waarom zouden ze er dan niet gewoon voor zorgen dat de boel met root ook niet standaard world-unwriteable is?
Nou, om te beginnen op elke website waar ze wel de complete draad lezen? In dit geval dus niet op T.net[...]
Op de lkml roepen ze dat ja... Waar hadden we het verder nog moeten lezen?