Toon posts:

computer killt videokaarten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijd geleden heb ik een nieuwe shuttle pc gekocht. Omdat hier standaard een geforce 5200 inzat besloot ik meteen deze videokaart te vervangen door een radeon X1600 (agp). Gedurende enkele maanden werkte deze probleemloos.

Op een dag weigerde men pc plots op te starten. De ventilators stonden volop te blazen, maar voor de rest deed die niets. Na diagnose bleek de schuldige mijn videokaart te zijn. Nou ja, "shit happens", dus breng ik de kaart terug naar de winkel voor garantie. Ik krijg echter te horen dat de kaart moeilijk verkrijgbaar is en ik dus nog minstens een maand moet wachten.
Ik werkte dus terug met de geforce 5200 die bij mijn shuttle kwam, dit werkte ok voor een tweetal weken.
Dan plots...pc wil niet meer starten. Identiek dezelfde symptomen als voorheen: Ventilators die volop blazen en voor de rest gebeurt er niets. Wederom blijkt het probleem de videokaart te zijn, want ik vervang de kaart door een geforce 2mx (gelukkig had ik die nog liggen) en plots start hij terug probleemloos op.

Nu maak ik me echter wel zorgen. Binnenkort krijg ik mijn nieuwe X1600 binnen en ik zou niet graag hebben dat die na twee weken ook weer naar de vaantjes is, dus vraag ik me af: heb ik nu gewoon heel veel pech gehad met men pc? Het lijkt me sterk dat dit toeval kan zijn dat twee videokaarten op korte tijd de geest geven. Zijn er enige gekende oorzaken voor dit probleem?

Het is een shuttle xpc dus qua hardware is deze vrij beperkt. Er zit nog 1 extra pci slot in dat ingenomen wordt door een TV-tunerkaart. Verder 1 HD en dvd-rom speler en 1 gig ram. Besturingssysteem is XP sp2.

*edit* Het is in ieder geval geen warmteprobleem. De shuttle is extreem goed gekoeld en de temperatuur van mijn X1600 destijds kwam nooit boven de 60 graden uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 13:22 ]

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-07 15:41
Is het geen warmte probleem?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Te controleren en evalueren in deze volgorde:

* Check je agp voltage in de bios, dit hoort op default of anders de laagste waarde te staan (1.5V).

* Mogelijk ligt het aan versnelde veroudering door de hoge temperatuur in je barebone.
Ik zou dit zeker eens onderzoeken. Hou de temperatuur van je hardware in de gaten (case temp en gpu temp) en trek er je conclusies uit.
Indien de casetemp warmer is dan 45 graden zou ik het niet laten.
Laat de case desnoods openstaan en kantel ze zodat de warmte kan opstijgen.

* Zorg ervoor dat je pc geaard is en dat je beschikt over een A merk voeding (wellicht aangezien er 1 bij je shuttle barebone zit).

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Welk type praten we hier over?

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Welk type voeding?
Welja, post eens wat je hebt. :)
/e/
Indien je de mogelijkheid hebt de spanningen te monitoren doe dat ook eens. :)
Met een voltmeter kan het eventueel ook.
/e2/
Eventuele spanningspieken kunnen ervoor zorgen dat je hardware stuk gaat.
Zo kende ik iemand die naast een bakker woonde en het elektriciteitnet had piekspanningen door de hoge vermogentoestellen welke die bakker gebruikt. Hierdoor ging voortdurend random hardware stuk.
De oplossing hiervoor kan bestaan uit een toestelletje met een condensator die de spanning afvlakt zodat je geen pieken meer hebt.
Dit is slechts 1 vd vele mogelijke oorzaken, daarom moet je even kijken met een tooltje ala Asus pc probe (indien je Asus hebt) wat de spanningen zijn welke je voeding geeft.

[ Voor 71% gewijzigd door peke op 08-09-2006 14:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
corpseflayer schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 13:29:
Te controleren en evalueren in deze volgorde:

* Check je agp voltage in de bios, dit hoort op default of anders de laagste waarde te staan (1.5V).

* Mogelijk ligt het aan versnelde veroudering door de hoge temperatuur in je barebone.
Ik zou dit zeker eens onderzoeken. Hou de temperatuur van je hardware in de gaten (case temp en gpu temp) en trek er je conclusies uit.
Indien de casetemp warmer is dan 45 graden zou ik het niet laten.
Laat de case desnoods openstaan en kantel ze zodat de warmte kan opstijgen.

* Zorg ervoor dat je pc geaard is en dat je beschikt over een A merk voeding (wellicht aangezien er 1 bij je shuttle barebone zit).
agp voltage: dit ga ik zeker eens checken

temperatuur: stressed kwam die kaart op 60 graden, de rest van mijn case blijft altijd koel. Met men gf5200 game ik niet :p

bij de shuttle xpc's komt standaard inderdaad een zeer degelijke voeding (custom spul, kan je dus ook niet zomaar vervangen). Mijn X1600 kon hij probleemloos aan in al die maanden, dus mijn passief gekoeld gf5200 kaartje zou ie zeker moeten aankunnen terwijl die ook na twee weken het opgaf.

ter extra informatie: mijn model is de SN95G5V2.

Momenteel kan ik niet aan mijn pc, maar ik ga de voltages zeker eens nakijken. Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
agp voltage: 1,48V - lijkt me prima in orde. Men systeem zit momenteel op 30 graden.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Ben je al op xpcbios.com geweest? Je kan daar een CD-tje downloaden welke je kunt opstarten om zodoende de laatste versie van je BIOS te kunnen flashen. Daarnaast denk ik niet dat je PC zomaar videokaarten kapotmaakt, misschien waren ze al richting overlijden?

edit:

btw, voor specifieke Shuttle problemen en oplossingen kan je beter terecht bij de mensen van Sudhian. Dat forum bestaat ongeveer uit 99% Shuttle-eigenaars ;)

[ Voor 28% gewijzigd door SgtStrider op 08-09-2006 22:18 ]

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Topicstarter
bedank sgtstrider, die ene site ga ik zeker eens checken! De bios heb ik een hele tijd geleden al eens geupgraded.
Pagina: 1