Toon posts:

Brandbreedte reserveren

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat hier al veel topics over zijn geschreven en ik heb ook al programma's gezien maar die zijn niet bestemd voor mijn probleem.

Ik zit hier in een studentenhuis met ongeveer 150 studenten en er zit op het moment een proxy-server tussen ons en de harde internet-buitenwereld om ons te beschermen maar ook om te zorgen dat we niet downloaden met p2p programma's, games spelen of online je huurtoeslag invult. |:(

Binnenkort gaat de proxy server er tussen uit en dit is natuurlijk erg fijn maar dit brengt een nieuw probleem met zich mee dat het netwerk dan vaak overbelast zal zijn. Ik vraag me af of er een manier is waarop ik een bepaalde hoeveelheid bandbreedte kan reserveren voor mijn pc. Ik wil dus van het algemene internet een deel reserveren voor mijn pc zodat terwijl iedereen software download, ik gewoon mijn mail kan checken of een spelletje kan spelen zonder last te hebben van die groot-downloaders.

Ik ben zelf gewoon een van de 150 clients en ik vraag me af of je op een client-pc toch bandbreedte kan reserveren.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:13

Sa1

nee, kan niet..

tenzij jij de beschikking hebt over de oorspronkelijke verbinding...

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Dit gaat niet. Je kan wel aan je Administrator vragen of hij gebruikt wilt gaan maken van QoS. Hiermee kun je prioriteiten geven aan bepaalde datastromen (bijvoorbeeld poort 110 gaat voor poort 80)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, maar toch bedankt

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:56
Zorg dat poort 119 geblokt wordt, dan zul je wel redelijk kunnen internetten.
Wat jij wilt kan iig niet

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hier helpt alleen Social Engineering™

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-03 05:18

Bob

smvs schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:15:
Hier helpt alleen Social Engineering™
Met 150 man wordt dat al moeilijk vrees ik, er zitten altijd wel enkele asociale types tussen. Kan er niet voor gezorgd worden dat bepaalde dingen enkel tijdens de nachtelijke uren kunnen? Afin daar kan jij natuurlijk niet voor zorgen, maar er kan toch overlegd worden met de huisbaas? Die gaat anders toch gek worden van de klachten denk ik.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
(bijna)gratis?
Alles afknijpen,
en ik weet niet hoe de verbinding wordt gedeeld,
maar kijk eens of het mogelijk is om een hele lading ads te blokkeren. Allemaal leuk en aardig, maar bepaalde flash-ads vragen best veel bandbreedte, en dat we allemaal een nieuwe partner nodig hebben weten we onderhand wel.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bob_A schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:20:
[...]

Met 150 man wordt dat al moeilijk vrees ik, er zitten altijd wel enkele asociale types tussen. Kan er niet voor gezorgd worden dat bepaalde dingen enkel tijdens de nachtelijke uren kunnen? Afin daar kan jij natuurlijk niet voor zorgen, maar er kan toch overlegd worden met de huisbaas? Die gaat anders toch gek worden van de klachten denk ik.
Met een goede router kun je alles instellen. Met een Asus kan bijvoorbeeld héél veel, en als je echt tijd en zin hebt: pfSense/IPCOP etc. De vraag is dan ook niet of zulks technisch mogelijk is, maar aangezien je het zelf niet in de hand hebt moet je iemand anders zover zien te krijgen, hence Social Engineering.

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Mishmash schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 13:11:
Dit gaat niet. Je kan wel aan je Administrator vragen of hij gebruikt wilt gaan maken van QoS. Hiermee kun je prioriteiten geven aan bepaalde datastromen (bijvoorbeeld poort 110 gaat voor poort 80)
De administrator zou wat in kunnen stellen zodat niemand meer dan X procent van de verbinding kan gebruiken, volgens mij is dat geen makkie. Verder een lokale server met daarop veel films/muziek/applicaties die iedereen kan gebruiken en een flink nadeel van de downloads is weg. (iedereen hoeft het maar een keer van het internet te halen, niet 16 keer)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 22:40
Iblies schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:26:
(bijna)gratis?
Alles afknijpen,
en ik weet niet hoe de verbinding wordt gedeeld,
maar kijk eens of het mogelijk is om een hele lading ads te blokkeren. Allemaal leuk en aardig, maar bepaalde flash-ads vragen best veel bandbreedte, en dat we allemaal een nieuwe partner nodig hebben weten we onderhand wel.
Meeste bandbreedte zit in het verplaatsen van muziek, films of spellen van internet naar jouw of naar een ander. Ik denk dat internet zelf nog geen 5 % van al het dataverkeer is.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
barfieldmv schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:29:
[...]
De administrator zou wat in kunnen stellen zodat niemand meer dan X procent van de verbinding kan gebruiken, volgens mij is dat geen makkie.
Dan heeft iedereen 0,67% van de totale bandbreedte tot zijn beschikking. Dat lijkt me niet reëel.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat voor 'n verbinding is 't ueberhaupt? Als je glas van SURF hebt hoef je je denk ik niet al te veel zorgen te maken..

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-04 20:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mja, aangezien niemand leest en de oplossing een kwestie is van even simpel nadenken, zet ik hier een slotje op.
Het is simpelweg niet mogelijk om als normale user een stuk bandbreedte voor jezelf te claimen zolang jij geen beheerder bent over de verbinding.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.