[BIND + Windows] Update reversezone werkt, forward zone niet

Pagina: 1
Acties:

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dit topic past misschien beter bij Software, al weet ik niet of het nu bij Windows Clients of NON-Windows Operating Systems past. Daarom maar in de algemene deler: Netwerken!

Ik ben bezig mijn thuis-servertje te upgraden van Suse 9.1 (of wat daar nog van over was na een shitload aan handmatige installaties en updates) naar Suse 10 en heb voor een verse installatie gekozen. In de oude situatie had ik per systeem een DHCP definitie in dhcpd.conf en een A en een PTR record in resp. de forward- en reverse zone.

In de nieuwe situatie wil ik geen gedonder meer hebben met het handmatig bijwerken van de DHCP en DNS entries als ik ergens weer een nieuwe netwerkkaart in schroef ofzo. Dus dacht ik aan dynamische updates. Ik heb wat zoekwerk verricht op internet en kwam een SIP-documentje tegen ( http://sipx-wiki.calivia....gure_DHCP_and_DNS_Servers ) waarin (weliswaar vanuit SIP-oogpunt) beschreven wordt hoe je zo'n setup in elkaar zet. Deze howto heb ik gevolgd. Ook heb ik gekeken naar de SuSe how-to in /usr/share/doc/packages/dhcp-server/DDNS-howto.txt. So far.... so good.

Echter, als ik DHCP en DNS start, dan krijgt alleen de reverse-zone een journal (.jnl). De forward-zone niet. En bij (door de DHCP-server geinitieerde) update, is het ook alleen de reversezone die geupdate wordt. In de logs wordt geen woord gerept over de forward-zone.

Een stukje uit de DHCPD.CONF:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
ddns-update-style interim;
ddns-updates on;

include "/etc/dhcpdns";

zone <domainname>. {
        primary 127.0.0.1;
        key dhcp-dns-exchange;
}
zone <netwerkadres>.in-addr.arpa. {
        primary 127.0.0.1;
        key dhcp-dns-exchange;
}
De key 'dhcp-dns-exchange' zit in /etc/dhcpdns en die file wordt ook de chroot-jail ingekopieerd.

Dan een stukje uit named:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
include "/etc/dhcpdns";
controls {
        inet 127.0.0.1 allow { localhost; } keys { dhcp-dns-exchange; } ;
};

zone "<netwerkadres>.in-addr.arpa" in {
        allow-update { key dhcp-dns-exchange; };
        file "dyn/<netwerkadres>.in-addr.arpa";
        type master;
};
zone "<domainnaam>" in {
        allow-update { key dhcp-dns-exchange; };
        file "<domainnaam>";
        type master;
};
Ook hier gaat de dhcpdns-key de jail in.

Last not least een stukje syslog als een Windows-client zijn adres wil registreren (ipconfig /registerdns):
code:
1
2
3
4
5
Sep  8 11:32:24 server named[8436]: client 127.0.0.1#1106: updating zone '<netwerkadres>.in-addr.arpa/IN': deleting rrset at '<toegekend ipadres>.in-addr.arpa' PTR
Sep  8 11:32:24 server named[8436]: client 127.0.0.1#1106: updating zone '<netwerkadres>.in-addr.arpa/IN': adding an RR at '<toegekend ipadres>.in-addr.arpa' PTR
Sep  8 11:32:24 server dhcpd: added reverse map from <toegekend ipadres>.in-addr.arpa. to <hostname>.<domain>
Sep  8 11:32:25 server dhcpd: DHCPREQUEST for <IP adres> from 00:08:02:db:c9:68 via eth0
Sep  8 11:32:25 server dhcpd: DHCPACK on <IP adres> to 00:08:02:db:c9:68 via eth0

Alle adressen in bovenstaande quotes die gevolgd worden door in-addr.arpa zijn in omgekeerde volgorde zoals gebruikelijk voor de reverse-zone.

In de Windows systemlog komt een standaard 'failed to update DNS' melding waar je niet veel mee kunt. Ik heb wat lopen zoeken op internet en het enige wat ik kan vinden is dat Windows zelfstandig geen updates kan doen in BIND omdat Windows een ander authenticatietype gebruikt (TSIG). Maargoed, daarom zou de DHCP-server dat moeten kunnen lijkt mij.... De reverse-zone gaat immers ook goed!

Voor de volledigheid nog wat versienummertjes:
- BIND: 9.3.2
- RNDC: 9.3.2
- DHCP: 3.0.3 (ISC-DHCP Server)
- Linux version 2.6.16.21-0.8-default (geeko@buildhost) (gcc version 4.1.0 (SUSE Linux)) #1 Mon Jul 3 18:25:39 UTC 2006
Ik wilde het eerst werkend hebben, dan pas gaan updaten.

Heeft iemand een idee hoe ik de update van de forward-zone aan de gang krijg? Als er nog vragen zijn hoor ik het graag...

Alvast bedankt!

Verwijderd

is je domainname om de windows machine wel goed ingevuld. en staat er ook dat tie zich moet registreren in dns.

• RiDo78
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 14:47:
is je domainname om de windows machine wel goed ingevuld. en staat er ook dat tie zich moet registreren in dns.
Bedankt voor je reactie.

In het systeemlog van Windows staat wel dat hij een poging doet om zich te registreren, maar dat dat mislukt (de DNS server weigert de update). In die melding staat het juiste domain vermeld, dus ik neem aan dat dat wel goed zit.

Verder staat de domain zowel hard in Windows als in de DHCP domain-name optie in de DHCP-scope.

Er is echter wel een ontwikkeling, de laptop van mijn zusje heeft wel een succesvolle forward-registratie gedaan. De forward-zone heeft nu ook een journal gekregen. Ik ga dus eerst even uitvissen wat het verschil is tussen die machine en de rest. Maar mocht iemand nog suggesties hebben dan hou ik mij natuurlijk aanbevolen.

• RiDo78
  • Niet online
GOT it! Dankzij IIS5_Rulez ben ik toch wat meer aan de Windows kant gaan snuffellen.

Onder de eigenschappen van de netwerkverbinding -> TCP-IP staat een knoppie 'Advanced'. Bij het tabblad 'DNS' staat 'Register this connection's addresses in DNS'. Dat ding uitvinken en de DHCP server neemt de registratie voor zijn rekening.

Nu had ik natuurlijk liever dat de DHCP server dat ALTIJD deed... dus de zoektocht is nog niet geheel ten einde. Zo komen we telkens een stukkie dichterbij.

• RiDo78
  • Niet online
Nou, dat laatste hopje stelde ook niet veel meer voor...

Dankzij de regel: "ignore client-updates;" neemt de DHCP server altijd het initiatief om de update te doen. En Windows heeft hier (ook met de optie 'Register this connection's addresses in DNS' aan) vrede mee. Dus geen systeemlog meldingen meer.

Mission Accomplished.
Tnx IIS5_Rulez!

RiDo78