Tweedehands auto kopen: Waar op letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 428 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Eind dit jaar ga ik voor het eerst over op de aanschaf van een eigen auto; ik rij nu een leasewagen, en mijn nieuwe werkgever doet daar niet aan. Een nieuwe auto valt buiten mijn budget in de klasse waarin ik zoek, dus wordt het een tweedehands wagen.

Nu vraag ik me af waar ik het verstandigst aan doe wat betreft de leverancier van de auto. Het gaat mij om betrouwbaarheid, ik wil zo weinig mogelijk risico nemen. Er zijn volgens mij de volgende mogelijkheden in volgorde van zekerheid: Merkdealer, BOVAG garage, garage, particulier.

Garantie is essentieel, maar hoe verschilt b.v. een BOVAG garantie van een 'gewone' garantie of b.v. een TopOccasion garantie van Renault of een Leeuwekeur van Peugeot?

Als ik dan een mooie wagen zie, waar ik moet ik op letten? Visueel weet ik wel redelijk hoe dingen er uit moeten zien, en als een portier niet goed sluit merk ik het ook nog wel, maar motorisch gezien weet ik niks, en over remmen, versnellingsbakken en elecronica weet ik ook weinig. Natuurlijk kan ik a.d.h.v. de kilometerstand zien welke onderhoudsbeurten er aan komen.

Hoeveel onderhandelingsruimte is er trouwens bij tweedehands auto's? Ik ruil niets in, en ik heb gehoord dat dat meer ruimte betekent.

Tot slot: De keuze gaat tussen een Citroën C5 en een Renault Laguna. In beide gevallen de hatchback. Ik wil een wagen van maximaal 5 jaar oud, met maximaal 100.000 op de klok, en ik wil maximaal €10.000 betalen. Als ik rondkijk op Autotrader en de sites van Citroën en Renault moet dat kunnen. Zijn er dingen waar bij deze wagens speciaal op gelet moeten worden?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36704

Net voor dezelfde keuze gestaan zo ongeveer voor hetzelfde budget. Nu had ik het geluk dat de garageman van waar ik mijn huidge auto in onderhoud heb, deze van de andere garage wilde kopen en mijn auto bij hem wilde inruilen. Dat geeft toch wat meer vertrouwen plus het feit dat hij mee is gegaan toen we de deal met de verkoper wilde beklinken.

Waar hij ondermeer naar keek waren de volgende punten.
Spatbordschermen onder de moterkap en kofferruimte sporen van reparatie of lekkage (duidt op schade).
Verder natuurlijk of het electrisch allemaal werkt.
Boekjes nakijken en chasisnummer. Kijken of de beurten netjes op tijd zijn nagekomen.
En controleer goed de airco, want die werkte dus bij mij niet. Er zat wel gasdruk op maar niet voldoende, en dat zou kunnen als een wagen langer stil staat. Maar dat geintje kost bij een garage al gauw 150 euri.

Wat ik zelf al gedaan had was van te voren, bij het eerste bezoek is het onderhoudsboekje opgevraagd. Daar staat vaak waar de wagen in onderhoud is geweest. De dag daarna heb ik dit bedrijf gebeld voor enige historie van de auto.

Voor de rest blijft toch nog altijd een beetje een gok.

Voor inkoop zonder inruil zou ik toch wel minimaal 1000 euro eraf lullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:56
Ik wil niet lullig doen maar als je zegt: "Het gaat mij om betrouwbaarheid, ik wil zo weinig mogelijk risico nemen." en je komt dan met een renault en een citroen aan dan heb je er misschien niet goed over nagedacht. In verschillende onderzoeken staan die merken namelijk niet bovenaan de lijst als het gaat om de betrouwbaarheid. Als het je puur om de betrouwbaarheid gaat zou ik voor een japans merk gaan, een honda acoord ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

3p0x schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 18:31:
Ik wil niet lullig doen maar als je zegt: "Het gaat mij om betrouwbaarheid, ik wil zo weinig mogelijk risico nemen." en je komt dan met een renault en een citroen aan dan heb je er misschien niet goed over nagedacht. In verschillende onderzoeken staan die merken namelijk niet bovenaan de lijst als het gaat om de betrouwbaarheid. Als het je puur om de betrouwbaarheid gaat zou ik voor een japans merk gaan, een honda acoord ofzo.
Je trekt het een beetje uit zijn verband, hij geeft aan dat het qua leverancier om betrouwbaarheid gaat. De keuze qua auto is óf de citroen c5 óf de renault laguna, geen andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

paQ

vaak houden 'top occassion' of 'selection' of dat soort dingen in dat er een jaar garantie op de auto zit, (ipv 6 mndn) maar dat is dan meestal onderhevig aan eisen van de wagen.
bijv max 3 jaar oud...
minder dan 75000 km etc

even informeren bij de dealer dus

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
thejoker80 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 18:39:
[...]

Je trekt het een beetje uit zijn verband, hij geeft aan dat het qua leverancier om betrouwbaarheid gaat. De keuze qua auto is óf de citroen c5 óf de renault laguna, geen andere opties.
Als je een betrouwbare auto koopt heb je ook geen garantie nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zie [Auto] Tweedehands: Waar moet ik op letten?

Als je echt wilt weten of je auto in orde is, is er maar 1 oplossing: laten keuren door de ANWB bij een keuringsstation. Die kijken ook in de auto, de holle delen, motor e.d., waar een leek normaliter niet bij kan. Daardoor zijn ze bijv ook in staat oude schade's te ontdekken die jij zelf nooit zou vinden. Kijk bijv. eens naar programma's als "Verboden in te rijden" e.d.. Daar worden regelmatig auto's door de ANWB gekeurd, en ondanks dat "ze van een oud dametje waren" komen er toch de meest vreselijke gebreken naar voren. Als je geld en leven je lief is, dan maar die € 150 uitgeven voor een keuring, maar dan weet je wel wat je krijgt!
Je hebt dan ook een stok om mee te slaan: je kan afspreken dat kleine gebreken door de leverancier verholpen worden. Indien hij de auto niet wil laten keuren, de auto door de ANWB "onveilig" wordt verklaard, of er zijn te veel gebreken naar jouw smaak, dan kan je van koop afzien.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
thejoker80 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 18:39:
[...]

U begrijpt het ;)

Ik heb altijd Frans gereden, altijd probleemloos. Ik wil een middenklasser rijden, mét vijfde deur, en het comfort van Franse wagens vind ik heerlijk. Dat beperkt dus de keuze tot deze twee wagens.

Het gaat me dus vooral in dit topic over de betrouwbaarheid van de verkoper; dat er problemen met de auto's zijn geldt voor meer merken, al is dat bij de Japanse merken inderdaad minder. So be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 20:32:
[...]

U begrijpt het ;)

Ik heb altijd Frans gereden, altijd probleemloos. Ik wil een middenklasser rijden, mét vijfde deur, en het comfort van Franse wagens vind ik heerlijk. Dat beperkt dus de keuze tot deze twee wagens.

Het gaat me dus vooral in dit topic over de betrouwbaarheid van de verkoper; dat er problemen met de auto's zijn geldt voor meer merken, al is dat bij de Japanse merken inderdaad minder. So be it.
Mijn excuses ik heb verkeerd gelezen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:04
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 20:32:
[...]

U begrijpt het ;)

Ik heb altijd Frans gereden, altijd probleemloos.
Daar kan nu wel eens verandering in komen dan :D

De Citroen C5 zou je nog wel kunnen proberen.. Maar ik zou echt nooit geld uitgeven aan een Laguna van 5 jaar oud. Die auto's hebben zo veel problemen gehad dat het gewoon echt niet leuk meer is.

Maargoed. Als je echt een franse auto wilt rijden en je kunt hem niet leasen en zo het risico van veel onderhoud afdekken.. Dan zou ik de C5 proberen. Zijn volgens mij niet zo heel extreem veel problemen mee !?

Ik snap dat je graag een comfortabele auto wil. Maare.. Volvo misschien? Of een Benz? of of of.. Er zijn ook andere auto's die heel comfortabel zijn en die wel behoorlijk betrouwbaar zijn.
Als je echt wilt weten of je auto in orde is, is er maar 1 oplossing: laten keuren door de ANWB bij een keuringsstation.
Let wel. Die kunnen ook niet door een motorblok of een stuk electronica heenkijken dus je weet nog niet 100% zeker of de auto probleemloos is. Het is beter dan niets, maar zeker geen 100% garantie.

[ Voor 28% gewijzigd door FragDaddy op 08-09-2006 21:05 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 22:53

Wok

Dakloos...

Het sleutelwoord in deze kwestie is 'proefrit' ;)

Als de auto van je keuze optisch er goed uitziet, wordt het tijd om de techniek aan de tand te voelen. Een proefrit is daarbij onontbeerlijk.

1) Zorg dat bij aanvang van de proeftit de motor nog koud is. Dat is namelijk de eerste test: hoe (makkelijk) gaat de 'koude start'? Als de startmotor maar moeizaam ronddraait, is de accu mogelijk aan het eind van zijn Latijn (en dat ga je niet leuk vinden straks in de winter ;) ).
2) Laat de motor nu stationair lopen. Test nu alle knopjes en schakelaars uit: ventilatie, airco, ramen, centrale vergrendeling, evt. aanwezige radio etc...
3) We gaan rijden. Sluit de ramen en zet de ventilatie UIT. Zo kun je ongebruikelijke en/of ongewenste geluiden beter opmerken. Trap de koppeling in (hoe staat het pedaal t.o.v. de andere pedalen: verder omhoog = verkeerd afgesteld pedaal, mogelijk omdat de koppeling (bijna) versleten is) en zet de pook in 1 (hoe makkelijk gaat dit?)
Laat de koppeling opkomen: hoe en wanneer grijpt deze aan? Als deze pas heel laat aangrijpt, zijn de koppelingsplaten mogelijk al ver heen.
4) Rijd weg. Let tijdens het rijden om rammels, kraakjes en andere 'vreemde' geluiden.
5) Op een verlaten rechte weg: voer de snelheid op en laat het stuur los (handen wel standby om het stuur vast te kunnen pakken ;) ): de auto moet nu rechtdoor blijven rijden. Als de auto duidelijk afwijkt naar links of rechts, is de uitlijning niet in orde. Kijk hierbij ook naar de stand van het stuur als je rechtuit rijdt. Staat het stuur scheef? Wederom verkeerde uitlijning. Hoeft niet per se een serieus probleem te zijn en uitlijnen is voor de garage een fluitje van een cent.
6) Op dezelde verlaten en rechte weg: voer de snelheid op. Laat het stuur weer losjes in je handen liggen en maak een noodstop: de auto moet in rechte lijn afremmen en - indien aanwezig - zal de ABS moeten ingrijpen (vaak te voelen aan een trilling in het ingetrapte rempedaal). Als de auto niet in rechte lijn afremt, is de remdruk links en rechts niet gelijk verdeeld over de assen. Dit kan duiden op versleten remmen of een probleem met de (hoofd)remcilinder(s).
7) Na ongeveer een kwartier (10-20km) is de motor warm. Kijk naar de meter van de koelvloeistoftemperatuur. Deze moet nu ongeveer in het midden van de schaalverdeling staan. Als dat niet het geval is, kan dit duiden op een probleem met de thermostaat. Controleer ook of de kachel voldoende warme lucht kan geven.
8) Nu de motor warm is... Zet deze uit en probeer nu opnieuw te starten. Normaliter moet de motor vrijwel direct weer aanslaan.

En zo kun je nog veel meer dingen testen. :) Let tijdens het rijden ook op de standaarzaken: hoe ligt de auto op de weg, hoe schakelt-ie, stuurgedrag, weggedrag op slecht wegdek (deint de auto veel na na een hobbel/drempel = waarschijnlijk versleten schokdempers) etc...

Ook wil ik het volgende uit de post van Broodje even aanhalen:
Anoniem: 36704 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 18:14:
En controleer goed de airco, want die werkte dus bij mij niet. Er zat wel gasdruk op maar niet voldoende, en dat zou kunnen als een wagen langer stil staat. Maar dat geintje kost bij een garage al gauw 150 euri.
Als de auto van je keuze een airco heeft, dan moet hier inderdaad aandacht aan besteed worden. Rijd ook langdurig met de airco aan. Als je een muffe 'rotte eieren' lucht waarneemt, is de verdamper/condensor smerig (schimmels en bacteriën hebben zich opgehoopt; die gedijen namelijk uitstekend in een koele, donkere en vochtige omgeving als waar de verdamper/condensor zich bevindt).

Sowieso zou ik bij aankoop bedingen dat er een lektest wordt uitgevoerd op de airco en dat deze gereinigd en opnieuw afgevuld wordt. Als je dit later alsnog zelf moet laten doen, is dat best een prijzig geintje (zeker een veelvoud van de €150 die Broodje noemt :X ).

Tot slot nog een opmerking: Renault Laguna's van het bouwjaar 2001 (en in mindere mate 2002; kentekens xx-Gx-xx en xx-Hx-xx) zou ik echt laten staan :X Met stip de meest onbetrouwbare auto van deze tijd. Vanaf 2003 zijn de ergste kinderziektes er wel uit en doet-ie niet echt meer onder voor de C5.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wok schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 21:16:
3) We gaan rijden. Sluit de ramen en zet de ventilatie UIT. Zo kun je ongebruikelijke en/of ongewenste geluiden beter opmerken. Trap de koppeling in (hoe staat het pedaal t.o.v. de andere pedalen: verder omhoog = verkeerd afgesteld pedaal, mogelijk omdat de koppeling (bijna) versleten is) en zet de pook in 1 (hoe makkelijk gaat dit?)
Ik zou toch ook eens met de ramen open rijden. Vaak hoor je motorgeluiden toch beter je die open hebt.
5) Op een verlaten rechte weg: voer de snelheid op en laat het stuur los (handen wel standby om het stuur vast te kunnen pakken ;) ): de auto moet nu rechtdoor blijven rijden. Als de auto duidelijk afwijkt naar links of rechts, is de uitlijning niet in orde. Kijk hierbij ook naar de stand van het stuur als je rechtuit rijdt. Staat het stuur scheef? Wederom verkeerde uitlijning. Hoeft niet per se een serieus probleem te zijn en uitlijnen is voor de garage een fluitje van een cent.
Eigenlijk dien je aan beide kanten van de weg te doen. Vaak de mooie nieuwe wegen hebben volgensmij van het middenuit afloop zodat het water niet op de weg blijft liggen. Dus trekt de auto naar rechts, even kijken of ie dat ook doet als je aan het spookrijden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 22:53

Wok

Dakloos...

Doe de kwoots even fixen ;)

Maar inderdaad. Zeer juiste aanvulling :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In verschillende onderzoeken staan die merken namelijk niet bovenaan de lijst als het gaat om de betrouwbaarheid. Als het je puur om de betrouwbaarheid gaat zou ik voor een japans merk gaan, een honda acoord ofzo.
Mazda6 Bijvoorbeeld O-) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Dank voor de supertips mensen, hier kan ik wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als je puur de ABS wil testen (hoeft lang niet altijd aan te springen op rechte remweg), gooi dan rustig twee banden in de berm en rem vervolgens af. Als je ABS werkt, remt je auto goed af. Werkt ie 'verkeerd/niet', dan deugt het abs systeem niet.

Over prijzen:

Je mag bij een occasion rustig uitgaan van 10% speling op de prijs als je niets inruilt. Dit is bijna een vuistregel. Wil een garage er weinig afhalen, kijk dan wat erbij kan; een leuke radio/distributieriem/beurt krijg je makkelijk losgepeuterd door er gewoon om te vragen.

Garantie verschilt per garage; Bovag-garantie is daarom aan te raden. Ook kun je dan bij meerdere garages terecht als je opeens met pech zit en je moet door.

Suc6 met het uitzoeken van een leuke occasion! En pics uiteraard tegen die tijd ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Michael Knight schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 10:30:
Als je puur de ABS wil testen (hoeft lang niet altijd aan te springen op rechte remweg), gooi dan rustig twee banden in de berm en rem vervolgens af. Als je ABS werkt, remt je auto goed af. Werkt ie 'verkeerd/niet', dan deugt het abs systeem niet.

Over prijzen:

Je mag bij een occasion rustig uitgaan van 10% speling op de prijs als je niets inruilt. Dit is bijna een vuistregel. Wil een garage er weinig afhalen, kijk dan wat erbij kan; een leuke radio/distributieriem/beurt krijg je makkelijk losgepeuterd door er gewoon om te vragen.

Garantie verschilt per garage; Bovag-garantie is daarom aan te raden. Ook kun je dan bij meerdere garages terecht als je opeens met pech zit en je moet door.

Suc6 met het uitzoeken van een leuke occasion! En pics uiteraard tegen die tijd ;)
Of rij een stukje (nat) gras op ;)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wok schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 21:16:

[knip]

3) Laat de koppeling opkomen: hoe en wanneer grijpt deze aan? Als deze pas heel laat aangrijpt, zijn de koppelingsplaten mogelijk al ver heen.
Hmm, hier wil ik toch even op reageren. Mijn ouders rijden al jaaaaaaaaaren Citroen, zijn met 2 BX'en begonnen en zijn via een ZX en een Xantia nu ook aan de C5. Ik merkte dat met al die auto's de koppeling later aangreep dan bij Japanse auto's zoals m'n oma's Micra en Alto en mijn eigen Corolla. Ze grijpen via een langer pad aan, ook al was die C5 dus zo goed als nieuw bij aankoop.

Een andere koppelingstest die ik 's heb gezien is in de 5 proberen op te trekken. Dat moet niet mogelijk zijn, maar als de koppeling dan begint te slippen weet je genoeg.

Je kunt ook checken of de uitlaat lek is, gewoon ff voet voor de uitlaat houden en de motor moet dan afslaan. Als dat niet gebeurt of hij gaat moeilijk lopen, zit er ergens een lek.

Ben verder geen autoexpert ofzo, maar ik heb ook net een 2e hands auto gekocht. Veel lager budget dan jou, dus ook veel ouder, maar dat betekent dat je op veel meer punten moet letten :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1