OO.org poster voor op scholen (nog aanmerkingen?)

Pagina: 1
Acties:
  • 763 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:31
Ik was laatst op de basischool war mijn moeder werkt, en toen zag ik een hele grote poster van surfspot.

Op deze poster stond in grote koeienletters dat je ouders beter sfotware via surfspot konden kopen, want daar was Ms office maar 50!!! euro.

Ik kon dit niet zo vreseljik goed verdragen, en heb dus naar duits model (ff gegoogled) een nederlandse OpenOffice poster in elkaar geflanst.

zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.innerheight.com/ooo_school.png

Deze wil ik met een kleuren laser op a4 formaat gaan uitprinten en bij alle basisscholen hier in het dorp (4 stuks) 4 keer ophangen mits ze hier interesse in hebben.

Ik heb de poster expres heeft kaal en simpel gehouden, omdat je met kreten als (compatibel met office), allerlei vragen oproept die niet nodig zijn voor thuis gebruikers. (campatibel?, is dat een voordeel dan?)

Let me know, zou zonde zijn als ik dubbel moet printen omdat er een foutje in zit.

Eventueel is de bron (the gimp) ook te krijgen in 300dpi. deze is 6mb, dus die moet ik dan nog even uploaden.

openkat.nl al gezien?

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 23:19

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Kan denk ik beter in Graphics?

Wel een leuk idee maar denk niet dat veel scholen hierom zitten te springen.
Owja dat sterretje * onderaan; zonder haken & ogen, waar verwijst dat naar in de tekst (het tekstballontje bijv?)

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Erg leuk idee, misschien is het leuk als je de vleugeltjes wat vergroot en transparant op de witte achtergrond zet? :)

Verder erg strak, en super goed idee! :D

• NMe
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Officepakket is één woord. Gratis en Legaal -> Gratis en legaal.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Misschien is dat wat persoonlijk, maar ik zou de : uit Download op: weghalen. Cosmetisch vind ik dat iets netter vanwege nog een keer een dubbele punt uit http://.

Verder: goed initiatief! Spread the Word Writer!

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Bor
  • Laatst online: 23:15

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Zelf denk ik ook niet dat scholen echt zitten te springen om extra reclame voor een pakket wat binnen de school niet standaard is.

Wat bedoel je overigens met "zonder haken of ogen"? Doel je hier op de prijs van de software (gratis) of op de software zelf? Aan deze laatste kleven voor de gemiddelde gebruiker toch een aantal haken en ogen hoor: compatibiliteit, andere GUI etc.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Van waar het 'Zonder haken en ogen'? Waar verwijst dat naar? IMHO mag dat wel weg ook :) .

Verder: goed initiatief! :)

• killercow
woei!, reacties.

Ik zal een en ander zo even aanpassen,
Zou er nog een streepje op de e van en legaal kunnen? (dat geeft iets meer gewicht aan en toch?)

Ik ben niet zo'n grafisch wonder, dus ik vond het vooral een NOs topic eigenlijk :)

Vleugeltjes op de achtergrond is idd een goed plan, zal eens kijken of ik ergens groot genoeg kan vinden, of zelf kan namaken met een path oid.

Het sterretje onderaan slaat verder nergens op de tekst, maar is gewoon een humoristische noot om nog eens aan te geven dat het echt 100% oke is.

Ik dacht eraan om de hele http:// weg te laten, maar omdat er geen www voor staat geeft dat weer verwarring denk ik.

openkat.nl al gezien?

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
zeker een leuk idee,
hoe ik nu het plaatje op m'n scherm zie, lijken het net twee delen. Misschien kan je de gradient achter de ballon blauw maken, zodat het beter bij het OO plaatje past

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
killercow schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:02:

Ik dacht eraan om de hele http:// weg te laten, maar omdat er geen www voor staat geeft dat weer verwarring denk ik.
Je zou natuurlijk www.openoffice.org kunnen doen, alleen zullen sommige mensen dan de Engelse versie downloaden :P

The devil is in the details.

• killercow
Bor de Wollef schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 11:59:
Zelf denk ik ook niet dat scholen echt zitten te springen om extra reclame voor een pakket wat binnen de school niet standaard is.

Wat bedoel je overigens met "zonder haken of ogen"? Doel je hier op de prijs van de software (gratis) of op de software zelf? Aan deze laatste kleven voor de gemiddelde gebruiker toch een aantal haken en ogen hoor: compatibiliteit, andere GUI etc.
Mjah, ik zie eigenlijk niet te wachten op allerlei lomp grote, virus infected doc bestandjes in mijn mailbox. (die ik dan door het gods gruwelijk harde werk van de OO.org mensen toch nog enigzinds zeker net zo kan bekijken als de mensen die wel 50 euro aan veroordeeld monopolist willlen overhandigen.)

Ieder zijn idealen ey?

openkat.nl al gezien?

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Misschien ipv 'heel' het woord 'compleet' gebruiken?
En als ik op google af ga, dan heb je meer hits op 'Office pakket' dan op 'officepakket' of 'office-pakket'. (Niet dat ik daarmee bewezen heb dat het officieel 'office pakket' is)

En om natuurlijk de draak te steken met de ander doe je het lekker in A3 formaat :P

[ Voor 12% gewijzigd door Spiral op 08-09-2006 12:11 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• Bor

Bor

killercow schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:05:
[...]

Mjah, ik zie eigenlijk niet te wachten op allerlei lomp grote, virus infected doc bestandjes in mijn mailbox. (die ik dan door het gods gruwelijk harde werk van de OO.org mensen toch nog enigzinds zeker net zo kan bekijken als de mensen die wel 50 euro aan veroordeeld monopolist willlen overhandigen.)

Ieder zijn idealen ey?
Ieder zijn idealen inderdaad. Wat ik probeerde aan te geven is dat het gebruik van open office absoluut niet zonder haken en / of ogen is. Compatibiliteit is een ding waar je vroeg of laat toch tegen aan zult gaan lopen. Maar goed, dat is een andere discussie. Ik zie OO absoluut nog niet als volledige vervanger zelf.

Verder zou ook ik het onderste deel van de poster wat meer in het geheel betrekken. Zoals eerder opgemerkt lijken het nu 2 delen.

Op wat voor scholen ga je de poster verspreiden? Basis onderwijs, voortgezet onderwijs of anders?

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 08-09-2006 12:09 ]

• killercow
nieuwe versie:

Afbeeldingslocatie: http://www.innerheight.com/ooo_school2.png
Spiral schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:07:
Misschien ipv 'heel' het woord 'compleet' gebruiken?
En als ik op google af ga, dan heb je meer hits op 'Office pakket' dan op 'officepakket' of 'office-pakket'. (Niet dat ik daarmee bewezen heb dat het officieel 'office pakket' is)

En om natuurlijk de draak te steken met de ander doe je het lekker in A3 formaat :P
Voor A3 moet ik naar een drukker, en dat ga ik niet in m'n eentje financieren :P
Daar zal dan een potje voor gemaakt moeten worden (wat arm niet het doel van dit alles is)

Ik hou het denk op het moment op officepakket (aan elkaar), ziet er wat netter uit.

Compleet of volledig, mhh, welke klinkt beter? moeilijk..

Over die idealen:
Ik begrijp je beweeg reden, maar aanpassingen in de gui zijn geen probleem voor basisschool kids, Ze hebben immers sinds hun prille computer gebruik tijd ook al 6 versies van msn zonder problemen versleten.

Daarnaast zal office 2k7 zo'n grote ommezwaai zijn dat ze daar nog veel erger aan moeten wennen.

De basisschool kan eventueel toch wel een oasis document reader plugin installeren?
Gerco schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:16:
[...]

Dat sterretje moet echt weg uit die ballon. Dat schreeuwt: "Er staat 0 euro, maar er staat een sterretje bij, dus het is vast niet zo gratis als het lijkt". Een sterretje onderaan zonder een verwijzend sterretje lijkt mij persoonlijk beter, er zijn immers geen haken en ogen, dus hoeft te tekst daar ook niet op de wijzen.
Ok, dat vond ik eigenlijk ook, ik haal de foot-note ook weg dan.

[ Voor 106% gewijzigd door killercow op 08-09-2006 12:18 ]

openkat.nl al gezien?

• NMe
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Spiral schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:07:
Gek he?
Freek is deze week out of office. Daarom is het hele pakket van zijn taken overgedragen aan Klaas.
Hoppa, match. Onterecht. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-02 04:48

Gerco

Professional Newbie

Dat sterretje moet echt weg uit die ballon. Dat schreeuwt: "Er staat 0 euro, maar er staat een sterretje bij, dus het is vast niet zo gratis als het lijkt". Een sterretje onderaan zonder een verwijzend sterretje lijkt mij persoonlijk beter, er zijn immers geen haken en ogen, dus hoeft de tekst daar ook niet op de wijzen.

Verder: Super initiatief, kun je het 300dpi origineel ook ergens ter download aanbieden? Ik kan misschien de kleurenlaser op het werk wel misbruiken om een paar kopietjes te maken. Een plaats om ze op te hangen heb ik alleen nog niet :(

[ Voor 18% gewijzigd door Gerco op 08-09-2006 12:18 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Haha verdorie dit kon ik verwachten, maar ik zoek op google niet op zo'n simpele manier ik doe d'r wel quotes om heen ;) Desalniettemin blijft het toch los van mekaar :)

Op deze MS site schrijven ze het met een streepje ertussen wat ik ook mooier vind:
http://www.microsoft.com/...cts/officesbe/detail.mspx

[ Voor 32% gewijzigd door Spiral op 08-09-2006 12:21 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

werken kinderen op de basisschool wel met pcs???? moeten ze verslagen maken met pcs???
hooguit groep 8 toch, waar je een spreekbeurt moest houden (ja is alweer een tijd terug)

• killercow
Hier de bron iig, ik ga even wat eten, maar leef je uit!

http://www.innerheight.com/ooo_school.xcf

openkat.nl al gezien?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

SYQ schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:20:
werken kinderen op de basisschool wel met pcs???? moeten ze verslagen maken met pcs???
hooguit groep 8 toch, waar je een spreekbeurt moest houden (ja is alweer een tijd terug)
Nauwelijks, maar daar gaat het niet om. Op die scholen hangen posters die de ouders aansporen om vooral MS Office te kopen via Surfspot. Het gaat dus niet om wat de kinderen gebruiken, maar om wat de ouders gebruiken.

Reclame op scholen is de geijkte manier om kinderen en ouders in je vendor-lock te vangen. Zo broeg mogelijk opvoeden met Microsoft spullen (en alleen Microsoft spullen) is de beste manier om ze zover te krijgen dat ze in de toekomst alleen aan Microsoft spullen zullen denken.

Voor open source spullen geld dat natuurlijk ook en daarom is zo'n poster belangrijk.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Bor

Bor

killercow schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:12:

Over die idealen:
Ik begrijp je beweeg reden, maar aanpassingen in de gui zijn geen probleem voor basisschool kids, Ze hebben immers sinds hun prille computer gebruik tijd ook al 6 versies van msn zonder problemen versleten.
Het punt is meer dat de meeste basisscholen de kinderen onderwijzen in ms office (dwz word, powerpoint en excel meestal). Het digitale rijbewijs wat sommige scholen aanbieden is hier op gebaseerd, de training van de docenten ook. Een grote verandering van GUI zorgt er voor dat de opgedane kennis een stuk minder bruikbaar is en de meeste docenten geen ondersteuning meer kunnen bieden. Het is dus niet alleen een kwestie van "wennen" voor het kind.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar hoe veel scholen akkoord zullen gaan met het ophangen van de poster en of de poster vervolgens ook zorgt voor mensen die OO echt gaan downloaden (ik denk dat je dan meer de doelgroep ouders moet hebben dan de kids zelf). Helaas is dat moeilijk na te gaan.

Is het overigens niet een idee om eerst de animo bij de scholen te checken alvorens je veel moeite gaat doen voor het maken van een poster?

• Bor

Bor

Dat hangt van de school af, de meeste basisscholen waar ik vrijwilligerswerk doe beschikken allemaal over pc's die al worden ingezet vanaf de kleuterklas. Veel methodes bieden tegenwoordig ondersteunende software aan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b heeft anno 1988 al met een Sinclair spectrum een werkstuk voor basisschool in elkaar geflansd :z

Sterker nog, anno 1987 was ik op uitwisseling in de VS en werden op de school daar zowel Macs als PCs gebruikt.

Als een school tegenwoordig niets met PCs doet, is heel erg de vraag of je daar je kinderen heen wilt sturen :o

En dan nog - ook al leeft de school in het pre-digitale tijdperk (met dank aan pabo-miepjes die alles met een stekker eng vinden), verreweg de meeste kinderen zullen thuis wel beschikking over een PC hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 08-09-2006 12:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

• killercow
Bor de Wollef schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:34:
[...]

Het punt is meer dat de meeste basisscholen de kinderen onderwijzen in ms office (dwz word, powerpoint en excel meestal). Het digitale rijbewijs wat sommige scholen aanbieden is hier op gebaseerd, de training van de docenten ook. Een grote verandering van GUI zorgt er voor dat de opgedane kennis een stuk minder bruikbaar is en de meeste docenten geen ondersteuning meer kunnen bieden. Het is dus niet alleen een kwestie van "wennen" voor het kind.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar hoe veel scholen akkoord zullen gaan met het ophangen van de poster en of de poster vervolgens ook zorgt voor mensen die OO echt gaan downloaden (ik denk dat je dan meer de doelgroep ouders moet hebben dan de kids zelf). Helaas is dat moeilijk na te gaan.

Is het overigens niet een idee om eerst de animo bij de scholen te checken alvorens je veel moeite gaat doen voor het maken van een poster?
Dat is echt FUD.
Openoffice is NIET moeilijker, OpenOffice is niet lastiger,
En OpenOffice is niet lastig voor iemand die regelmatig met Word werkt.
Op kantoor hier kan iedereen binnen 2 dagen prima en zonder problemen met OpenOffice overweg, (ookal zijn ze daarvoor alleen met word in aanraking gekomen)

Kinderen gebruiken nog veel minder features, en de BOLD/ITALIC en links rechts uitlijn knoppen zitten nagenoeg op de zelfde plek, en zien er redelijk het zelfde uit.

Dat de leraar er meer moeite mee hoeeft, is het probleem van de leraar, hij heeft waarschijnlijk ook moeite met het feit dat er nu een flat panel monitor in zijn klas staat ipv een crt, en dat de aanknop nu ergens anders zit.

De opgedane kennis in een digitaal rijbewijs is nutteloos als het alleen de huidige versie van word omvat. De kennis is pas nuttig als de gebruiker begrjipt wat een taskbar doet, wat windows zijn (en dat je met meer dan een tegeleik kunt werken), en dat alle programma's globaal het zelfde kunnen doen als ze voor het zelfde doel gemaakt zijn.

Elke versie van office werkt anders, En bij Openoffice zijn de stapjes veel minimalen en kleiner dan bj de grote lastige gui veranderingen van MS-office.

Hoe kan je nou een rijbewijs afgeven aan iemand die alleen de les auto, in zijn eigen straat kan besturen?

Ik ga eerste even wat postertjes printen, en bij een school kijken wat ze er van vinden, voordat ik verder ga. De poster is nu toch al "gemaakt".

openkat.nl al gezien?

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

killercow schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:12:

Voor A3 moet ik naar een drukker, en dat ga ik niet in m'n eentje financieren :P
Zoveel is een A3 niet hoor. Heb hier een prijslijst van een goede copyshop voor me, die vraagt 1 euro voor een A3 in kleur (bij minder dan 500 afdrukken). Als ik het goed begrijp wilde je er maar een paar drukken, dus dat moet toch te doen zijn.

Maar in A4 vind ik het nog steeds een goede actie hoor. ;)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:20

Reinier

\o/

0,- euro is niet juist :)
0 euro, nul euro, EUR 0,- of € 0,- mag wel!

• Bor

Bor

killercow schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:56:
[...]

Dat is echt FUD.
Openoffice is NIET moeilijker, OpenOffice is niet lastiger,
En OpenOffice is niet lastig voor iemand die regelmatig met Word werkt.
Op kantoor hier kan iedereen binnen 2 dagen prima en zonder problemen met OpenOffice overweg, (ookal zijn ze daarvoor alleen met word in aanraking gekomen)
Ik stel ook niet dat OO lastiger of moeilijker is maar dat het gewoon niet de standaard is binnen het basisonderwijs: maw het is anders. Daarbij kun je mensen op kantoor (de waarschijnlijk vaak een tekstverwerker hanteren voor het ook wat geavanceerdere tekstverwerk "werk") niet vergelijken met de doorsnede docent aan het basisonderwijs welke zelf meestal al de grootste moeite hebben met het halen van het wel heel makkelijke digitale rijbewijs. Veel docenten zullen onvoorstelbaar veel moeite hebben om te wennen aan OO is de huidige vorm.
Dat de leraar er meer moeite mee hoeeft, is het probleem van de leraar, hij heeft waarschijnlijk ook moeite met het feit dat er nu een flat panel monitor in zijn klas staat ipv een crt, en dat de aanknop nu ergens anders zit.
Onzin imho. Het is namelijk de docent die de kinderen zal moeten onderwijzen, ook op basis van het gebruik van PC's en tekstverwerkers etc.
De opgedane kennis in een digitaal rijbewijs is nutteloos als het alleen de huidige versie van word omvat. De kennis is pas nuttig als de gebruiker begrjipt wat een taskbar doet, wat windows zijn (en dat je met meer dan een tegeleik kunt werken), en dat alle programma's globaal het zelfde kunnen doen als ze voor het zelfde doel gemaakt zijn.
Absoluut mee eens. Het is echter hoe het digitale rijbewijs op dit moment is opgezet.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17

ThunderNet

Flits!

Precies, en aangezien het digitale rijbewijs verplicht is (iig op de school waar m'n moeder lesgeeft.)
Regel die uit Brussel komt :) :P Ja dat zelfde Brussel wat een 'hekel' heeft aan Microsoft. De wereld is krom zullen we maar zeggen :)

offtopic:
Wat doet dit topic in NOS? heeft toch niks met het OS te maken, daar Openoffice op meerdere OS-en te gebruiken is ?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• killercow
Dit topic staat in NOS, omdat hier de mensen zitten die positief op dit topic gaan reageren, en dus mee zullen helpen aan het afmaken van de poster.

Als ik het topic in Graphics had geplaats had meer dan 50% van de reply's uit flames over OpenOffice gegaan. Nu is dit beperkt gebleven tot "Bor de Wollef", en zelfs hij houdt het netjes en constructief.

Tevens hoeft het geen grafische hoogstandje te zijn, het gaat meer om het doel, en dat doel past in NOS. getuige de reacties van de vele mods hier. (die het topic niet verhuisd hebben)

openkat.nl al gezien?

• Palomar
  • Niet online
Ik zou dit op het Nederlandse openoffice.org-forum (oid, iig waar veel openoffice-gebruikers en -ontwikkelaars komen) plaatsen en kijken wat ze voor ideeen hebben. Misschien dat er dan wel collectief aan een advertentie kan worden gewerkt. Nofi, ik vind het idee wel goed, maar ik vind die poster een beetje amateuristisch overkomen; te duidelijk als een one-man-initiatief. Als er een poster wordt gemaakt die uniformiteit uitstraalt kun je hem ook landelijk gebruiken, zodat mensen hem misschien vaker tegenkomen en het beter blijft hangen.

Maar ik kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt. Ik ben zelf ook niet zo'n super grafische vormgever, maar ik zou dat "splash screen" er niet zomaar in plakken. Ik zou alleen het logo pakken en dat lekker groot erin zetten. Tevens een achtergrondpatroontje oid zodat boven en onder wat beter op elkaar aansluiten. Misschien dat je hetzelfde lettertype kunt gebruiken als in het logo.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 08-09-2006 13:43 ]

• Bor

Bor

killercow schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 13:35:
Als ik het topic in Graphics had geplaats had meer dan 50% van de reply's uit flames over OpenOffice gegaan. Nu is dit beperkt gebleven tot "Bor de Wollef", en zelfs hij houdt het netjes en constructief.
Mijn input (en dus geen flames zoals je hier boven aangeeft) zijn niet tegen OO op zich gericht maar dienen meer om het gebruik van OO in het (basis) onderwijs in perspectief te zetten. Ik stel dan ook niet dat OO slecht of minder is.

• killercow
Palomar schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 13:39:
Ik zou dit op het Nederlandse openoffice.org-forum (oid, iig waar veel openoffice-gebruikers en -ontwikkelaars komen) plaatsen en kijken wat ze voor ideeen hebben. Misschien dat er dan wel collectief aan een advertentie kan worden gewerkt. Nofi, ik vind het idee wel goed, maar ik vind die poster een beetje amateuristisch overkomen; te duidelijk als een one-man-initiatief. Als er een poster wordt gemaakt die uniformiteit uitstraalt kun je hem ook landelijk gebruiken, zodat mensen hem misschien vaker tegenkomen en het beter blijft hangen.

Maar ik kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt. Ik ben zelf ook niet zo'n super grafische vormgever, maar ik zou dat "splash screen" er niet zomaar in plakken. Ik zou alleen het logo pakken en dat lekker groot erin zetten. Tevens een achtergrondpatroontje oid zodat boven en onder wat beter op elkaar aansluiten. En misschien wat lichte bewerkingen op dat lettertype uitvoeren (schaduw, bevel oid). Misschien dat je hetzelfde lettertype kunt gebruiken als in het logo.
Ik zou niets liever willen dan alle scholen in nederland voorzien van deze poster, (en een bakje met cd's, als is dat op een basisschool roepen om problemen)

Waar kan ik dat forum vinden?
Ik heb de poster gemaakt naar duits voorbeeld (ook geel, text wolkje)
Zij hadden in plaats van de splashscreen een soort van Doos van Openoffice.

Eigenlijk zocht ik dit plaatje in het groot:

Afbeeldingslocatie: http://images.google.com/images?q=tbn:cLDOl9SRS-wiWM:http://openoffice.homelinux.org/images/pagemaster/ooo_1.jpg

Zodat het meteen duidelijk is wat een officepakket is. Maar die kon ik niet groter vinden dan die afbeelding, (en dus al helemaal niet in ene 300dpi plaat gebruiken)

en zelf die screens zo in perspectief zetten gaat er 100% zeker niet uit zien. :P

[ Voor 7% gewijzigd door killercow op 08-09-2006 13:48 ]

openkat.nl al gezien?

• Palomar
  • Niet online

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-01 10:19

Eijkb

Zo.

Goede aktie! Ga ik misschien wel een voorbeeld aan nemen. Vind het belachelijk dat scholen alleen aandacht besteden aan MS Office terwijl er gratis varianten zijn die net zo goed (of beter) zijn! Ze zouden dit soort initiatieven zeker op scholen moeten toelaten, dat zijn de beslissingsbevoegden van later en wellicht kunnen ze overheid / onderwijs / bedrijfsleven er wel van overtuigen dat opensource een prima alternatief is in plaats van een commercieel produkt.

De poster is helder en duidelijk (de op/aanmerkingen in acht genomen).

.

• killercow
Het logo heb ik groot genoeg, (er zijn svg versies beschikbaar)

Het gaat me eigenlijk alleen nog om het vervangen van het splashscreen door die pespectieve screenshots (met apple achtige reflectie naar beneden).

Wie of Wie is er goed in photoshop/GIMP en kan zo'n plaatje fixen?
Eijkb schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 13:53:
Goede aktie! Ga ik misschien wel een voorbeeld aan nemen.
Thanks, ik hoop dat je een copyshop of printer in de buurt hebt, hoe meer schooltjes hoe beter.

[ Voor 25% gewijzigd door killercow op 08-09-2006 13:59 ]

openkat.nl al gezien?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17

ThunderNet

Flits!

Eijkb schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 13:53:
Goede aktie! Ga ik misschien wel een voorbeeld aan nemen. Vind het belachelijk dat scholen alleen aandacht besteden aan MS Office terwijl er gratis varianten zijn die net zo goed (of beter) zijn! Ze zouden dit soort initiatieven zeker op scholen moeten toelaten, dat zijn de beslissingsbevoegden van later en wellicht kunnen ze overheid / onderwijs / bedrijfsleven er wel van overtuigen dat opensource een prima alternatief is in plaats van een commercieel produkt.

Zoals ik al eerder opmerkte, dit ligt niet aan de scholen.
Het digitale rijbewijs is verplicht, en daar wordt gebruik gemaakt van MS-Office. Dus dan is het redelijk logisch dat er MS-Office gebruikt wordt he :)

Basisscholen hebben het over het algemeen niet te zeggen wat er gebruikt wordt. De Gemeenten gaan daar over.
En over het digitale rijbewijs? Daar moet je dus voor bij Brussel zijn :)

Over zo'n plaatje ;) Ik zou zeggen, maak zelf wat screenshots van de window's en lees:
http://www.moesrealm.com/photoshop/reflections.html

[ Voor 6% gewijzigd door ThunderNet op 08-09-2006 14:00 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• peddro

peddro

Ik ga m'n best wel even doen met GIMP, zal even wat screenshot's maken van OpenOffice.... :)

Willen we nog een leuke tekst erin (de screenshot bedoel ik dan)...

Verwijderd

Ik zou in ieder geval ook even over dit soort dingen lezen op pagina's vanaf http://marketing.openoffice.org
O.a. op http://marketing.openoffi...leries/marketing/posters/ en op http://marketing.openoffice.org/education/schools/

Misschien staat er op de NL site ook nog wel iets, maar daar kon ik zo gauw niets vinden.

• peddro

peddro

Voor de mensen die zelf ook mee willen doen, hier de screenshot's van de belangrijkste OOo programma's:

Base Screenshot
Calc Screenshot
Draw Screenshot
Writer Screenshot

Zoeken we dit ongeveer: ??

Afbeeldingslocatie: http://www.peddro.com/zooi/OOO/oootestkleiner.png

[ Voor 10% gewijzigd door peddro op 08-09-2006 14:53 ]

• killercow
Ja, dat ziet er erg strak uit,

Misschien is een waaier van programma's nog mooier, alsof het een boek is.

De weerspiegeling mag nog we wat vager trouwens, (nu lijkt het op een harde spiegel, niet op een licht spiegelend oppvervlak imho.

openkat.nl al gezien?

• peddro

peddro

Ik zal de waaier is maken, dat lijkt mij opzich ook erg leuk! :)

Ben een beetje met een waaier idee aan het spelen, het nadeel is, je ziet de programma's bijna niet meer, alleen de voorste dus...

[ Voor 51% gewijzigd door peddro op 08-09-2006 15:15 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het spiegelende plaatje ziet er wel goed uit. Ik denk alleen dat je andere screenshots als basis moet hebben. Jij hebt nl een engelstalige OO.o, terwijl voor promotie binnen Nederland je beter de nederlandstalige variant kan hebben. Ik heb daarom een paar screenshots gemaakt:Ook heb ik het splashscreen even toegevoegd, omdat je misschien daar nog wat uit kan halen. (Bijv een soortgelijke achtergrond, maar dan rustiger)

/edit: kut, alt+PrintScrn neemt niet de borders mee. Ik ga ze ff opnieuw maken..

[ Voor 5% gewijzigd door mithras op 08-09-2006 15:14 ]

• peddro

peddro

Mithras86 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:13:
Het spiegelende plaatje ziet er wel goed uit. Ik denk alleen dat je andere screenshots als basis moet hebben. Jij hebt nl een engelstalige OO.o, terwijl voor promotie binnen Nederland je beter de nederlandstalige variant kan hebben. Ik heb daarom een paar screenshots gemaakt:Ook heb ik het splashscreen even toegevoegd, omdat je misschien daar nog wat uit kan halen. (Bijv een soortgelijke achtergrond, maar dan rustiger)

/edit: kut, alt+PrintScrn neemt niet de borders mee. Ik ga ze ff opnieuw maken..
Nog niet eens aan gedacht :D

Waaier idee werkt dus niet goed uit, ik denk dat we beter weer kunnen spiegelen en ze naar achteren laten "faden"

• mithras
  • Niet online
Wat jij hebt gedaan is ze idd "alleen" naar beneden laten faden, terwijl het voorbeeld ook naar achteren fade. Daarnaast zijn de windows in het voorbeeld maar half zo hoog. Ik zie dat ook nu pas en mijn screens zijn fullscreen genomen. Maar het effect is vele malen mooier als je lange, maar niet te hoge windows hebt. Door ze dan achter elkaar te plaatsen krijg je een betere dieptewerking: achter elkaar voor de diepte (naar "linksachter") en de lengte (naar "rechtsachter). Een hoog screen haalt het effect weg.

Mijn plaatjes zijn nu goed mét borders, en ik heb een Composé toegevoegd (deze).

Verwijderd

Mooi initiatief! Misschien een goed idee om de final van de poster aan openoffice.org te doneren.

@peddro:
  1. Ik zou de reflectie ook een stuk sneller vervagend maken. Nu lijkt die gewoon gespiegeld te zijn.
  2. Ook zou het mooi zijn om op de schermen geopende documenten te laten zien die er professioneel uit zien. Dit zorgt ervoor dat de schermen er niet zo leeg zijn en wat ermee mogelijk is.
@Mithras86:
  1. Bij de screenshot van Calc zit een tooltip voor de titlebar.
  2. Misschien beter om Windows XP (silver style?) screenshots te nemen. Deze bekende XP look spreekt mensen meer aan.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit past beter in Officesuites en -software.
En waarom zet je er op "gratis en legaal", en niet gewoon "gratis"?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

blaataaps schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:35:
Omdat MS Office ook "gratis" is, maar niet legaal.

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 19:43

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

blaataaps schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:35:
Omdat de mensen dan denken dat ze em illegaal kunnen downloaden terwijl het legaal aangeboden word :P

*edit*damn moet eerst ff F5'en

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_Dark op 08-09-2006 15:39 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Ik zou eigenlijk 'Gratis en legaal' helemaal weglaten. Dat het gratis is blijkt al uit het feit dat het €0 kost (8)7) en vermelden dat het legaal is is ook een beetje overbodig, want anders zou je er überhaupt geen poster over maken of vermelden dat het gratis is.

En ook 'Download op:' vind ik niet helemaal mooi staan. Ik zou alleen die tekstballon met "Wat? Een heel Officepakket voor 0,- euro?" doen, met daaronder een plaatje van OpenOffice eronder en 'www.openoffice.org' daar weer onder.

The devil is in the details.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik denk dat je het beste een screenshot kan maken vanuit een Windows XP in Luna theme of iig iets dat daar op lijkt, dat herkenen mensen eerder dan een donkerbruin theme van een Linux desktop :)

• killercow
okok,

Ik heb er net 5 geprint,

Deze gaan straks naar m'n moeder toe,
Dan ga ik met haar en de andere leraren op die school even overleggen.

Mochten ze het wat vinden, dan horen jullie het asap.
Uiteraard mag er gerust geknutseld worden,

Met de screenshots erbij zal hij vast nog beter zijn, en wellicht kan ik hem dan nog vervangen.

Gratis En legaal is voor veel mensen nog een condradictie.
Alle promotie die brein/buma-stemra de laatste tijd heeft gemaakt over gratis==illegaal moeten we dus opheffen. Vandaar gratis en legaal.
FireAge schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:49:
Ik zou die http:// inderdaad weglaten.

Gewoon www.nl.openoffice.org
Maakt het toch wat simpeler te onthouden denk ik.
Ah,

Ik wist niet dat dat die ook werkte,
Ik verwacht dat mensen een web-adres alleen met www. of .nl or .com herkennen.
nl.openoffice.org zou dus nergens op slaan.
www.nl.openoffice.org weer wel.
Gaat in de volgende rev.

[ Voor 29% gewijzigd door killercow op 08-09-2006 15:52 ]

openkat.nl al gezien?

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:17
Ik zou die http:// inderdaad weglaten.

Gewoon www.nl.openoffice.org
Maakt het toch wat simpeler te onthouden denk ik.

EDIT: te laat zie ik

[ Voor 9% gewijzigd door FireAge op 08-09-2006 15:51 ]

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:32:
@Mithras86:
  1. Bij de screenshot van Calc zit een tooltip voor de titlebar.
  2. Misschien beter om Windows XP (silver style?) screenshots te nemen. Deze bekende XP look spreekt mensen meer aan.
Dan moet iemand die XP heeft ff screenshots maken, liefst met in het achterhoofd:
Mithras86 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:26:
Daarnaast zijn de windows in het voorbeeld maar half zo hoog. Ik zie dat ook nu pas en mijn screens zijn fullscreen genomen. Maar het effect is vele malen mooier als je lange, maar niet te hoge windows hebt. Door ze dan achter elkaar te plaatsen krijg je een betere dieptewerking: achter elkaar voor de diepte (naar "linksachter") en de lengte (naar "rechtsachter). Een hoog screen haalt het effect weg.
Het is denk ik niet makkelijk om mensen te laten geloven dat je een officepakket kan "aanschaffen" zonder geld te betalen. GPL zegt mensen gewoon weinig :p Daarom is gratis én legaal niet eens zo'n slecht idee.
killercow schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:49:
Gratis En legaal is voor veel mensen nog een condradictie.
Alle promotie die brein/buma-stemra de laatste tijd heeft gemaakt over gratis==illegaal moeten we dus opheffen. Vandaar gratis en legaal.
Ik wel mee eens ben dus :)

Wat er echter in een nieuwe rev zeker moet komen, is de huisstijl van OO.o ;) Dat geel en handgeschreven / Comic Sans achtige font is heel wat anders dan de standaard posters. Misschien dat je die als uitgangspunt kan gebruiken, de teksten veranderen naar Nederlands en toegankelijker maken (dus niet "bevrijd uzelf" oid :p). Maar wel dat het een volledig officepakket is waar geen kosten aan verbonden zijn.

• Bor

Bor

Mithras86 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 16:01:
[...]

Wat er echter in een nieuwe rev zeker moet komen, is de huisstijl van OO.o ;) Dat geel en handgeschreven / Comic Sans achtige font is heel wat anders dan de standaard posters.
Ik moet zeggen dat ik de poster via die link wel ERG lelijk vind. Het komt meer over als een poster van een of andere evagelistische sekte dan reclame voor een office pakket.

Ik vind een ander design juist wel een goed idee: iets fris wat de doelgroep zal aanspreken. Welke doelgroep hoop je overigens te bereiken? Ik denk namelijk dat het niet veel zin heeft wanneer de leerlingen de enige zijn die de poster krijgen te zien op een basisschool. Zij zijn meestal ook niet degene die bepalen wat er op de thuis pc komt te staan, laat staan op de school pc's (op deze laatste is ms office de standaard inclusief support etc waar de basisschool vrijwel niets voor hoeft te betalen).

[ Voor 29% gewijzigd door Bor op 08-09-2006 16:15 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

imho is 'compleet' hier correcter dan 'volledig' of 'heel'.
Compleet betekent naar mijn taalgevoel 'met alles er op en eraan' er ontbreekt niets aan'; volledig zit meer in de richting van helemaal.

'volledig uitgerangeerd' vs 'koffie compleet' :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• killercow
Ok goed nieuws

De posters zijn geaccepteerd :)
Er gaan er 5 opgehangen worden,

Bij beide ingangen eentje (op het prikbord, met ook die Surfspot poster)
En in de bovenbouw klassen eentje op de deur/prikbord.

yay! :)

Geprint zien ze er op onze QMS toch wat fletsig uit, dus wellicht ga ik toch nog even langs een copyshop met een nieuwe versie hem echt in full-color op a3 te laten printen. (dat wordt maandag op z'n vroegst btw )

openkat.nl al gezien?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

http://www.oooforum.org/forum/viewtopic.phtml?t=27721

Bovenstaande link is een topic op het onofficiele OOo forum waarbij men werkt aan een slideshow over OpenOffice.org. De slideshow zelf is in diverse formaten verkrijgbaar en is bedoeld om te laten zien wat je zoal met OpenOffice.org kunt. Dit wordt gedaan door het op de slides uit te leggen maar ook door het te laten zien middels die slideshow aangezien de slideshow in OOo zelf is gemaakt. Dat is de reden waarom er zoveel verschillende stijlen gebruikt worden in de slideshow. Misschien handig om daar eens te kijken, er staat vaak wel wat handige informatie bij. Op de site http://www.8daysaweek.co.uk (waar het initiatief van de slideshow vandaan komt) staan ook nog wel meer zaken over OOo die misschien bruikbaar zijn. Een beetje afkijken kan hier denk ik geen kwaad :)
Ze leveren bijv. ook cd's met OpenOffice.org en daarnaast nog een x aantal andere zaken zoals clipart. Dat zou misschien de volgende stap zijn in je promotiecampagne. Je ziet bij Ubuntu dat het verspreiden van cd's veel helpt. Om het nou precies zo te doen als Ubuntu dat doet lijkt me niet echt financieel haalbaar, maar je kunt een pakketje samenstellen wat zo'n school kan gebruiken, kunnen ze zelf de cd branden. Kunnen ze het op school ook eens proberen en zelf bepalen of het iets is of helemaal niets.
Overigens is het gebruik van de officiele OOo mascotte misschien ook wel handig bij basisscholen. De mascotte heeft namelijk een schattig uiterlijk en is zeer kleurrijk. Marketing technisch is het dus zeer aantrekkelijk voor kinderen.

Edit: schiet me wat te binnen met die mascotte :)
Als je goed kijkt hoe die mascotte staat dan is dat perfect geschikt voor die tekstballon. Je zet die mascotte er neer en middels die tekstballon laat je de mascotte spreken. Ik twijfel alleen of de tekst die er in staat dan wel zo handig is.

[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 08-09-2006 23:59 ]

• Bor

Bor

Heb je de posters al opgehangen? Wat zijn de reacties tot nu toe?

• killercow
De posters zijn opgehangen, ik heb er nog geen nieuwe laten maken omdat ik er eerst even wat reacties op wilde oogsten, zal deze week eens langsgaan om te vragen hoe en wat.

De leraren waren iig erg nieuwschierig (en dat waren ze bij de andere pure commerciele reclame posters niet), office, ok 50 euro, zal wel. Nu: office ok, 0 euro? huh? Leg eens uit?

De mascotte is leuk, maar spreekt denk ik niet tot de ouders, en dat zijn op basisscholen toch de mensen die er de meeste inzeg in hebben.

Iemand anders nog succes met de poster?

openkat.nl al gezien?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

killercow schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:02:
De mascotte is leuk, maar spreekt denk ik niet tot de ouders, en dat zijn op basisscholen toch de mensen die er de meeste inzeg in hebben.
Ze hebben wel invloed op de kinderen die er naar wijzen als ze er langs lopen, 3x raden wie er dan naar kijken als zoon/dochterlief er naar wijzen ;)
Denk hierbij aan de MacDonalds reclame waarin vaderlief in de auto tegen de kinderen zegt "kijk eens wat een hoog gebouw" wanneer ze toevallig langs een mast met die grote M erop rijden en vaderlief toch ook wel trek heeft in MacDonalds voedsel (wat ik me overigens niet kan voorstellen :P). De kinderen zien het en roepen in koor dat ze naar de MacDonalds willen en dus moet vaderlief wel.
Wat je echter ook met die mascotte doet is de kinderen aanspreken en die hebben tegenwoordig meer te zeggen dan hun pa en ma, kijk alleen al hoe verwend het gemiddeld kind is hier :X
Besides that is het idee achter die mascotte nou juist dat mensen dat beestje zien en meteen de associatie gaan leggen met gratis office. Onbewust onthouden ze die mascottes enzo ook wel.
Buiten dat het de poster wat levendiger maakt en wat grappiger waardoor mensen ook eerder zijn geneigd om de poster te onthouden omdat hij opvalt of iig meer dan de huidige.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 11:53

Garyu

WW

Misschien kan je ook eens even hier kijken: http://groups.google.com/group/ooads, daar worden verschillende postercampagnes besproken :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• killercow
Ok thanks,

Ik het daar een post gemaakt, dit topic er bij geplaatst.

Hopelijk kunnen ze de source files vinden, en anders hoor ik het wel van ze.

openkat.nl al gezien?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 08:37
Ben ik weer te flauw als ik zeg dat je campagne leuk is maar niet echt handig opgezet? Huur een domeintje voor 5 euro per jaar welke je doorlinkt naar een simpele pagina waar je direct kunt downloaden. Zet die url op je poster, je kunt dan tenminste de respons op je posters controleren en de conversie er van testen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als de poster af is, mag ik dan een kopietje? wil er wel een paar uitdraaien van maken iig, en die ophangen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1