Programma voor software deployment?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erik
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-07-2025
Ik zoek voor linux goede software deployment programma's, waarmee vanaf een (Suse) server software silent kan worden gedeployd naar windows werkstations..

Het is geen probleem om een agent te moeten installeren! :)

Wat ik al heb gevonden:
http://adamoto.sourceforge.net/
http://opsi.org/
http://sourceforge.net/projects/wpkg
http://demo.h-inventory.com/

Maar de meesten zijn het net niet. Zo heeft de 1 beperkingen als "Kan alleen overweg met .msi installers" en hebben anderen geen werkende demo of zijn ze enorm gecompliceerd.

Wie kan mij helpen? :)

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ik vind het al heel wat dat je dit allemaal hebt kunnen vinden, want volgens mij is er verder gewoon niets hoor. Ik heb me ook al eens de pleuris gezocht en er is gewoon heel erg weinig voor te vinden.

Edit1: Wow dat opsi ziet er wel okee uit hee, dat ga ik zelf eens proberen.
Draait nog op FreeBSD ook voor alleen de software distributie.

Edit2: Getver, is helemaal in het duits. Laat maar zitten. hebben ze na al die jaren nou nog niet door dat je beter software in het engels kan schrijven..

[ Voor 44% gewijzigd door xzenor op 08-09-2006 15:20 ]

• Erik
possamai schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 13:32:
ik vind het al heel wat dat je dit allemaal hebt kunnen vinden, want volgens mij is er verder gewoon niets hoor. Ik heb me ook al eens de pleuris gezocht en er is gewoon heel erg weinig voor te vinden.

Edit1: Wow dat opsi ziet er wel okee uit hee, dat ga ik zelf eens proberen.
Draait nog op FreeBSD ook voor alleen de software distributie.

Edit2: Getver, is helemaal in het duits. Laat maar zitten. hebben ze na al die jaren nou nog niet door dat je beter software in het engels kan schrijven..
Als ik opsi ga gebruiken ga ik het vertalen naar nederlands, inclusief documentatie! :) ik laat het weten.

• xzenor

xzenor

wpkg werkt ook wel okee moet ik zeggen.
stukken begrijpelijker en geen vertaling nodig.
En volgens mij veel flexibeler
Het ziet er alleen op het eerste gezicht eenbeetje simpel uit, maar het is best goed.
Ik ben het al netjes aan het inrichten.. is leuk voor thuis.. scheelt een hele lading installaties handmatig doen na een herinstall van xp :)

• Erik
possamai schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 17:13:
wpkg werkt ook wel okee moet ik zeggen.
stukken begrijpelijker en geen vertaling nodig.
En volgens mij veel flexibeler
Het ziet er alleen op het eerste gezicht eenbeetje simpel uit, maar het is best goed.
Ik ben het al netjes aan het inrichten.. is leuk voor thuis.. scheelt een hele lading installaties handmatig doen na een herinstall van xp :)
een groot voordeel is ook dat daar heel veel software al 'gereed' voor is gemaakt, er staat een enorme hoeveelheid installscripts op de site :)

• xzenor

xzenor

nou die scripts zijn heel simpel eigenlijk.. eigenlijk is er weinig bijzonders aan wat er eigenlijk gebeurt..
Je zou een batch bestand kunnen bouwen met alle setups +commandline opties en klaar.. dat uitvoeren en gaan met die handel.. eigenlijk dus heel simpel.. alleen wordt er nu in c:\windows\system32 een wpkg.xml bijgehouden waarin staat welke packages via wpkg zijn geinstalleerd.

Ik vind het bij nader inzien wel heel erg beknopt.. maar de alternatieven zijn het toch ook niet helemaal..

Ik baal er van dat Opsi in het duits is....... grmblz.........

• Erik
Ja, klopt... Maar ik heb gelezen dat het ook al gaat deployen bij het opstarten, nog voordat een gebruiker is ingelogd? dat is opzich wel een mooie mogelijkheid :)

• xzenor

xzenor

afhankelijk van vanneer je het script uit laat voeren ja :)
dat is inderdaad wel handig.. maar het gaat mij meer om dat ik niet handmatig al mijn softwware moet installeren na een reinstall van windows :)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Mm, Novell ZENworks schijnt goed te zijn, is alleen niet gratis...

We are shaping the future

• Erik
Alex schreef op maandag 11 september 2006 @ 17:36:
Mm, Novell ZENworks schijnt goed te zijn, is alleen niet gratis...
Dat is inderdaad een nogal bekend pakket ;)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Waarom zijn MSI's eigenlijk een probleem? Je kan - bv. met MakeMSI - ook gewoon zelf MSI packages maken bijvoorbeeld :)

Afhankelijk van wat je precies wil moet je ook wel een en ander aan zelf kunnen scripten - omdat je geen Windows DC hebt kan je denk ik (nog) niet me GPO's werken dus dan ben je aangewezen op bijvoorbeeld een eigen gemaakte service of een computer startup script local policy.

Als we die laatste route bekijken, dan kan je denk ik (puur theoretisch bedacht) zoiets maken:
  • Je definieert op de Windows computer dmv. gpedit.msc een computer startup script.
  • Dat logon script laat je je software installatie opstarten
? :)

• xzenor

xzenor

MSI's bakken is pittiger dan je op het eerste gezicht denkt hoor.. Geloof me, ik doe de hele dag niks anders. Je hebt sowieso nogal wat resources nodig want je moet er een kale pc bij hebben of een pc hebben die krachtig genoeg is om een virtual machine in vmware te draaien. Dan kan je als je wat vergeten bent mee te packagen nog problemen krijgen die op het eerste gezicht niet naar boven gekomen zijn bij het maken of er zit rotzooi in die er uit had gemoeten en die andere applicaties in de weg gaat zitten.

Nee ik zou voor thuis niet willen repackagen. Te veel werk voor te weinig gemak..

• elevator
  • Niet online

elevator

Dan ga je uit van een "snapshot" manier van MSIs bakken en dat is (naast dat het erg lelijk is :P ) vaak niet eens per se nodig :)

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-01 12:22

Cramthabam

Leef en laat leven

elevator zou je misschien kunnen vertellen waar jij die informatie vandaan haalt en welk programma?
Ik wou ook eens wat gaan proberen met mijn ubuntu install als software server. De enige info die ik kan vinden komt weer terecht op de ms pagina met snapshots. Welke google woorden kan ik nog gebruiken?
Ik heb nu make msi packet geprobeerd maar dat is niet zo'n succes.

• elevator
  • Niet online

elevator

MakeMSI is een MSI builder en nadat je er een beetje in thuis bent kan je er erg leuke dingen mee doen - WiX is ook zoiets :)

Voor een grafische tool kan je eens naar http://www.masaieditor.com/products/installerdesignstudio/ kijken, toen dat nog Masai heette was het iig een mooi product :)

• xzenor

xzenor

Mijn ervaring tot nu toe met wpkg..
Via wpkg kan je prima silent uitrollen op windows machines vanaf een *nix machine. Er draait geen software op de *nix bak, er 'staat' alleen wat op wat via shares beschikbaar is voor de windows machines. Dat vind ik persoonlijk een beetje simpeltjes, maargoed.
Het idee is simpel maar zeker functioneel.

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ik heb ooit eens voor stage dit programma gebruikt: m23. Deze is ook zowat helemaal in het Duits. Dit programma is volgens mij primair bedoeld voor Linux clients, maar ging geloof ik ook nog Windows clients ondersteunen. Maar dit weet ik niet zeker. Het werkte toen ook nog niet echt lekker, mischien werkt het nu beter.

Zou je trouwens die .msi ondersteuning niet met wat hacks uit kunnen bereiden? Want volgens mij moeten .exe's ook geen probleem zijn, aangezien .msi, volgens mij, niet een aparte remote install functie ondersteund, dus zal het iets met een logon script moeten gebeuren. Dan zou je dat ook kunnen uitbereiden lijkt me. Ik weet alleen niet hoeveel werkt dat zou zijn en of je dat kan.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Met RPC kan je op een andere computer een taak uitvoeren. Onder andere PsExec kan dit. De mogelijkheden zijn praktisch onbeperkt, alleen moet je wel in kunnen loggen op die machine via het netwerk (ofwel: eenvoudig delen van mappen en bestanden moet uitgeschakeld zijn zodat je een aanmeldprompt krijgt)

We are shaping the future

• xzenor

xzenor

eghie schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:04:
Zou je trouwens die .msi ondersteuning niet met wat hacks uit kunnen bereiden? Want volgens mij moeten .exe's ook geen probleem zijn, aangezien .msi, volgens mij, niet een aparte remote install functie ondersteund, dus zal het iets met een logon script moeten gebeuren. Dan zou je dat ook kunnen uitbereiden lijkt me. Ik weet alleen niet hoeveel werkt dat zou zijn en of je dat kan.
wpkg werkt ook gewoon met .exe setups. Maar ook met MSI's.
Een MSI kan je alleen net iets anders 'deployen'. je kan zegmaar een install on demand doen. Dan bestaat het icoontje in het startmenu, maar de applicatie wordt pas geinstalleerd als je het ook daadwerkelijk wilt starten.

kan ook zo werken met bestands-extenties (winzip installeren pas als er een .zip bestand gedubbelklikt wordt bijvoorbeeld)

Dat zijn dingen die met een MSI mogelijk zijn maar met .exe setups normaal niet (een setup.exe wil niet altijd zeggen dat er geen MSI aanwezig is).
hangt natuurlijk ook af van de manier van deployen.. wpkg kan dit niet op deze manier voor zover ik heb kunnen ontdekken. Die installeert de hele meuk gewoon in 1 keer.

• Erik
possamai schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:56:
Mijn ervaring tot nu toe met wpkg..
Via wpkg kan je prima silent uitrollen op windows machines vanaf een *nix machine. Er draait geen software op de *nix bak, er 'staat' alleen wat op wat via shares beschikbaar is voor de windows machines. Dat vind ik persoonlijk een beetje simpeltjes, maargoed.
Het idee is simpel maar zeker functioneel.
juist vanwege de eenvoud heb ik besloten hiervoor te gaan! het werkt prima idd!
Pagina: 1