Een collega van mij had last van een aantal virussen op zijn (XP) computer. Hij installeerde de Avast virusscanner. Deze start op in DOS modus (voordat XP start) en loopt alle bestanden op de PC af. Bij geinfecteerde bestanden vraag het programma om een bevestiging om te verwijderen. In zijn enthousiastme heeft hij toen een aantal dll's, waaronder wininet.dll verwijderd. Hierdoor kan hij niet meer inloggen: zodra je op een naam klikt in het XP gebruikersoverzicht in het begin, zegt hij dat wininet.dll niet gevonden kan worden en daarom stopt met verdere uitvoering.
Omdat het bestandssysteem NTFS is, heb ik een XP (dus geen win95 of 98) bootable floppy nodig met daarop wininet.dll, zodat ik deze aan hem kan geven en hij eenvoudig de dll kan kopieren naar de goede folder:
Ik probeer nu al een uur om een bootable XP floppy te maken waarmee dit kan. Als ik in Windows Verkenner rechts klik op "3,5 Floppy (A:)" > Format > Create an MS-DOS startup disk, maakt XP een bootflop aan met de volgende bestanden:
Toen heb ik via Google dit artikel gevonden, waar uitgelegd staat hoe je een Start-Up floppy voor Win XP kunt maken. Je moet hiervoor een aantal bestanden kopieren naar een floppy. Deze ziet er als volgt uit:
Mijn vraag is dus: hoe maak ik een bootable floppy met NTFS lees en schrijfrechten, zodat ik wininet.dll vanaf flop naar de c:\windows\system32 map kan kopieren
Omdat het bestandssysteem NTFS is, heb ik een XP (dus geen win95 of 98) bootable floppy nodig met daarop wininet.dll, zodat ik deze aan hem kan geven en hij eenvoudig de dll kan kopieren naar de goede folder:
code:
1
| copy wininet.dll d:\windows\system32 |
Ik probeer nu al een uur om een bootable XP floppy te maken waarmee dit kan. Als ik in Windows Verkenner rechts klik op "3,5 Floppy (A:)" > Format > Create an MS-DOS startup disk, maakt XP een bootflop aan met de volgende bestanden:
code:
Om te testen stel ik mijn BIOS in op "First boot device: Floppy en Second boot device HDD-0". De diskette is bootable, en na enige tijd zie ik een A:> prompt. Echter, zowel dir c: als dir d: als dir e: leveren een foutmelding op, dat het volume niet bestaat (?). Ik heb een C en een D partitie op mijn computer.1
2
3
4
5
6
7
8
| autoexec.bat keyboard.sys command.com keybrd2.sys config.sys keybrd3.sys display.sys keybrd4.sys ega2.cpi mode.com ega3.cpi msdos.sys io.sys keyb.com |
Toen heb ik via Google dit artikel gevonden, waar uitgelegd staat hoe je een Start-Up floppy voor Win XP kunt maken. Je moet hiervoor een aantal bestanden kopieren naar een floppy. Deze ziet er als volgt uit:
code:
Maar deze is weer niet bootable. Als ik de floppy in de diskdrive steek en de machnie reboot, laadt hij deze floppy wel, maar gaat daarna meteen door met het opstarten van windows vanaf de harde schijf.1
2
3
| boot.ini ntdetect.exe ntldr |
Mijn vraag is dus: hoe maak ik een bootable floppy met NTFS lees en schrijfrechten, zodat ik wininet.dll vanaf flop naar de c:\windows\system32 map kan kopieren
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."