Linksys WRT54GL & Alcatel Speedtouch (de oude/eerste)

Pagina: 1
Acties:

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024
Hallo,

Ik heb al jaren een Alcatel Speedtouch ISDN ethernet modem gehacked draaien met daarachter een switch en daarachter 3 pc's met fixed ip's en een printserver (ook met fixed ip).

Nu heb ik recentelijke een laptop aangeschaft en om overal toch te kunnen internetten e.d. heb ik ook een Linksys WRT54GL aangeschaft. Maar nu, het instellen. Ik heb al menig netwerkje geconfigureerd, maar hier kom ik niet uit. Wat ik eigenlijk wil is het modem aan de WAN poort, zodat ik de 3 pc's en de printserver in de LAN-poorten kan doen.

Dan wil ik eigenlijk niets veranderen aan de instellingen van de PC's en de printserver. Ik heb allerlei dingen geforward in het alcatel modem om bittorrent e.d. te kunnen draaien en heb weinig zin dit allemaal weer opnieuw in te stellen.

Wat ik dus eigenlijk wil is dat de router fungeert als switch enerzijds, de LAN-poorten hoeft hij alleen door te linken naar de WAN poort, maar voor het wireless gedeelte wil ik wel dat hij DHCP server speelt, want de laptop wordt o.a. ook op de Universiteit gebruikt en dan is het niet handig als ik daar fixed ip's in ga zetten.

Het probleem is opzich vrij simpel op te lossen, plug het modem in 1 van de LAN-poorten IPV de WAN-poort en het werkt.

Maar ik heb 3 pc's + printserver en dat zijn dus 4 apperaten, ik heb dus alle 4 de LAN-poorten nodig.

Ik heb geprobeerd om de router het volgende mee te geven:
Static IP
Internet IP: 10.0.0.138 (alcatel modem)
subnet: 255.255.255.0
Gateway: 10.0.0.138

en IP router: 10.0.0.1

Maar dat slikt hij niet. Het internet-IP en de Gateway mogen natuurlijk niet hetzelfde zijn. Onderhand heb ik al van alles geprobeerd en ik ben nogal gaar op het moment, dus ik zie het even niet meer zitten. Mocht de OP dus een beetje raar/incompleet zijn, mijn excuses.

Wat ik dus eigenlijk wil is m'n pc's fixed houden in de ip-range 10.0.0.*, en toch van de wan-poort gebruik maken, zonder dat het modem de router een ip-geeft (DHCP staat uit op het modem). Ik wil dus 10.0.0.138 linken aan de wan-poort, maar hoe :?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik heb al aardig wat gezocht en gevonden, maar tot nu toe ben ik er nog niet uitgekomen.

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024
Goed, nieuwe situatieschets.

Het hele wanpoort verhaal maar gewoon opgegeven, de situatie is nu als volgt:

code:
1
2
3
modem <---> switch <---> PC1, PC2, Printserver
                   <---> Linksys Router <---> PC3
                                        <---> Laptop (Wireless)

Dus, eerst het modem, direct aan de switch, daaraan 2pc's en een printserver, alleen met fixed IP's, ook in de switch zit de Router (Gewoon in een lanpoort) en in de router zit dan weer PC3 (ook fixed IP) en wireless is daar de laptop.

PC1, 2 en 3 hebben internet, alles is fixed ingesteld en de Linksys speelt voor PC3 alleen maar voor switch.

Maar nu, de laptop, ik wil dat hij een IP krijgt van de Linksys (omdat de Laptop ook op de universiteit gebruikt wordt wil ik deze geen fixed IP geven...) met als default gateway 10.0.0.138 (ip-adres van het modem), maar wat gebeurd er nu: Laptop krijgt wel een ip, krijgt ook de goede DNS servers mee (heb ik in de linksys gezet), maar krijgt NIET de goede gateway. De gateway is telkens 10.0.0.1 (wat het ip-adres van de Linksys is), terwijl ik in de Linksys heb ingesteld dat hij als gateway 10.0.0.138 mee moet geven.

Dit heb ik gedaan door de router op een static-ip te zetten, het internet-ip op 10.0.0.15 te zetten (dit doet er weinig toe, het gaat om de gateway en DNS adressen), subnet op 255.255.255.0 en de gateway dus op 10.0.0.138. Maar toch krijgt de laptop 10.0.0.1 mee, wat dus het adres van de linksys is, maar de linksys weet niet waar het internet zit, dus dat werkt niet.

Iemand suggesties?

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.