Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Timer om PC te laten booten op bepaalde tijd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek met alle liefde een timer, oftewel een klok die mijn PC kan laten booten op een bepaalde tijd. Ik kan allen niets vinden wat erop lijkt. MIjn moederbord ondersteunt dit helaas niet in de BIOS, dus moet er een alternatief gezocht worden.

Het maken van zo'n ding is niet vreselijk moeilijk, maar ik zou er graag een kopen omdat ik geen tijd heb er een te bouwen.

De timer hoeft dus alleen een relais te schakelen op een bepaalde tijd, waar ik mijn powerknop dan parallel aan hang, of andersom ;)

Bestaat dit in de markt of zal ik zelf maar gaan klussen ?

• VernL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02 20:01
Wat dacht je van zo'n timer om je lichten op een bepaalde tijd aan te laten gaan om te bouwen. Ben er niet 100% zeker van, maar dat lijkt me toch ook gewoon een relais maar dan moet je de 230v vervangen door de aan/uit knop draadjes?

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

schakelklok ? :S

Meneer 1000 has spoken......

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 17:34
ik heb op mijn dell in het bios ( een p2 400, dus misschien wat oud) een instelling die er voor zorgt dat de pc opnieuw opstart na een powerloss.

dit is een nstelling speciaal voor servers, bedoeld, zodat een onbeheerde server toch weer up komt.

helaas, weet het bios uiteraard niet hoe lang de storing duurt en of de storing een echte storing is.

of je kunt ook zeggen, gelukkig, want hoermee kun je dus gewoon door een tijdschakelaar te gebruiken de stroomstoring opheffen zodat je pc dan start.
ik weet niet of jou bios deze intelling heeft, maar misschien is dit een goeie sugestie.

als het ook de bedoeling is de pc weer netjes af te sluiten, werkt een alternatieve knopdruk op de aan knop uiteraard eenvoudiger, maar de pc na een bepaalde tijd of eind van een proces weer afsluiten is denk ik wel makkelijk te programeren

Verwijderd

Topicstarter
Dat is opzich helemaal geen slecht idee, ik zou alleen best een 3,5 inch slot variant hebben met een leuk display.

Dat is best te maken van een floppydrive houder voor een 5,25" drive, maar dan nog. Ik ben deze week een beetje van het makkelijke, en als het maar doeltreffent werkt.

@engelbertus: Ik heb mijn BIOS wel ingesteld dat deze altijd aan gaat wanneer er een powerloss is geweest, tenminste... Als hij aanstond.

Ik heb er eigenlijk helemaal niet bij nagedacht dat je hem ook in zou kunnen stellen op altijd aan, dat zou dus moeten betekenen wanneer je de PC gewoon afgesloten hebt, de stekker eruit trekt, hij gewoon aan moet kunnen gaan.

Ik ga dat meteen eens proberen :) Dan zou een normale tijdklock volstaan.

Het voordeel van een timer zou zijn dat de PC ook gewoon aan zou kunnen staan en alleen de powerknop even kortgesloten zou worden. Aangezien ik alle acties op die knop uit hebt staan zou 1 seconde weinig uit maken wanneer het station dus aan staat. Als hij uit zou staan zou hij aan gaan.

Dat zou het mooste zijn !

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 00:21 ]

• Rudolph
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 19:18
Tegenwoordig heb je ook digitale tijdklokken, daar zit ook een batery in om te zorgen dat ze de tijd en de programering onthouden. Michien zou je deze dus geheel op laagspanning van de 5 volt standby laten werken.
In deze klokken zit ook een display met een aantal knopjes welke in een drive bay kan worden ingebouwd.
De korste schakeltijd van deze zal waarschijnlijk wel een minuut zijn. Maar als je deze op de wake on lan connector aan sluit is dat geen probleem, daar kan je alleen je computer mee aan zetten maar niet uit laten gaan. Daar kan je gelijk 5 volt af tappen als de klop daar op kan werken.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Een paar mogelijkheden op een rijtje (hier zitten ook dubbele tussen, ff voor de volledigheid).

• BIOS instelling voor automatisch opstarten op een bepaalde tijd.
Dé methode, maar veen moederborden kennen deze mogelijkheid niet.

• Wake On Lan. Als je een andere computer permanent aan hebt staan kun je deze dmv een script op de juiste tijd de WOL laten triggeren.
Nadelen: Je computer moet wel WOL aankunnen. Als de stroom uitgevallen is geweest zal WOL niet meer werken (kun je oplossen met de BIOS optie 'boot on power failure' als je die hebt). Als de andere PC uitvalt zal het WOL commando niet gegeven worden

• Timer & boot on powerfailure. De computer op de timer en de stroom laten onderbreken net voro de tijd dat je wilt booten.
Nadelen: Je BIOS moet 'boot on power failure' optie hebben (dit kan je oplossen door je powerknop kort te sluiten, werkt hetzelfde dan. Alleen moet je PC dat aankunnen. Veel PC's vallen dan gelijk weer uit namelijk). Je kan de PC niet 24/7 aan laten staan. PC moet correct zijn afgesloten voor volgende boot tijd anders krigjt ie een harde reset met alle gevolgen vandien.

• Timer via 230v relais aan powerknop. De timer gaat 1 minuut aan en schekelt het relais is. Dit zal je PC booten.
Nadelen: Vele PC's vallen gelijk weer uit bij ingedrukt houden van powerknop (oplosbaar met bijv. een tijdrelais dat na 1 seconde weer uitschakeld). Installatie moet in behuizing buiten de PC wegens veiligheid (in pc kan ook, maar nog steeds in behuizing). 2 stopcontacten nodig. Als PC aan staat kan een drup op de powerknop hem uitschakelen, ipv inschakelen (dit zou je in de meeste OS-en en BIOS-en wel moeten kunnen configureren).

• Speciale laag-vermogen timer die 5-12 volt direct kan schakelen.
Nadelen: Als het al te vinden is, waarschijnlijk vrij duur. Niet mogelijk met 230v timer (deze schakelen niet op baterij en als ze het doen is die zo leeg).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
het WOL verhaal doet me altijd denken aan een PC die altijd met WOL maar aan ging wanneer ik dit NIET wilde. Het ding bootte gewoon als hij een package ontving en dat wil ik dus niet.

Ik zet de PC aan het eing van de dag zelf uit, om een uur of 1 's nachts en wil gewoon dat hij om 7 uur weer aan gaat. Ik draai hier een server met UPS die wel even aan blijft mocht er wat mis gaan. Valt de stroom uit dan is er geen man over boord, de PC kan dan toch geen verbinding met internet maken.

Mocht WOL niet werken, ik zet de PC dan zelf wel om een uur of 8-9 aan wanneer ik wakker word :9 En wanneer de PC aan moet blijven staan zet ik hem gewoon aan, valt hij uit door power dan staat hij volgens de bios ingesteld weer aan te moeten gaan er weer power is.

Nu nog uitzoeken of de UPS die ik besteld heb er ook voor kan zorgen dat mijn PC weer aan gaat zodra hij Power krijgt, wanneer hij de PC netjes heeft afgesloten toen de power uitviel, en een commando stuurt van, "He Joh, ik kan mijn accu weer bijladen dus geef jou een schop om ook aan te gaan"

Verwijderd

Topicstarter
WOL werk hier niet, omdat dat alleen vanuit syspend kan, ik vind dat geen optie. Ik wijk uit naar een tijdklok van Hager, zo'n ding voor in een stoppenkast.

Verwijderd

Ik vraag me af, waarom iemand zijn PC uitschakelt na middernacht, als het arme ding om 07:00h toch weer uit de veren moet (terwijl ene RutgerM nog een uur onder wol blijft liggen). Als je stroombesparing als een zaak van belang beschouwt, kan je de PC toch samen inschakelen met de koffiezet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:03:
Ik vraag me af, waarom iemand zijn PC uitschakelt na middernacht, als het arme ding om 07:00h toch weer uit de veren moet (terwijl ene RutgerM nog een uur onder wol blijft liggen). Als je stroombesparing als een zaak van belang beschouwt, kan je de PC toch samen inschakelen met de koffiezet?
Ik wil vanaf die tijd een service draaien misschien die automatisch opstart met het systeem, ten alle tijden dat ik er wel of niet ben ?

Het is hier gewoon te warm op mijn kamer met 2/3 draaiende systemen met in totaal 12 HD's. En die scheelt echt een hele hoop in warmte merkte ik.

Tevens is rebooten bij een Linux-werkstation iedere dag best lekker als je vmware draait.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 21:41 ]

Verwijderd

Eh, voorzover ik weet kun je zo'n beetje elke bios instellen om te booten op een specifiek tijdstip? Google geeft bijvoorbeeld dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.ipkonfig.com/Reviews/Motherboards/Chaintech-ZNF3-150/BIOS/BIOS_012.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2006 15:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas kan mijn Bios van een D915PGN dat niet. Was wel mooi geweest !!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:19
al een BIOS update geprobeerd?
lijkt me een vrij basic feature die je zeker mag verwachten op zo'n redelijk nieuwe Intel MOBO...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Topicstarter
Puppetmaster schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 15:58:
al een BIOS update geprobeerd?
lijkt me een vrij basic feature die je zeker mag verwachten op zo'n redelijk nieuwe Intel MOBO...
Leek mij ook voor een dergelijk prijzig bord. Maar er is zover ik kon zien geen nieuwere bios dan ik draai, dus er stock al op zat.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Heeft de pc power on after power failure? ->
Tijdklok die een minuut voor ie aan moet uitgaat en dan weer aangaat.

Als hij geen power on after power failure heeft is dit vaak op te lossen door een condensator over de powerknop heen te zetten, dat denkt de pc dat de knop even wordt ingedrukt.

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 22:04:
Heeft de pc power on after power failure? ->
Tijdklok die een minuut voor ie aan moet uitgaat en dan weer aangaat.

Als hij geen power on after power failure heeft is dit vaak op te lossen door een condensator over de powerknop heen te zetten, dat denkt de pc dat de knop even wordt ingedrukt.
Dat is de uissue niet zo zeer, ik wil hem op een bepaalde tijd aan laten gaan iederen dag.

PoF hebben de meeste borden wel.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 08:07
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 23:12:
[...]

Dat is de uissue niet zo zeer, ik wil hem op een bepaalde tijd aan laten gaan iederen dag.

PoF hebben de meeste borden wel.
Hij bedoelt dat als de stroom er af geweest is door je schakelklok en je hebt geen ondersteuning voor poaf dat je dan vaak een condensator over je powerknopje kunt zetten, tot die opgeladen is zal de pc denken dat je powerknop is ingedrukt.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Als je voor een hagar tijdklok gaat let dan even op welk model je neemt.
Je hebt namelijk modellen er bij die een puls ondersteunen en dan kan je gewoon een puls van 1 sec gebruiken om je pc optestarten.
Deze klokken zijn niet erg groot (1 eenheid), maar kan je voor de zekerheid zoals hierboven staat het beste in een aparte behuizing bouwen.
Het is zeer zeker niet de goedkoopste manier, maar ik denk wel de eenvoudigste manier.

No signature found

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Om je hele pc op een tijdschakelaar te zetten en dan 'wake on powerloss' te gebruiken is behoorlijk onprakties. Het lijkt mij 't handigste om je aan schakelaar op je pc daarvoor te gebruiken. Die is makkelijk te bedienen met een relais.
Een tijdschakelklok heb je al vanaf 8 eurotjes (conrad), en daar kun je dan je relais aan hangen (zoals al door meerdere boven mij aangeraden). Nu weet ik niet wat er gebeurd als je je power on knop 1 minuut (minimale schakeltijd v/d goedkope schakelklokken) ingedrukt houd. Als je pc daar niet goed op reageert kun je deze 'signaal verkorter' tussen 't relais en je power on knop doen.

Het zou ook leuk zijn als je het signaal dat naar de netwerkkaart gestuurd word voor WOL kunt 'faken' met een of ander iets zodat je niet een pc daar dag en nacht voor aan hoeft te laten. maar hoe en of dat gaat weet ik niet.

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-10 12:13
Ik ben echt een leek op dit gebied maar is dit niet mogelijk met een microcontroller?
Ik heb geen idee hoe maar het kan vast wel

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gewoon met een tijdsrelais de powerknop even kortsluiten, ik hou niet zo van standby-modus.

http://www1.nl2.conrad.co...drelais&fh_refview=search

Dit lijkt me een prachtige oplossing, gewoon parallel op de powerknop-kabel :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2006 20:22 ]

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 20:20:
Ik wil gewoon met een tijdsrelais de powerknop even kortsluiten, ik hou niet zo van standby-modus.

http://www1.nl2.conrad.co...drelais&fh_refview=search

Dit lijkt me een prachtige oplossing, gewoon parallel op de powerknop-kabel :)
Linken naar conrad werkt niet

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 15:37:
Eh, voorzover ik weet kun je zo'n beetje elke bios instellen om te booten op een specifiek tijdstip? Google geeft bijvoorbeeld dit plaatje:
[afbeelding]
Nutteloos omdat je de tijd altijd in combinatie van een datum moet invullen (dag) :'(

Verwijderd

Topicstarter
JuuL20 schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:10:
[...]

Linken naar conrad werkt niet
Ja stom eigenlijk, had het aan de eerdere post van A4- al gezien maar was meteen gaan zoeken dus verder niet opgemerkt.

Deze dus :)

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1200/1210/1215/121589_RB_00_FB.EPS.jpg

@Rambo: Ik heb hier nog een PC waar je gewoon iedere dag aan kunt geven in plaats van een datum.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 17:54 ]

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:38
Ik weet niet of het bij elk moederbord werk maar niet geschoten is altijd mis ;) (ook omdat ik niet weet wat voor mobo je hebt)

Ik heb hier een progje van MSI genaamt DIGICELL daarin zit een poweron agent verwerkt waarmee je

- opstarten
- afsluiten
- restarten

Op een bepaalde datum/tijd of elke dag op een bepaalde tijd.

Hier te downloaden :

http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=651&kind=1

Bij "Utility"

Hoop dat je er wat aan hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Intel D915PGN, staat ook ergens in een van mijn posts in dit topic op pagina 1.

Dit gaat niet werken, punt 1 omdat ik Linux draai en Punt 2 omdat het een Intel bord is :)

Toch bedankt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 19:48 ]

Verwijderd

Ej RutgerM, tjek dit ff van de intel-site, is wellicht je oplossing, van 26 september 2006, net geplaatst,
proberen kan geen kwaad, toch?

Intel® Desktop Board D915PGN

1 download on 1 page supported for OS Independent

Download Types:

BIOS

BIOS
Title Ver.# Date
1.
BIOS Update 0040 [CY91510A.86A] (686KB)
0040 9/26/2006

site : http://downloadfinder.int...ng&strOSs=38&submit=Go%21

wellicht dus een oplossing? heb dat board niet, kan dus ni tjekke voor je maar een gokje wagen kan altyd, niet?

BTW rutger, ik heb een vraag over je vox A20, vandaar dat ik hier op terecht kwam...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nono_Nogabar, dank je wel voor de link ! Ik had er al redelijk vaak gekeken, nooit een update gezien. Ze hebben hem later dan de release-datum opgezet volgens mij... je bent erg alert.

Ja, die Alliance... vraag er even naar in dat andere topic als je wil.

Verwijderd

ehh welk topic bedoel je?

Verwijderd

Topicstarter
Deze: Vox Alliance neemt alle nummers op ipv 1

Van mij mag je daar best spammen hoor :*)

Verwijderd

jep gevonde, en k hoop voor je dat je timer-functie in dat nieuwe bios ingebakke zit, in mijn ASROCK zit ie nl wel en die is een half/jaar ouder dan de jouwe.
maar merk tot merk verschilt best wel, en wellicht wil intel r ni aan ...
of s t misschien een verborgen optie, dwz, dat als je een van die opstart-zaken bv lan ofzo aanzet in bios, dat er dan een hhmmss in beeld komt?
of je apmt( adv power managment enzo) nog ns goe nalopen en 1 voor 1 ff verandere en trugzette, dan wellicht? beats me...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 14:42:
jep gevonde, en k hoop voor je dat je timer-functie in dat nieuwe bios ingebakke zit, in mijn ASROCK zit ie nl wel en die is een half/jaar ouder dan de jouwe.
maar merk tot merk verschilt best wel, en wellicht wil intel r ni aan ...
of s t misschien een verborgen optie, dwz, dat als je een van die opstart-zaken bv lan ofzo aanzet in bios, dat er dan een hhmmss in beeld komt?
of je apmt( adv power managment enzo) nog ns goe nalopen en 1 voor 1 ff verandere en trugzette, dan wellicht? beats me...
Nee, helaas het zit er niet in. Ik heb wel een nieuw bootscherm met het nieuwe Intel Logo gekregen BLING BLING :*)

Verwijderd

Een beetje laat, maar hier een link naar een goed werkende software matige timer met meerdere mogelijkheden:
URL weg
Ik gebruik al meer dan 3 jaar de oude versie.

[ Voor 10% gewijzigd door Sprite_tm op 13-03-2007 01:56 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Imo nou niet een reden om een topic voor te schoppen. Bovendien doet het ook niet wat de TS wil.

[ Voor 28% gewijzigd door Sprite_tm op 13-03-2007 01:56 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.