[ubuntu] Volledige Lockup na x aantal seconden/minuten

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 09:06
Zit met zeer lastig probleem. Sinds mijn laptop terug is gekomen van reparatie (nieuw moederbord, ma zou in principe zelfde type moeten zijn) krijg ik ubuntu niet meer in gang. De live cd werkt perfect, installatie gaat vlot, maar dan ... Na de installatie boot ik ook weer zonder problemen in ubuntu. Alles lijkt normaal, ik begin wat te surfen/updaten/niks doen en opeens zit ubuntu volledig vast. Ik installeer ubuntu van dezelfde cd waar ik vroeger hem altijd mee installeerde (6.06) en toen had ik totaal geen problemen met ubuntu. Ik dacht na de updates moet dit wel in orde komen maar nee volledige geupdate (booten in recovery mode werkt wel zonder problemen) en nog steeds niks. In de logs vindt ik niks terug iemand enig idee wat dit kan zijn of waar ik moet zoeken voor meer info? Nog nooit mee gemaakt dat mijn linux installatie zo hard vast kwam te zitten, een applicatie ja maar gans mijn systeem. Ik moet hem dus echt uit zetten door power knop 5 seconden in te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Tyf op 07-09-2006 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je echt helemaal niks in de logs? kernel.log / syslog / dnesg etc?

Het klinkt een beetje als een driverprobleem. Misschien ndiswrapper in gebruik? Daarmee heb ik wel vaker zulke crashes gezien.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Welke videokaart heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Is je laptop ook daadwerkelijk gerepareerd? Draai eens memtest en een ander OS (knoppix oid).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:20
Dus geen Ctrl+Alt+Backspace werkt? Of Ctrl+Alt+F1 (even naar console terug)

Echt 5 seconden powerknop is echt een dood systeem dus ...

Ctrl+Alt+SysRQ + Sync van schijven. Erg handig
Ctrl+Alt+SysRQ + U
nmount. Ook liever doen.
Ctrl+Alt+SysRQ + B
oot, wel zo relaxt ipv 5 sec wachten en weer aanzetten
Nette manier om, als je geen kernel panic hebt, even te rebooten

Werkt ook niet? ( Gave combinatie he, is niet voor de RSI gevoeligen weggelegt, want op de laptop moet je waarschijnlijk ook je Fn toetsje erbij gebruiken om SysRQ te doen ;) ... bij mij de Delete )

IDD even memtest draaien en terug graven in de logs.

[ Voor 20% gewijzigd door LinuX-TUX op 08-09-2006 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
Het is echt een dood systeem, crtl-alt-f1 werkt niet (andere f's ook niet) andere combinatie's nog niet geprobeerd. Het probleem doet zich voor op een clean systeem, vers van de pers zonder enige update extra driver .... Ook na de nodige updates blijft hij vastlopen. Wat ik na updates wel gemerkt heb, misschien toeval, dat ik nu toch "gerust" 10 minuten kan werken. Ik zal nog een beetje testen en nog keer in de logs kijken.

Ik heb een ati radeon x700, amd turion 64 (ma draai de 32 bit). Vroeger geen probleem.
Laptop is zeker hersteld want raar genoeg kon ik er vroeger geen windows meer op draaien, en linux wel ... moederbord kapot. Deze is nu vervangen (ook zeker gedaan mac adres van netwerkkaart is anders) nu gaat windows wel maar linux niet meer :(

ik ga straks de andere toetsencombinaties proberen en memtest doen, hoewel ik in windows totaal geen problemen heb.

[ Voor 26% gewijzigd door Tyf op 08-09-2006 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 01:09

Spruit_elf

Intentionally left blank

LinuX-TUX schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 10:57:
Dus geen Ctrl+Alt+Backspace werkt? Of Ctrl+Alt+F1 (even naar console terug)

Echt 5 seconden powerknop is echt een dood systeem dus ...

Ctrl+Alt+SysRQ + S
Ctrl+Alt+SysRQ + U
Ctrl+Alt+SysRQ + B

Werkt ook niet? ( Gave combinatie he, is niet voor de RSI gevoeligen weggelegt, want op de laptop moet je waarschijnlijk ook je Fn toetsje erbij gebruiken om SysRQ te doen ;) ... bij mij de Delete )

IDD even memtest draaien en terug graven in de logs.
het is ctrl of alt ;) scheelt een key

en de hele sequence is overigens R S E I U B
http://en.wikipedia.org/w...ephants_Is_Utterly_Boring

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het was maar toeval dat ik er aan dacht, maar bij mijn zusje heb ik hetzelfde probleem met een radeon. Daar was het probleem weg nadat ik DRI uitgezet had in /etc/X11/xorg.conf (niet helemaal blij mee natuurlijk, maar goed).

Deze bug leek mij toen overeen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
@tomato wel de bug slaat op de mee geleverde driver volgens wat ik zo rap lees, ik heb nu de binaire radeon driver geinstalleerd van ati zelf en voorlopig lijkt hij goed te werken !!
Raar dat deze bug zich niet voor deed voor de herstelling van laptop, gebruikte toen ubuntu dapper van toen hij al beta was zonder problemen.

Ik zal nog weten te zeggen of het nu echt opgelost is of niet. Alvast bedankt voor de tips !

update:
Geloof het of niet, maar de seconde nadat ik dit berichtje verzond liep hij weer volledig vast :(
wordt verder zoeken

[ Voor 13% gewijzigd door Tyf op 08-09-2006 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:08
De lockup kan komen door je X700 (mobility)! Heb je de ATI drivers geinstalleerd? Om te checken toets in de terminal fglrxinfo. Je output moet dan natuurlijk iets zijn met ATI...
Verder als dit niet het geval is installeer natuurlijk de ATI drivers (deze link http://wiki.cchtml.com/in...Dapper_Installation_Guide ) Methode 1 raadt ik aan!!! Daarna check even voor de zekerheid je /etc/X11/xorg.conf . Daarna om de lockups te voorkomen edit het volgende in je xorg.conf (zie ook link http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=150854 )
onder de device section dit te doen:
Section "Device"
Identifier "card0"
Driver "fglrx"
Option "no_accel" "no"
Option "no_dri" "no"
Option "DynamicClocks" "on"
Option "mtrr" "on"
Option "DesktopSetup" "Single"
Option "ScreenOverlap" "0"
Option "Capabilities" "0x00000000"
Option "CapabilitiesEx" "0x00000000"
Option "VideoOverlay" "on"
Option "OpenGLOverlay" "off"
Option "CenterMode" "off"
Option "PseudoColorVisuals" "off"
Option "Stereo" "off"
Option "StereoSyncEnable" "1"
Option "FSAAEnable" "no"
Option "FSAAScale" "1"
Option "FSAADisableGamma" "no"
Option "FSAACustomizeMSPos" "no"
Option "FSAAMSPosX0" "0.000000"
Option "FSAAMSPosY0" "0.000000"
Option "FSAAMSPosX1" "0.000000"
Option "FSAAMSPosY1" "0.000000"
Option "FSAAMSPosX2" "0.000000"
Option "FSAAMSPosY2" "0.000000"
Option "FSAAMSPosX3" "0.000000"
Option "FSAAMSPosY3" "0.000000"
Option "FSAAMSPosX4" "0.000000"
Option "FSAAMSPosY4" "0.000000"
Option "FSAAMSPosX5" "0.000000"
Option "FSAAMSPosY5" "0.000000"
Option "UseFastTLS" "0"
Option "BlockSignalsOnLock" "on"
Option "UseInternalAGPGART" "no"
Option "ForceGenericCPU" "no"
Option "KernelModuleParm" "agplock=0"
Option "PowerState" "1"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Ik hoop dat deze oplossing je problemen verhelpt. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
alle tips ten spijt, maar ik blijf lockups krijgen. Met officiele ati drivers en nodige aanpassingen aan mijn xorg.conf. Vind dit zo raar, vermits vroeger alles perfect ging. Denk dat ik eens een andere linux distributie ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Tyf schreef op maandag 11 september 2006 @ 08:08:
alle tips ten spijt, maar ik blijf lockups krijgen. Met officiele ati drivers en nodige aanpassingen aan mijn xorg.conf. Vind dit zo raar, vermits vroeger alles perfect ging. Denk dat ik eens een andere linux distributie ga proberen.
Ik denk niet dat het een distro probleem is. Hoewel je zo natuurlijk even kunt kijken of het aan je kernel-config/versie ligt.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een ideetje, kan compleet mis zijn:

Er zijn constructiefouten geweest met de verschillende videokaarten in laptops.
Daarbij overhitte een videokaart.

Nu is het zo dat linux wel eens de neiging heeft om efficienter of minder efficient om te gaan met de hardware, waardoor de hardware warmer wordt dan normaal gesproken gebeurd onder windows.
Je kunt proberen of het probleem zich ook voordoet in de console en of de processorload er iets mee te maken heeft.
(De warmte van de processor kan de videokaart extra verwarmen)

Het is een beetje een cowboy verhaal, maar ik zou het wel even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyf
Wel ik speel in windows regelmatig titan quest. Dit spel verkracht letterlijk je beeldkaart :)
Dus zelf onder extreem zware inspanning blijft mijn laptop normaal doen in windows.
Blijf het raar vinden, ik kan als iemand denkt er iets in te kunnen vinden wat logs uploaden en dan linkje hier posten? Ik weet echt niet op wat ik moet zoeken, soms staat er wel keer iets in van .. not found ofzo maar denk niet dat deze erg zijn.
Nu in de console heb ik totaal geen probleem dus denk niet dat het aan de kernel zelf ligt, de reden dat ik kon updaten was omdat console werkte. Anders liep hij vast voor het downloaden van updates klaar was in de grafische omgeving.

[ Voor 21% gewijzigd door Tyf op 11-09-2006 13:56 ]

• Tyf
Nog wat zitten proberen, heb nu even suse gedraaid en die doet het perfect. Heb vandaag weer ubuntu geinstalleerd omdat ik deze toch liever heb. Deze keer kubutnu geprobeerd, omdat ik dacht het ligt misschien aan gnome? maar kubuntu doet juist zelfde.

Ondertussen al:
memtest86 3 keer laten lopen en volledig zonder fouten
gdm en kdm al geprobeerd (kubutnu en ubuntu dus)
standaard video driver en ati driver al geprobeerd

[ Voor 26% gewijzigd door Tyf op 27-09-2006 23:34 ]

Pagina: 1