Toon posts:

Asus m2n sli deluxe + geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar dagen geleden zelf een nieuwe PC gekocht.

asus m2n sli deluxe
amd 3800+
sparkle 7900 gt
en 2x 1G Twinmos pc5400 geheugen ( geen dual channel kit )

Ik zit met een soort gelijk probleem.
bij de eerste 2 latjes starte de pc gewoon op, maar kreeg ik de hele tijd foutmeldingen en BSOD's.
Dan ben ik dus beginnen testen.
eerst heb ik 1 latje in het achterste slot ( verst van de cpu ) gestoken, geen problemen.( een hele dag gebruikt en geen enkele fout )
dan stak ik het andere latje erin, zelfde slot. bij deze liep hij vast op het moment dat het windows laadscherm ( met dat lopende balkje ) zou moeten zien.
hij deed het dus perfect met het ene latje en niet met het andere.

dus ik ga verder.
ik neem het slechte latje en staak het in het 3de slotje , zelfde probleem, pc wil windows niet laden.
ik ga naar slot 1 en 2 ( dichterbij de cpu ) en daar werkt het slechte latje perfect

het "goede" latje werkt goed in alle slotjes.

ik ben dus dat slechte latje gaan inruilen.
ik kom thuis met het nieuwe latje, ik steek ze er allebij in en ik krijg weer foutmeldingen van programmas met duiding naar het geheugen.
het nieuwe latje heeft hetzelfde probleem als het oude slechte, in dezelfde slotjes.

ik heb de winkel gebelt en het is geen incompabiliteitsprobleem, ze hebben al veel van die m2n sli deluxe bordjes verkocht icm twinmos geheugen.

ik loop voor de moment dus maar op 1 GB terwijl ik toch betaald heb voor 2.
zou het kunnen dat ik opnieuw een slecht latje kreeg of is het moederbord brak ?
(zou raar zijn omdat het "goede" latje overal perfect werkt )

edit: ik heb zojuist de eerste foutmelding ivm het geheugen gehad met enkel het goede latje in de laatste slot.

moederbord ?

Verwijderd

Memtest gedaan ?

http://www.memtest86.com/

Verwijderd

Topicstarter
al verschillende keren, ik heb geen enkele keer ( gelijk welke combinatie ) fouten gehad.
Telkens +- 10 uur laten lopen

Verwijderd

Misschien dat je de settings van je mem eens moet bekijken in het BIOS.
Of deze settings wel overeenkomen met de specs van je Twinmos.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

3 letters: QVL :o

Asus borden zijn werkelijk ranzig gevoelig voor geheugentype. Als je zeker wilt zijn dat een Asus goed gaat werken, enkel en alleen QVL RAM kopen. WIl je niet zo vastgepind worden (want meeste RAM wat op QVL staat is in NL slecht verkrijgbaar), koop dan gewoon een bord van een mobobakker die dat wat beter oplost (Gigabyte, MSI, DFI, zelfs Asrock en ECS doen het consequent beter)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Dat klopt, misschien is het met jou geheugen wel zo, dat deze niet werkt in dual channel.
Of dat deze uberhaupt niet met 2 repen aan de gang is te krijgen.

Ik heb dit in het verleden ook gehad met de A8N-SLI deluxe.
Ik heb nu dezelfde mobo als jou en heb Kingston uit de QVL geheugen geplaatst.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Het enige wat ik aan de reply van dion_b kan toevoegen is dat je zelden TwinMOS geheugen op een Asus QVL zult aantreffen. Hieronder drie QVL's aangaande DDR533, 667 en 800:

Asus M2N-SLI Deluxe - QVL DDR533
Asus M2N-SLI Deluxe - QVL DDR667
Asus M2N-SLI Deluxe - QVL DDR800

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 08-09-2006 11:59 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1