[Printer]Laser of Inktjet, en welke? (kleur vereist)

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
Topictitel spreekt voor zich denk ik.
Ondanks dat er al zat topics over printers zijn, heb ik nog geen idee wat nou het handigst is.
't Moet een printer worden voor het hele gezin (denk dus aan plaatjes bij werkstukken e.d.
Situatie:
Ik ben heel slecht in schatten, maar volgens mij gebruiken we 400-600 pagina's per jaar. Ook print m'n zus veel af voor haar opleiding Foto-Video, dus veel foto's.
Kleur is dus een vereiste, en daarom denk ik dat een laser afvalt, omdat we niet superveel printen, maar wel net zoveel dat de Epson (760 color ofzo) die we nu hebben, continu leeg is.

Maar die printer is ook al 4 jaar oud, dus ik denk dat er ook wel zuinigere printers zijn op de markt tegenwoordig. Wat zouden jullie me adviseren?
Zelf had ik wel een paar op het oog, maa rik weet niet of die geschikt zijn:
(ik heb sowieso een voorkeur voor Canon en HP, geen Epson meer!)
-Canon PIXMA IP5200 (inktjet)
-HP Photosmart 8250 (inktjet)
of:
-Konica Minolta Magicolor 2400W (laser) ik weet niet of die rendabel is, en lees op KiesKeurig ook niet zulke goede ervaringen.

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• Plofke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-10-2023
ejss schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:39:
Topictitel spreekt voor zich denk ik.
Ondanks dat er al zat topics over printers zijn, heb ik nog geen idee wat nou het handigst is.
't Moet een printer worden voor het hele gezin (denk dus aan plaatjes bij werkstukken e.d.
Situatie:
Ik ben heel slecht in schatten, maar volgens mij gebruiken we 400-600 pagina's per jaar. Ook print m'n zus veel af voor haar opleiding Foto-Video, dus veel foto's.
Kleur is dus een vereiste, en daarom denk ik dat een laser afvalt, omdat we niet superveel printen, maar wel net zoveel dat de Epson (760 color ofzo) die we nu hebben, continu leeg is.

Maar die printer is ook al 4 jaar oud, dus ik denk dat er ook wel zuinigere printers zijn op de markt tegenwoordig. Wat zouden jullie me adviseren?
Zelf had ik wel een paar op het oog, maa rik weet niet of die geschikt zijn:
(ik heb sowieso een voorkeur voor Canon en HP, geen Epson meer!)
-Canon PIXMA IP5200 (inktjet)
-HP Photosmart 8250 (inktjet)
of:
-Konica Minolta Magicolor 2400W (laser) ik weet niet of die rendabel is, en lees op KiesKeurig ook niet zulke goede ervaringen.
De HP photosmart is een goeie printer om mooie foto's af te drukken, echter is het wel zo dat deze veel inkt gebruikt, vooral op bv fotopapier. De kwaliteit van de afdrukken zijn goed (heel goed zelfs) als wordt de ware kwaliteit op BEST modes gegarandeerd (en dan verbruikt hij dus veel inkt, aangezien hij enkele keren over 1 en dezelfde swat gaat)

over de andere printers kan ik weinig vertellen, aangezien ik die niet ken (sorry)

Verwijderd

400-600 pagina's per jaar, niet de moeite om daar een laser voor aan te schaffen. Maar verkijk je inderdaad niet op gebruik. Voor je het weet gaan er zes conceptversies van dat werkstuk doorheen, en dan gaat het opeens hard.

Die Minolta die je noemt, daar heb ik toevallig een afdruk van voor me liggen. En ik kan je wel zeggen dat die Canon Pixma echt een heel stuk beter is. Je ziet in egale vlakken (blauwe lucht en dergelijke) gewoon dat er gedithered wordt, de scherpte is matig en detail in donkere vlakken laat te wensen over. Het is dan ook geen fotoprinter, daarvoor moet je toch echt nog een inkjet hebben.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2006 22:17 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ejss schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:39:
Een Epson 760 print zo'n 300-500 tekst pagina's met 1 volle inkttank. Dat je er dus geen jaar mee doet, ligt wss vooral aan het feit dat je veel foto's print. Imho is dat al een reden om géén laser te nemen. De kwaliteit van een geode fotoprinter is (op gebied van foto's) vele male beter. dat je dan wat langer moet wachten op die pagina's boeit niet bij zulke lage volumes.

Ik zou gaan voor een stevige all-round fotoprinter :)

Kijk eens hier

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Kijk eens naar een 2e hands 4500 of 4550 van HP. Die kosten an sich niet zo denderend veel en doen het goed. Zijn gebouwd voor bedrijfsgebruik. een paar nadelen:

de toners zijn reteduur, maar daar kan je, als ze nieuw zijn dan ook 10.000 pagina's mee doen.... Dat is in jouw geval ruim 6 jaar plezier ;)

ze zijn groot en erg log

en ze zijn NIET snel. Opwarmen duurt vrij lang, maar dan gaat ie wel goed qua snelheid.

Voordelen:

netwerkprinter met jetdirect

Goede kleuren

de 4550 is een A3 printer :*)

meerdere bakken voor allerlei formaten

[ Voor 19% gewijzigd door tvdleur op 08-09-2006 22:40 ]

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:45
Ik heb afgelopen november op de HCC een 2e hands (refurbished) HP laserjet 4000 DTN gescoord voor 75 euro, heb er nou zo'n 10-12 pakken paier (500 vel) doorgejaagd en hij loopt nog steeds. Overigens zat de toner toen bij de prijs inbegrepen (was niet helemaal vol en moet nou net een nieuwe).

Een jaar lang vet goedkoop geprint, ik zou kijken of jou dat ook niet lukt. Let er natuurlijk wel op dat hij goed onderhouden is enz.

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Suicyder schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 22:41:
Ik heb afgelopen november op de HCC een 2e hands (refurbished) HP laserjet 4000 DTN gescoord voor 75 euro, heb er nou zo'n 10-12 pakken paier (500 vel) doorgejaagd en hij loopt nog steeds. Overigens zat de toner toen bij de prijs inbegrepen (was niet helemaal vol en moet nou net een nieuwe).

Een jaar lang vet goedkoop geprint, ik zou kijken of jou dat ook niet lukt. Let er natuurlijk wel op dat hij goed onderhouden is enz.
hij zoekt kleur ;)

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:36
Ik ben de tevreden eigenaar van een nu 1 jaar oude HP Color LJ 2550L. Twee mensen maken er hier in huis regelmatig gebruik van maar ik heb toch nog nooit de toner hoeven vervangen. Grafiekjes en dergelijke zijn erg fraai, foto's iets minder, foto's als illustraties bij tekst zijn weer wel relatief mooi omdat op gewoon kopieerpapier de foto's er toch prima uitzien. Toen ik van de zomer een kamp begeleidde viel het me op dat een geprinte foto na een week in de regen gelegen te hebben er gewoon nog best prima uitzag, behalve dat het papier was gescheurd en er een voetafdruk op stond ;)

De printer heeft twee grote nadelen: Hij is enorm log (wordt regelmatig "monster" genoemd) en heeft geen papierlade waardoor je het papier elke keer na het printen weer weg moet halen omdat je de klep van de printer niet open wil laten staan, waar je het papier immers in moet voeren.

Voordelen: heel veel goedkoper printen, veel minder gedoe met inkt en drivers (werkt met Postscript en PCL6 wat standaard in elk afdruksysteem zit), mooie scherpe afdrukkwaliteit, ideaal voor werkstukken (ik print regelmatig verslagen met illustraties).

Persoonlijk zou ik nooit meer zonder kleurenlaser willen, de enige reden om ooit nog een inkjet aan te schaffen zou kunnen zijn om foto's op fotopapier af te drukken. Maar dat kunnen ze bij bijvoorbeeld Kodak veel beter en goedkoper dan ik dat zelf kan (heb nu de foto's uit mijn portfolio in bestelling bij Appie Heijn; 16 keer 30x45 voor ik meen iets van 32 euro, ben benieuwd naar de kwaliteit!).

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
Als de Epson 760 inderdaad 300 tot 500 pagina's mee moet gaan, dan

-is die van ons kapot, of:
-ben ik heel slecht in schatten, en printen we toch wel wat meer.

Maar het belangrijkste was ik dus vergeten te vertellen in de startpost 8)7 zuinigheid is het allerbelangrijkste,
de fotokwaliteit hoeft niet super te zijn (maar wel gewoon redelijk).
Laserprinter valt dus, wat ik eigenlijk wel dacht, dus af.
Heb je bepaalde zuinige merken, op verschilt dit gewoon van printer tot printer
The_Stickie schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 22:22:
[...]

Een Epson 760 print zo'n 300-500 tekst pagina's met 1 volle inkttank
Ik weet niet wat jij verstaat onder een volle inkttank, maar er gaat zwart en 3x kleur in, waarvan de kleur bij ons 't snelst opgaat.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als je foto's op hoge resolutie wilt printen (op goede kwaliteit papier) is deskjet nog steeds het beste.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Ik denk dat je eerst een inschatting moet maken van het aantal zwart-wit pagina's en kleurpagina's.
Misschien is het rendabel om een goedkope inkjet te kopen voor foto's en evt. ander kleurwerk en een tweedehands laser (of evt, een nieuwe brother) voor zwart-wit. Helemaal met brieven en werkstukken gaan de zwart-wit pagina;s erg snel, en wordt een laser snel rendabel.

Verwijderd

ejss schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 08:40:

Ik weet niet wat jij verstaat onder een volle inkttank, maar er gaat zwart en 3x kleur in, waarvan de kleur bij ons 't snelst opgaat.
Ik weet niet of dit het geval is bij jouw printer maar meestal is de inhoud van de zwarte cartridge vele malen groter dan de kleur cartridge

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ejss schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 08:40:
Hij heeft het over tekst, dus dan gaat het over het zwart. Meestal kun je veel meer pagina's printen in zwart en bij tekst gebruik je ook veel minder inkt (bij die berekengingen gaan printerfabrikanten uit van 5 % dekking).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
OK, bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Maar zijn er nog printers die uitblinken in zuinigheid (behalve laserprinters dan)?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ejss schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 11:04:
OK, bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Maar zijn er nog printers die uitblinken in zuinigheid (behalve laserprinters dan)?
Misschien moet je anders zoeken? Je zoekt nu naar een Inkjet die weinig inkt verbruikt, maar het gaat je waarschijnlijk om de kosten? Ik denk dat je dan beter kan kijken naar de prijzen van cardrigdes voor printers, hoe veel inkt daar in zit en wat alternatieve cardrigdes kosten voor diezelfde printers.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
ok, zal ik op gaan letten, neem aan dat de aantallen per cartridge door de fabrikant opgegeven dan kloppen (dus uitgaand van 5% dekking). Ik zag al sites als inktvergelijk.nl enzo

Verwijderd

Wellicht een tip voor TS: bij de Aldi (ja, ik ben er ook geen fan van) staat momenteel een Epson Laserprinter Kleur in de aanbieding. Prijs weet ik niet, maar die zal vast niet al te hoog wezen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 11:42:
Wellicht een tip voor TS: bij de Aldi (ja, ik ben er ook geen fan van) staat momenteel een Epson Laserprinter Kleur in de aanbieding. Prijs weet ik niet, maar die zal vast niet al te hoog wezen.
Dat is geen Epson maar een Konica Minolta

[ALDI] Konica Minolta 2430 kleurenlaser printer

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 09-09-2006 12:39 ]

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
Die had ik dus al gelezen, maar de kleurenkwaliteit schijnt niet geweldig te zijn, en bovendien ook niet heel goedkoop: 379,-

Verwijderd

Nu je het zegt, inderdaad. :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Voor veel minder zal je niet veel vinden denk ik. En kleurenkwaliteit 'schijnt' niet goed te zijn? KM is anders één van de pioniers op kleuren laser gebied te zijn.

Kom op z'n minst met een bron voordat je deze uitspraken doet.

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
staat ergens in dit topic nog. Inktjet is op het gebied kleur (foto) gewoon beter als laser

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ejss schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 13:33:
staat ergens in dit topic nog. Inktjet is op het gebied kleur (foto) gewoon beter als laser
Ja dat is een post van mezelf :o

Ik dacht dat je doelde op dat hij slechter zou zijn dan andere kleuren lasers

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:47

charlie

?*?

tvdleur schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 22:38:
Kijk eens naar een 2e hands 4500 of 4550 van HP. Die kosten an sich niet zo denderend veel en doen het goed. Zijn gebouwd voor bedrijfsgebruik. een paar nadelen:

de toners zijn reteduur, maar daar kan je, als ze nieuw zijn dan ook 10.000 pagina's mee doen.... Dat is in jouw geval ruim 6 jaar plezier ;)

ze zijn groot en erg log

en ze zijn NIET snel. Opwarmen duurt vrij lang, maar dan gaat ie wel goed qua snelheid.

Voordelen:

netwerkprinter met jetdirect

Goede kleuren

de 4550 is een A3 printer :*)

meerdere bakken voor allerlei formaten
4550 is geen A3- printer, toners gaan maar een 5000 kleurenpaginas mee, en je hebt een hele hoop geduld nodig om een eerste pagina af te drukken...
Pagina: 1