• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Hallo,
AI een tijd in bezit van een areca 1130. Hij bevalt op zich goed. Na wat problemen met Maxtor maxline III HD's nu overgegaan op WD RE2 types.

Nu blijf ik met een vraag zitten, en hoewel ik heb gezocht op dit forum, 2cpu en google kan ik toch niets vinden.

Het probleem is als volgt:

Als je veel grote files copieerd (>1 GB) dan valt op dat de start van de file copy snel loopt, en dat verdwijnt allemaal in de cache, Op het moment dat de cache dan daadwerkelijk naar de Disk geschreven wordt (als er geschat iets van 800-900 MByte in de chache staat) 'bevriest' de toegang tot alle HD's eventjes (~ 2 seconden) en daarna kun je weer verder terwijl de data geschreven wordt. Ik dacht toen ik nog de standaard 128 KB cache (was de interuptie korter) had dat dit lag aan een te kleine cache. Nu met een 1 GB module duurt de interuptie dus gewoon langer

Het lijkt er dus op dat de controller wacht totdat de buffer bijna vol zit en dan begint te schrijven, en op dat moment blokkeerd er dus iets tijdelijk.

Ik zou wel graag willen weten hier iets aan in te stellen is. Ik zou liever zien dat er ook gelijk naar de HD geschreven gaat worden, en dat er dus gebufferd wordt wat niet zo snel weggeschreven wordt.

wat gevens:
Versie 1.39-60209
Ik heb write -back cache aan staan.
Ik heb een BBU unit.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38
Heb je de "HDD SMART Status Polling" aan of uit staan? Uitzetten zal waarschijnlijk iets kunnen uitmaken, aangezien de datatransfer niet onderbroken hoeft te worden om de SMART info uit te wisselen tussen controller en disken.

Upgraden naar V1.40 Firmware

Add OPTIMIZED_FOR_AV_REC for AV recording performance

[ Voor 16% gewijzigd door John2B op 07-09-2006 21:17 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je write back op write through zet begint hij meteen met schrijven, en worden writes niet gecached (reads nog wel)

Maar dat is eigenlijk niet wenselijk want daar heb je die BBU voor, om veilig write back in te kunnen schakelen, want het scheelt soms wel een hoop snelheid.

Zijn er controller opties om de cache periodiek te flushen ofzo?

grappig trouwens, ik heb het ook even geprobeerd, (heb een 320-2E met 128mb en BBU) en bij mij krijg je ook een soort pulserende bestandsoverdracht bij grote bestanden (nog niet echt op gelet :) )
Maar geen haperingen. Dus misschien een firmwareupdate ofzo. Maar mischien dat een BBU sowieso niet zo heel nuttig is voor zeer grote file transfers.

Ik heb trouwens wel iemand zo iets eerder horen zeggen:
I think some things felt noticably faster but.... I think the timings on how it flushs the cache is tuned for the smaller sticks. And it takes longer to flush the cache when your running 512mb then 128mb sooooooo it seemed at times when you were doing say a big file copy that would fill the cache it would seem to sorta freeze or hang while it was trying to flush the cache to the disks. Not sure if it was a driver or firmware issue so it may get better over time.

I think if you were to see a huge gain then LSI would be selling them with 512mb as an option instead of maxing it out at 256mb. Putting your money into a BBU so you could enable the write cache would be a better way to spend money,

Tex
En areca zegt dit over flushes trouwens:
Q-10130603 – Is it possible to force the RAID controller to flush disk writes immediately? or when asked to by the OS?

Yes, our driver has provided the entry for your application to call our ioctl to do the flush disk writes immediately.

Our controller will flush disk writes immediately in the following condition.

(1).0.25 seconds without requesting from host, firmware will issue the flush disk writes immediately.

(2). Write-back cache full, firmware will issue the flush disk writes immediately.

(3). System shutdown, driver will issue the flush disk writes immediately to the firmware.

[ Voor 133% gewijzigd door maratropa op 07-09-2006 22:02 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
gladiool schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:45:
Als je write back op write through zet begint hij meteen met schrijven, en worden writes niet gecached (reads nog wel)

Maar dat is eigenlijk niet wenselijk want daar heb je die BBU voor, om veilig write back in te kunnen schakelen, want het scheelt soms wel een hoop snelheid.
Ik zou dat wel graag willen, ik move vrijwel alleen grote files (5 GB en groter) tussen lossen HD's en een raid-5 volume. Bij het samenvoegen van 100 stuks 100 MB files richting de Raid-5 volume zou ik willen zien dat het lezen van de source disk in een vloeiende beweging door gaat. Nu is het zo dat er dus 8 of 9 gelezen worden en de zaak even stil staat.

Het is wel zo natuurlijk dat de file die geschreven moet worden nog niet afgesloten is, dus de controller zou al een incompleet bestand moeten gaan schrijven. Wellicht is het algorimte zo dat hij probeert altijd een complete file in de cache te krijgen voordat een schrijf actie wordt ingezet.

Dat statement van Areca:
Our controller will flush disk writes immediately in the following condition.

(1).0.25 seconds without requesting from host, firmware will issue the flush disk writes immediately.

(2). Write-back cache full, firmware will issue the flush disk writes immediately.

(3). System shutdown, driver will issue the flush disk writes immediately to the firmware.
Bij mij is denk ik duidelijk situatie (2) van toepassing.

Dan zou ik dus op zoek moeten naar een 16 GB ram module zodat mijn files compleet in de cache passen ? Dat lijkt me toch ook overkill.

@john2b
Upgraden naar V1.40 Firmware

Add OPTIMIZED_FOR_AV_REC for AV recording performance
Ik heb nog een nare smaak in de mond van de upgrade naar 1.39.
Loopt 1.40 gegarandeerd met WD RE-2 HD's ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38
jacovn schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 10:48:
[...]@john2b

[...]

Ik heb nog een nare smaak in de mond van de upgrade naar 1.39.
Loopt 1.40 gegarandeerd met WD RE-2 HD's ?
Ik weet dat er een aantal gebruikers zijn met WD RE disken op Areca en FW 1.40 en 1.41. Maar of de disken qua firmware hetzelfde zijn weet ik niet, en of beide gebruikers hun array wel eens onder heavy lead hebben draaien weet ik ook niet.

Ook het feit dat deze firmware nog niet zolang vrij is gegeven heb ik daar nog geen stastieken van die dat bevestigen of tegenspreken.

Ik draai zelf al maanden 1.41 en zonder problemen met WD 74GB Raptors, wel recent de driver ge-upgrade.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het probleem dat jacovn in zijn startpost omschrijft heb ik in verleden ook wel meegemaakt, maar de laatste tijd heb ik er geen last van gehad. Ik heb altijd met de meest recente (soms beta) firmware gedraaid. Ik heb het net even getest op de Areca ARC-1160 met 1GB in m'n server. Een filecopy van een file van 4GB van en naar hetzelfde array verloopt gewoon soepel. De tijd indicicate van Windows schommelt wel op en neer maar er blijft wel tempo zitten in de pogressie van de copy. Met de oudere firmware werd de write-back cache eerst helemaal volgelezen en daarna weer helemaal geflusht. Tijdens het flushen was het onmogelijk om nog data in te lezen van het array en bleef het kopieerproces hangen totdat de cache was geflusht.

[ Voor 50% gewijzigd door Femme op 08-09-2006 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Femme, bedankt voor je antwoord. John2B gaf ook al aan dat er optimalisaties voor AV toepassingen in zouden zitten.
Ik zal dan maar de data gaan backuppen en vervolgens de nieuwste versie installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb nu 1.41 60524 draaien, en alles is goed gegaan. Het lijkt wel wat beter te functioneren, maar om alles wat beter werkend te krijgen heb ik ook maar 3 HD's in Raid-5 gezet waar ik naar toe download en wat zaken verwerk. Ik kan nu doen wat ik wilde doen zonder interupties.

Overigens kan ik geen instellingen vinden om specifiek AV toepassingen aan te zetten.

Pagina: 1