Groepen zonder stroom, zekering wel omhoog

Pagina: 1
Acties:
  • 49.733 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 188546

Topicstarter
Gister sloot ik op een vrij nieuwe verdeeldoos een lamp aan en meteen klapten door kortsluiting de schakelaar van groep 1 (de woonkamer) en de aardlek schakelaar er uit. Na beide schakelaars weer omhoog gezet te hebben hadden we weer stroom.
Ik had de verdeeldoos al vast maar weggelegd, maar nu had mijn huisgenoot (die van de kortsluiting van gister niks afwist) deze stekkerdoos op precies dezelfde groep aangesloten en zijn laptop accu er aan gesloten.
Weer een kortsluiting, en weer was de aardlek-schakelaar omgesprongen. Het gekke was nu dat er verder geen enkele groep was omgesprongen. Na de aardlekschakelaar weer omgeswitched te hebben (en de verdeeldoos nu definitief bij het vuilnis te zetten) bleek dat de keuken en de badkamer zonder stroom zaten.

Omdat het aan handleidingen en beschrijvingen ontbreekt, hebben we even gekeken wat op welke groep zat in de meterkast:
1: Woonkamer
4: Oven
5: Koelkast
6: Wasmachine
8: Slaapkamers
Van groep 2, 3 en 7 is ons niet duidelijk geworden waar ze zitten, maar één ervan zal van de (rest van de) keuken zijn, en de ander van de badkamer.
Verder gaat het dus om automaten, dus niet om 'oude' stoppen:

Afbeeldingslocatie: http://www.vivare.nl/foto/Normaal-zek2.jpg
-- edit -- Plaatje is ter illustratie, ik heb maar 1 aardlekschakelaar

Het komt mij allemaal erg vreemd voor: juist omdat groep 1, waar de kortsluiting ontstond, gewoon weer aanging na de aardlek om gezet te hebben, en dat 2 groepen die er verder weinig mee te maken hadden nu niet meer funktioneren. Van buitenaf kan ik niks vreemds ontdekken in de meterkast, de keuken en de badkamer.

Heeft iemand enig idee wat hier gebeurd zou kunnen zijn, en misschien tips om het op te lossen?

Ik heb al wat rondgevraagd maar ken geen mensen die er écht verstand van hebben, ook google en een forum-search leverden niks op. Een electricien zou ik pas willen inschakelen als ik een beetje een idee heb van wat er mis kan zijn (en daar zelf niks mee kan beginnen), want dat zal wel behoorlijk in de kosten gaan lopen.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 15:24
Wat mij als eerste te binnen schiet is dat de aardlekschakelaar kapot is.
Dan zul je deze eens moeten laten vervangen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:04
zou zeggen kap er af en even meten op de afgaande groepen. beetje tweaker heeft wel een mulitmeter neem ik aan. Weet je gouw genoeg wat er aan de hand is.

Anoniem: 78792

Boven heb je eerst een rij automaten met aan de rechterkant de deurbel(12v)
Daaronder heb je 2 aardlekautomaten.

Alles een keer uit doen(goed moment om alles te testen)
en daarna weer stevig aandrukken.

Als je een multimeter hebt zou daarna aan de bovenkant overal 230 volt moeten staan.
(meten tussen de bruine en blauwe draad, ergens tussen de 200 en 250 is 230 volt(afhankelijk van de nauwkeurigheid van je multimeter en energieleverancier))

Niet onder de automaten komen, hier staat spanning op die alleen door de hoofdzekering/aardlek word afgezekerd, dat wil jij niet voelen.

als er meerdere automaten niet 230 volt hebben, kun je ook nog aan de bovenkant van de aardlekautomaten kunnen meten.

Let erop dat als je niet weet wat je doet het heel gevaarlijk kan zijn, maar als je een beetje je hersenen gebruikt is het redelijk veilig.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78792 op 07-09-2006 19:35 ]

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:51
Die stekkerdoos moet je ook nog even onder de loep nemen. Wellicht dat hier een draadje contact maakt met randaarde.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:34
Ff voor de duidelijkheid, wat jij hebt valt niet onder de noemer zekeringen maar onder automaten.
En zover ik heb kunnen zien heb je ook 2 aarlek schakelaars?
Eigenlijk kunnen die automaten niet stuk zijn, ben het anders nog nooit tegen gekomen dat ze na (kort)sluiten stuk zijn gegaan.
Aardlek zou wel stukken kunnen zijn, maar dat kun je weer via die test knop (die r op hoort te zitten) testen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Topicstarter
klaasbram schreef op donderdag 07 september 2006 @ 19:38:
Ff voor de duidelijkheid, wat jij hebt valt niet onder de noemer zekeringen maar onder automaten.
En zover ik heb kunnen zien heb je ook 2 aarlek schakelaars?
Je hebt gelijk: automaten.
Plaatje was meer ter illustratie, ik heb er 1 in mijn meterkast.
klaasbram schreef op donderdag 07 september 2006 @ 19:38:
Eigenlijk kunnen die automaten niet stuk zijn, ben het anders nog nooit tegen gekomen dat ze na (kort)sluiten stuk zijn gegaan.
Aardlek zou wel stukken kunnen zijn, maar dat kun je weer via die test knop (die r op hoort te zitten) testen.
Heb de test knop geprobeerd, aardlekschakelaar sprint gewoon op uit dan.
Nogmaals alle automaten omgeswitched en weer terug, maar nog steeds geen stroom in keuken en badkamer. Als ze niet echt stuk kunnen, dan is het al helemaal vreemd, niet?

• The-Source
  • Laatst online: 00:34
Anoniem: 188546 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 19:52:

Heb de test knop geprobeerd, aardlekschakelaar sprint gewoon op uit dan.
Nogmaals alle automaten omgeswitched en weer terug, maar nog steeds geen stroom in keuken en badkamer. Als ze niet echt stuk kunnen, dan is het al helemaal vreemd, niet?
Kijk ik beweer niet dat ze niet stuk kunnen maar je komt het heel erg weinig tegen en meestal heeft er daarvoor iets vol vermogen aan gehangen en sluiting gemaakt (neem bv moderne waterkoker die ff 2700 a 3000 watt trekt :P )

Zo'n waterkoker heb ik ook gehad en die heeft ook eens sluiting gemaakt en zorgde er voor dat de aardlek bij 1 van onze buren er zelfs uitklapte :o (was me ex die dacht ff iets te kunnen uitkoken ... vrouwen... 8)7

edit:
Hou anders eens een multimeter bij een wcd welke geen spanning meer heeft en schakel de automaten welke onbekend zijn eens eerst allemaal uit en dan 1 voor 1 weer aan.
Misschien meet je bij 1 van de automaten een spanningspiek. Als je die meet dan is je bekabeling nog wel in orden ;)

edit2:
bij edit1 had ik de zelfde gedachten gang als de poster onder me :P

[ Voor 18% gewijzigd door The-Source op 07-09-2006 20:03 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Wat ik bij een maat heb gezien, was een volledig geblakerde draad in een van de groepen. Geen stroom meer op die groep. Opnieuw gestript, en terug in de groep, klaaaaar... :)
Hebben we wel ff naar gezocht overigens..

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 17:47
Ik heb dit een keer meegemaakt op een vakantiepark. Ook geen stroom op geen enkele groep en de aardlekschakelaar was ook niet kapot. Hier was de hoofdzekering kapot, die zat daar in een zwarte doos onder de groepen.

Heb helaas niet gekeken hoe dat daarbinnen eruit zag, dus kan niet preciezer zijn.

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

Anoniem: 37691

wildow schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:08:
Ik heb dit een keer meegemaakt op een vakantiepark. Ook geen stroom op geen enkele groep en de aardlekschakelaar was ook niet kapot. Hier was de hoofdzekering kapot, die zat daar in een zwarte doos onder de groepen.

Heb helaas niet gekeken hoe dat daarbinnen eruit zag, dus kan niet preciezer zijn.
Is maar goed ook, die mag je ook niet open maken (afaik). Dat is iets voor Essent (of wie je energieleverancier ook is).

Ik dacht bij het lezen van dit topic direct aan een gesprongen hoofdzekering op 1 van de 3 fase.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42

SA007

Moderator Tweaking
NOTE: De hoofdzekering mag je NIET aankomen, die is van je energiemaatschappij, en daar staat een fikse boete op als je die verzegeling verbreekt!

edit:
Zoals hierboven dus

[ Voor 10% gewijzigd door SA007 op 07-09-2006 20:29 ]

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 13:52

lytjepole

Schier?

weet je zeker dat je maar 1 aardlek hebt op 8 groepen?

verder klinkt het alsof er 1 fase uitligt, hier kan je zelf iig niks aan doen!

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Topicstarter
lytjepole schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:36:
weet je zeker dat je maar 1 aardlek hebt op 8 groepen?

verder klinkt het alsof er 1 fase uitligt, hier kan je zelf iig niks aan doen!
Ik heb even een foto genomen van het geheel, excuses voor de resolutie:
http://img486.imageshack.us/my.php?image=photo0117wf7.jpg
NOTE: De hoofdzekering mag je NIET aankomen, die is van je energiemaatschappij, en daar staat een fikse boete op als je die verzegeling verbreekt!
Is die grote draaiknop rechts de hoofdzekering? Ik zie niks van een zwarte doos nl.

Ik heb met een multimeter de keuken en de badkamer even gemeten. Badkamer zit op 0 volt, keuken meet ik (gek genoeg?) 5.8 volt.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42

SA007

Moderator Tweaking
Bij ons (ouder huis, ~1930) is de hoofdzekeriing een zwarte metalen bak met verzegeling ~ 1 meter van de daadwerkelijke groepenkast af.

Die draaiknop is (afaik) gewoon een hoofdschakelaar, de hoofdzekeringen zijn vaak een maatje lomper en niet in stijl met de rest van de meterkast.
edit:
Deze zit ook nog VOOR de KWH meter

Die 5.8 volt is denk ik gewoon een effect van dat er een spanningsvoerende draad en die andere draad een stukje langs elkaar lopen (soortvan transformator krijg je dan)

[ Voor 4% gewijzigd door SA007 op 07-09-2006 20:55 ]

Anoniem: 35978

Die grote boete valt erg mee; bij mij is laatst de verzegeling hersteld en werd niks over kosten gezegd.

Als je 3-fasen in gebruik hebt (kun je zien aan je kWh-meter) kan het zijn dat één van de hoofdzekeringen er uit ligt. De hoofdzekeringkast zit als het goed is onder je groepenkast (edit: en vóór je kWh meter idd) maar kan daar best een end onder zitten. Waarschijnlijk heb je daar toch geen vervangende zekering voor in huis en er staat 380V tussen de fasen dus ik zou lekker je energieleverancier bellen.

Als je maar één fase in gebruik hebt zit er iets in je groepenkast niet goed. Die kun je zelf openmaken en kijken. Als je weet waar je naar kijkt is het geen probleem, weet je niet waar je naar kijkt zou ik iemand laten komen die er verstand van heeft. Netspanning is niet iets om ondeskundig aan te gaan kloten.

• lytjepole
  • Laatst online: 04-05 13:52

lytjepole

Schier?

hmmz, als ik zo es een gokje doe, is dit geen 3 fasen aansluiting.
ik zie idd maar een aardlek, grote schakelaar is idd hoofdschakelaar, is verplicht bij 5 en meer groepen.

blijft ook het feit dat volgens mij maar 4 groepen op 1 aardlek mogen, hier zouden er dus minimaal 2 n moeten zitten.

Wie heeft dit aangelegd, aangezien het mij een bouwmarkt kastje toelijkt geen echte installateur denkk ik.

(zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Differentiaalschakelaar)

[ Voor 11% gewijzigd door lytjepole op 07-09-2006 21:33 ]

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Anoniem: 37691

Anoniem: 35978 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:55:
Netspanning is niet iets om ondeskundig aan te gaan kloten.
* Anoniem: 37691 had als 5 jarig jong al een berg stopcontacten/verlengdozen gemaakt.
Hier een pic, van vroeger. Let niet op de mooie (kuch) tekst die er overheen staat.

[edit]
blijft ook het feit dat volgens mij maar 4 groepen op 1 aardlek mogen, hier zouden er dus minimaal 2 n moeten zitten.
Cool, dan hebben wij dus teveel (6) groepen aan de aardlek hangen. Nouja de groepenkast staat toch op de vervanging-lijst (paar extra groepen, 3 fase aansluiting ipv 1, etc).

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 07-09-2006 21:23 ]

Topicstarter
Anoniem: 35978 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:55:
Als je weet waar je naar kijkt is het geen probleem, weet je niet waar je naar kijkt zou ik iemand laten komen die er verstand van heeft. Netspanning is niet iets om ondeskundig aan te gaan kloten.
Ik ben voorzien van 2 linkerhanden en zie dit niet goed komen.
Ben nu in ieder geval overtuigd dat het niet een karwei voor mij is. Zal morgen een electricien bellen en wanneer hij het gefixed heeft, zal ik hier nog een berichtje plaatsen waar het probleem lag. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aardlek schakelaar liet 1 van de 3 fasen niet door.

Oplossing was een nieuwe aardlek schakelaar. Kosten komen op € 127 ex voor de schakelaar en € 40 ex arbeid, totaal plaatje van € 200 euro inc. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:59

job

Je hebt het over een huisgenoot.
Huur je je woning? Dan mag je huisbaas gewoon betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 08-09-2006 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 09-05 05:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Pfoe, dat is wel een dure aardlekschakelaar. Zelfs als je Häger zou nemen zit je op 88 excl: http://www.elektroonline....rs_id=&products_id=144503

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt het over een huisgenoot.
Huur je je woning? Dan mag je huisbaas gewoon betalen.
We huren inderdaad. We zitten er ook nog maar een week in, wat het nog extra zuur maakt.
We gaan het zeker opnemen met de huisbaas, maar willen niet gelijk met vingertjes wijzen om de verstandhouding goed te houden.
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat er een verzekering is (waarschijnlijk van de huisbaas) die dit dekt, of misschien onze WA-verzekering. De vorige aardlek was zo te zien nog vrij nieuw, wellicht dat daar ook nog garantie op zit (met 8 groepen moeten we toch een 2e aardlek eigenlijk).
Pfoe, dat is wel een dure aardlekschakelaar. Zelfs als je Häger zou nemen zit je op 88 excl.
Hmmm, dat is wel jammer inderdaad. Maar had zoiets van: zet dan maar gelijk een nieuwe (die je toch bij je hebt) er op. Had ook geen idee wat die dingen zouden mogen kosten.

We hebben nu een ABB Haf 0903.718, de advies prijs is € 147.34 exclusief. De vorige was een Schupa 40.300.4.31, die zo tegen de € 90 inc online te vinden is. Toch had ik inderdaad liever eentje van tegen de 30 eu gezien. Nu maar hopen dat wij er niet voor op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Anoniem: 37691 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 21:21:
[...]

* Anoniem: 37691 had als 5 jarig jong al een berg stopcontacten/verlengdozen gemaakt.
Hier een pic, van vroeger. Let niet op de mooie (kuch) tekst die er overheen staat.

[edit]
Zo speelde ik ook vroeger met stekkers en lampjes en stopcontacten, tot ik op het idee kwam om een 6V fietslampje aan een 230V kabel te schroeven en die mee naar school te nemen en daar in het stopcontact te doen. Geen enkele kabel was geisoleert, ik hield dat ding midden in mijn hand en dat deed best veel pijn :X kijk dus wel uit met wat je doet.

Trouwens, TS, ik heb hier nog een stapel aardlekschakelaars liggen van Merlin Gerin, mocht je aardlek stuk zijn en moet je zelf dokken ervoor, mail me dan even, mag je ze voor niets hebben.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:59

job

Anoniem: 188546 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 18:26:
We huren inderdaad. We zitten er ook nog maar een week in, wat het nog extra zuur maakt.
We gaan het zeker opnemen met de huisbaas, maar willen niet gelijk met vingertjes wijzen om de verstandhouding goed te houden.
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat er een verzekering is (waarschijnlijk van de huisbaas) die dit dekt, of misschien onze WA-verzekering. De vorige aardlek was zo te zien nog vrij nieuw, wellicht dat daar ook nog garantie op zit (met 8 groepen moeten we toch een 2e aardlek eigenlijk).
Garantie is alleen mogelijk als je dezelfde electricien hebt gebruikt als die de vorige aardlek erin heeft gezet.

De huisbaas mag gewoon voor dit soort zaken opdraaien, hoort bij de normale kosten voor onderhoud van het huis. Ik maak echter nu uit je post op dat je eerst de aardlek hebt laten vervangen en daarna pas contact hebt opgenomen met de huisbaas... Dat lijkt me niet zo'n slimme actie dus ik hoop dat ik het verkeerd lees :).

[ Voor 18% gewijzigd door job op 09-09-2006 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 21:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat ik had, in mijn flatje toen ik de stoppen liet klappen (ik heb boven een set van die elektronische stoppen + aardlek), is dat beneden bij de elektra-meter ook nog een set 'ouderwetse' stoppen zat. Ik heb dus een dubbele zekering. Bij mij was die beneden gewoon geklapt, die vervangen, boven alles aangezet en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20
Anoniem: 188546 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 18:26:
[...]

[...]

Hmmm, dat is wel jammer inderdaad. Maar had zoiets van: zet dan maar gelijk een nieuwe (die je toch bij je hebt) er op. Had ook geen idee wat die dingen zouden mogen kosten.

We hebben nu een ABB Haf 0903.718, de advies prijs is € 147.34 exclusief. De vorige was een Schupa 40.300.4.31, die zo tegen de € 90 inc online te vinden is. Toch had ik inderdaad liever eentje van tegen de 30 eu gezien. Nu maar hopen dat wij er niet voor op draaien.
toon volledige bericht
www.melkim.nl

Veel goedkoper kan je ze niet krijgen, en nee, ik heb geen relatie bij het bedrijf.
Pagina: 1