Welke LCD TV kan wel optimaal overweg met MCE

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scartio
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 09:24
Ik ben op zoek naar een 32" of 37" LCD TV die goed overweg kan met een MCE PC.

Met overweg bedoel ik:

- Aansluiting via DVI of HDMI (dus géén VGA/SVHS)
- Geen zwarte balken aan boven en/of onderkant van het beeld
- Aan te sturen op 1366 x 768 of hoger

Ik heb nu een Philips 32 LCD 32PF9966 welke prima werkt met DVD - maar met geen mogelijkheid optimaal samenwerkt met MCE zonder balken. Via powerstrip lukt het ook niet en via de helpdesk van Philips kom ik ook niet verder - "sorry die balken zijn normaal" (praten de monitor mannen wel eens met de TV boeren vraag ik me af ?).

Heb via de websites van Samsung en Sony al gezocht in de gebruiksaanwijzingen maar vind niet altijd wat ik wil.

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-12-2025
die balken krijg je als je 720 aanstuurd via de DVI ingang bij 1080I heb je er geen last van althans ik niet

• RAPWare
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 12:30
De Amoi LC37AF1E kan een 1080P DVI (PC) signaal 1:1 weergeven.
http://www.spb.be/product/lcd-tv/Advent/LC37AF1E

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik heb een Philips 32PF5321 en ik heb 1280x720 als resolutie zonder balken.. gewoon standaard nVidia driver op een TI4200. Beetje met de HDMI instellingen kloten en vooral de breedbeeldknop van je ab gebruiken.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 19:00

Jag

Scartio schreef op donderdag 07 september 2006 @ 19:21:
Ik ben op zoek naar een 32" of 37" LCD TV die goed overweg kan met een MCE PC.

Met overweg bedoel ik:

- Aansluiting via DVI of HDMI (dus géén VGA/SVHS)
- Geen zwarte balken aan boven en/of onderkant van het beeld
- Aan te sturen op 1366 x 768 of hoger

Ik heb nu een Philips 32 LCD 32PF9966 welke prima werkt met DVD - maar met geen mogelijkheid optimaal samenwerkt met MCE zonder balken. Via powerstrip lukt het ook niet en via de helpdesk van Philips kom ik ook niet verder - "sorry die balken zijn normaal" (praten de monitor mannen wel eens met de TV boeren vraag ik me af ?).

Heb via de websites van Samsung en Sony al gezocht in de gebruiksaanwijzingen maar vind niet altijd wat ik wil.
Als de native panel resolutie van je tv niet lukt om aan de praat te krijgen (bekend probleem van Philips lcd's), dan kan je natuurlijk altijd nog 1280x720 doen. Dat zal ie toch wel snappen op zijn VGA input?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Jag schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 15:17:
[...]
Als de native panel resolutie van je tv niet lukt om aan de praat te krijgen (bekend probleem van Philips lcd's), dan kan je natuurlijk altijd nog 1280x720 doen. Dat zal ie toch wel snappen op zijn VGA input?
TS wil nou juist niet via de VGA input (en begrijpelijk) (analoog/digitaal etc.)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 19:00

Jag

Nee dat is onzinnig. De juiste resolutie draaien is veel belangrijker dan of je VGA of DVI gebruikt. En het verschil is wat mij betreft niet te zien bij 1280x720 (en ja, dit heb ik uitgebreid uitgeprobeerd).

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:53
Jag schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 13:53:
Nee dat is onzinnig. De juiste resolutie draaien is veel belangrijker dan of je VGA of DVI gebruikt. En het verschil is wat mij betreft niet te zien bij 1280x720 (en ja, dit heb ik uitgebreid uitgeprobeerd).
Dat de TS zegt dat hij geen VGA/SVHS wil, wekt bij mij het vermoeden dat hij er niet helemaal het fijne van weet. No offence hoor, is ook niet zo boeiend om dat allemaal te weten. Maar veel mensen hebben een soort aversie voor analoog gekregen lijkt het. Veel mensen, ook bijvoorbeeld in het Samsung LCD TV topic, kijken liever in een niet native resolutie over HDMI dan over de native via VGA. Dit terwijl mijn inziens de VGA net zo goed is, al dan niet beter. En VGA is zeker beter qua scherpte als je niet-native DVI tegenover VGA native zet.

Als je per sé een LCD TV wilt die native via HDMI / DVI kan, dan zou ik persoonlijk gaan kijken voor de LC2R / LB1R van LG. LG is een van de weinige merken die PC-input ondersteunt via de HDMI / DVI ingang. Maar persoonlijk zou ik liever kijken naar de beeldkwaliteit van het paneel zelf dan naar hoe hij met bepaalde input omgaat. Een kwalitatief scherm aangestuurd op VGA zal beter beeld geven dan een slechter scherm aangestuurd op DVI. Staar je niet blind op VGA vs DVI. Het verschil is vaak miniem.

[ Voor 4% gewijzigd door Roet op 09-09-2006 14:17 ]

• Scartio
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 09:24
[quote]Roet schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 14:15:
[...]

>> Dat de TS zegt dat hij geen VGA/SVHS wil, wekt bij mij het vermoeden dat hij er niet helemaal >> het fijne van weet.

Het gaat mij niet om het fijne weten - de DVI poort wordt door middel van een converter VGA - en dan is de kabel zichtbaar onder de TV - vandaar.... Verder heb ik al geinvesteerd in een dure HDMI -> DVI kabel; beetje zonde van het geld.

Maar iedereen bedankt voor de tips - overigens verbazingwekkend dat niet meer mensen hier op zoek naar zijn. Wellicht is HDMI toch nog relatief weinig gebruikt. En voor wat betreft de kwaliteit van de panels - wat mij betreft springen Philips en Samsung op 32" hier uit. Grotere maten wordt het een heel ander verhaal.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Het is juist (mn. onder MCE gebuikers) wel een hot issue....Zie ook maar een het MCE forum, daar worden vele vragen gesteld over zwarte randen/resoluties etc.

Eens dat het resultaat belangrijker is dan de manier waarop je 1 en ander aansluit, en als dat dus middels (analoge) VGA is moet je dat natuurlijk doen.

En ook eens dat 'iedereen' zich blind staart op termen als DVI & HDMI, zo ook TS zelf eigenlijk; die probeert ook niet eerst maar koopt meteen een dure digitale kabel ;)

Iets anders: belachelijk is het eigenlijk wel, de 'industrie' wil ons ook allemaal doen geloven dat digitaal beter is, maar ze zijn niet in staat dat waar te maken. Theoretisch moet digitaal natuurlijk beter zijn dan analoog.
Neem alleen de signaal weg: je hebt een digitale bron (PC oid), dat ga je eerst weer 'analoog maken' om het vervolgens in een digitaal LCD scherm weer te digitaliseren. Dat producenten dit proces blijkbaar nog niet eenduidend helder kunnen maken/krijgen spreekt boekdelen.

Is nog een reden voor mij waarom ik nog geen (digitaal) LCD of Plasma scherm wil......

• RAPWare
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 12:30
Het is idd wel degelijk een hot topic onder MCE gebruikers. Het is helaas alleen geen hot topic bij de LCD TV fabrikanten.

Wat betreft de VGA/DVI discussie.
Ik heb zelf een LCD TV met een native resolutie van 1280x768 en een LCD monitor met een native resolutie van 1600x1200. Ik heb bij beide de DVI aansluiting en VGA aansluiting geprobeerd. Bij de LCD TV was het beeld over DVI iets beter, bij mijn LCD monitor was het kwaliteitsverschil duidelijk zichtbaar. De kleuren waren bij een DVI signaal beter.

Dit fenomeen is overigens ook waargenomen door "robvanpraat". Zie http://gathering.tweakers...message/26048271#26048271

Een belangrijker punt in de VGA/HDMI discussie is echter het feit de meeste LCD TV's beeldkwaliteit verhogende bewerkingen kunnen uitvoeren. Denk hierbij aan Pixel Plus, DNIe etc. Deze bewerkingen worden (zover als ik weet) niet uitgevoerd op een over VGA aangeboden signaal. Alleen het HDMI signaal kan "verbeterd" worden.

Dit is zelfs wel logisch. Als ik de TV als monitor gebruik (surfen, emailen) wil ik ook helemaal geen beeldverbeterende bewerkingen. Als ik mijn TV echter als TV gebruik wil ik dat waarschijnlijk wel. Denk aan een settop box of DVD speler die op een HDMI poort aangsloten worden.

Het meest ideale (imho) zou zijn als een LCD TV een TV modus en een PC modus zou hebben voor elke HDMI ingang. Ik zou dan zelf kunnen kiezen of ik de TV als LCD Monitor of LCD TV zou kunnen gebruiken, afhankelijk van hoe ik mijn HTPC op dat moment zou gebruiken.

Zover als ik weet zijn er echter geen TV's die dit ondersteunen.
Tot die tijd is het misschien het best om beide ingangen maar te gebruiken. De VGA ingang om de TV als monitor te gebruiken en de HDMI ingang om de TV als TV te gebruiken.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

/Beter lezen

[ Voor 86% gewijzigd door Exorcist op 10-09-2006 16:28 ]

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 23:30
rapware schreef op zondag 10 september 2006 @ 16:20:

Het meest ideale (imho) zou zijn als een LCD TV een TV modus en een PC modus zou hebben voor elke HDMI ingang. Ik zou dan zelf kunnen kiezen of ik de TV als LCD Monitor of LCD TV zou kunnen gebruiken, afhankelijk van hoe ik mijn HTPC op dat moment zou gebruiken.

Zover als ik weet zijn er echter geen TV's die dit ondersteunen.
Tot die tijd is het misschien het best om beide ingangen maar te gebruiken. De VGA ingang om de TV als monitor te gebruiken en de HDMI ingang om de TV als TV te gebruiken.
Mijn optie is om de TV met een VGA kabel en een DVI-> HDMI kabel aan te sluiten, Cloon-display aan te zetten en de VGA te gebruiken bij office applicaties enzo (wordt internet enz.) en de DVI te gebruiken bij games en films

Moet alleen nog ff kijken hoe dat gaat werken met de verschillende resoluties. De samsung hapt namenlijk over zijn HDMI poorten niet meer dan 1280*720 (of zoiets) terwijl je natuurlijk voor je VGA een 1:1 pixel mapping wil, dus dat zal wel 1360*768 worden ( met 3 kolomen pixels zwart aan elke kant)

TV's die erg goed 1:1 pixel mapping kunnen ( en dat wil je met een MCE) zijn LG's. Voordeel is dat je die in zowel 32" als 37" kunt krijgen en als je niet al te veel geld wil uitgeven neem je de 37LC2R. (nadeel is dat zijn zwart waardes niet zo goed zijn. beter zijn deze bij de LB1R serie, maar deze hebben weer last van een brommende voeding. dan kom je uit bij de duurste versie, de LP1R, maar ik weet niet of deze nog gemaakt/verkocht worden..

als je echt zoveel mogenlijk geld in je zak wil houden koop je voor rond de 800 euro de 32LC2R voor dat geld echt een prima TV met een hele goede tuner

[ Voor 35% gewijzigd door jobvr op 10-09-2006 16:45 ]

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

Pagina: 1