Toon posts:

Overclocken van de TB 1000 op een Abit KT7A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie daar tuturials voor te vinden op internet of kunnen jullie er wat uitleg over geven, want ik durf niet zelf met1 te gaan rotzooien!

En dan nog een vraag over RAID, wat is dit?

En wat voor voordeel heb ik er aan?

Ik zelf dacht dat het iets met Hardeschijf versnelling te maken had:?

Verwijderd

met riad kun je bijv als je 2 mb heb schijrijf ja dat naar 2 gelijke hd's 1 mb dat is sneller dan naar een en wat die kt7a dat is een super bord fsb overklokken met goed geheugen op je bord geeft goede prestaties

Verwijderd

Topicstarter
Moet je de CPU ook unlocken als je een Abit KT7a gebruikt?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 16:16

BrZ

Op maandag 29 januari 2001 19:27 schreef Ro2 het volgende:
Moet je de CPU ook unlocken als je een Abit KT7a gebruikt?
Hoeft niet, maar is wel handig...
Je kan bij een KT7A de FSB dus op 133MHz zetten, wat bij een T-bird 1000 dus neer komt op een snelheid van 10*133 = 1330MHz
maar omdat deze snelheid waarschijnlik niet te halen is, is het het beste om hem dus te unlocken (L1-bruggen te verbinden dus) en hem dan eerst op 7,5 * 133 (= 1000) te zetten, en dan OF de FSB langzaam verder op te voeren (wat problemen KAN geven met PCI/AGP en geheugen) OF je kan de multiplier opvoeren.

Met een beetje geluk kan je de 1200MHz halen... >:)

En nu ff duidelijk uitleg over RAID :)

RAID = Redundant Array of Independent Disks

Er zijn verschillende manieren van RAID, maar op de Abit KT7A-RAID kan je er 2 gebruiken. Dit zijn RAID-0 en RAID-1.

RAID-0 houd in dat je de data verdeelt over 2 (of meer schijven) (de HD's worden als 1 schijf gezien door het OS)
Alles wat word weggeschreven word verdeeld inzogenaamde stripes van zo'n 64KB en die komen om en om op de schijven te staan. Hierdoor is het theoretisch mogelijk om een dubbele snelheid te halen als beide schijven tegelijk worden gebruikt.

RAID-1, ook wel mirroring genoemd, houd in dat je de data die je wegschrijft ook nog op een 2e schijf zet, als backup... Als nu een van de twee schijven kapot gaat, dan blijft de data dus intact.

Dan is er ook nog RAID-0+1, dit is een combinatie van beide... Je mirrort een RAID-0 array van 2 schijven, dus je hebt dan 4 schijven nodig..

(voor RAID is het aan te raden (maar niet noodzakelijk) om exact dezelfde schijven te gebruiken.)

In ieder geval veel succes met overclocken >:)

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Als je wilt gaan overklokken: Ja. CPU moet je unlocken.

Wat dirkster al ongeveer zei over RAID:
Met een RAID controller kan je meerdere dingen doen, Jij hed gehoord dat je je HD er sneller mee kon maken. Dan hebben we het over RAID 0, oftewel "striping". Hiervoor moet je twee liefst identieke harddisks hebben, met in ieder geval ongeveer dezelfde snelheid. Met de RAID controller kan je instellen dat hij van beide HD's één virtuele HD maakt. Op het moment dat er dan data wordt geschreven naar de HD, stuurt de RAID controller dit zo aan dat de data opgesplitst wordt, en verdeeld over beide HD's wordt opgeslagen. Bit 1 naar HD A, bit2 naar HD B, enz. Door de data te verdelen over twee harddisks wordt je transferrate theoretisch twee keer zo snel.
Vooreel hiervan is een forse snelheidstoename van je harddisk, nadeel is echter dat als 1 harddisk kapot gaat, je alle data kwijt bent. Wat op de andere HD staat is dan ook volledig onbruikbaar.

• BrZ

BrZ

voortaan sneller typen worsie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kan de temperatuur hoger worden als ik de fbs op 133 zet en de mult op 7.5 in plaats van 100 x 10?

Ik neem aan dat dit geen enkel risico is:?!

• BrZ

BrZ

De temperatuur zal nauwelijks schelen...

En het moederbord is speciaal voor die snelheden gemaakt, dus er is hier verder geen risico aan verbonden

Verwijderd

Topicstarter
Tot hoe ver denken jullie dat ik mijn TB 1000 krijg met een Coolermaster cooler die tot 1,2 gig kan?

En slijt de processor sneller op hogere snelheden?

Zo ja, hoe lang kan ik er dan ongeveer mee doen:?

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
5 jaar ipv 10 jaar :)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
JA de cpu slijt wel eerder
naja dat wil zeggen een normale cpu zonder overclocken gaat ongeveer 10 jaar mee met flink overclocken zal dit iets van 3a4 jaar zijn

edit:

HITMANWVU was sneller met typen!! :(

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Topicstarter
Oh, nou dan wacht ik wel tot ie echt te langzaam wordt, beetje zonde anders!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 20:33
when was the last time you used a processor for 5 years?

WEBN & chill (@IBKR)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 30 januari 2001 19:16 schreef DeadKennedy het volgende:
when was the last time you used a processor for 5 years?
Hmm jij hebt humor zeg :r !

Wat denk je waarom ik een vraag stel, omdat ik alles al weet:?

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Op dinsdag 30 januari 2001 19:19 schreef Ro2 het volgende:

[..]
Hmm jij hebt humor zeg :r !

Wat denk je waarom ik een vraag stel, omdat ik alles al weet:?
Rustig maar hoor. Probeer gewoon het punt wat hij probeert te maken er uit te filteren.

Als je je processor overklokt zal de levensduur korter worden ja, maar Gezien de ontwikkelingen op het gebied van hardware doe je normaal gesproken nog geen 3 jaar met een computer. Als je je PC overklokt houdt ie dat prima vol. Na die drie jar verkoop je hem, geeft hem weg of schuift hem door als tweede systeem of servertje, hetgeen meestal ook inhoudt dat je hem ietsje terugschroeft (anders staan al die fans zo te blazen de hele tijd). Op die manier houdt ie het nog een keer drie jaar vol of zo, en dan is het toch echt wel tijd om hem af te schrijven. We zijn dan 6 a 7 jaar verder, en probeer maar eens te bedenken wat voor computer je 7 jaar geleden had. Misschien heb je hem nog wel, maar ik heb hem in ieder geval al lang niet meer.

* worsie vindt dat de mensen hier zo langzamerhand allemaal maar eens goed na moeten denken over de manier waarop ze reageren de laatste tijd.
* worsie vindt dat er een beetje een agressief sfeertje hangt in sommige threads de laatste tijd, en dat dat nergens voor nodig is.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 30 januari 2001 20:37 schreef worsie het volgende:

[..]
Rustig maar hoor. Probeer gewoon het punt wat hij probeert te maken er uit te filteren.

Als je je processor overklokt zal de levensduur korter worden ja, maar Gezien de ontwikkelingen op het gebied van hardware doe je normaal gesproken nog geen 3 jaar met een computer. Als je je PC overklokt houdt ie dat prima vol. Na die drie jar verkoop je hem, geeft hem weg of schuift hem door als tweede systeem of servertje, hetgeen meestal ook inhoudt dat je hem ietsje terugschroeft (anders staan al die fans zo te blazen de hele tijd). Op die manier houdt ie het nog een keer drie jaar vol of zo, en dan is het toch echt wel tijd om hem af te schrijven. We zijn dan 6 a 7 jaar verder, en probeer maar eens te bedenken wat voor computer je 7 jaar geleden had. Misschien heb je hem nog wel, maar ik heb hem in ieder geval al lang niet meer.

* worsie vindt dat de mensen hier zo langzamerhand allemaal maar eens goed na moeten denken over de manier waarop ze reageren de laatste tijd.
* worsie vindt dat er een beetje een agressief sfeertje hangt in sommige threads de laatste tijd, en dat dat nergens voor nodig is.
Hee worsie, bedankt, eneeh ik heb een beetje fout gereageerd op je post. Mijn excuses daarvoor *D. Ik had namelijk niet helemaal begrepen wat je bedoelt. Ik dacht dat je me dom vind omdat ik zoveel vragen heb. Ik las dus: When was the last time you used a processor. You get it?

Maar bedant voor je reactie en je ehbt gelijk, je doet nooit langer dan 4 jaar met de hardware vooruitgang van tegenwoodig.
Pagina: 1