Geluidskaarten worden niet meer gedetecteerd?

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-02 19:46

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Topicstarter
Ok, volgens mij heb ik alles getest maar ik kom er niet uit. 8)7

In mijn pc (x2 4600+, Asus A8N-E, 1Gb, 160Gb, dvdbrander, 7600GT, 400W Fortron) draaide tot voor kort een Creative Soundblaster Live! 5.1 Value. Op een dag schroefde ik tijdelijk iemand anders' moederbord in mijn kast om het te testen, en daarna zette ik braaf mijn eigen bord + devices weer terug. Toch ging er iets mis: sindsdien worden Creative geluidskaarten niet meer herkend door mn Windows, terwijl andere PCI-devices direct opgepikt worden. De geluidskaarten doen het stuk voor stuk wel in een andere computer.

Wat ik getest/ondervonden heb:

- Getest met 3 verschillende geluidskaarten (2 verschillende SB Live!'s, en een gloednieuwe SB Audigy SE). De kaarten worden geen van alle herkend. NB: Alledrie de geluidskaarten worden in een andere pc wel meteen herkend.
- Alle geluidskaarten getest in alledrie de PCI-sloten op het bord. In geen van de PCI-sloten worden de geluidskaarten herkend. NB: Alledrie de PCI-sloten herkennen een Realtek 8139 kaartje wel direct.
- Bios naar defaultwaarden heeft geen resultaat.
- Bios hard resetten heeft geen resultaat
- Nieuwe windows-install heeft geen resultaat.

Zie ik iets heel doms over het hoofd? Kaarten werken, sloten werken, maar de combinatie niet. Enige overgebleven verdachten zijn het moederbord (dat dan wel heel selectief stuk is: alleen creative kaarten niet herkennen) en de voeding. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik zodanig op het randje van mn vermogen draai dat een SB Live! niet meer gedetecteerd wordt...

Alle hulp is welkom :)

specs

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:51
Kijk eens onder Apparaatbeheer of er geen IRQ conflict gaande is.

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Topicstarter
Geen IRQ-conflicten, geen onbekende apparaten in apparaatbeheer, geen melding van nieuwe hardware als ik een van de geluidskaarten inprik en vervolgens opstart.

Als ik windows laat zoeken naar nieuwe hardware wordt er niets gevonden. Als ik zelf aangeef dat ik nieuwe hardware wil installeren kan ik alleen kiezen voor SB16/AWE32, en als ik die installeer krijg ik een foutmelding. Als ik de Creative drivers installeer krijg ik een foutmelding dat er geen Creative apparaat is aangesloten en sluit de driver-installatie af.

[ Voor 54% gewijzigd door _fool op 07-09-2006 19:02 ]

specs

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even voor de goede orde: je hebt dus je eigen windows install aan een ander mobo gehangen (want dat lees ik tussen de regels door namelijk; ik gok dat je jouw mobo even hebt "vervangen" en de rest hebt laten zitten) :?
Als dat zo is vind ik het niet gek dat je nu problemen hebt namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Topicstarter
Ja ik dacht eerst ook dat de oorzaak een verwarde windows was. Maar ondertussen heb ik een verse install gedaan, en die vond geen SB Live! meer, terwijl die voorheen direct gedetecteerd werd.

Overigens was het een identiek moederbord met identieke bios, enkel andere processor. Die gok durfde ik wel te nemen. En nu word ik gestraft :)

[ Voor 9% gewijzigd door _fool op 07-09-2006 19:10 ]

specs

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:12
Wellicht staat je onboard geluidskaart aan en blockt die die anderen? (Ja, vergezocht)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Topicstarter
Onboard geluid staat nu aan (anders heb ik geen geluid), maar stond uit tijdens de nieuwe install van windows en de diverse testen die ik daarna nog deed.

specs

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:12
Misschien helpt een BIOS-update dan nog? Het blijft moeilijk en vergezocht (Ja, eerst schreef ik het fout), maar dit is ook wel érg raar.

Heb je ergens een ander geluidskaartje, Terratec, Audiotrak, van mijn part Sweex of Trust?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Topicstarter
Ik heb hier nog ergens een SB 64 liggen. Ik heb er niet veel vertrouwen in, maar om te testen is het wel interessant. Zo terug :)

edit: Nou, die SB 64 detecteert'ie wel. Maar ja, dan is mn onboard natuurlijk wel veel relaxter. Wat suf dattie die SB 64 wel pakt en de Live! niet. Ikniesnapnie.

[ Voor 51% gewijzigd door _fool op 07-09-2006 21:03 ]

specs

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
Je zou eens kunnen kijken of je de nieuwste bios voor je bord gebruikt, als dat niet zo is, zou je kunnen flashen naar de nieuwste en kijken of dat wat uitmaakt.

Even iets heel raars (maar het is ook een raar probleem :) ) , heb je al geprobeerd om 2 PCI geluidskaarten naast elkaar te installeren? Misschien dat er dan wat gebeurt... Ik heb overigens geen reden om te geloven dat dat ook zou gebeuren, maar je weet het niet. :)

Een andere tip: download een Ubuntu Live CD of Knoppix en start die op. De SB Live! chip wordt probleemloos herkend door Linux. ALS dat werkt, dan weet je gelijk dat het aan Windows ligt en niet aan de hardware... Succes!

https://www.strava.com/athletes/10490675

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Topicstarter
Laatste bios stond er al op voor het probleem de kop opstak. Eventueel kan ik de bios downdaten, maar dat lijkt me een weinig structurele oplossing.

Knoppix heb ik ondertussen aangezet, is zo binnen. Eens kijken wat dat oplevert.

specs

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Topicstarter
Knoppix vindt geluidskaarten ook niet :S

Ik concludeer dan maar: moederbord is defect. Gelukkig werkt onboard sound nog.

specs

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
_fool schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:32:
Knoppix vindt geluidskaarten ook niet :S

Ik concludeer dan maar: moederbord is defect. Gelukkig werkt onboard sound nog.
Al een nieuw moederbord geprobeerd of houd je het bij onboard sound?

https://www.strava.com/athletes/10490675

Pagina: 1