Jongens, vroeger gebruikte ik nog wel eens in mijn ouwe Suse 6.0 ofzow het commando sudo, om iets gedaan te krijgen dat alleen de superuser mocht doen, maar als ik ingelogd was op een 'gewoon' account... Redhat 7.0 pikt dat niet
heeft er iemand een alternatief?
Nee, maar wat pikt hij niet? Staat sudo niet geinstalleerd of heb je problemen bij het uitvoeren van commando's?
Tsja, maar is er nu ook nog een manier om bijvoorbeeld linuxconf te starten als je ingelogd bent als een normale gebruiker, zonder dat je het superuser wachtwoord kent? Dus dat er niet gevraagd wordt om 'password:' ?
Verwijderd
en waar dient dat password nog voor?
alleen als de root user je er permissie voor hefft gegeven.
alleen als de root user je er permissie voor hefft gegeven.
Verwijderd
Voor sudo moet je uiteraard het pakket sudo hebben. dit zit niet standaard bij Redhat 7, maar er is wel een rpm voor beschikbaar, moet je ff zoeken op freshmeat ofzo.
Om jezelf dan permissie te geven om root-commando's uit te voeren moet je /etc/sudoers aanpassen en de volgende regel toevoegen: 'je usernaam' ALL=NOPASSWD:ALL
nu kun je met het commando sudo alle rootcommando's uitvoeren.
Om jezelf dan permissie te geven om root-commando's uit te voeren moet je /etc/sudoers aanpassen en de volgende regel toevoegen: 'je usernaam' ALL=NOPASSWD:ALL
nu kun je met het commando sudo alle rootcommando's uitvoeren.
Pagina: 1