Geen geluid uit alle speakers! Logitech X-530 5.1

Pagina: 1
Acties:
  • 1.420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mister Banks
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-08-2013
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden de set Logitech x-530 5.1 gekocht. ik had het setje aangesloten op mn Soundblaset Live! 24-bit, mar toen kreeg ik alleen maar geluid uit de voorste 2 speakers (Front left, Front right). ik moest uiteindelijk iets veranderen in het menutje van Creative.

Vandaag heb ik de set aangesloten op mn onboard geluid, zodat ik mijn Zalman 5.1 headset kan aansluiten op mn Soundblaster voor mooier geluid tijdens games. maar nu heb ik weer hetzelfde probleem! ik krijg alleenmaar geluid uit mn voorste 2 speakers van mn Logitech x-530! en ik krijg het ook met geen mogelijkheid aan!

Weet imand wat ik moet doen om mijn overige speakers ook aan de praat te krijgen?

alvast bedankt!!

p.s Hier staan mn Logitech x-530 5.1 set op aangesloten: Asus A8N-SLI, Nforce 4 SLI. Nieuwste drivers zijn geinstalleerd!

Verwijderd

Klinkt misschien dom maar heb je al bij volumebeheer gekeken.

Verwijderd

Kijk eens op de volgende plek

Configuratie scherm -> Geluiden en audioapparaten -> tabje Volume

Onderin staat Luidspreker instellingen. Klik op geavanceerd en je kunt een opstelling kiezen.

Werkt het dan nog niet correct dan zulo je moeten experimenteren met de stekkers want op je mobo zit 8 kanaals audio.

[EDIT]
En dit staat op de site van logitech

http://logitech-nl-emea.c...WdlPTE*&p_li=&p_topview=1

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 17:51 ]

• Mister Banks
Ik heb dat alemaal al bekeken. gelukkig heb ik die kenis wel :P op diezelfde pagina ben ik ook al geweest en het helpt niet! mijn insteling in windows staat ook op 5.1!

ook als ik bijvoorbeeld bij NVmixer (het menutje van mn onboard geluidskaart) op speaker configuratie druk, dan worden de speakers getest en moet je op ja drukken als je geluid hoort uit e speaker die ook op het beeld wordt weergegeven. maar dan wertk alles wel perfect! dus als wordtr bijvoorbeel mijn Rear-Left getest dan hoor ik ook daadwerkelijk geluid ui allen de Rear-Left komen en als die test dus is afgerond staat er dat ik dus een 5.1 setje heb, maar als ik dan muziek ga luisteren hoor ik nog steeds niets uit de achterste speakers!

-edit-

Er komt trouwens ook geen geluid uit mn vooorste speaker!

[ Voor 4% gewijzigd door Mister Banks op 07-09-2006 17:56 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dan ligt het misschien aan de muziekspeler. Welke gebruik je? (WMP/Winamp e.d.)

Als je je volume veranderd hoor je zo'n piepje, hoor je die wel overal?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Mister Banks
fsfikke schreef op donderdag 07 september 2006 @ 17:59:
Dan ligt het misschien aan de muziekspeler. Welke gebruik je? (WMP/Winamp e.d.)

Als je je volume veranderd hoor je zo'n piepje, hoor je die wel overal?
Het werkt zowel bij Windows media player 10/11 en Winamp niet :(

ook dat toontje van als ik mijn volume verander komt uit aleen de voorste 2 speakers (frontleft en frontright)

Verwijderd

Hoe heb je de stekker aangesloten op je mobo. Dus welke kleur op welke kleur.

Na wat onderzoek moet het het volgende zijn. (spreekt voor zich denk ik)

Boxen - Mobo
groen - Lime
zwart - Gray
oranje - Yellow Orange

Als je deze zo hebt aangesloten waar ik wel vanuit ga omdat het in windows wel goed werkt. Dan ligt het aan de muziekplayers. Ik weet dat winamp geen 5.1 audio ondersteunde in de oudere versies maar dat er wel een plugin voor beschikbaar is. (ik weet niet hoe dat met de nieuwere versies is)

[EDIT]
Op blz 29 van de volgende pdf staan de aansluitingen van de verschillende configuraties.

ftp://dlsvr02.asus.com/pu...A8N-SLI/e2068_a8n-sli.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 18:10 ]

• Mister Banks
Maar het gaat me ook niet zozeer dat het om 5.1 surround gaat, maar dat uit al mn speakers geluid komt en niet alleen uit 2. en dat was wel het geval bij Winamp en WMP toen mn Logitech set was aangesloten op mn Creative kaart! toen gaven gewoon al mn speakers geluid!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Heb je in WinAmp wel de hardware-acceleratie aangezet bij de geluidsuitvoer? Werkt het met een dvd bijvoorbeeld wel, want dan ligt het probleem bij het programma waarmee je muziek afspeelt. Indien je dat wilt, ik heb hier nog wel ergens een 5.1-testgeluidsbestand liggen dat je met WMP kan afspelen om je boxen te testen.

Als je trouwens graag goed geluid hebt, Foobar2000 is the way to go en die kan je geluid met behulp van components ook upmixen tot 4.0 of 5.1 (hangt af van het component, ik werk zelf nog met FB2000 0.8.3, wat er voor 0.9.x beschikbaar is, zou ik niet weten maar 4.0 volgens mij in ieder geval wel)

• Mister Banks
Waar kan ik de hardware-acceleratie aanzetten? :)

• Mister Banks
Ok, ik heb foobar2000 geinstalleerd... en ploep mn achterste speakers werkte ook! oftwel RearRight en RearLeft. alleen nu doet mijn voorste speaker (front) het niet.. 8)7 wel FrontLeft en FrontRight, maar niet de middelste ;(

weet iemand misschien nog een oplossing? O+

-edit- Ik zie ... hoor.. dat het ook bij Mediaplayer werkt! maar ook hier.. niet de voorste speaker! :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Mister Banks op 07-09-2006 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Banks
niemand? :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Mister Banks op 08-09-2006 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat had je dan uit je center gehoord willen hebben? Een combinatie van links en rechts waarmee je 't stereobeeld nog meer vern**kt dan je nu al doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Banks
:/

[ Voor 100% gewijzigd door Mister Banks op 08-09-2006 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Ik heb vrij duidelijk aangegeven waar je in WinAmp hardware-acceleratie aan kan zetten (kan je trouwens makkelijk met Google vinden, is echt zo'n standaard-oplossing voor dit standaardprobleem).

Je hebt trouwens zoals afterlife zegt, weinig effect van geluid uit je centerspeaker (oftewel "front" zoals jij hem noemt, in feite is de enige eenduidige naam "front center" of kortweg "center" (bij 5.1 en 7.1, bij 6.1 is er ook een "rear center"). Ikzelf heb eigenlijk ook gewoon een klein beetje geluid door mijn center.

Als je enkel op je fronts (FL en FR) of op je rears (RL en RR) in foobaar2000, moet je in de DSP-instellingen niet "move stereo to rear speakers" maar "stereo to four channels" kiezen.

Voor foobar2000 0.8.3 moet je zoeken naar de "Channel Mixer" voor nog beter resultaat, je kan zelf kiezen hoe veel geluid je dor elke speaker stuurt, hoe je gaat down/up-mixen, hoeveel vertraging je op elke speaker zet (zodat het geluid synchroon loopt voor je luisterpositie), zonder dat je zelf hoeft te berekenen hoe veel microseconden latency je hebt, gewoon de afstanden van je speakers tot jouw positie ingeven en gaan met die banaan. Wat het stereobeeld betreft, tja, je hebt verschillende soorten van muziek luisteren, voor de meeste mensen volstaat wat lawaai op de achtergrond (passief luisteren), anderen genieten liever van hun muziek door actief te luisteren en dan zijn dingen als je stereobeeld wel belangrijk (ook kun je dan best wat DSP's op je muziek loslaten, mijn tip: de concolver met PhaseCorrection (hier op GoT heeft iemand zo'n bronbestandje voor de convolver gemaakt, je muziek klinkt er veel beter door, en zeker niet onnatuurlijk)).

Voor Windows in het algemeen is er MatrixMixer, geloof ik (zoiets als de AC3 Mixer), eventjes zoeken moet wel resultaat opleveren.
Pagina: 1