[Debian]Na dist-upgrade MySQL stuk

Pagina: 1
Acties:

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10
Omdat ik wat issues met Sarge (Stable) had ben ik overgestapt op Etch (Testing).
Sources.list aangepast en net zo vaak apt-get dist-upgrade en apt-get upgrade gedaan tot alles geupgrade was.

Dit is perfect verlopen, alles werkt naar behoren, behalve MySQL... Als ik deze op wil starten dan duurt dat een tijdje waarna het afbreekt:
farli:/var/lib/mysql/mysql# /etc/init.d/mysql start
Starting MySQL database server: mysqld.
. <knip>
.
...failed or took more than 6s.
        Please take a look at the syslog.
/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)'
Check that mysqld is running and that the socket: '/var/run/mysqld/mysqld.sock' exists!
farli:/var/lib/mysql/mysql#

In syslog staat dan
Sep  7 15:59:34 farli mysqld_safe[2781]: started
Sep  7 15:59:34 farli mysqld[2784]: 060907 15:59:34  InnoDB: Started; log sequence number 0 43902
Sep  7 15:59:34 farli mysqld[2784]: 060907 15:59:34 [Note] Recovering after a crash using /var/log/mysql/mysql-bin
Sep  7 15:59:34 farli mysqld[2784]: 060907 15:59:34 [Note] Starting crash recovery...
Sep  7 15:59:34 farli mysqld[2784]: 060907 15:59:34 [Note] Crash recovery finished.
Sep  7 15:59:34 farli mysqld[2784]: 060907 15:59:34 [ERROR] Fatal error: Can't open and lock privilege tables: Incorrect file format 'host'
Sep  7 15:59:34 farli mysqld_safe[2796]: ended
en nog wat meldingen van een niveau hoger dat bovenstaande is mislukt.

Wat zoeken lever onder andere de SQL-statements CHECK TABLE en REPAIR TABLE op, maar daar heb ik niet veel aan als de hele server niet start. Tevens zie ik verwijzingen naar myisamchk, maar als ik dat probeer dan krijg ik
farli:/var/lib/mysql/mysql# myisamchk -r -q host
myisamchk: error: 'host' is not a MyISAM-table

Nu is MySQL door deze dist-upgrade van 4 naar 5 geupgrade. Dus pak ik er de documentatie van MySQL bij. Nu staat er bij de upgrade-pagina heeel erg veel, maar er valt niet echt uit op te maken _HOE_ je nu de tables upgrade? Wel wordt er verwezen naar mysqlcheck, maar die wil niet als de server niet draait:
farli:/var/lib/mysql/mysql# mysqlcheck --check-upgrade --all-databases --auto-repair
mysqlcheck: Got error: 2002: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2) when trying to connect

Iemand enig idee hoe ik mijn database weer de lucht in krijg (euh, up dus, opgeblazen is hij al :+ )

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

mysql_fix_privilege_tables al geprobeerd te draaien? :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Paul
Ik wist dat ik hem ook had moeten noemen :P Die staat namelijk op dezelfde handleidingpagina als mysqlcheck :P

Ja, heb ik gedaan. Die komt met een melding als "kan $commandline niet uitvoeren, doe het handmatig en bekijk de foutmelding" 8)7
Daarbij is $commandline een cat van een SQL-bestand gepiped richting /usr/bin/mysql, dus de uiteindelijke foutmelding viel te verwachten: "ERROR 2002 (HY000): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)"

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Wat dacht je van MYSQL 4 installeren, de hele database dumpen, 5 installeren en vervolgens de hele database weer importeren? Dan weet je zeker dat alles goed werkt, zo upgrade ik altijd.

Je gebruikt dan wel Debian, maar lees dit eens:
http://www.gentoo.org/doc/en/mysql-upgrading.xml

De cli commands voor MySQL zijn hetzelfde, de emerge en quickpkg dingen kun je natuurlijk overslaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 19:25 ]

• Paul
Hmm, dat is ook nog een optie natuurlijk. Eens kijken of Etch nog wel de beschikking heeft over MySQL 4 :X

Kan ik trouwens de hele dir /var/lib/mysql/ naar een andere Sarge-bak gooien, daar de backup maken en deze op Etch "terugzetten" ? Dat is nog simpeler :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

mits je wel je mysql stopt is dat mogelijk ja :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:41
Wat ik zou doen...

- stop mysql
- backup je eigen databases (dus niets van sql zelf) als flatfiles in /var/lib/mysql
- apt-get remove --purge mysql-server
- install mysql
- pleur de flatfiles terug
- geheid dat het werkt (zelf een keer zo gedaan)

• Servowire
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Probeer eens gewoon:

code:
1
mysqld

dan zie je de output die de MySQL server geeft.

met papier mache kun je alles maken!!

• Paul
Dezelfde melding als er in het syslog staat ;)
UltraSub schreef op donderdag 07 september 2006 @ 19:53:
Wat ik zou doen...

- stop mysql
- backup je eigen databases (dus niets van sql zelf) als flatfiles in /var/lib/mysql
- apt-get remove --purge mysql-server
- install mysql
- pleur de flatfiles terug
- geheid dat het werkt (zelf een keer zo gedaan)
Wat bedoel je met die flatfiles?
Gewoon "farli:/var/lib/mysql# cp -R --preserve=all cacti ftpusers /veiligeplaats" ?

[ Voor 84% gewijzigd door Paul op 07-09-2006 22:33 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:41
Yes.. Exact.
Als je de server stopt zijn die files betrouwbaar. Heb meerdere malen full backups gemaakt van mysql op die manier, en succesvol gerestored. Super makkelijk. Als je geen hotbackups nodig hebt, vraag je je af waarom je mysqldump zou gebruiken :)
Overigens, als je database niet druk is, werkt het zelfs nog als de server actief is. (ook uit ervaring).

• Paul
Een "apt-get install --reinstall mysql-client mysql-client mysql-common mysql-server mysql-server-5.0" na het weggooien van de flatfiles heeft geholpen :)

Ik wilde ze eerst removen om ze daarna terug te zetten, maar dan wilde Debian meteen cacti, pure-FTPd en nog wat meer relatief belangrijke progsels weggooien, dus dat heb ik maar afgebroken :+

Ik mag nu wel root opnieuw van wachtwoorden voorzien (1x @ localhost en 1x @ `hostname`) en de users van de databases opnieuw aanmaken, maar dat valt te overzien :) FTP draait alweer, ik ga nu uitzoeken welke usernames cacti gebruikt (en welke rechten hij daarbij nodig heeft :P )

Rhàshan - Aditu Sunlock

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 10:00

decramy

root@birdie:~#

Hoe erg ben je gesteld op je 'mysql' database? (users met passwd`s enzo)
je zou er ook nog voor kunnen kiezen een schone /var/lib/mysql/mysql te kunnen pakken namelijk :)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Paul
Tis al opgelost, zie de post vlak boven de jouwe ;) En de oplossing heeft me inderdaad mijn users gekost :+ Maar dat waren er maar 2 :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1