Problemen met verwerking grote hoeveelheden data

Pagina: 1
Acties:

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik kon even geen betere titel verzinnen :)

Situatie: Een AMD Sempron 3000+ op een ASRock AM2NF4G-SATA2. Twee reepjes OCZ DDRII-800 op CL5, in dual channel opstelling. Verder twee harddisks, een WD2000JD SATA en een Samsung HD080JJ SATAII 80GB drive. Gebruikt OS is Windows XP x64 (licentie aanwezig).

De installatie op zich loopt voorspoedig, drivers geinstalleerd voor de onboard videokaart, de geluidskaart etc. Ik installeer de ActiveArmor firewall van nVidia NIET, en de storage (IDE) drivers ook niet. Ik weet dat daar problemen van kunnen komen, dus ik speel het even safe.

Het probleem: Bij het quickparren en uitpakken van diverse grote gedownloade Linux ISO's ontstaan er fouten. Quickpar repareert de bestanden, en na de reparatie gaat 'ie ze verifieren. Melding: Verify failed. Soms na een poging of vier gaat het wel goed. De bestanden repareren op mijn Pentium M notebook in een keer goed.

WinRAR geeft op willekeurige bestanden CRC errors bij uitpakken, soms na een aantal pogingen gaat het wel goed.

Ik wees als eerste naar het geheugen. Het is 2V geheugen, dus het voltage in de BIOS even op "high" gezet voor de zekerheid. Memtest eroverheen, vindt nul komma nul fouten. Het systeem is verder ook gewoon stabiel, geen reboots, BSOD's of wat dan ook.

Kan dit toch aan compatibiliteit tussen moederbord & geheugen liggen? Of zoek ik in de verkeerde richting? Iemand een idee wat ik nog kan testen?

Hier stond een dode link.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
CRC errors lijken inderdaad op geheugenfouten. Ik zou voor de zekerheid ook even de modules los ook even testen met memtest en dan de meest uitgebreide test.

comp tussen mobo en geheugen is beetje moeilijk te beoordelen, dat zou je evt kunnen checken als je er ander geheugen in kan prikken!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dit is mogelijk. Memtest werkt sowieso maar 1 kant op: Als hij fouten geeft weet je zeker dat er wat mis is. Geeft hij geen fouten dan kan het systeem evengoed nog instabiel als de ziekte zijn en kan dit ook gewoon met het geheugen te maken hebben.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Dit is al het DDRII wat ik heb. Wellicht dat ik wat DDRII 533 op de zaak kan regelen, moet ik even lief gaan vragen.

Reepjes zijn apart getest, aangezien ik in het begin moeite had met opstarten van de Windows XP x64 cd. Na het omwisselen van de repen (daarvoor gaf memtest ook al geen fouten) was het probleem ineens pleite :?

Edit: Het geheugen is gedownclocked geweest naar DDRII 400mhz, met zeer losse timings, maar dat gaf dezelfde problemen...

[ Voor 15% gewijzigd door strandbal op 07-09-2006 14:07 ]

Hier stond een dode link.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Denk aan incompatibility tussen mem & mobo als ik het zo lees. Ik vermoed ook dat het aan het geheugen ligt...

Instagram / YouTube