Zuig de aarde leeg.

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49
Na een Jointje en een biertje kwam ik met de volgende vraag en moest het even hier posten.

Wat gebeurd er als je een pijp door de ozonlaag steekt. Ofwel je creeérd een gat in de ozonlaag. zodat de zuurstof op aarde direct in contact staat met het vacuum in de ruimte.

Zuigt de ruimte dan de aarde leeg.

Er vanuitgaand dat de pijp stevig genoeg en lang genoeg is. Ook kun je nog zeggen dat je de pijp afsluit met doppen, dan zuig je pijp vacuum en steekt hem door de ozonlaag. Vervolgen haal je de doppen eraf. (zodat er geen O2 of O3 moleculen in de pijp zitten)

FreeReef.nl

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En wat is de "ozonlaag" volgens jou dan wel niet zo'n speciaal ding dat het de zuurstof tegen houdt?

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 07-09-2006 12:46 ]

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-12 21:34
De ozonlaag is niet een concreet iets, je kan er geen pijp "doorheen steken". Het is geen vliesje wat je werkelijk kan aanraken hoor.

Leesvoer!

[ Voor 18% gewijzigd door Peedy op 07-09-2006 12:49 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57

Dido

heforshe

Waarom zou die pijp de zwaartekracht opeens uitschakelen :?

De atmosfeer (die trouwens vooral uit stikstof bestaat) blijft echt niet in de buurt van de aarde omdat er een ozonlaag omheen zit, hoor. Dat is gewoon het werk van Newton.

Wat betekent mijn avatar?

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-12 13:38
Dido schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:49:

De atmosfeer (die trouwens vooral uit stikstof bestaat) blijft echt niet in de buurt van de aarde omdat er een ozonlaag omheen zit, hoor. Dat is gewoon het werk van Newton.
Maar de ruimte is toch 1 groot vacuum, gaat die de lucht niet wegzuigen?

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49
Ja maar stel dat je de pijp zo lang maakt ( van grond niveau tot 2 kilometer in de ruimte) dan staat het vacuum van de ruimte toch in direct contact met de zuurstof op aarde.

Ik weet dat het onmogenlijk is om zo'n pijp te maken maar stel....

FreeReef.nl

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
DaRKie schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:51:
[...]

Waarom kun jij nu nog ademen dan? Als 't weg zou gaan, dan was 't allang weg ;)
Decon Frost schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:52:
Ja maar stel dat je de pijp zo lang maakt ( van grond niveau tot 2 kilometer in de ruimte) dan staat het vacuum van de ruimte toch in direct contact met de zuurstof op aarde.

Er zit geen "schil" van ondoordringbaar materiaal om de atmosfeer heen ofzo? :? De luchtdruk daalt beetje bij beetje, de lucht is ook enorm ijl op tientallen kilometers en op een gegeven moment heb je nog maar 1 deeltje per vierkante meter: de ruimte.

[ Voor 52% gewijzigd door Osiris op 07-09-2006 12:55 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12 10:01

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die vent moet een standbeeld krijgen :p

Er is geen grens ofzo die de lucht vasthoudt. De aarde trekt gewoon aan elk zuurstof molecuul waardoor deze bij de aarde blijft

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De atmosfeer is om de aarde heen omdat de zwaartekracht van de aarde de moleculen naar zich toetrekt. Vacuum of druk heeft er niets mee te maken :)
Edit:
En de ozonlaag helemaal niet :P
Zoals eerder gezegd: Dat is geen vliesje ofzo. Als men het heeft over een gat in de ozonlaag, dan is het een lokale verdunning van ozonmoleculen, geen echt 'gat'.

[ Voor 40% gewijzigd door anandus op 07-09-2006 12:57 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Antwoord: Nee, er gebeurt dus totaal niets. Alle gassen die om de aardebol heen liggen/zijn, staan zowiezo in contact met de ruimte (de hele biosfeer "hangt" tenslotte in de ruimte).

Die gassen blijven "op de aarde" vanwege de zwaartekracht, en het aard-machnetisch veld. het vacuum van de ruimte heeft er helemaal niets mee van doen.

En de ozon-laag is een laag van een gas (O3 dacht ik), en dat is dus niet een soort beschermend laagje, vergelijkbaar met een laagje plastic, die alle gassen binnenhoudt :P

Excuses voor de vrijpostigheid ...

[quote]Decon Frost schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:44

Na een Jointje en een biertje kwam ik met de volgende vraag ....
[/quote]

Wellicht dat een volgende joint je meer spectrale,- of astrale inzichten geeft :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 12:58 ]

• kasper_vk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04 20:48

Precies: het vaccuum waar de TS het over heeft, is er juist doordat alle gassen (alle materie) door de zwaartekracht worden aangetrokken door de aarde. Alle gas dat je in het vacuum zou loslaten, zou direct naar de sterkst trekkende planeet 'vallen' en zich daar bij de bestaande atmosfees (gewoon een gaslaag om een heen) voegen.

Editje: Zo dan! Een quadrople-post, da's me nog nooit gelukt :+

[ Voor 4% gewijzigd door kasper_vk op 07-09-2006 12:59 ]

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not 'Eureka!' but 'That's funny...'

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Enigste wat je kunt doen is de zwaartekracht uitzetten. Dan zijn we zwaar de lul ;). Want dan zal wel alle zuurstof ontsnappen.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Dido
  • Laatst online: 18:57

Dido

heforshe

DaRKie schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:51:
Nee, een vacuum zuigt namelijk niet.
Ja, en dan? Welk deel van "zwaartekracht" begrijp je niet?

Wat betekent mijn avatar?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AMD 64 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:57:
Enigste wat je kunt doen is de zwaartekracht uitzetten. Dan zijn we zwaar de lul ;). Want dan zal wel alle zuurstof ontsnappen.
Dat is dan wel het laatste waar ik me zorgen over maak in zo'n geval :D

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Opi
  • Niet online

Opi

Dit betreft elementaire fysica. Ik raad de topicstarter aan om zijn natuurkundeboeken nog even door te nemen. :)

Drugs are bad, mkay. :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.