(bedrijfs)Netwerkcomponenten vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 10:17
In ons bedrijf moet ik 2 netwerkcomponenten vervangen, omdat deze de data stroom niet snel genoeg kunnen verwerken.
Momenteel hebben wij 2 gebouwen die verbonden zijn met aan iedere kant het volgende component:
Cabletron Hubstack 10Base-T
SEH-24
Er zit een extra module in op de Epim-1 poort(?) waar vervolgens 2 glasvezel draadjes in gaan.
De glasvezel connectie verbindt de 2 panden.

Nu willen wij gaan upgraden, aangezien de Hub het niet meer trekt.
Zelf heb ik iets gevonden van 3Com, maar weet absoluut niet of dat wel "past" met de huidige glasvezel connectie.
Dit heb ik gevonden:
3Com® SuperStack® 3 Switch 4400 24-Port (of 48 poorts)
3Com® SuperStack® 3 Switch 4400 100BASE-LX10 Module

Een foto van de glasvezel connector's die wij hebben :
Afbeeldingslocatie: http://linksino.ec51.com/images/bank/1119449679.jpg

Kan iemand mij verder helpen met wat ik zou moeten aanschaffen ? _/-\o_

Verwijderd

De connector van het plaatje is een ST-plug (bajonet-plug). Waarschijnlijk loopt er van de hubstack een fibre patch-kabel, met aan beide kanten 2 van deze ST-pluggen, naar het "aansluitdoosje" voor je glasvezelinfrastructuur.

Waar het om gaat is de soort glasvezelkabel. Even uit mijn hoofd is de standaard voor glasvezel 62.5/125u. Als je inderdaag deze kabels hebt liggen, kun je daar zo'n beetje elke switch met 1000Base-SX glasvezelpoorten aanhangen. (Voor grote afstanden moet je kijken naar 1000Base-LX)Je zult alleen ook andere patch-kabels nodig hebben, want de moderne apparatuur gebruikt LC-, SC-, of RJ-pluggen. M.u.v. de RJ-pluggen heb je voor een glasvezelverbinding altijd 2 pluggen nodig, 1 voor TX en 1 voor RX.

- Wat is de afstand tussen de 2 panden?
- Hoeveel aansluitingen (koper en glas) heb je nodig in je patch-kasten?
- Waarom kijk je naar 100Mb glasvezelmodules? Volgens mij zijn 1000Mb modules niet of nauwelijks duurder.

Aangezien je nu een collision-domain hebt wat op 10 Mbit draait, lijkt het me (maar wie ben ik) overkill om nu hele dure apparatuur aan te schaffen. Volgens mij heeft 3com goedkopere alternatieven die voor jou ook prima zouden voldoen.

Als je naar Cisco-spullen gaat kijken, dan kom je (volgens mij) al snel uit bij Catalyst 2950SX switches. De variant met 48 10/100 Mb koperpoortjes kost een kleine 1450 euro ex. BTW. De variant met 24 10/100 Mb koperpoortjes kost een kleine 700 euro. Deze switches hebben 2 1000Base-SX glasvezel-uplinks.

Maar je zou natuurlijk eens op papier kunnen zetten wat je nu precies hebt, wat je zou willen hebben en welke merken je voorkeur hebben. Laat dan een paar hardware-leveranciers offertes maken. Doen ze erg graag voor je.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 11:56 ]

• Sepiroth
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 11:39:
De connector van het plaatje is een ST-plug (bajonet-plug). Waarschijnlijk loopt er van de hubstack een fibre patch-kabel, met aan beide kanten 2 van deze ST-pluggen, naar het "aansluitdoosje" voor je glasvezelinfrastructuur.

Waar het om gaat is de soort glasvezelkabel. Even uit mijn hoofd is de standaard voor glasvezel 62.5/125u. Als je inderdaag deze kabels hebt liggen, kun je daar zo'n beetje elke switch met 1000Base-SX glasvezelpoorten aanhangen. (Voor grote afstanden moet je kijken naar 1000Base-LX)Je zult alleen ook andere patch-kabels nodig hebben, want de moderne apparatuur gebruikt LC-, SC-, of RJ-pluggen.

- Wat is de afstand tussen de 2 panden?
- Hoeveel aansluitingen (koper en glas) heb je nodig in je patch-kasten?
- Waarom kijk je naar 100Mb glasvezelmodules? Volgens mij zijn 1000Mb modules niet of nauwelijks duurder.

Aangezien je nu een collision-domain hebt wat op 10 Mbit draait, lijkt het me (maar wie ben ik) overkill om nu hele dure apparatuur aan te schaffen. Volgens mij heeft 3com goedkopere alternatieven die voor jou ook prima zouden voldoen.
De afstand tussen de 2 panden is niet erg groot, denk dat de kabels korter zijn dan 100 meter (panden liggen ongeveer 25 meter uit elkaar). Het netwerk moet een upgrade ondergaan, omdat in gebouw B clients zitten die met AutoCad en dergelijke werken en regelmatig files van +150MB moeten overzetten. De fileservers staan in gebouw A.

De glasvezelverbindig is alleen nodig tussen de 2 panden. Momenteel zijn er van de kabel 2 pluggen aangesloten en hangen er 4 los.
De glasvezelkabel gaat vanuit de ene hubstack rechtstreeks naar de andere hubstack in het andere pand. Er wordt tussendoor niet gepatched. Vanuit de patch ruimte's wordt het koper (ethernet).

Aan beide kanten heb ik minimaal 36 poorten nodig. Nu staat er aan beide kanten een 24 poorts hub met daaraan weer een hub gekoppeld.
1000MB modules zijn waarschijnlijk idd beter, had ik niet echt op gelet. Zat meer met de glasvezel connectie.

Ga zo even kijken welke soort glasvezel er is gebruikt (62.5/125u)...
Tot zover alvast bedankt _/-\o_

• Sepiroth
De kabel betreft idd een 6-6.25/125 kabel. Ik neem aan dat de "6-" voor het aantal aders geldt, aangezien ik ook 6 aansluitingen heb. De kabel is overigens 120meter lang.

Als ik jou verhaal verder goed begrijp moet ik dus de huidige ST-pluggen vervangen door SX-pluggen.
Daarmee kan ik het gewoon aansluiten op bijv. een Catalyst 2950SX switch.
Of is het beter om de huidige glasvezel kabel op een patchrack aan te sluiten, zodat ik gewoon kan patchen met een SX-plug ?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Kun je de autocad afdeling niet zijn eigen fileservers in pand B geven?
Aangezien dat gewoon huge ass bestanden zijn en je die mensen (voor de snelheid van je netwerk) liever een eigen verbinding geeft...

Maar kijk inderdaad eens naar Cisco spul, 3Com is opzich ook wel leuk.

Misschien (als je het nog niet hebt) direct Gbit in de fileservers?
Voor als er meerdere mensen tegelijk gebruik van maken enzo...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:26
Pluggen _vervangen_ zou ik niet doen, dan kun je beter een verloopkabeltje nemen zoals bijvoorbeeld deze 1 meter LC -> ST

De andere kant (in het voorbeeld LC) stem je natuurlijk af op wat je nodig hebt.

Verder heb je nog een switch nodig, zo te horen iets met 48 keer 10/100 en wat gigabit uplinks, bijvoorbeeld (ik blijf voor eht gemak even bij hetzelfde bedrijf, maar je kunt natuurlijk ieder merk/type nemen dat je zelf wilt) deze. Die heeft (de mogelijkheid tot) 4 uplinks. In 1 van de uplinks druk je deze, die sluit je met voornoemde verloopkabel aan op je bestaande glasvezel, aan de andere kant doe je hetzelfde, en je hele netwerk is geupgrade van 10mbit naar 100mbit met een gigabit lijn tussen de switches.

Aangezien je (aan beide kanten) nog 3 gigabitpoorten over hebt kun je de fileservers daar weer aanhangen, zodat 10 gebruikers tegelijk die 150mb op kunnen vragen zonder dat je netwerk de bottleneck vormt (dan gaat de fileserver dat worden veel kans) :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sepiroth
Anti-XP schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:42:
Kun je de autocad afdeling niet zijn eigen fileservers in pand B geven?
Aangezien dat gewoon huge ass bestanden zijn en je die mensen (voor de snelheid van je netwerk) liever een eigen verbinding geeft...

Maar kijk inderdaad eens naar Cisco spul, 3Com is opzich ook wel leuk.

Misschien (als je het nog niet hebt) direct Gbit in de fileservers?
Voor als er meerdere mensen tegelijk gebruik van maken enzo...
Had ik zelf ook aangedacht, maar het is geen optie. Het plaatsen van zo'n belangrijke fileserver vereist meer dan alleen maar even een servertje in een kast stoppen. Er is geen geconditioneerde en afgeschermde ruimte in pand B. Momenteel is er sprake van nieuwbouw, dan wordt hier uiteraard rekening mee gehouden. De nieuwbouw duurt nog te lang om hierop te wachten.
Er zal dus apparatuur moeten worden aangeschaft.

• Sepiroth
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:47:
Pluggen _vervangen_ zou ik niet doen, dan kun je beter een verloopkabeltje nemen zoals bijvoorbeeld deze 1 meter LC -> ST

De andere kant (in het voorbeeld LC) stem je natuurlijk af op wat je nodig hebt.

Verder heb je nog een switch nodig, zo te horen iets met 48 keer 10/100 en wat gigabit uplinks, bijvoorbeeld (ik blijf voor eht gemak even bij hetzelfde bedrijf, maar je kunt natuurlijk ieder merk/type nemen dat je zelf wilt) deze. Die heeft (de mogelijkheid tot) 4 uplinks. In 1 van de uplinks druk je deze, die sluit je met voornoemde verloopkabel aan op je bestaande glasvezel, aan de andere kant doe je hetzelfde, en je hele netwerk is geupgrade van 10mbit naar 100mbit met een gigabit lijn tussen de switches.

Aangezien je (aan beide kanten) nog 3 gigabitpoorten over hebt kun je de fileservers daar weer aanhangen, zodat 10 gebruikers tegelijk die 150mb op kunnen vragen zonder dat je netwerk de bottleneck vormt (dan gaat de fileserver dat worden veel kans) :)
Is het niet zo dat ik een ST -> LC kabel moet hebben (of een ST -> SC bij andere appartuur) ?
De (ST-)plug uit het plaatje van mijn eerste post kan ik toch niet aan jou kabel (1m LC -> ST) aansluiten ? Dat zijn toch 2 mannetjes (of 2 vrouwtjes) ?

edit:

het regeltje hieronder erbij geplaatst

Zie net dat die winkel ook koppelstukjes heeft die ik voor bovenstaande probleem kan gebruiken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sepiroth op 07-09-2006 14:15 ]

• Paul
Over het mannetjes/vrouwtjes-probleem had ik me nog niet gebogen ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sepiroth
Volgens mij ben ik er uit, correct me if I'm wrong ;) :
2x 48 Fast/4 Gigabit (Combo copper/mini GBIC) Web Smart Switch
2x miniGBIC Transceiver tot 550m
2x Duplex Glasvezel Patchkabel LC>ST 62,5/125µ OM1 1m
2x ST-ST koppeling

In iedere switch stop ik 1 miniGBIC Transceiver, hier sluit ik vervolgens een Duplex Glasvezel Patchkabel LC>ST op aan. Dan kan ik vervolgens m.b.v. de ST-ST koppeling beide ST-pluggen met elkaar verbinden, toch ?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Volgens mij wil iedere leverancier je graag helpen als je deze vraag neerlegt.
Dat zou ik dan ook zeker doen, omdat je waarschijnlijk wel een leverancier hebt.

Dan heeft HP ook goede en prijsgunstige switches.
Zyxel heeft ook leuk spul, helaas heb ik er zelf nog geen ervaring mee, maar op papier ziet het er goed uit.

Het verhaal van een hub naar switch gaat je idd al erg veel schelen.

Glasvezel ligt er al, dus waarom zou je het niet gebruiken.

Aparte server voor je Acad afdeling is ook de moeite van het overwegen waard.

De stap om nu naar 100mbit switched te gaan is zeer waarschijnlijk voor de komende jaren meer dan zat. Zeker als je je backbone via glas al op gigabit zet. Ik zou zelf het in die oplossing zoeken.

Zo, ff wat snelle opmerkingen waar je hoop ik weer wat verder mee kunt :)

[ Voor 0% gewijzigd door aZuL2001 op 07-09-2006 15:51 . Reden: typo's ]

Abort, Retry, Quake ???

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-04 21:06
Heb je niets aan die 4 losliggende aders? Zou je bijvoorbeeld in plaats van vervangen de nieuwe switches toe kunnen voegen aan het netwerk?

• Sepiroth
djluc schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:52:
Heb je niets aan die 4 losliggende aders? Zou je bijvoorbeeld in plaats van vervangen de nieuwe switches toe kunnen voegen aan het netwerk?
Nope, want dan heb ik nl. wel een hele snelle connectie tussen 2 panden maar nog steeds een rete traag 10mbit netwerk naar de clients toe.
Sepiroth schreef op donderdag 07 september 2006 @ 14:39:
Volgens mij ben ik er uit, correct me if I'm wrong ;) :
2x 48 Fast/4 Gigabit (Combo copper/mini GBIC) Web Smart Switch
2x miniGBIC Transceiver tot 550m
2x Duplex Glasvezel Patchkabel LC>ST 62,5/125µ OM1 1m
2x ST-ST koppeling

In iedere switch stop ik 1 miniGBIC Transceiver, hier sluit ik vervolgens een Duplex Glasvezel Patchkabel LC>ST op aan. Dan kan ik vervolgens m.b.v. de ST-ST koppeling beide ST-pluggen met elkaar verbinden, toch ?
Graag zou ik hier een antwoord op hebben, zodat ik (met enige zekerheid dat het werkt) apparatuur kan aanschaffen.... _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door Sepiroth op 07-09-2006 16:02 ]

• Paul
Dat zou waarschijnlijk wel kunnen, maar waarom zou je dat willen? Waarom laat je 90% van je gebruikers op die 10 mbit hub aanklungelen als ze 5cm verderop (oh nee, 10cm, zo te zien zijn die Cabletron dingen 2u) op een 100mbit switched netwerk met gigabit uplink kunnen? Om die paar poortjes op je switch uit te sparen?

Die Cabletrons lijken me al 7 jaar geleden volledig afgeschreven (administratief dan :P ), dan lukt die paar honderd euro nu ook wel, zeker als je ziet dat ze minimaal 2x AutoCAD a 1500 euro (oid) gebruiken.
Daarnaast levert het een productiviteitsbesparing op aangezien mensen minder lang hoeven te wachten (om half 9 's ochtends 100 roaming profiles over 10mbit hubs :X etc etc om nog niet te spreken over de 150 MB AutoCAD tekeningen)

@ TS: die opzet werkt gewoon :) Let wel, aangezien je nu zo te zien klakkeloos de setup die ik heb uitgekozen bij de eerste de beste winkel waarvan ik wist dat ze glasvezelspul hebben :X, die switch ehet wel "smart", maar echt in te stellen valt er niet veel. Ding heeft ook geen SNMP ofzo... Wat dat betreft (en ook omdat het een bedrijfsnetwerk is) kun je misschien beter voor wat gerenomeerder merken gaan ofzo. Een HP Procurve 2650 staat voor 600 euro in de pricewatch bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Paul op 07-09-2006 16:14 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sepiroth
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 07 september 2006 @ 16:04:
Dat zou waarschijnlijk wel kunnen, maar waarom zou je dat willen? Waarom laat je 90% van je gebruikers op die 10 mbit hub aanklungelen als ze 5cm verderop (oh nee, 10cm, zo te zien zijn die Cabletron dingen 2u) op een 100mbit switched netwerk met gigabit uplink kunnen? Om die paar poortjes op je switch uit te sparen?

Die Cabletrons lijken me al 7 jaar geleden volledig afgeschreven (administratief dan :P ), dan lukt die paar honderd euro nu ook wel, zeker als je ziet dat ze minimaal 2x AutoCAD a 1500 euro (oid) gebruiken.
Daarnaast levert het een productiviteitsbesparing op aangezien mensen minder lang hoeven te wachten (om half 9 's ochtends 100 roaming profiles over 10mbit hubs :X etc etc om nog niet te spreken over de 150 MB AutoCAD tekeningen)
Is dit nou een reactie op mij of op DJLUC ?
Volgens mijn laatste opzet wordt het netwerk toch overal 100mbit naar de clients met een glasvezel verbinding die lekker rap is tussen beide Switches ?
(1000Mbit naar clients is niet nodig, dan moeten overal weer netwerkkaarten geupgrade worden)

• Paul
Dat was voor DJLUC, jouw reactie stond er toen nog niet ;) Zie ook de lengte van het bericht gerelateerd aan de post-tijden :P

Ik heb trouwens nog een stukje aan die post toegevoegd (voor het geval je het anders over het hoofd zou zien :+ )

Rhàshan - Aditu Sunlock

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-04 21:06
Ik zou me o.a. voor kunnen stellen dat je met 2 lijnen een soort van failover zou kunnen creeeren, het zou kunnen gebruiken voor backup processen o.i.d. Je hebt het toch liggen...

• Sepiroth
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 07 september 2006 @ 16:15:
Dat was voor DJLUC, jouw reactie stond er toen nog niet ;) Zie ook de lengte van het bericht gerelateerd aan de post-tijden :P

Ik heb trouwens nog een stukje aan die post toegevoegd (voor het geval je het anders over het hoofd zou zien :+ )
Mag ik je hartelijk danken voor alle info _/-\o_
Heb nu genoeg informatie om een keuze te gaan maken over hoe ik het moet aanpakken.
Morgen even kijken wat onze vaste leverancier en andere partijen hebben aan te bieden.
Pagina: 1