Toon posts:

Netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk gemaakt. En er is een centrale map met mijn
documenten die op een externe harde schijf staat en daar slaan de
gebruikers van de verschillende computers hun documenten op.
Maar 1 computer kan niet het netwerk op als ik ga zoeken naar computers
in de werkgroep dan doet de computer niks. Als ik via de andere
computers ga zoeken dan kan ik wel in de gedeelde map van die bepaalde
computer komen.
Die ene computer kan dus niet op het netwerk kijken maar de andere
computers wel op die computer. En de computer die tegenover die
computer staat begint ook raar te doen bij beide valt de
internetverbinding steeds weg en ze kunnen geen verbinding meer met
elkaar maken.
Ik vind het allemaal maar erg vreemd en krijg het ook maar niet
opgelost. Ik maak gebruik van een draadloos netwerk met als router een
fritzbox. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk eerst eens of je een ip-conflict hebt.
Troubleshooting guides voor werkgroepen zijn er zat op het internet.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-03 16:25

Caveman

whahoehaha

Ik denk dat je toch wat specifieker moet zijn.....zoals bv IP adressen, DHCP ? DNS servers ingesteld ect ect. Met de vraag van "1 pc kan het netwerk niet op" , komen we niet zo ver mee.
Lees ff de policy en de faq door, daar staan wat tips hoe je je vraag het beste kan aanbieden.

[ Voor 20% gewijzigd door Caveman op 07-09-2006 11:10 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je startpost is onleesbaar door overmatig enter-gebruik (weer eens wat anders als spaties).

Gegevens:
X aantal computers
Gedeelde map op externe Harddisk
één computer kan de harddisk niet bereiken.

Missende info:
IP-adressen en -Ranges
Firewalls
En vooral: Hoe zijn de PC's en de harddisk aangesloten op het netwerk? Wireless? Wired? WEP/WPA?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten 10 computers op het draadloze netwerk. Die via een router (fritzbox) verbinding met het internet hebben. Waarvan op 1 pc (die wij de internet pc noemen) de externe harddisk op aangesloten is. De externe harde schijf is gedeeld en daar staat de map Mijn documenten op waar elke computer de bestanden moet opslaan. Ondertussen zijn er 2 pc’s en een laptop die niet meer op het netwerk kunnen kijken. De 2 pc’s die niet op het netwerk kunnen kijken konden eerst nog wel in de mappen van elkaar kijken maar van de ene op de andere dag was dat ook weer over.

Het draadloze netwerk is beveiligd met een WEP key 128 bits. Op elke pc is de firewall van Norman op geïnstalleerd. Er is een pc die de WEP key niet vast houdt telkens als je de computer opnieuw opstart moet je ook de WEP key opnieuw invoeren. Hoe kan ik dit oplossen?

De hoofd pc is de internet pc en die heeft een ip-range van 84.0.0 de rest van de pc’s hebben een ip-range van 192.0.0

Ik hoop hiermee voldoende en duidelijke informatie te hebben gegeven. Als dat niet zo is dan zeg het maar dan probeer ik het te verduidelijken.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Krijgen alle computers wel een IP adres (in de 192. reeks) uitgedeeld?? Of hebben de probleem PCs toevallig een 169.x.x.x adres? Wat zegt de wireless wizard van Windows trouwens? Foutmeldingen/notificaties? Thx!

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Namen uniek gemaakt ?

Verwijderd

Wat voor foutmelding krijg je als je op het netwerk wil komen?

Verwijderd

Topicstarter
De Internet pc heeft een ip in de 84.0.0.0 range en de rest heeft allemaal een ip in de 192.0.0.0 range. De wizard van windows geeft geen foutmelding/notificatie. Van de pc's die problemen veroorzaakt geeft er een (ik noem em ff pc1) helemaal niks aan, want als ik in "Mijn netwerklocaties" op "Zoeken naar computers in werkgroepen" klik dan doet de computer helemaal niks.

De andere computer (pc2) geeft een machtigingsfout aan net als de laptop. Ik heb hier al wat in zitten rommelen en ben bij "Lokale beveiligingsbeleid" aangekomen en dan naar "Deze computer benaderen vanaf het netwerk" en dan probeer ik computers toe te voegen maar bij de probleemcomputers wordt er om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Er staat volgens mij op die computers geen wachtwoord en gebruikersnaam ingesteld. Dus ik kan daar ook niet verder mee.

Bedoel je met unieke namen de computernaam? Want die zijn allemaal uniek.

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 08:22

SLeddert

SLeddert

Waarom geef je de internet pc een ander ip-adres ?
Gewoon allemaal gelijk maken 192.168.0.1 , 192.168.0.2 , etc. Subnet 255.255.255.0

En zorg dat ze allemaal in dezelfde workgroup zitten (je hebt werkgroep en workgroup)

Karsten

Verwijderd

Heb je eenvoudig delen van van bestanden niet aangevinkt?

Probeer is met het admin account de computer toe te voegen aan het netwerk.

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

SLedder schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:31:
Waarom geef je de internet pc een ander ip-adres ?
Gewoon allemaal gelijk maken 192.168.0.1 , 192.168.0.2 , etc. Subnet 255.255.255.0

En zorg dat ze allemaal in dezelfde workgroup zitten (je hebt werkgroep en workgroup)
internet pc heeft een ander IP omdat dat het wan ip is :P ik ga er vanuit dat het een kabel aansluiting is waar die pc aanhangt.

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 08:22

SLeddert

SLeddert

Hoe dan ook...Kijk even of de pc's elkaar kunnen pingen en of ze op z'n minst hetzelfde subnetmask hebben (en dezelfde werkgroup)

als je echt de bestanden geshared hebt, dan zou je van een andere pc via start-run kunnen proberen om op ip te connecten en zo alle shares van een pc te zien.

Stel dat de pc met de shared file 192.168.0.1 is, typ dan op een andere pc:
START-->RUN--> \\192.168.0.1 --> ENTER

Karsten

Verwijderd

Topicstarter
de ip van de internetpc zit toch in de 192.0.0.0 range ik op een andere manier de ip van de internetpc bekeken dus het klopte niet alle pc's zitten dus in de 192.0.0.0 range. Ik zal zo eens proberen te pingen naar de computers

Verwijderd

Topicstarter
Pingen lukt bij elke computer gewoon. Eenvoudig delen is ook aangevinkt. En als ik dat probeer wat sledder zegt dan geeft de computer aan dat ik niet de juiste machtigingen heb. Nou is het zo dat de Internet computer waar de externe harde schijf op aangesloten is gebruik maakt van windows xp pro en de rest van de computers heeft home edition. Maar als ik eenvoudig delen op de internet computer aan heb staan dan moet het toch geen probleem zijn. En bij de beveiliging van de internet computer staat aan dat iedereen op computer mag kijken dus daar kan het probleem toch ook niet liggen.

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 17:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Staat er een storingsbron bij die 2 probleem PC's? DECT-telefoon die ook op de 2.4 GHz zit, magnetron etc etc

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Nee geen storingsbronnen. Weet iemand nog iets? Want ik ben echt radeloos.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 16:10
Heb je een firewall geinstalleerd op één van de twee pc's? Welke services packs zijn geinstalleerd (start/uitvoeren/'winver' <enter>)
Kan je wel bestanden benaderen vanaf de 'internet pc' naar de andere pc waar je problemen mee hebt. (dit kan je het beste testen zoals SLedder aangeeft: \\192.168.0.X waarbij je het IP van de computer met problemen moet intikken)

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben allemaal service pack 2. Ik kan van de internetpc niet op de bestanden van de probleem computers kijken en andersom natuulijk ook niet. Ik heb het op de manier van SLedder gedaan en dan krijg ik te zien dat ik niet de juiste machtigingen heb. Maar eenvoudig delen staat aan dus dat zou toch geen probleem moeten zijn. En op alle pc's is dezelfde firewall geinstalleerd.

Verwijderd

Ook schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 09:39:
Krijgen alle computers wel een IP adres (in de 192. reeks) uitgedeeld?? Of hebben de probleem PCs toevallig een 169.x.x.x adres? Wat zegt de wireless wizard van Windows trouwens? Foutmeldingen/notificaties? Thx!
Dat maakt niks uit, als ie een 169 adres toegewezen zou krijgen betekend dat hij een apipa adres toegewezen krijgt lijkt me niet echt het geval.

Daarbij zijn 172.x.x.x en 10.x.x.x ook private adressen die routeerbaar zijn over het netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 23:11 ]

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 23:10:
[...]

Dat maakt niks uit, als ie een 169 adres toegewezen zou krijgen betekend dat hij een apipa adres toegewezen krijgt lijkt me niet echt het geval.

Daarbij zijn 172.x.x.x en 10.x.x.x ook private adressen die routeerbaar zijn over het netwerk.
Dat weet ik, en vandaar ook mijn vraag. Als ik had gevraagd of hij een apipa adres had gehad had ik denk ik geen antwoord gehad omdat de TS gewoon niet zo heel diep in de netwerk materie zit (wat overigens geen enkel probleem is want daar zijn fora voor ;)) - ik wilde gewoon niet te veel jargon gebruiken als dat geen meerwaarde heeft! Daarnaast ben ik persoonlijk nog geen router tegengekomen die out of the box 172.x.x.x adressen uitdeelt dus die had ik er voor de duidelijkheid maar even uitgelaten!

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Waarom heb je nog steeds niet verteld of je DHCP gebruikt?

2 PC's storen. Als je 1 van de 2 uitzet, werkt de ander dan wel goed?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

ipconfig /all
Kijk of je nodetype op mixed of hybrid staat. Zo niet veranderen.
Ga naar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Netbt\Parameters
Nodetype en dhcpnodetype veranderen naar de waarde 8.
Rebooten en dan moet het werken.

[ Voor 7% gewijzigd door KillerAce_NL op 22-09-2006 09:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op alle pc's is iig dhcp ingeschakeld. Als ik ipconfig /all doe dan zie ik niks over nodetype staan. In het register staat bij de internetpc geen nodetype en geen dhcpnodetype. Bij de probleem pc's staat alleen dhcpnodetype en de waardes staan daar op 2 en de ander op 4. Als ik die waardes verander dan kan er toch hopelijk niks mis gaan.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

In het NL is dat knooppunttype.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat had ik ondertussen ook gezien het staat op peer-to-peer. Hoe verander ik dat dan naar iets anders. En een van de probleemcomputers heeft trouwens dhcp niet ingeschakeld hoe kan ik dat dan ingeschakelen.

Bij de probleem pc heb ik gekeken bij systeembeheer/services en daar staat wel dat dhcpclient automatisch wordt gestart. Er staat alleen geen netbios over tcp/ip bij. En op die pc staat ook tcp/ip v6 ofzo op heeft dat er misschien ook niet iets mee te maken?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2006 13:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al bijna helemaal weten op te lossen er is nu nog maar 1 probleem pc. Als ik ipconfig / all doe dan staat er dat dhcp is uitgeschakeld maar als ik eigenschappen op de draadloze netwerkverbinding doe en dan geavanceerd en dan staat er dat dhcp is ingeschakeld. Dat is het laatste wat ik nog moet weten :D
Pagina: 1