Anoniem: 129319

Topicstarter
Gegroet allemaal,

Een vriend van me heeft 1.5 jaar geleden een Acer Ferrari 3400 gekocht. Daar zit een AMD 3000+ in, 512mb ram, Radeon 9700, etc..

Nu vorige week deed die ineens niets meer. Echt niets. Als je de oplader instak brandt er ook geen lichtje op de laptop dat hij aan het opladen is of dat hij aan netstroom hangt. Hij heeft die dan binnengedaan omdat hij nog garantie had, maar een week later bellen die mensen voor te zeggen dat er geen garantie meer is wegens "waterschade".

Hij natuurlijk helemaal verbaast aangezien er volgens hem helemaal niets overgevallen is van drank of water ofzo. Nuja, wat doe je dan als je zo'n dure laptop hebt maar geen garantie meer? Openhalen natuurlijk! ;)

Enkele foto's van de schade:

Afbeeldingslocatie: http://owjeih.flashblue.be/Koenpje/acer/DSC03765.JPG

Afbeeldingslocatie: http://owjeih.flashblue.be/Koenpje/acer/DSC03771.JPG

Afbeeldingslocatie: http://owjeih.flashblue.be/Koenpje/acer/DSC03775.JPG

Afbeeldingslocatie: http://owjeih.flashblue.be/Koenpje/acer/DSC03776.JPG

Afbeeldingslocatie: http://owjeih.flashblue.be/Koenpje/acer/DSC03778.JPG

Afbeeldingslocatie: http://owjeih.flashblue.be/Koenpje/acer/DSC03779.JPG

Afbeeldingslocatie: http://owjeih.flashblue.be/Koenpje/acer/DSC03780.JPG

Alles plakt gewoon. Het is zeker en vast geen water want het is iets zeer smerig en het is op vele plaatsen. Zoals je kunt zien is het een beetje bruin en het plakt zeer hard.

Voor de rest zie je op veel plaatsen zo'n wit spul, eerst dacht ik dat het schimmel was, maar ik ben niet meer zeker aangezien het precies ook een plakkerig spul is. Ik heb alles eens deftig nagekeken maar ik vind niets dat "gelekt" heeft ofzo.

Iemand ervaringen mee? Wat kan ik het beste doen? Alles grondig afwassen en paar dagen laten drogen?

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:10

steveman

Comfortabel ten onder

Ik weet wel dat áls je iets gaat afspoelen je het beste met gedestileerd water kan doen, krijg je geen aanslag van kalk oid.

Vreemd iig! Succes

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:42

Turkish

zhé germans

Kan je de foto's even voorzien van thumbs, want op dit moment zijn ze te groot :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Probeer eens nieuwe fotos te maken, zijn niet echt duidelijk.
Zet de laptop in een goed verlichte ruimte, dan hoef je geen flits te gebruiken en zullen je foto's niet overbelicht zijn. En gebruik ook de macro functie (als je die hebt), dat is dat bloemetje op je camera.

Ik denk dat het ergens een elco moet zijn, of de batterij ofzo. Zou verder niet direct weten wat het zou kunnen zijn, want er zijn naar mijn weten weinig onderdelen die iets in zich hebben.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
is er ooit in een heel ver verleden eens cola overheen gevallen?

Anoniem: 126247

Modbreak:Reageer eens normaal.

[ Voor 86% gewijzigd door Thandor op 09-09-2006 11:50 ]

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-06 13:01

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Voor zover dat ik kan zien op een paar wazige fotos zijn het idd een soort cola/limonade-resten. Zeker omdat je zegt dat het plakt. Gewoon met een vochtige (bijna droog) en zachte doek eens proberen te reinigen. En dat zeker goed laten opdrogen.

Maar een nieuwe set foto's zou wel welkom zijn. De tip van 0X55AA is duidelijk genoeg voor betere foto's te nemen.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Anoniem: 126247 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:34:
het lijks erop dat er spul van de batterij, ic spul en/of elco's spul overal opligt
je kan eens u tong tege da spul houden is het zuur dan is het batterij
En als het elco vulling is, is het een zwaar giftig goedje. Niet doen dus!

(Lekkere adviezen worden hier gegeven zeg. Pfff.)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Anoniem: 126247

Modbreak:Reageer eens normaal.

[ Voor 75% gewijzigd door Thandor op 09-09-2006 11:51 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tyrian schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:45:
[...]

En als het elco vulling is, is het een zwaar giftig goedje. Niet doen dus!

(Lekkere adviezen worden hier gegeven zeg. Pfff.)
Idd ja,

bij electronica nooit zomaar shit in je bek stoppen, jesus man.

Een 9v batterij tegen je tong houden, dat mag.

Topicstarter
W3lta schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:40:Maar een nieuwe set foto's zou wel welkom zijn. De tip van 0X55AA is duidelijk genoeg voor betere foto's te nemen.
Ik weet hoe ik goede foto's moet maken maar mijn camera is nu ook niet van de nieuwste en de beste :) Macro staat aan en ik heb er een lamp op laten schijnen. Maar ik zal straks proberen wat betere foto's te nemen, en misschien ook op andere plaatsen.

Anoniem: 178962

Ik begrijp niet zo goed wat nu je probleem is?

Je hebt een laptop die stuk is door waterschade en nu zit er geen garantie meer op. Dat lijkt me logisch.

Na een bepaalde tijd (geloof 3 of 6 maanden) is het de plicht van de consument om aan de verkoper of leverancier (afhankelijk van de garantievoorwaarden) aan te tonen dat de schade niet door de consument veroorzaakt is en dus inderdaad onder de garantie valt.

Als er ergens een elco gelekt heeft of de accu lek is dan zie je dat snel genoeg. Er moet nogal wat gebeuren voordat ze gaan lekken (ze gaan eerst helemaal bol staan enzo). Ook lijkt het me sterk dat als er een elco gelekt heeft het door de hele notebook heen zit. Meestal blijft het rond het stukje zitten waar de elco zit.

Voor zo ver de verkoper/leverancier kan zien heb je gewoon een berg cola over het ding heen gegooid en eigenlijk is dat ook wat wij zien.

In principe hoeft vocht niet schadelijk te zijn voor electronica, zo lang je het goed afdroogt voordat je het weer aan zet. Pas nadat er kortsluiting is geweest is er schade, zonder stroom heb je ook geen kortsluiting.

Gezien je de boel al hebt aangezet en gezien hebt dat er niets werkt is de kans erg groot dat de schade reeds een feit is. Je kunt nu de boel goed schoonmaken (hoeft echt geen demi water te zijn, als je het afpoetst zal het allemaal wel meevallen met de kalkaanslag ;) ), heel goed afdrogen en het liefste nog even een tijdje laten drogen. Als er een elco kapot is kom je dat met het poetsen vanzelf tegen.

Zoals gezegd de kans is klein dat het weer gaat werken, er is niet zoveel wat wij eraan kunnen doen en naar garantie kun je fluiten.

Edit: En een 9 volt batterij tegen je tong houden is en vies en kan ook giftig zijn en kan dodelijk zijn en is dus in het algemeen een slecht idee...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 07-09-2006 12:59 ]

Anoniem: 41226

Als de eigenaar van die laptop zeker weet dat er geen vocht is ingvallen dan verdenk ik de condensatoren en/of de akku. Vooral die witte uitslag doen mij hier aan denken en het feit dat de laptop helemaal niks meer doet.
Eerst onderzoeken of dit het geval is en anders proberen zelf schoon te maken.
Op een afstand is niet te zien wat er daadwerkelijk aan de hand is maar de plekken schoonmaken met gedistileerd water en wattenstaafjes is een goede start.

Topicstarter
Dat is nu juist het probleem, eigenaar zegt dat de laptop altijd mooi op zijn bureau staat en er nooit één of andere vloeistof ingevallen is of dergerlijke. Vandaag nog eens goed zoeken naar de oorzaak.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
misschien kinderen die bang zijn omdat ze anders op hun kop krijgen ?

Topicstarter
Ik heb alles afgekuist, vanbinnen, echt alles proper gemaakt, al het plak/wit spul is allemaal weg, maar ik krijg er maar geen stroom door..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik zei: Als electronica nat wordt en je zet er geen stroom op is er niets aan de hand. Zet je er wel stroom op heb je kans op kortsluiting, maak je kortsluiting dan kan het kapot gaan en dan krijg je het dus ook niet meer aan de praat.

Gezien je em aan hebt gezet terwijl ie nat was heb je inderdaad kortsluiting gemaakt en is de boel nu kapot.

Wat wil je nu precies dat wij voor je doen? Garantie heb je niet gezien het duidelijk user abuse is, voor zo ver ik weet zijn er geen magische trucjes om een defect stuk electronica spontaan weer tot leven te wekken.

Je kunt het beste de notebook (laten) strippen en de nog werkende onderdelen verkopen, daarna gewoon een nieuwe laptop kopen.

En de volgende keer als iets van electronica nat wordt: Stroom eraf en eraf laten totdat de boel helemaal droog is. Als er geen stroom is kan je ook geen kortsluiting maken en gaat het ook niet kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Een rondvraag van de naaste mede bewoners lijkt me doeltreffender. Hoe vaak komt het niet voor dat wanneer er iets in/over een stuk hardware gaat, wat niet eerlijk word gezegd ? Dit heeft niets van doen van internel faiilure, aangezien het op zoveel plaatsen zit en als ik die floppy drive zie weet ik al genoeg. Er is iets over heen gegaan, misschien was hij/zij wel (slaap)dronken en herinnert zich niets meer, komt ook vaak genoeg voor. Lijkt me een hopeloos geval en rijp voor de sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-06 09:53
Als het inderdaad een gevalletje water- (cola)-schade is zou ik eens bij je verzekeringsmaatschappij informeren of dat niet verzekerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat van die user abuse vind ik eigenlijk wel wat gezever. Zoals ik al zei is de laptop van een vriend van me, die rookt niet, zet er nooit drinken naast + bergt de laptop altijd zeer mooi weg (en heeft ook geen kinderen). De laptop is het afgelopen jaar al 2x binnengeweest !! Telkens naar Acer gestuurd met een papiertje (Liquid Damage vastgesteld door Acer, mainboard vervangen). Nu voor de 3de keer dus weer hetzelfde probleem maar buiten garantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cola over de laptop lijkt mij toch een schoolvoorbeeld van user abuse.

Dat hij niet rookt wil niet zoveel zeggen als hij wel iedere keer z'n cola over z'n laptop heen giet.

Dat het eerder onder de garantie viel is waarschijnlijk puur geluk geweest dat er ruime garantievoorwaarden waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 14:12

BHQ

Anoniem: 126247 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:34:
je kan eens u tong tege da spul houden is het zuur dan is het batterij
Ja. Doe dat dus maar even niet. Je hebt blijkbaar geen enkel idee dat het giftig kan zijn?

Anyway, ik verdenk iets als lekkende elco's. Als de TS met een verhaal komt dat z'n vriend er -echt- niets mee gedaan heeft, waarom kunnen jullie dat dan niet gewoon aannemen? Het gaat erom waardoor het -anders- zou kunnen komen, niet dat er toevallig cola overheen is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87168

Heeft deze vriend van jou misschien een hond? Omdat het meerdere keren voor gekomen is (typisch voor honden), het een duidelijk geval is van waterschade (de druppels hangen gewoon aan het metaal) en het rare plakkerig troep is, lijkt het mij dat de hond een beetje stout geweest is. Het kunnen natuurlijk ook muizen zijn (een keer gehoord dat iemand muizen in z'n pc had zitten (pc stond in de schuur van een boederij).

In ieder geval is er water schade, dat electronica kapot kan maken. Als je wilt weten waar de fout zit, moet je gaan doormeten met een multimeter, maar dat kans dat je uitschiet is enorm groot en omdat je het toch vast niet kunt repareren heeft het ook helemaal geen zin.

Misschien als een huisdier het heeft gedaan valt het onder de garantie van je inboedel..... maar hoe bewijs je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-06 07:25
wegens geen email in je profiel dan maar zo: mocht je van de laptop af willen, ik wil de behuizing wel hebben, heb zelf dezelfde behuizing maar dan zilver/grijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik verkoop hem dan wrs voor die vriend in stukken. Rest is getest geweest en werkt gewoon perfect, alleenja, moederbord dood..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98889

Ik zeg niet dat het hier zo gegaan is, maar ik heb enkele weken geleden ook zo een laptop in handen gekregen waarbij de harddisk en de dvd writer plots niet meer herkend werden. Ik heb zeker 5 keer gevraagd of er iets gebeurt was. Neeneenee, hij stond gewoon op het bureau waar hij altijd staat en vanmorgen deed hij het plots niet meer.

Garantie was al lang verlopen, dus begon ik het ding zelf uit elkaar.

Vanaf ik de harddisk eruit had was het probleem al duidelijk... koffie.. en nog niet zo een beetje. Alles netjes gedroogd en afgekuist en ja hoor... hij deed het weer.

Bij het terugbrengen vermeld dat er koffie inzat... waarbij de vrouw des huizes plots heel wat minder spraakzaam werd en bleek dat er er een hele tas koffie over gemorst had. "Maar ze had het goed opgekuist dus dat kon het probleem toch niet zijn ?"

Moraal van het verhaal... "nee meneer er is echt niets gebeurt" ken ik goed genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Een laatste iets wat ik kan bedenken is dat hij in een zeer vochtig huis woont en weinig ventileert. Vooral in zo een kleine ruimte als een laptop, waar toch wel veel lucht word door aangezogen, kan het ook nog hier aan liggen. Of dat hij de laptop veel versjouwd, in bepaalde omgevingen, en niet de 2-3 uur in acht neemt om het apparaat te laten aklimatiseren waardoor er ook steeds condens vorming optreed.

En ik heb me bedenkingen erbij dat je een laptop iedere keer na gebruik keurig netjes opruimt, meestal heb je wel een apart plekje voor waar hij opgesteld blijft staan. Huisdieren kunnen ook een probleem zijn, maar weet niet of hij die heeft.

Zoveel vocht komt nooit uit een laptop zelf, nog nooit gezien iig. Jammer dat hij geen foto's heeft van de andere keren dat hij hem retourneerde, dan zou je kunnen vaststellen of het op dezelfde plekken was opgetreden, gezien de airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 11:44

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

lijkt me sterk, zon laptop wordt behoorlijk warm, zodat condens daar echt weinig tot 0 kans heeft

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-06 07:25
Anoniem: 129319 schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 19:37:
Ja ik verkoop hem dan wrs voor die vriend in stukken. Rest is getest geweest en werkt gewoon perfect, alleenja, moederbord dood..

Heb je al iets gehoord over de laptop, zoals gezegd, ik ben zwaar geintresseerd in de behuizing + eventueel de slot-in speler. :) Om het topic niet verder te vervuilen kan je me misschien maar beter mailen.

Anoniem: 156750

offtopic:
Ik ben echt heel zwaar benieuwd naar wat Ace2k4 heeft gezegd

@theodouma, ja dat zou slim kunnen zijn |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 156750 op 14-09-2006 22:00 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:03

Theo

moederbord

Anoniem: 156750 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:53:
offtopic:
Ik ben echt heel zwaar benieuwd naar wat Ace2k4 heeft gezegd
offtopic:
kijk naar de reacties waarin hij gequote wordt, dan krijg je een indruk..

7400 Wp op het dak

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
Toen mij telefoon in het water gevallen was heb ik hem gemaakt door hem helemaal open te halen en te reinigen met pure acohol. Flesje kan je bij de drogist halen voor 3 euro ofzo en daarna tijd laten drogen. Wellicht helpt dat. Alleen zo te zien zijn die resten al oud en is het spul al aant oxideren geweest. Maar je kan het proberen
Pagina: 1