Geluidsnivo van koelers

Pagina: 1
Acties:

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
Recent heb ik een nieuwe koeler gekocht namelijk de Zalman CNPS7700-AlCu processorkoeler voor op mijn amd athlon 2400.
Deze heb ik mede uitgezocht omdat over staat dat ie zo ontzettend stil is:
Min. geluidsniveau 20 dB
Max. geluidsniveau 32 dB
(volgens de mycom)

Maar na het inbouwen blijkt dat ie veel meer geluid maakt als mijn oude coolermaster (type weet ik niet precies maar tis gewoon zo een standaard blok met fan erop, elcheapo).
De fan staat op minimum rotaties wat scheelt maar dan nog maakt ie meer lawaai.
Is dit normaal of heb ik gewoon een rot model?
Ik heb wel gelezen dat mn moederboard max een koeler van 250 gram kon hebben en deze 700gram is maar ja dat leek me van die overdreven veiligheidsmaatregels.
Nu wil ik dus wel evt een nieuwe kopen maar ben ik bang dat het er niet beter op word..

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
Hahn schreef op donderdag 07 september 2006 @ 10:38:
Ik heb precies dezelfde op mijn Athlon 64 X2 3800+ zitten en ik kan niet zeggen dat ik 'm hoor. Pas als ik 'm op z'n hardst zet dan begin ik een 'opstijgend' geluid te horen, maar op medium snelheid hoor ik 'm ook alleen als ik m'n oor erbij houd.

Heb je soms je pc op je bureau staan waardoor je er vlak naast zit met je hoofd? :P

edit:
Je had ook even een move kunnen aanvragen...
ik heb idd ook dat opstijgende geluid en als ik hem uit zet denk ik ineens pfff heerlijk wat een rust, en idd ik heb hem op mn bureau staan dichtbij mn hoofd.

• jeroen84
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Ik weet niet zeker of die koeling een ventilator heeft die je kan vervangen? Anders stop je er een Nexus Real Silent D12SL-12 op voor ~10 euro. (120mm)

Het gewicht van de koelingsset en het gewicht dat je moederbord fabrikant aangeeft heeft meer te maken met de stress die het moederbord aankan. Zover ik weet kan dat niet lawaai veroorzaken. Of je moederbord last heeft van overgewicht, kijk even of de aansluitingen gespannen staan of redelijk normaal. Je kan altijd met strips/ijzerdraad het uiteinde van de koeling aan de bovenkant van je kast ophangen om de druk lichtelijk van het moederbord te halen.