Prestatie verschil Nvidia chipsets bij AM2 X2 CPU's

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-03 07:16
De HTPC moet er nu echt komen, dus moeten er knopen worden doorgehakt. Ik wil eigenlijk een Videokaart met HDMI en HDCP ondersteuning, maar omdat deze in het low-budget segment er nog niet zijn moet er een tijdelijke oplossing komen.

de uitgangssituatie is:
de CPU wordt een AMD X2 3800+
en ik ben niet geïnteresseerd in overklokken..

De Keuze waarvoor ik sta is:

-een Asus M2N-E met daarbij een Asus EN7300GS/HTD/256M
of
-een Asus M2N PV-VM

Het voordeel van de M2N-E is dat ik een langere tijd kan wachten met de upgrade van de video kaart omdat tie ook hardware MPEG 4 ondersteuning heeft, het nadeel van de optie is dat tie € 80,- duurder is

Mijn vraag is nu of er veel prestatie verschil zit tussen de NVidia 430 chipset die in de M2N-VM zit en de NVidia 570 ultra chipset die in de M2N-E zit ??

Ik heb zitten googelen en op tomshardware gekeken, maar kan nergens een artikel vinden die de eventuele verschillen behandelt.

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst zit je appels met peren te vergelijken, wat waarschijnlijk verklaart waarom je niets vindt :z

De nVidia 430 is een southbridge die in dit geval aan een nVidia 6150 northbridge gekoppeld is, wat samen een nVidia C51G chipset/platform vormt :o

Als je het over prestaties hebt, heb je het meestal over geheugen/CPU/VGA performance. Bij een AMD geval zit de geheugencontroller sowieso in CPU, dus bepaalt je X2 dat gewoon. Enige wat overblijft is HT efficiency en PCIe interface. Dat laatste is gelijk ook het verschil tussen de nVidia chipsets.

Zoek dus op 6150 vs 570Ultra. Qua mem performance zou je geen verschil mogen zien, maar qua beschikbare PCIe kanalen lopen ze uiteen. Op een M2NPV-VM hoef je geen SLI te verwachten, maar met een enkele PCIe 16x kaart zou het nagenoeg identiek moeten presteren :z

Oslik blyat! Oslik!

• jobvr
ojee.. blonde ik dacht dat die 6150 de grafische unit was, en dat is het ook (gedeeltelijk) maar die zit natuurlijk geintegreerd in de northbridge 8)7

Ik vermoed dat ik voor die paar filpjes en beetje internetten geen SLI opstelling nodig heb, dus mag ik ervan uitgaan dat als ik er één normale PCIe videokaart in duw dat de prestatie van beide systemen ongeveer gelijk is

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• smvs
  • Niet online
Tussen de M2NPV-VM en de M2N-E zit in de pricewatch maar 12 euro verschil en deze laatste is een uitgebreider bord, dus als je toch voor een losse videokaart kiest (en dus de voordelen van de M2NPV-VM niet benut) dan zou ik voor de M2N-E gaan.

Edit: Of een MSI K9N Neo-F voor 65 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door smvs op 07-09-2006 15:17 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:33
De Nvidia 430 kan ook zonder 6100/6150 gebruikt worden, dan heb je geen VGA. Asrock Asus heeft zo'n bord.

[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 07-09-2006 23:22 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• jobvr
smvs schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:07:
Tussen de M2NPV-VM en de M2N-E zit in de pricewatch maar 12 euro verschil en deze laatste is een uitgebreider bord, dus als je toch voor een losse videokaart kiest (en dus de voordelen van de M2NPV-VM niet benut) dan zou ik voor de M2N-E gaan.

Edit: Of een MSI K9N Neo-F voor 65 euro.
behalve die chipset met een hoger nummer weet ik niet wat er uitgebreider is aan de M2n-E, de M2N-VM heeft bijvoorbeeld ook fire-wire.

Het probleem is dat ik er wel een losse kaart in wil doen, maar omdat het een HTPC is wil ik het meteen goed doen en een kaart met HDMI aansluiting nemen en HDCP. Deze kaarten zijn nog niet in het voor mij betaalbare segment beschikbaar en omdat de LCD TV er nu aankomt en ik wel mooi HD filmpjes wil kijken moet de pc er nu komen. als ik de M2N-E koop moet ik meteen een tijdelijke videokaart kopen terweil ik bij de M2N-VM van de onbaord DVI aansluiting gebruik kan maken.

Als er dus niet zo veel prestatie verschil tussen zit, ga ik voor de M2N-VM en bespaar ik €12,- (ok is niet veel) maar ik bespaar ook de kosten voor de tijdelijke video kaart

• smvs
  • Niet online
jobvr schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:38:
[...]

behalve die chipset met een hoger nummer weet ik niet wat er uitgebreider is aan de M2n-E, de M2N-VM heeft bijvoorbeeld ook fire-wire.

Het probleem is dat ik er wel een losse kaart in wil doen, maar omdat het een HTPC is wil ik het meteen goed doen en een kaart met HDMI aansluiting nemen en HDCP. Deze kaarten zijn nog niet in het voor mij betaalbare segment beschikbaar en omdat de LCD TV er nu aankomt en ik wel mooi HD filmpjes wil kijken moet de pc er nu komen. als ik de M2N-E koop moet ik meteen een tijdelijke videokaart kopen terweil ik bij de M2N-VM van de onbaord DVI aansluiting gebruik kan maken.

Als er dus niet zo veel prestatie verschil tussen zit, ga ik voor de M2N-VM en bespaar ik €12,- (ok is niet veel) maar ik bespaar ook de kosten voor de tijdelijke video kaart
Als je eerst onboard wil gaan draaien zou ik ook zeker voor de M2NPV-VM gaan. Met meer uitgebreid doelde ik op het feit dat de M2N-E een full-atx bord is met o.a. meer PCI-sloten. Niet dat dat heel veel uitmaakt met zoveel onboard tegenwoordig maar goed.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Zinloos om voor een M2N-E te gaam, tenzij je gebruik wil maken van de extra's van Nforce 570 chipset(6x SATA ipv 4x).
Als HTPC is een M2N-PV VM veel geschikter, mede door de lagere prijs en de aanwezigheid van Firewire

• jobvr
mad-dog schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:40:
Zinloos om voor een M2N-E te gaam, tenzij je gebruik wil maken van de extra's van Nforce 570 chipset(6x SATA ipv 4x).
Als HTPC is een M2N-PV VM veel geschikter, mede door de lagere prijs en de aanwezigheid van Firewire
ok, thx, ja dat vroeg ik me af, of behalve die extra sata poorten en wat raid opties er misschien prestatie verschillen zijn, alleen jamer dat ze nog geen M2N-VM hebben waar een geforce 7 chip zit ingebouwd in de northbridge, die hardware matige mpeg 4 kan decoden

• dion_b
  • Laatst online: 18:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jobvr schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:46:
[...]

ok, thx, ja dat vroeg ik me af, of behalve die extra sata poorten en wat raid opties er misschien prestatie verschillen zijn, alleen jamer dat ze nog geen M2N-VM hebben waar een geforce 7 chip zit ingebouwd in de northbridge, die hardware matige mpeg 4 kan decoden
Tja, dat hij dat hardwarematig kan is leuk en wel, maar zelfs de slapste CPU die je in een AM2 bord kan prikken kan dat op z'n sloffen softwarematig, laat staan zo'n mooie X2, dus zo kritiek is het allerminst :z

Zelf heb ik al een So939 6150/430 bord (MSI K8NMG-FIR) en zijn de ervaringen dermate positief dat ik die aan mijn moeder doneer en zelf een tweede pak voor AM2 (M2NPV-VM idd) - niet omdat ik AM2 beter vind presteren (dat is zeker niet zo), maar omdat ik met Pacifica (virtualisation) wil spelen, wat niet voor So939 beschikbaar is. Euh, en omdat een AM2 3800+ X2 net iets goedkoper is.

Als je geen Pacifica wilt gebruiken (wat de gemoddelde HTPC gebruiker niet hoeft) is de So939 versie waarschijnlijk een betere keus, zeker omdat de K8NMG-FIR bekend staat als stabiel en niet kieskeurig als het op RAM aankomt, wat van de M2NPV-VM allerminst het geval is (Asus is wat compatibility betreft gewoon brak de laatste jaren).

Oslik blyat! Oslik!

• jobvr
dion_b schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:52:
[...]
Als je geen Pacifica wilt gebruiken (wat de gemoddelde HTPC gebruiker niet hoeft) is de So939 versie waarschijnlijk een betere keus, zeker omdat de K8NMG-FIR bekend staat als stabiel en niet kieskeurig als het op RAM aankomt, wat van de M2NPV-VM allerminst het geval is (Asus is wat compatibility betreft gewoon brak de laatste jaren).
Ja, had ook naar de 939 zitten kijken, maar vond de mounting van AM2 er wel leuk uitzien :z

dat met dat geheugen snap ik nog steeds niet (loopt ook een andere tread over), als de memory controller op de CPU zit en dezelfde northbridge wordt gebruikt, dan zou je bijna denken dat asus in zijn bios de timings verneukt of het voltage heel brak geregelt wordt.

edit: lees net je bericht in de discusie over het geheugen, laten we daar maar in verder gaan over dit onderwerp...

[ Voor 6% gewijzigd door jobvr op 07-09-2006 21:00 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
jobvr schreef op donderdag 07 september 2006 @ 20:46:
[...]

Beide borden kunnen gewoon RAID-5 aan, dat is dus geen belemmering
Pagina: 1