Toon posts:

2wUbuntu samen met andere Linux versie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik heb een nogal lange en moeilijke vraag die ik aan jullie wil voorleggen. Ik ben sinds een paar weken begonnen om Linux te gebruiken. Ik had hier een oude Linux-versie (Redhat 7.1) liggen die ik geïnstalleerd heb. Dit systeem is voldoende voor mij om te leren omgaan met de basis van Linux. De PC waarop ik het geïnstalleerd heb, is een oude PC (met een AMD processor die vergelijkbaar is met de Pentium2, 64 MB RAM-geheugen). Alles ging goed totdat ik gisteren Apache, PHP en MySQL wou installeren. Ik ben namelijk een webdeveloper en wou eens experimenteren met deze dingen op Linux. Vol goede moed begonnen met het downloaden van deze drie systemen. Apache lukte nog om te installeren maar ik liep hopeloos vast toen ik PHP wou installeren. Ik kwam in een warreboel van dependencies terecht om uiteindelijk op een punt te komen dat er conflicten optraden met bepaalde files. Mijn vermoeden is nu dat de versie van Linux die ik draai niet geschikt is om deze systemen te draaien. Vanmorgen ben ik dan op zoek gegaan naar eventuele andere mogelijkheden die me toelaten om toch PHP en MySQL te draaien. Daarbij stuitte ik op de website van Ubuntu. Ik heb nu volgende vragen en ik hoop dat er iemand van jullie daar een antwoord op kan geven:

1. De Server editie van Ubuntu lijkt me perfect voor mij, het enige spijtige is dat er geen grafische omgeving meegeïnstalleerd wordt. Vermits ik de grafische omgeving die ik nu heb graag zou willen behouden, zou ik willen vragen of het mogelijk is om een dualbootsysteem te maken met op 1 partitie mijn oude Redhat versie en aan de andere kant de Server-versie van Ubuntu?

2. Indien dit niet mogelijk is, of jullie een andere oplossing weten voor mijn probleem?

Alvast bedankt op voorhand,

Eveline Vanhemel

Verwijderd

Je kan ook eventueel gewoon gans die red hat installatie wissen en gaan voor een gewone desktop omgeving met ubuntu. Zo kan je je servers laten draaien op de achtergrond terwijl je op het zelfde systeem je werk doet. Die server install is handig maar je kan evengoed de gewone ubuntu versie installeren, zou je weinig moeite mogen hebben met dependencies.

Zelf heb ik een debian pctje voor dat doel. Ik weet wel niet of 64 mb ram genoeg gaat zijn om de nieuwe ubuntu (dapper drake) vlotjes te trekken...

Een goeie pagina om een dergelijk systeem te installleren (LAMP -> linux apache mysql php) is deze:
https://help.ubuntu.com/community/ApacheMySQLPHP

Daar wordt netjes uitgelegd hoe je de verschillende compontenten kan installeren. Indien je de server-cd al gedownload zou hebben kan je eenvoudig een grafische omgeving toevoegen door "sudo apt-get install ubuntu-desktop" te doen. Wil je liever kde dan is het kubuntu-desktop.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41

Rmg

Ik zou gewoon ubuntu server installeren en dan kijken voor een lichte window manager zoals xfce.

als ie in de repository zit van ubuntu is het een kwestie van

sudo apt-get install xfce4
en dan word alles voor je gedaan ;)

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10-2025
Het handigste lijkt mij om Ubuntu server te installeren.

Daarna kan je met "sudo aptitude install xubuntu-desktop" XFCE installeren, dat is al een stuk lichter dan KDE of Gnome.

Eventueel kan je op ubuntuforums nog zoeken naar een how-to voor fluxbox oid, dat is nog lichter, en wel zo prettig als je weinig intern geheugen hebt.

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb voor server doeleinden clarkconnect gebruikt, doet het prima op jouw systeempje denk ik. als je linux wilt leren zou ik beginnen bij het begin. Dat is dus de tijd nemen om bijvoorbeeld de ubuntu manual door te nemen.

Server-install van ubuntu is eigenlijk gewoon ubuntu zonder gui, wat het minder zwaar maakt voor je systeem want geen grafisch geweld waar je compu zich druk over hoeft te maken. Wil je toch grafische menu's dan zou ik http://www.webmin.com/ installeren ( sudo apt-get install webmin intypen ). dat is een webinterface waarmee je bijna alles kunt besturen.

Clarkconnect is een distro die van je pc een server maakt inclusief php, en alle andere proggies die je erop mag verwachten.

dualbooten kan natuurlijk altijd, vaak gaat dat makkelijker met de " gebruiksvriendelijke" distro's zoals ubuntu, suse enzo..

Het komt erop neer dat je het meeste plezier van linux hebt als je de tijd neemt om de manual van desbetreffende distro goed door te lezen.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Verwijderd

nog een kleine toevoeging: om je mysql server te beheren is "phpmyadmin" een aanrader. Dan kan je eenvoudig via een browser vanop een andere pc je mysql databases beheren.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er bestaat binnen linux eigenlijk geen verschil tussen server edities en gewone (niet in de zin die bij MS hanteerd). Het belangrijkste verschil zijn de pakketten die standaard geïnstalleerd worden.
Éen kenmerk van de server pakketten is het ontbreken van een grafische omgeving, maar die is eenvoudig zelf te installeren, bijvoorbeeld voor Ubuntu/Debian "apt-get install xfce". apt-get zorgt dan zelf voor alle afhankelijkheden en zal een werkend X11 systeem voor je installeren.

Hetzelfde geldt als je Apache/PHP/MySql wilt installeren. PHP heeft een afhankelijkheid richting Apache, en zal deze dus ook mee installeren (mits je het via apt-get doet).

edit:
is iedereen net wakker ofzo... in 15 minuten 4 keer hetzelfde advies... :o

Ik zou trouwens nog niet met ClarkConnect of Webmin aan de slag gaan. Daar leer maar heel weinig van, en eerlijk is eerlijk, webmin werkt met Apache niet echt geweldig... (tenminste op mijn gentoo machine)

[ Voor 18% gewijzigd door deepbass909 op 07-09-2006 10:45 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal!

Ik denk dat ik zal gaan voor de installatie van de server-versie en dan xfce erbij zal installeren.

Groetjes,

Eveline

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10-2025
Lees hier hoe je het beste XFCE kan installeren.

En lees hier waarom je dat het beste met aptitude kan doen i.p.v. apt-get.

Veel succes :)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dr_Hell schreef op donderdag 07 september 2006 @ 10:40:

En lees hier waarom je dat het beste met aptitude kan doen i.p.v. apt-get.

Veel succes :)
Uhhh ik wil helemaal niet dat als ik package a verwijder ook package b t/m z ook weggaan, tenzij ik dat zelf zeg... dus dan zou ik aptitude dus heel hard links laten liggen :) Dus het beste met.... is gewoon afhankelijk van wat je wil :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Misschien een hele stomme vraag, maar kan je met Debian dependencies beïnvloeden?

Ik ben gentoo gewent, en daarbij geeft je in make.conf precies aan welke compileer vlaggen je wilt gebruiken, en daarmee indirect welke depencies er geïnstalleerd moeten worden.
Iets waar ik onlangs tegenaan liep bijv. was een dependencie van cups voor samba. De machine waarop ik samba nodig had, zou nooit van z'n leven met deze install een printer aan gaan sturen of iets moeten printen, dus cups was voor mij compleet overbodig. Bij Gentoo geef ik daarvoor een maak-vlag mee die cups uitsluit, maar bestaat er ook zoiets voor Debian?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1