Zonder vpn-verbinding is openen office erg traag

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:38
Ik heb hier een probleem met het openen vanuit Office (eigenlijk meer het weergeven van de bestandenlijst).

Situatie:

Thuis-pc die regelmatig inbelt via VPN op het bedrijfsnetwerk. Twee netwerkmappen gekoppeld aan gedeelte mappen van de server op het bedrijfsnetwerk.

Probleem:
Als het niet ingebeld is via de VPN verbinding gaat het weerrgeven van de keuzelijst bij het openen in Word/Excel e.d. bijzonder traag. Zodra ik de vpn-verbinding opzet heb ik nergens last van.

Wat ik inmiddels gevonden heb is dat er een request naar de bedrijfsserver verzonden wordt. Na een seconde of 30 krijg ik daarvan een timeout, en vervolgens wordt de lijst met bestanden weergegeven.
Door middel van TCPview zie ik dat er 2x een request verzonden wordt.

Heeft iemand enig idee waar ik, óf deze timeout, óf dit request naar de server kan aanpassen zodat het openen van bestanden sneller gaat.

-

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:16
Tja, een bekend probleem.... Ik denk dat je het beste de netwerkmappen pas aan moet maken als je VPN tot stand is gekomen. Wellicht met een script oid. Zodra de VPN verbinding dan weer op non-actief is gesteld, moet je de netwerkkoppeling weer ongedaan maken (disconnecten).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je krijgt die lange tijden bij het openen van files ?
Die PC met VPN heeft regelmatig toegang tot shares op de server op de zaak.
Krijg je dan niet het idee dat Office alle network drives probeert te openen bij het starten van de file dialog :?

Anders zul je toch iets meer info moeten geven.

Tijd voor een nieuwe sig..

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Volgens mij gaat office standaard naar de laatst gebruikte map bij het openen van bestanden tenzij je een de 'File Location' setting voor 'Documents' hebt ingesteld. Als je deze instelling naar je 'My Documents' lokaal laat verwijzen moet je een heel eind komen.

Ik bedenk me ook net dat office de shotcuts in de 'Recent' folder van office controlleert. Deze folder staat in 'Application Data\Microsoft\Office'.

• SysRq
GarBaGe schreef op donderdag 07 september 2006 @ 09:21:
Tja, een bekend probleem.... Ik denk dat je het beste de netwerkmappen pas aan moet maken als je VPN tot stand is gekomen. Wellicht met een script oid. Zodra de VPN verbinding dan weer op non-actief is gesteld, moet je de netwerkkoppeling weer ongedaan maken (disconnecten).
Mja, dat kan natuurlijk ook.Geen idee eigenlijk of dit makkelijk kan, ik zal eens gaan zoeken...
Koffie schreef op donderdag 07 september 2006 @ 09:21:
Krijg je dan niet het idee dat Office alle network drives probeert te openen bij het starten van de file dialog :?
Uiteraard. :P Het probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik dit uit kan schakelen.
[ash] schreef op donderdag 07 september 2006 @ 09:24:
Ik bedenk me ook net dat office de shotcuts in de 'Recent' folder van office controlleert. Deze folder staat in 'Application Data\Microsoft\Office'.
Dit ga ik ook even controleren, bedankt.

-

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:55
dos batch maken:

createnetworkdrives.bat

code:
1
2
net use x: \\bedrijfsserver\share1
net use y: \\bedrijfsserver\share2

disconnectnetworkdrives.bat

code:
1
2
net use x: /delete
net use y: /delete

disconnectALLnetworkdriversatonce.bat

code:
1
net use * /delete

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Maak er dan het volgende van:
code:
1
2
3
net use /PERSISTENT:NO
net use x: \\bedrijfsserver\share1
net use y: \\bedrijfsserver\share2

Dan hoef je namelijk geen delete te doen, na een reboot zijn ze weg.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik dit uit kan schakelen.
Duh , zoals gezegd, zorgen dat je die shares niet hebt op dat moment 8)7

Het is toch niet zo vreemd dat het allemaal lang duurt als je wel een connectie naar een share hebt, maar de server niet zichtbaar is ?

Als het echt zo is dat je bij de 'offline' situatie nog steeds connecties naar shares open hebt staan valt me het toch wel een beetje van je tegen.
Je gaat met TCP sniffers enzo zitten werken, maar het komt niet in je op om te bedenken dat die shares gewoon opgevraagd worden ? 8)7

Tijd voor een nieuwe sig..

• SysRq
:? Misschien dat het uit de ts niet helemaal duidelijk is, maar dit probleem is nog maar sinds kort.
Het heeft dus altijd op deze manier gewerkt!

Dus uiteraard probeer ik er dan achter te komen waardoor dit probleem ineens optreed. Die shares zijn altijd aanwezig geweest, en sinds een tijdje treden er ineens timeouts op. Vandaar dat ik met TCPview gekeken heb of er vreemde requests tussen zitten. :)

Natuurlijk heb ik aan de betreffende persoon gevraagd of hij nog zaken veranderd/geinstalleerd heeft, maar hij heeft verder niets aan de configuratie veranderd.

[ Voor 17% gewijzigd door SysRq op 07-09-2006 10:29 ]

-

• SysRq
Schop! Iemand nog een idee?

-

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zet de vpn open

download filemon van www.sysinternals.net

en kijk welke files office allemaal opentrekt

Iperf

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Waarschijnlijk paden in office die naar het netwerk verwijzen. Kunnen ook UNC paden zijn. Voor documenten of templates. Gewoon alles naar lokaal zetten op de de workgroup templates na als je daar gebruik van maakt. Policies kunnen dit soort instellingen ook doen. Dus dat het pas sinds kort is zegt niks over dat er wel of niet is gewijzigd.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• SysRq
Tnx, dat ga ik eens proberen. :)

-

• SysRq
Nou, op die manier heb ik het probleem niet kunnen localiseren. Maar....

Ik heb de oplossing wel! :) Het heeft er blijkbaar mee te maken dat ik de netwerkmappen via een ip-adres in plaats van naam aanmaakte. //192.168.202.2/projecten werkt bijvoorbeeld erg traag, //servera/projecten werkt goed. (Geen idee waarom eigenlijk?)

Oftewel: het kan wel, Koffie! :*

[ Voor 4% gewijzigd door SysRq op 13-09-2006 09:20 ]

-

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

SysRq schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:20:
Nou, op die manier heb ik het probleem niet kunnen localiseren. Maar....

Ik heb de oplossing wel! :) Het heeft er blijkbaar mee te maken dat ik de netwerkmappen via een ip-adres in plaats van naam aanmaakte. //192.168.202.2/projecten werkt bijvoorbeeld erg traag, //servera/projecten werkt goed. (Geen idee waarom eigenlijk?)

Oftewel: het kan wel, Koffie! :*
Misschien zit er in de routine die 'servera' omzet in 192.168.202.2 een functie die de boel afkapt wanneer er geen verbinding is, is mijn gok in elk geval :)

Van Zeeland dan misschien ??

Pagina: 1