Max. Bandbreedte mobo niet overschrijdbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Ik ben al een tijdje bezig met de volgende setup:

Asus P4P800-E Deluxe
Asus CT-479
Intel Pentium M 760 (Momenteel @ 2400 MHz).
Corsair TwinX1024 XMS Xpert 3200XLL (Latency: 2-2-2-5 @ 200 MHz effective / Programmable LED Displays)
OCZ DDR400 1024DualChannelKit Platinum 2K Extreme (2-3-2-5 @ 200 MHz)
Gainward Bliss 7800GS+ Golden Sample 512MB DDR3 (Core: 490 MEM: 1400)
OCZ Modstream 450 Watts PSU

Het volgende probleem doet zich voor...

De OCZ Modules hebben een iets hogere latency dan de Corsair modules...
Valt prima mee te leven maar zelfs als ik alle 4 de modules op 2-3-5-2 laat draaien dan kom ik niet in windows. (Blue screens etc).
Als ik de timings automatisch laat bepalen via de SPD in de BIOS dan komen de timings met alle 4 de modules op 2-4-4-8 te staan.

Nu heb ik ff MEMtest82 gedraait op beide latencies en merkte dat met de laagste latency MEMtest na een tijd vastliep en op de 2-4-4-8 latencies werkte alles gewoon perfect.
Wat me wel opviel is dat memtest bij de 2-4-4-8 latency een schrijfbandbreedte aangaf van ongeveer 1125 MB/s (Wat net zo veel was als met 2 modules op 2-2-2-5).
Maar als 4 modules op 2-3-2-5 liet draaien stond er bij de schrijfbandbreedte wel iets van 1800 MB/s.

Nu zat ik te denken en weet ik dat ASUS zegt dat de max. bandbreedte van mijn moederbord 6400 MB/s is.
Als ik ga benchen in Everest komt dit er ook uit.

Zou het kunnen dat omdat ik met de lagere latencies wat ruimer (~700 MB/s) boven de maximale bandbreedte zit, mijn moederbord dit niet leuk vind?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Iemand?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Latencies hebben *niets* met bandbreedte te maken :o

Het is dan ook niet verwonderlijk dat geen enkele latency tweak je bandbreedte gaat veranderen...

Latency is een maat voor hoe lang het duurt om een specifieke item uit het geheugen te halen, bandbreedte zegt iets over hoeveel items tegelijk uit het geheugen gehaald kunnen worden.

Vergelijk het met personenvervoer. Bandbreedte zegt puur iets over hoeveel mensen per uur van A naar B getransporteerd worden. Dat kun je doen door een bus waar 50 mensen in kunnen 1x op en neer te laten rijden of door een helicopter met 5 mensen erin 10x op en neer te laten rijden. Voor de totale bandbreedte maakt dat niets uit. Maar per individueel persoon maakt het wel uit. De latency van de bus is 10x hoger dan voor de helicopter.

En dan de vraag hoe de bandbreedte te verhogen - simpel, laat die bus sneller rijden, dus overclock je geheugenbus als je meer wilt :z

Oslik blyat! Oslik!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 11:23:
Latencies hebben *niets* met bandbreedte te maken :o

Het is dan ook niet verwonderlijk dat geen enkele latency tweak je bandbreedte gaat veranderen...

Latency is een maat voor hoe lang het duurt om een specifieke item uit het geheugen te halen, bandbreedte zegt iets over hoeveel items tegelijk uit het geheugen gehaald kunnen worden.
Dat is mij compleet duidelijk, dat was het van tevoren ook al.

Echter liet MEMTest82 een hogere bandbreedte zien na het verlagen van mijn latency. :S

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedoel je niet Memtest86+ :?

Let op wat gemeten wordt - Everest meet leesbandbreedte, Memtest meet schrijfbandbreedte. Dat kan eea verklaren :z

Iig is voor 'algemene' performance de leesbandbreedte doorgaans de beste maat.

Oslik blyat! Oslik!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 11:47:
Bedoel je niet Memtest86+ :?

Let op wat gemeten wordt - Everest meet leesbandbreedte, Memtest meet schrijfbandbreedte. Dat kan eea verklaren :z

Iig is voor 'algemene' performance de leesbandbreedte doorgaans de beste maat.
Ik bedoel idd *86 8)7

Maaruh, Everest kan zowel lees als schrijfbandbreedte benchmarken.
Aangezien de grootte in MB/s van deze 2 waarden nogal verschild was het goed te zien over welke waarden MEMTEST het had en volgend mij was dat toch beide de schrijfbandbreed.
Maar goed, het zal allemaal wel aan mij liggen. :>

Pagina: 1