RAM bankje van m'n SP4600 stuk?

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb een klein probleempje met mijn Toshiba Satellite Pro 4600 laptopje.
Het 2de RAM bankje lijkt namelijk stuk te zijn.

Pas toen ik vanwege school Windows XP installeerde en even in de BIOS keek om de bootpriority aan te passen zag ik daar nl maar 256MB RAM staan, ipv 512MB (heb er 2x 256 TwinMOS PC133 CL3 RAM in zitten).

Dus ik heb het klepje maar eens los getrokken.
Als ik met 1 reepje in het zwarte slot probeer te booten start het ding gewoon, maar geeft eveneens 256MB aan.
1 reepje in het witte slot en de laptop boot niet meer. Gewoon zwart scherm, geen POST, geen piepjes, niks, nada.
2 reepjes er in, en ik zie weer 256MB. Alsof het witte slot niet meer gezien wordt.

Wat ik heb geprobeerd om het op te lossen:
-Reepjes RAM van plek wisselen.
-Booten met 1 van de 2 reepjes (ongeacht welke van de 2, ze werken allebij in het zwarte slot)
-Zoeken naar instellingen in de BIOS.
-BIOS Update van 2.5 naar 2.6

Waar het niet aan kan liggen:
-Shared memory video. Er zit namelijk 16MB Dedicated video in.
-De reepjes. Ze werken allebij, maar niet in het witte slot.
-Het witte slot is MiniPCI. Waarom zag ik eerder altijd wel 512MB dan? En waarom zit het MiniPCI slot al ergens anders, voorzien van een wifi kaart? ;) )
-Instellingen van de BIOS. Heb niks veranderd (ook voor het veranderen van de Boot Prio zag ik al 256MB staan)

Geen idee of het nuttig is, maar dit zijn de hardware specs:
Intel Pentium 3 Mobile 800Mhz
2x 256MB TwinMOS PC133 CL3
Trident CyberbladeXP 16MB video
40GB Hitachi Travelstar HDD
TEAC CDRW/DVD Combodrive
Intel PRO/Wireless 2200bg MiniPCI Wifi
Yamaha AC-XG Audio

edit:
Wich reminds me, m'n oom heeft een soortgelijke laptop (zelfde merk/type, andere CPU, RAM, HDD) met hetzelfde probleem.

Iemand sugesties?

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 07-09-2006 06:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Wat ik heb geprobeerd om het op te lossen:
-Reepjes RAM van plek wisselen.
-Booten met 1 van de 2 reepjes (ongeacht welke van de 2, ze werken allebij in het zwarte slot)
Check het 2de slot eens of er geen houdertje is afgebroken wat geen contact meer veroorzaakt. Jammergenoeg is me dit ook overkomen met een oudere laptop & een 486 vroeger. Er was dus 1 houdertje stuk waardoor het hele slot niet meer bruikbaar was.

Als je de handleiding online raadpleegt, kom je dan ook iets tegen van een 2de Bank geheugen?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Al gedaan. Zelfs schoon geblazen (voor zover er iets in zou zitten. twas helemaal schoon, maargoed)
En een houdertje kan niet afgebroken zijn toch? heb niks met de reepjes RAM gedaan voor het voorval...
Maargoed, zal er nog eens naar kijken, al lijkt het me heel sterk.

In de manual staat wel hoe je RAM moet wisselen/uitbreiden. Nothing usefull there.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 07-09-2006 06:57 ]

Verwijderd

Link

Je bent iig niet de enige. Er is iemand die zegt een oplossing gevonden te hebben , namelijk :
found a solution for this problem, and as I think, a reason for it. Of course, a change of OS does not directly affect memory slot and BIOS. The problem is in the slot B itself. After I realized, reading this forum, that this is a general problem with Toshiba 4600, I spent a while examining memory slots in my Toshiba SP 4600. Then I thought, something may be wrong with memory slot joints. I put a folded piece of paper (hope this is correct phrase in English) under memory cover just over memory in slot B and both BIOS and O/S recognized second memory in slot B!!! It works in my laptop for last 12 hours - I have no idea, whether it will work in others. You can also try it at your own risk!
Now, the reason - why it happens after WinXP installation? I noticed, but I am not sure, that overall hardware temperature is much higher for WinXP than for previous Windows versions. I suppose, it can deform hardware. Furthermore, in my Toshiba SP 4600 slot B is poor made, when I compare it to slot A.
If someone more will solve the problem in the same way, please let it know. Maybe it was a joint problem in my laptop only.
Maar om nou met folie papier te gaan rommelen lijkt me ook niet echt slim.... Het heeft te maken met dat het wel onder 98 werkt maar niet in XP.

Edit. Ik heb zoiets raars ook gehad met gebruik van XP & Windows ME, namelijk m'n 64MB wegende Geforce 2mx. Onder windows 98 was er namelijk altijd de 64MB zichtbaar en bij xp na een reboot niet :? Het is alsof XP net iets anders omgaat met de hardware dan dat 98/ME dat doen, dat zou bij deze ook het probleem kunnen zijn. Mocht er een bios update zijn check anders even :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 07:06 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
ooohkay, dan ga ik vandaag maar eens een stukje papier of karton op mijn RAM leggen :P hope this works...
Kan de 2de helft van m'n RAM goed gebruiken op een ICT opleiding :P

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 07-09-2006 07:07 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
What The FUCK! het werkt nog ook! :D
Kheb m'n 512MB terug!! YEAH!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44
Dit probleem heb ik ook met mijn Toshiba Tecra 8200.
Deze heeft het zelfde probleem met Slot B.
Ik moet alleen het omgekeerde doen?
Dus ik druk met 2 duimen op het klepje van het geheugen en het wordt herkend.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
wraargh! we need more cardboard!
ondertussen ziettie dus weer 256MB (ben nu op school).

Maargoed, kartonnetje/papiertje tussen klepje en RAM zou moeten helpen. (en dat doet et ook, tot het verschuift oid. straks maar eens nakijken)

edit: op school nog weer even de laptop open geschroeft (jah heb gewoon schroevendraaier mee :+ ) en het kartonnetje nog eens dubbel gedaan, en nu weer 512MB :) nu maar hopen dat het houd...

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 07-09-2006 18:01 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 19:58

Harrie

NederVlaming

Misschien een overbodige schop maar ik wil de TS toch bedanken voor deze geweldige tip. Ik heb zelf ook een sattelite 4600 Pro via de TU/e. Hierbij zijn al een aantal keer de contactpuntjes van het geheugen opnieuw gesoldeerd, echter vandaag kreeg hij weer dezelfde problemen. In mijn geval herkent hij het geheugen wel, maar genereert steeds een biterror omdat 1 contact puntje niet goed is. Omdat ik nu op mijn stage zit, en de TU/e waarschijnlijk geen support meer geeft omdat de laptop meer dan 5 jaar oud is, heb ik er ook een velletje papier tussen gestoken (aantal keer dubbelgevouwen) en het werkt weer! Fantastisch, effectief en simpel! _/-\o_ 8)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
hehe, you're welcome :)
Tis trouwens een probleem in de hele serie volgens mij... M'n oom had er ook last van met zijn SP4600

Pagina: 1