Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werken in Belgie, wat allemaal regelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.007 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Dennahz

Life feels like hell should.

Topicstarter
Hoi!,

Ik heb besloten te stoppen met mijn HBO opleiding. Niet omdat het te zwaar is, maar ik heb er gewoon geen motivatie meer voor. Ik heb vorig jaar blijkbaar niet de goede keuze gemaakt om deze opleiding te gaan doen, en om nou 3 jaar iets te doen waar ik me niet 100% voor kan inzetten.. neuh.

Mijn vriendin woont in Belgie, dus ik wil daar ook gaan werken, maar waar moet ik allemaal op letten? Ik moet sowieso mijn diploma laten "waarderen" bij de IB Groep zodat ze er in Belgie ook wat mee kunnen. (Klopt dit? Of kan dit ook anders, want het kost €23,- voor een simpel papiertje..).

Moet ik mij officieel laten inschrijven in Belgie, of kan ik gewoon thuis ingeschreven blijven staan? Ook met het oog op het openen van een bankrekening daar en het behalen van m'n rijbewijs (Ga waarschijnlijk bij m'n vriendin wonen tegen een vergoeding, maar heb geen zin om die hele verzekering boel te moeten omzetten... straks loopt het fout, vind ik geen werk en besluit ik toch weer naar Nederland te gaan en dan heb je dat gedoe weer).

Iemand nog handige tips? :)

Twitter

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:30
Ik zit in dezelfde situatie, alleen net andersom (woon in België, werk in NL).

Diploma omzetten zou ik in eerste instantie niet laten doen, misschien als de werkgever er specifiek om vraagt of zo, maar anders niet. In mijn geval werd er helemaal niet moeilijk over gedaan.

Een Belgische bankrekening is niet noodzakelijk, tegenwoordig kan je gratis overschrijvingen doen binnen EU landen. Maar als je in België gaat wonen is het wel handig om het te hebben, omdat niet alle pinautomaten in winkels cirrus of maestro hebben (ik vergeet altijd welk ding wat doet :P ), en dus geen internationale transfers kan doen. Als je uw domicilie laat omzetten naar Belgie, dus als je hier officieel gaat wonen, dan zal je nog wel wat moeten regelen, maar dat zal in de praktijk ook wel meevallen.

Het moeilijkste is de belastingbrief invullen, omdat je dan ook een Belgische belastingbrief zal ontvangen, maar alles hangt ook af of je officieel in België gaat wonen of niet.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
offtopic:
SG->WI

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Sorry, verkeerde sectie had het inderdaad in deze moeten zetten. Thx :)

[...]
Ik merk het nu ook al dat je in Belgie soms niet kan betalen met je Nederlandse pas (Andersom ook niet trouwens.. met Belgische pas in Nederland). In Belgie zijn ook amper pinautomaten buiten.. (Roeselare) en ik kom niet binnen met mijn Nederlandse pas dus.

Als het niet nodig is om officieel in Belgie te wonen doe ik het niet, want het lijkt me niks al die papier bende. Wil eerst een jaartje kijken of het bevalt, daarna zie ik wel verder. Als ik me hier laat uitschrijven is het gelijk zo definitief.

Moet even zien wat de mogelijkheden zijn. :)

Twitter

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Even opletten met de opbouw van je AOW rechten. Als je in het buitenland woont / werkt en in NL geen premies meer betaalt, bouw je voor die periode geen AOW recht meer op. Dat houdt dus in dat je in de verre toekomst gekort wordt op je AOW voor die periode dat je in het buitenland zat. Daar kun je je overigens weer tegen laten verzekeren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Goed, ik heb me dus nu in laten schrijven bij allemaal uitzendbureau's en ben hard op zoek naar een leuke job :)

Blijkbaar moet je persé een "sis" kaart hebben ivm zwart werk e.d. Dus die zullen we morgen even aanvragen. Ben nog steeds in Nederland ingeschreven omdat daar nog mijn stufi e.d. loopt. Pas als ik echt vast werk heb wil ik me hier laten inschrijven.

Heb geen idee hoe dat allemaal gaat lopen.. ging er vanuit dat ik gewoon als Nederlander hier kon werken zonder gedoe.. maar blijkbaar is het allemaal toch wat ingewikkelder. (Waarom heet het Benelux als het toch allemaal anders is :?). Wil gewoon eerst een vaste baan voor ik alles laat omzetten.

Nouja, zie het allemaal wel. Heb sowieso al een bankrekening geopend hier :) Iemand nog tips of ervaringen hiermee :? Geen idee wat er allemaal geregeld moet worden voor die lui tevreden zijn :p

Twitter

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 11:32

samo

yo/wassup

Ik heb die stap ook ooit gemaakt. Inmiddels weer terug in Nederland, maar weet nog wel een beetje hoe het zat.
Je moet je inschrijven in Belgie, en dus uitschrijven in NL. Dan kan je een SIS-kaart aanvragen. Maar ik kon me pas inschrijven als ik werk had. En kon pas werken als ik een SIS-kaart had. Enfin, gewoon beginnen met werken en dan een SIS-kaart aanvragen dus.
Als je staat ingeschreven kan je ook een bankrekening openen.
Diploma's kan je laten overzetten maar is niet helemaal nodig. Heb ik niet nodig gehad.
Ik moest me wel regelmatig melden bij de vreemdelingendienst, om mijn 'immatriculatieattest' te laten verlengen. Dat is dus je inschrijvingsbewijs, als buitenlander.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Ik moest me wel regelmatig melden bij de vreemdelingendienst, om mijn 'immatriculatieattest' te laten verlengen. Dat is dus je inschrijvingsbewijs, als buitenlander.
Vreemdelingendienst :? Alsof je een buitenlander bent.. je gaat toch gewoon verhuizen naar Belgie en wilt je daar inschrijven? Ik hoef geen verblijfsvergunning neem ik aan.

Bankrekening heb ik al, was geen enkel probleem gelukkig :)

Twitter

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

* Mx. Alba is bijna 5 jaar geleden naar Frankrijk vertrokken. Als Europeaan heb je in een ander Europees land inderdaad eigenlijk geen verblijfsvergunning nodig. Maar het is wel verdomd handig.

Ten eerste is je verblijfsvergunning een gratis identiteitsbewijs - altijd meegenomen. Ten tweede zijn er veel instellingen die nog verouderde regels hebben waardoor je een verblijfsvergunning nodig hebt om aan de regels te voldoen. Ten derde is het gewoon veel makkelijker om op de vraag "heeft u een verblijfsvergunning?" gewoon "ja natuurlijk!" te antwoorden, dan "nee want die heb ik niet nodig".

Als je als Europeaan in een Europees land werk voor onbepaalde tijd hebt, heb je per definitie recht op een verblijfsvergunning voor 10 jaar. Als die 10 jaar om zijn wordt die automatisch verlengd voor weer 10 jaar mits je uiteraard nog steeds werk hebt. Zoveel moeite is het echt niet...

Trouwens nog een leuke anecdote: ik kreeg perongeluk in het begin een verblijfsvergunning voor 1 jaar ipv 10 jaar. Achja, maakte niet veel uit, want na dat ene jaar zou hij automatisch verlengd worden en dan voor 10 jaar. Ga ik dus naar het stadhuis daarvoor, en mijn vrouw (van Afrikaanse afkomst) ging mee. "Waar komt u voor?" "Verlenging van een verblijfsvergunning." en vervolgens begon de ambtenaar vragen aan mijn vrouw te stellen :D "Uh, niet haar verblijfsvergunning, die van mij!" "O... Sorry... Ik dacht dat... Uhh... Ok." :D

[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 19-09-2006 13:37 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 11:32

samo

yo/wassup

Dennahz schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:04:
[...]

Vreemdelingendienst :? Alsof je een buitenlander bent.. je gaat toch gewoon verhuizen naar Belgie en wilt je daar inschrijven? Ik hoef geen verblijfsvergunning neem ik aan.

Bankrekening heb ik al, was geen enkel probleem gelukkig :)
Ben je geen buitenlander dan? Een immatriculatieattest is een bewijs van inschrijving voor buitenlanders, dus dat ik me als niet-belg wel in belgie inschrijf. Daar krijg je een document voor, dat ook inhoudt dat je in het land mag vestigen. Dus een soort verblijfsvergunning.
En waarom zou je geen verblijfsvergunning moeten hebben dan? Je bent niet belg, wilt er wel wonen en werken. Dus buitenlander. Alleen zijn de regels voor europeanen heel soepel: werk hebben

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Ik wil sowieso eerst nog even in Nederland ingeschreven blijven voor de stufi die ik daar nog ontvang. Als ik hier werk heb schrijf ik me hier in de gemeente in en stop alles in Nederland (verzekering e.d.).

Denk ik nou te makkelijk of moet het weer met allerlei administratieve onzin... ik woon in principe nu al in Belgie, maar wacht met het "officieel" te maken tot ik werk heb (Moet me dan inschrijven bij de verzekering voor een sis kaart en al). Het enige wat wat minder is op't moment is dat ik een brommer rijbewijs wil halen, maar dit dus niet kan omdat ik persé ingeschreven moet zijn in Belgie.

Als ik zo'n "verblijfsvergunning" haal, blijft alles in Nederland dan hetzelfde? Zijn weinig sites die hier echt duidelijk over zijn.. en aangezien er veel mensen ervaring hebben met verhuizen van NL naar Belgie vraag ik het hier maar.

Twitter

Verwijderd

ik denk dat Belgie met Nederland en Frankrijk akkoorden heeft voor "grensarbeiders"

als ik het goed voorheb geldt een soort 2/3e regel. Je hebt 3 dingen : 'domicilie', 'nationaliteit' en 'werkplaats'. Je betaalt dan jouw belastingen waar je de meeste van die dingen doet/hebt, dus in praktijk waar je 2 van de 3 dingen doet.

Als je dus als nederlander in Belgie werkt, maar nog in Nederland woont betaal je jouw belastingen in Nederland, maar als je verhuist naar Belgie zal je dan jouw belastingen in Belgie betalen.

Ik weet wel niet hoe het zit met jouw sociale rechten dan. Ik denk zelfs dat als je 10 jaar in Belgie werkt en 30 jaar in Nederland dat uiteindelijk uw pensioen voor 25% door de Belgische staat zal betaald worden. Dat was alleszins de bedoeling met de EU, maar ik weet niet of er dat doorgekomen is. Misschien eens navragen bij een vakbond of zo, die zijn thuis in dergelijke materie

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Goed, inmiddels is het 2 maanden verder en werk ik (nog) niet officieel bij een bedrijf, wel parttime maar het is een begin :) Ik zal morgen eens vragen of ze me officieel willen aannemen zodat ik me kan inschrijven voor verzekering e.d. Wil af van mijn dingen in Nederland en hier alles opbouwen.

Binnenkort zal ik dus mijn school en verzekering moeten opzeggen, me moeten uitschrijven in de gemeente in Nederland en me hier moeten inschrijven. Gelukkig heb ik nog niks van pensioen e.d. opgebouwd dus dat overzetten is niet nodig.

Zitten er eigenlijk kosten aan verbonden dat in en uitschrijven? Lijkt mij niet toch? :) Belgie is een tof landje om te wonen... draait iig niet altijd zo om geld als in Nederland.

Twitter

Pagina: 1