Beste mensjes,
Voor de organisatie voor een middelkleine LAN ben ik op zoek naar het volgende.
Tegen al jullie regels in gebruiken wij WEL DHCP
Waarom? Omdat ik geen zin heb om 40 computers bij langs te gaan om het IP + Gateway + DNS in te stellen en de bezoekers de grote n00bs zijn op netwerk gebied.
Daarnaast hebben we met DHCP nog nooit eerder problemen gehad dus de eerste de beste die hierover wil gaan loeien
kan beter niet reageren.
Wij willen nu het IP koppelen aan een hostnaam. Bij betaling krijgen bezoekers de hostnaam die ze dan moeten gebruiken. Vervolgens is het de bedoeling dat de DHCP server een ip-adres toewijst uit de daarvoor opgegeven range.
Onbekende hosts worden momenteel al geblokkeerd. Echter krijgen hosts waarvan ik de naam reeds heb toegekend aan een ip adres geen IP.
Voor de duidelijkheid. Ik werk totaal NIET met mac-adressen anders is het helemaal ondoenlijk.
Het systeem wat ik voor ogen heb is in principe hetzelfde als dat @home gebruikt. Er moet een hostname ingesteld zijn/meegegeven worden om een IP adres te verkrijgen.
De vraag is dus hoe realiseer ik dit.
In een eerdere post zag ik het volgende:
tnx
Voor de organisatie voor een middelkleine LAN ben ik op zoek naar het volgende.
Tegen al jullie regels in gebruiken wij WEL DHCP
Waarom? Omdat ik geen zin heb om 40 computers bij langs te gaan om het IP + Gateway + DNS in te stellen en de bezoekers de grote n00bs zijn op netwerk gebied.
Daarnaast hebben we met DHCP nog nooit eerder problemen gehad dus de eerste de beste die hierover wil gaan loeien
Wij willen nu het IP koppelen aan een hostnaam. Bij betaling krijgen bezoekers de hostnaam die ze dan moeten gebruiken. Vervolgens is het de bedoeling dat de DHCP server een ip-adres toewijst uit de daarvoor opgegeven range.
Onbekende hosts worden momenteel al geblokkeerd. Echter krijgen hosts waarvan ik de naam reeds heb toegekend aan een ip adres geen IP.
Voor de duidelijkheid. Ik werk totaal NIET met mac-adressen anders is het helemaal ondoenlijk.
Het systeem wat ik voor ogen heb is in principe hetzelfde als dat @home gebruikt. Er moet een hostname ingesteld zijn/meegegeven worden om een IP adres te verkrijgen.
De vraag is dus hoe realiseer ik dit.
In een eerdere post zag ik het volgende:
Zo heb ik het dus ook (alleen zit ik in een ander subnet) maar tot nog toe zonder resultaat. Kan iemand misschien helpen?Als je in je dhcpd.conf de volgende 2 regels zet dan worden onbekende PC's geweigerd en hostnames moeten overeen komen (2e regel).
code:
1 2 deny unknown-clients; use-host-decl-names on;
Je kan dat gewoon met de volgende regels aan bepaalde PC's adressen geven:
code:
1 2 3host PC1 { fixed-address 10.0.0.1 }
Maar iemand kan altijd nog zijn gegevens statisch instellen en dan heb je niks meer aan je ip-restricties!
tnx